Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen

Säsongen 16/17

Sv: Säsongen 16/17
Visst var det tråkigt att Cumiskey inte kunde bli kvitt sin skada och komma i speldugligt skick. Väldigt tråkigt för honom och för oss.

Men den enes död... nu öppnar det såklart upp för en annan back utifrån att få chansen att uppleva höjdpunkten i sin karriär, att dra på sig Skellefteå AIKs fina tröja. Få förunnat!

Enligt stensäkra källor är det nu en ny back på väg in. Källan är hockeyguden himself. Först uppenbarade han sig mitt i centrum vid parkbron, "misströsta inte" tolkar jag hans medelande som. Sedan rörde han sig söder ut mot Klutmark, alltså halvvägs till flygplatsen.

Snart landar frälsaren.

SKELLEFTEÅ AIK HALLELUJA!

lifesson:

Tur då för oss att det knappt är nån indijan från Jöttä-borrj i laguppställningen då, de låter nästan lika hårda som oss

{7804}: Haha var rätt kul skrivet! En hel uppställning med Börje Salming kopior med mer ärr än hud ;) skulle vara nåt!

{7804}: Ingen indian präglad i den vilda västern fruktar en isprinsessa född under isen i nått sumpigt tjärn i Värsta botten. Indianen är fostrad på de salta havsisarna. Uppfödd på makrill och sill. Väderbitna av salta vindar som har härdat indianens skinn till att bli nästintil osårbart.

Indianen blev tidigt begåvad med en ypperlig balans och skridsko teknik skapad på knagglig is och på gungande fiskebåtar. Många har försökt efterlikna indianens överlägsna och helt unika sätt att spela hockey.

Ingen har varit i närheten att lyckas förutom en anrik förening i Norrbotten. Där har närkamper med björnen gett dem den hårdhet och balans som krävs. Indianen fruktar endast Björnen.

M.Lemiux:

jag känner så här ungefär: när hopkoket från hela riket + Finland dvs indijanerna från Jöttä-borrj kliver ut på isen och får syn på de ärrade iskrigarna i dynastiernas dynastiförening på andra sidan isen... då vill jag att de ska tänka: NEEEEJ, inte Skellefteå AIK igen!

De föddes på isen, de lever på isen, de dör på isen. De tampas om köttbenen med vargar och isbjörnar genom ungdomsåren, på isen. Endast de starkaste överlever inträdesprovet till vuxenvärlden, det utförs på isen. Ingen går till kyrkan, de går till istemplet. De är hårda, de är tuffa, de älskar is och snö och smärta.

Alla försök till att sabotera denna bild och det mentala övertag vi borde ha eftersom hockey utspelas på isen, det kommer jag att ta som en krigsförklaring.

Låt de fundera!

{7804}: Mja, minus 40 förstår jag att man sitter inne...jag var envis ändå förvisso och var ute med förfrysningar av näsan som följd, men wtf, lite skit får man ta :) . Men för det mesta ligger inte tempen på -40 om vintern där uppe i inlandet, utan snarare -10 till -15 även back in the days, och det var inga problem att vara ute då och spela hockey, både på uterink och gatan...och föräldrarna behövde inte tvinga ut en, snarare tvinga in så man skulle orka med skolan...hellre torrt och -15 än regn, blåst och pluss två grader som det är mer ofta här nere...då fryser jag mer iaf.
Men sen har du rätt i att småföreningarna tillhörde de nordliga delarna av Norrland, små orter och små lag som det ändå gick bra för för att ungarna var uppväxta med det....när farsan spelade fick de själva vara ismaskin med snöskrapor i pauserna när det öste ner snö....vilken ungdom idag skulle göra det??
Men det var som sagt en era som tyvärr är över.

{7943}:

här sitter jag och bygger upp ett case att Jötte-borrj inte är värdiga som oss i Västerbotten. Så kommer du och saboterar alltihopa. Kan du inte PM:a mig istället så att inte alla kan läsa, och sen bara spinna vidare på det jag skriver?

