Jag kan inte mer än skratta åt eländet. Vilka domare! Hihihihihi!
Utv på Calof för att peta med klubban efter en lös puck. Matchstraff på Marcus Pettersson, för en missad tackling på en spelare som böjer sig fram och får armbågen i plytet. Ja herregud! MP kanske förtjänade 2 min, vi får 27.
{7804}: Ja fy fan. Hade det på känn och dagens insats är kusligt likt de innan uppehållet. Under åren har man ju speciellt efter uppehåll sett hur AIKarna knappt kunnat röra benen men detta är något nytt tycker jag. Ser inte ut vara fysiken utan mer inställningen. Alla ser ut som de inte känner någon i laget och alibi solo lämna över ansvar genomsyrar allt. Man kan ju undra om Axels närvaro