M.Lemiux:

om du frågar mig är det inte konstigt att ungarna sitter inne och käkar skrov å spelar TV-spel hela vintern när det är -40 och två timmars skymningsljus per dygn. Men det här att hockeyn tillhör oss föreningar i norra norrland, där trodde jag att du skulle backa upp mig. De har ju så mycket annat kul i Jöttä-borrj. Fiskrens... regn... och mig :-)

{7804}:
Ja helt rätt, inåt landet är det 100procentigt där nu det finns kvar lag som spelar i seriesystemet, om jag inte minns helt fel så var det ett lag i seniorhockeyns näst lägsta division (2) som spelade på ute rink för 2år sedan..
I den lägsta div3 är det ingen, men ska inte säga helt säkert..
Det är sjukt vad det har försvunnit/lagts ner lag under det senaste åren, t.ex. Vindelns HF har ett senior lag, ett old boys lag men i år inget junis/pojklag som spelar i serie!!
Åsele, Vilhelmina tror jag har bara seniorlaget kvar!!
Lycksele ersatte sitt A-lag med junis laget och begärde ner sig till div3 i år!!
Jävligt tråkig utveckling är det..
Men det jag menade i mitt tidigare inlägg är att ute vid kusten så kan det vara +-0 medan det i t.ex. Åsele är -15 och med dessa väderomslag är det svårt att ha spelbar i om man ska göra det på det gamla sättet!!

{7804}: Jag kan tala för Arvidsjaur iaf, där har det inte funnits en uterink sedan slutet av 90-talet, den blev en fotbollsplan istället då fotbollen där fick ett uppsving.
Det där med att ungarna vistas ute och åker skidor, skridskor, jagar och går i skog och mark osv. i Norrlands inland tillhör förr i tiden, faktan är att sedan 15 år har tv-spel, iPads osv tagit över barnens uteintresse och ungdomar i Norrland brottas med högre överviktighetssnitt än i södern.
Förr, fram till sent 90-tal hade t.ex Arvidsjaur ett bra hockeylag (där bl.a Mikael Lindgren var en av de bättre), bra innebandylag och ett bra fotbollslag...nu finns inget av det, pga av bristande intresse. Ungdomarna är latare, proppar i sig mer skrov och sitter inne i bekvämligheten när det är kallt ute.
Axel Holmström är ett undantag på senare år, men det är också pga av att hans Farsa var ungdomstränare i SKAIK och tog honom dit, hade han varit kvar i Arvidsjaur hade han nog inte blivit nått, till skillnad mot Fredrik Lindgren som var kvar till 18-års åldern i Arvidsjaur...men då var Arvidsjaur helt ok i hockey också och större utvecklingsmöjlighet fanns där också.

{7804}: Jo det är sant. Men du har det 2 senaste vintrarna som exempel. Visst katten har det funkat att åka längdskidor många många vintrar på skatås eller andra elljusspår samt att friåka i naturen på både längden och tvären. Som jag sa så kommer du väl ihåg vintrarna för 3-4och 5 år sedan. Då var det gott om snö här nere. Inte 2 meter som uppe hos er men det räcker med en 30 cm för att det ska vara bra. Och såpass och, mer snö har det kommit många vintrar minus de 2 senaste då. Och en och annan dålig genom åren.

{7804}: Tackar. Du är också trevlig och rolig när du sätter den sidan till. Sant, jag har inte varit längre norrut än Alingsås. Skoja. Östersund, Åre, Duved Storlien. Längre än så har jag inte varit ännu.
Så jag har halva Sverige kvar att upptäcka.Jag har bestämt sen länge att när yngsta dottern skaffat eget, så ska jag skaffa en husbil och resa runt i framför allt Norrland, så långt upp som går.
Annars har jag varit och åkt utför och på längden i ett antal skidorter i Sverige (Sunne, Sälen, Idre. Åre, Duved och Storlien). Har ju växt upp på miniskidornas tid, med Stenmark Wassberg Gunde osv som idoler. Så skidor behärskar även jag som är född och uppvuxen på Västkusten.
Och skridskor åkte jag redan som riktigt liten . Fortsatte att spela klubbhockey i LBK från 8 års ålder till jag var 15 . Då moppe och brudar blev roligare under en tid. Men hoppade ändå på spel i Bandy i 2 säsonger mellan jag var 16 och 18. Ett antal säsonger i korpen, hockeybockey har det också blivit som vuxen.
Av någon anledning så har vinteridrotterna varit roligare och naturligare för mig. Fotboll har jag tittat på sporadiskt men inte haft något direkt favoritlag. Nä det har varit Frölunda för hela slanten. Jag hör kanske av mig för en guidad tur i dina trakter innan jag drar vidare upp till Luleå osv.

{7943}:

du kan såklart ha rätt, det var ett par vintrar sen jag bodde hemma. Men innåt i landet är det 100% bergsäkert att du kan lira hockey och åka skidor vintern igenom. Pojkserierna i Skellefteå går då fortfarande på naturis och alla byalag har sin egen rink, flera har uterink + hall.

{7804}:
Kan säga som så att man har "naturis" här i Västerbotten lite av och till!!
Synd att vädret blir allt mer "västkustlik" och bara efter ett par dagar med -15 blir det tö i ett par dar, precis så att det smälter för att sen frysa till lite...
Så håller det på och ska man ha garanterad naturis så får man nog söka sig en bit upp i Norrbotten eller lite inåt i landet...
Inte konstigt att spontanhockey blir allt ovanligare när dessutom konstfrusna uterinkar är mycket ovanliga här uppe...
Minns hur jag höll på att bli knäpp på det tykna vädret under mina två år i Kungsbacka, det var en av orsakerna till att det bar uppåt igen!

lifeson är en trevlig prick och är ganska rolig också. Men tvivlar på att han vart i norra norrland på vintern? I Skellefteå, Lycksele, Gällivare, Arvidsjaur, Kiruna, Piteå, dvs orterna där de allra flesta av våra krigare kommer ifrån. Det här är killar som vuxit upp på snö och is i ett arktiskt klimat, nedsidan är väl att det är så jäkla mörkt på vinterhalvåret. Jag känner faktiskt inte en enda person som är från dessa orter som inte är bra på att skridskor, längskidor eller utförsåkning. Det är det ungarna gör hela vintern, i deras naturliga miljö. Troligtvis därför vi är så bra på hockey. Det är fan inte samma sak i Jöttä-borrj!

lifesson:

det finns ingen uterink med naturis i Göteborg kommun. Lerum är en ishall, så även Isdala är Göteborgs IK håller till. Den utomhusåkning som finns, för hockey, bandy eller konståkning är 100% konstfrusen. Det finns ingen natursnö som räcker för vare sig längåkning eller utförsåkning. Vill man åka skidor kan man göra det inomhus i Berneke Arena. Ifall det blir en köldknäpp så att det nästan blir minusgrader, då finns det snökanoner på flera platser, och då kan man åka i ett par dagar i några ganska fjuttiga backar. Så är det faktiskt.

Nu säger jag inte att det var så på 60-talet eller längre bak i tiden. Men så är det nu.

Den globala uppvärmningen är inte samma hot mot vintrarna uppe i norr. Där är det flera meter djup snö, och ner till 50 minusgrader på sina håll när det är som kallast. Det är ovanligt med plusgrader på vintern. Du kan åka skidor och åka skridskor vintern runt på väldigt många ställen. Många har en egen isplätt på tomten så ungarna att åka skridskor på, och de allra flesta små byar har en rink. I inlandet kan du t om åka skoter till jobbet om du vill. Det är INTE samma klimat i norra Sverige och på Västkusten.

lifesson: Yoda Marklund sätt nu på dig skidorna och ta ett varv runt stan. Det ska jag göra. Måste ju passa på när det kommit såpass mycket snö som en halv centimeter. Over and Out

{7804}: Tack detsamma. I centrala Göteborg nä. Inte denna och förra vintern. Men när vi pratar Hockey kulturen i Göteborgstrakten så är vi inte så begränsade. Over and out. Ha en bra dag kompis =)

{7804}: Nä jag ljuger inte. Det har funnits naturis även denna skit vinter. Inte på dammarna inne i Slottsskogen men väl på andra ställen runt om Göteborg. Man är ju inte begränsad till centrala Göteborg om man vill åka skridskor. Lerums Rink var i många år helt utan tak. Isdala med rink och oval runt om i Kortedala likaså. Ruddalen ute i Västra frölunda, bandyplan med tillhörande skridskooval. Med många flera bandyrinkar runt om Kungälv Surte osv. Det är ju inte enbart centrum i stan som kan anses vara Göteborg. Så möjlighet skridskoåkning finns så det räcker. Oftast även på naturis genom åren. Den Globala uppvärmningen är ett hot mot bra vintrar i hela Sverige. Även uppe i Norr.

lifesson:

jag gillar dig lifesson, du är reko och rolig. Frölunda har en bra hockeykultur.

Men den där bilden var för mer än 50 år sedan. Det finns ingen snö eller narutis i Göteborg.

lifesson:

okej du har aldrig åkt skidor i skidspåren slottsskogen då? Näe det har ingen gjort på 40 år. Men ifall det finns snökanoner som i Jonseredsbacken, då kan man såklart åka skidor även i Jöttä-borg. Eller så kan man åka inomhus i skidtunneln i Berneke Arena, precis som man kan spela hockey i inomhusishallen i Lerum eller i de alla hallarna. Eller vänta nu, det finns utomhusåkning runt Ullevi, på konstfrusen is! DET FINNS INGEN JÄVLA NATURIS ELLER NATURSNÖ I JÖTTÄ-BORRJ om man bortser från fjuttsnön som ligger där en centimer i två dagar innan den töar bort. Efter ett åk med pulkan är den bara backen framme, och det är så två dagar per år det är så ungefär. Ni indijaner i Jötte-borrj har ingen is och ni har ingen snö. Sluta ljuga!

{7804}: Här har du en hyfsat snörik bild att njuta av. Tagen i Lerumstrakten på 60-talet. Jag är den lilla killen med röd mössa =)
Uppladdat:

500x0-10606170_10152935219630742_8310581991022870883_n.jpg

{7804}: De 2 senaste vintrarna har varit väldig milda. Men de 3 vintrarna innan var snörikare än på länge med närmare en halvmeter snö runt om Göteborg. Uppe i Skaraborg var det närmare metern. Men såklart den globala uppvärmningen kommer förmodligen sabotera bra vintrar i södra Sverige. Men det förändrar ju inte hur det varit. Och vi har ju skrivit om hur det varit med hockeykulturen runt Göteborg genom åren. Jag vet att du håller till där nere. Då vet du också att det ofta vintertid räcker att du passerar upp för Jonseredsbacken så ser du snö trots att det är bart inne i stan. Så skidor i Slottsskogen är inte nödvändigt. Finns bättre backar i närheten. Ha en bra dag kompis =)

Jag sitter nu och tittar ut genom fönstret i centrala Jötte-borrj. Ingen indijan i sikte. Däremot ser jag ett maffigt snötäcke, nästan en hel centimeter. Första dagen 2016/2017 med ”ordentlig” snö.

Ja men metalman och Jaca, de kanske är och åker grillor på naturisarna i Jötte-borrj idag? Hihihhi!

Metalman:
Han bor på Västkusten och skriver sina recensioner om hur han tror att det är i "närområdet" ;)

lifesson:

Hur många gånger har du åkt längdskidor i Slottskogen och använt den där lilla artificiella backen som de byggde på 20-talet? Tiderna förändras, tror det heter global uppvärmning?

Men metalman han tror att indijanongarna i Jöttä-borrj lirar hockey på naturis. Det fryser inte till naturis i Jöttä-borrj! Metalman, jag bor i Jöttä-borrj men du kanske vet bättre? Hihihihi!

lifesson: Yoda Marklund vet inte vad han skriver om när han tror sig veta hur barnen i Lerum inte spelar ishockey på naturis.Han kan nog bli lätt insöad i sitt tänk i synnerhet när han troligen aldrig har lämnat Västerbotten mörka plats och vet hur det ser ut i övriga Sverige

lifesson:
Pansar-Calle är grym:)

Yoda Marklund: 5 poäng av en Lerumspöjk i Landskampen ikväll.

{7804}: Haha. Det var en riktigt rolig text du fick till där. Håller dock inte med om din beskrivning av isförhållandena för småpöjkarna här

Själv var man snabbt ute och testade isen på dammen hemmavid när vintern nalkades. Där spenderades många timmar varje vinter. Såg till att skotta varje gång det snöade. Vi hade fin is där varje vinter.

Kanske var vintrarna bättre på 60-70 talet. När isen sen försvann så var det landhockey som gällde hemma på gatan där jag bodde. Hemmasnickrade mål och en gammal hederlig hockeyklubba av trä, som man spelade med tills bladet var så nerslitet, så att det inte gick att hantera tennisbollen vi spelade med. Då köpte man plastblad att fästa på klubban efter att bladet fått rätt böjning i kokande vatten.

Sen spelade vi varje dag fram till isen la sig igen. Vi var inte mycket för fotboll där jag växte upp,utan det var hockey för hela slanten. Och så såg det ut i dom flesta områden runt Göteborg när jag växte upp. Och det är ganska lika nu med förutom att de använder annan utrustning. Som innebandy klubba och boll istället för hockeyklubba och tennisboll.

Jag kommer även ihåg min första hockeyutrustning jag fick i 5 års åldern, En Frölunda tröja med tillhörande byxor med resår upptill och masonitplattor insydda som skydd för låren. Jag har 3 barn. Tjejer alla 3. Jag lärde dem åka skridskor i 2 årsåldern. Den yngsta som nyss fyllde 18 har spelat klubbhockey i många år till och från.
Jag antar att ni uppe i norr växt upp på liknande sätt. Så här nere rinner lika mycket hockey i ådrorna som hos er.
Kurtan , Albert och Herbert är legender för oss lite äldre. Som när Kurtan säger till Patrik Sjöberg i sitt intervjuinslag, innanför skjortan. Hur högt du hoppar vet vi ju alla men hur brett hoppar du?

Ja dessa indijaner från Jöttä-borrj! Enligt sägnen var självaste Cristopher Columbus över och rökte en hövding innan han åkte över till Nordamerika, och väl där tyckte han att de Nordamerikas infödingar var så himla lika Sveriges ursprungsbefolkning i Jöttä-Borrj! Därför kallade han dem för indijaner, från de i Jötte-borrj. Gött!

I Jöttä-borrj där kommer hockeyspelandet naturligt för ongarn. De har ju minusgrader säkert 2 dar per år, och då flockas ongarna ute på naturisarna. Alla seva dä ut som indijaner av de där ongarna som åker omkring. Gött!

Ja ondingen Lechtaler Neandertaler från löven å Tyskland han köpte först in Qatars Rogga Rödfejja som sen köpte in varenda stortalang från hela riket + Finland å vips så blev man bäst i riket på att fostra egna storspelare. Gött!

Rogga Rödfejja såg sen dynastiernas dynastiförening på TVn och fick sen en snilleblixt, ja vi kopierar allt rakt av. Gött!

För inspiration hur texten ska läsas, var god och se ett avsnitt av Kurt Olsson eller Albert och Herbert. Gött!

{7804}: Det glädjer mig att du håller dig till fakta nu. Nja först ska väl indianerna upp till er och ta en fin skalp igen.

lifesson:

ja det kryllar ju av indianer från Jötte-borrj och indianer från Västra Götaland i laguppställningen, gött! Snart kommer kavalleriet på besök från Skellefteå, och det är då inte general Custer vi skickar denna gång...

{7804}: Nä det räcker med alla de talanger som finns att tillgå i Västragötaland. Det vet väl du som håller till i de trakterna.

lifesson:

bara inte även ni indianer i Jötte-borj börjar köpa in en massa barn från Tjeckoslovakien och sen låtsas att ni är bra på att fostra hockeyspelare... det räcker med gott med hela Sverige och Finland!

{7804}: Ja din humor är det inget fel på. Men varför bara resten av Skandinavien? Glöm inte Nordamerika. Kanske dyker det upp något från syd eller mellan Europa om fisket är gott.

Noterar att Börje anser att guld-Jimmies äventyr i SKA var en flopp. Ja en riktig flopp med spel i förstafemman hela säsongen och Gargarin Cup guld! Hihihi! Alltså ett riktigt guld och inte något kattguld som Kalle Anka Trophy, damhockey, kälkhockey eller DM i Härjedalen alternativt ingenmansland

lifesson:

Inte ett dugg konstigt att stortalanger från hela riket + Finland kritat på för er. Ni har vart synnerligen duktiga på att utveckla talanger och Rogga Rödfejja var ju tränare i juiniorkronorna innan. Talangerna vet att de får chansen hos er ifall de kämpar hårt och spelar bra.

Det kommer att bli en spännande kamp mellan Skellefteå med omnejd mot resten av Skandinavien om vem som var bäst i hockey!

lifesson:
Tkr inte det är så märkligt att grabbar mellan 17-19 går till en klubb med bra utvecklingsmöjligheter.

{7804}: De där med att Frölunda köper in alla stortalanger är ju rent bullshit. Sånt där varierar över tid. Nu råkar Frölunda varit ganska framgångsrika i några år. Och det är ju inte så att de bara råka bli så. Och du har tydligen inte följt Frölundas juniorhockey speciellt ingående. Det har i många herrans år utvecklats många duktiga juniorer i Frölunda. Själv kommer jag från Lerum atrax utanför Göteborg. De har en lite hockeyklubb Lerums BK. Lerums bandyklubb. Jag spelade där själv som barn och en bit upp i tonåren. Alla ville ju såklart vidare till Frölunda. Och sådana småklubbar finns det fullt av i och runt Göteborg. Här har ni ett exempel på spelare som har LBK som moderklubb

Spelare med Lerums Bandyklubb som moderklubb som under senare år gått till Nordamerika, SHL, allsvenskan och elitjuniorverksamhet.

NHL/AHL:

Loui Eriksson, Frölunda, Dallas, Boston Bruins.

Calle Klingberg, Frölunda, Winnipeg Jets, St Johns IceCaps och Hartford Wolfpack (AHL)

John Klingberg, Frölunda, Skellefteå, Dallas Stars/Texas Stars (AHL)

Viktor Stålberg, Frölunda, Chicago Blackhawks, Nashville Predators/Milwaukee Admirals (AHL).

SHL:

Lennon Eriksson, Modo, Frölunda, Boden, Borås

Sebastian Stålberg, Rögle, Frölunda

Erik Karlsson, Karlskrona, Frölunda

Anton Karlsson, Frölunda, Mora, Skellefteå, Frölunda

Hugo Fagerblom, Frölunda (junior), Borås

Anders Eriksson, Frölunda, Borås, Växjö, Örebro

Henrik Lundberg, Frölunda, Vita Hästen, Örebro

David Kluge, Nässjö, HV 71 (junior), Borås

sedan finns ju såklart exempel på spelare som tagits från andra delar av landet. Men det är ju inte så att de spelarna blivit tvingade till Frölunda. Nu är det så att en del juniorer vill till Frölunda för de känner att de kan utvecklas där. Och så har det ju inte alltid varit. Sedan är det ju inte bara Frölunda som är och rycker i juniorer lite överallt. Det gör ju såklart alla de lag som kan. Så jag antar att det var ett tyket skämt du drog när du påstod att Frölunda köper in sina talanger. Om inte så får du ta och läsa på lite bättre. MVH

{7804}: Sparta körde lite mer vedhuggarhockey än vad Frölunda gjorde. Därav fler minuter. Och jag har sagt det förr. Min upplevelse av domarna som dömt Frölunda de 40 år jag har gått på deras matcher är. Förr, (Inte lika mycket senaste 10 åren ungefär. ) så hade majoriteten av domarna inställningen att de inte skulle låta sig påverkas av publiken. Vilket gjorde att de oftast gynnade bortalagen. Lite men fult märkbart. Blev det då så att ett antal tveksamma domslut föll som missgynnade Frölunda kunde man se att domaren blev stressad och osäker pga publikens högljuda missnöje. Då var det ganska enkelt att gapa till sig både det ena och andra som gynnade Frölunda. Men inte varje match. Bara de matcher domaren kände att han dömt lite tveksamt. Det är väl fortfarande så att hemmalagen har ett vist flyt med domarna. Men det gäller alla hemmalag i stort sett. Och det är ju såklart lite ändå publikens uppgift att försöka vinna över domaren till egen favör. Jag har sett detsamma i eran arena och i många andras med. Så det är ju inget konstigt. Bara lite vanlig psykologi. Jag skulle inte palla vara domare kan jag säga. Hade förmodligen fått matchstraff och lång avstängning. Hehe.

Jag skulle även vilja lägga till att det är kul att Skellefteå också har en representant i Förenta Nationerna. Det är viktigt!

Vem var bäst på hockey? Skellefteå med omnejd? Mot resten av Skandinavien. Mot resten av hela världen? Tror och hoppas att det kommer att bli en jämn och spännande kamp när den bäste ska koras!

Rytter:

det kan säkert ligga en del i det du skriver får jag väl erkänna.

Men mycket handlar om att bygga vidare på den här härliga rivaliteten som skapats mellan oss. Mucka lite gräl. Många matcher mellan oss har vart otroligt dramatiska och känslofyllda med grymt bra tempo och spel. Lite av säsongens höjdpunkter, även om vi oftast fått bita i det sura äpplet.

Vi som förening måste sikta högre än att vara rival med Qatar. Det är ju bottenskrap, och vill man vara ett rovdjur istället för en slamkrypare måste man krypa ut ur gyttjan och resa sig upp. Frölunda är en mer lämplig rival för en förening av vår dignitet.

Tycker vi spelar rätt lik hockey som indianerna från Västra Götaland med puckinnehav, bra tempo med mycket skridskoåkning. Tycker Frölunda har lite stabilare spel, lite bättre bredd och mycket bättre forecheck. Men vi kan fortfarande stegra och utmana på allvar.

Vi har ju vår modell med att fostra och utveckla spelare från den egna orten med omnejd. Frölunda köper in sina stortalanger från resten av Sverige plus Finland. Sen får vi göra upp mot resten av riket plus Finland om vem som var bäst på hockey, om nu inte Växköp Fakers lyckas blanda sig in i slutstriden med sin Förenta Nationerna-strategi?

{7804}:

När folk kommenterar Skellefteå negativt är det ju enligt dig bara avundsjuka mot föreningen.

Är det så att du just nu är avundsjuk på Sveriges och Europas bästa lag, och det lag som tagit över stämpeln som den bästa klubben i Sverige att utvecklas i?

Det här med domarna och Frölunda, det kan ju bli lite av en följetång från min sida.

Ibland får man lite gratisupphovsmaterial. Domarna missar att pucken är i mål, yxhugg i ansiktet (blodvite!) vid friläge missas, det sparkas med skridskorna med skenan mot benet... matchstraff för en liten knuff för det var respektlöst mot linjedomarn och en massa horribla jäkla domslut i match efter match... Efter en jämn match som vi då vinner, då var det minsann domarns fel enligt planstormaren som gråter ut i media efteråt, för det var en 50/50 situation som kunde ha blivit en tripping en minut innan ett mål?

Då känner då jag: nu blir det nog att granska domarna litegrann extra sådär när Frölunda lirar hemma!

Samma sak när Bulan Bob på PK drar till med: ja vad Skellefteå filmar hela tiden! I en match där kapten Antonia åker omkring och kastar sig stup i kvarten som vanligt, och där idioten Kihlström drar upp klubban rätt i skrevet på Pesonen som då segnar ihop av förståeliga skäl. Då känner man ju att man vill granska Brynäs filmningstendenser resten av serien.

lifesson:

Okej, grattis till vinsten, det lät som en kul match. Såg kul ut på highlights.

CHL har potential. Ifall inget lag får köpa sig en plats, ifall de bästa lagen är med, och ifall spelare och fans tar turneringen på allvar... då kan det bli nåt! Som det såg ut igår alltså.

Kul med bra domare! 4 min på Frölunda, 41 minuter på Sparta. Som det brukar se ut ungefär, när "domarna var bra" enligt era spelare och fans.

DansbandsWolf:
Bara att gratulera FHC till vinsten och vi som har sett lite internationell klubbhockey ser att det krävs en viss pondus att stå upp mot europeiska topplag, vilket bl.a. Luleå och Frölunda gjort och inte blir det lättare nu när KHL lagen verkar vara på g in i cupen!
Det är bara att inse att internationella domare håller en högre klass än våra egna, det är så här internationell hockey ser ut och tycker att vi ska va stolta över att ett svenskt lag oavsett vilket som lyckas ta hem det hela och om nu KHL kommer in i cupen så ska det bli intressant att se vart vi står jämte dessa lag!

Sen har vi alla en olik syn att se på det hela och Y's är liksom vida känd, man inser att han skriver som han ofta gör bara för att väcka känslor... ;-)

{7804}: Jag var och såg matchen i borgen igår. Himla kul match. Två bra lag med lite olika spelstil. Fullsatt. Biljetterna rök på några dar. Skulle fyllt Scandinavium om inte det var upptaget med förberedelserna till Sweden hockey games.Tycker resultatet var rättvis. Lagen spelade jämnt i första. I andra var Frölunda klart bättre. Tredje perioden var Sparta klart bättre. Då Frölunda behärskade 3 mot 3 spelet i sudden betydligt bättre än Sparta Prag så behövdes det inte mer än 1,27 minuter. När jag fick klart för mig i pausen mellan 3dje och sudden att det var 3.mot 3 i 20 minuter som gällde i sudden, blev jag ganska säker på att Frölunda skulle vinna. Det har funkat bra i SHL. Vet inte hur Tjeckiska ligan spelar sudden, men de såg inte ut att behärska det, då de inte lyckades byta och gick sig trötta och Frölunda enkelt avgjorde. Jag tycker de skulle köra full manskap i sudden och spela till första mål faller. Vet inte varför det bestämt annat i CHL, men kan tänka mig att de ändrar på det. Angående domarna så var det inte alls nån hemmafördel. Sparta fick ett par längre utvisningar, checking from behind och ett matchstraff för försök till halshuggning med hockeyklubba. Tycker dom hade högre nivå än i SHL, då det släppte ett antal situationer som skulle kunnat renderat Sparta ett antal minuter till. Sen höll ju inte Sparta fansen med om det såklart. Kalle Anka såg jag inte till, men på matchen i Söndags mot FBK såg jag både Bamse Lilla Skutt och Skalman. Kan säga att intresset för CHL har ökat i Göteborg iallafall. Varit bättre med folk på läktaren denna säsong. Sen är det att faktum att det lag som går långt i CHL gynnas både på det sportsliga planet, och inte minst när det handlar om att stärka sitt varumärke.

DansbandsWolf:

jag vet int vad som är fantastiskt med att vinna Kalla Anka Trophy? En turnering där lag köpt sig sin plats, en turnering där publiken strömmar till i hundratal och ej i tusental.

Såg inte matchen, men det var i alla fall ingen fuskig sprattelattack som avgjorde denna gång. Däremot vekar det ha vart en smärre domarskandal, som så ofta borta i Göteborg. Indianernas spelare brukar ju gråta ut i media när det är rättvisa domare istället för 48 minuter på bortalaget.

Qatar, Red Bull Salzburg och indianerna i Göteborg, gratis till er alla!

{7804}: Du ger verkligen ett ansikte till föreningen "vi unnar ingen annan framgång". I stället för att gratulera Frölunda till en fantastisk prestation gör du ditt yttersta för att förminska och förlöjliga men det är ju så du tydligen fungerar.
Tycker uppriktigt synd om dig och din närmaste omgivning som måste stå ut med en sådan liten och bitter människa.

« · 1798117 · »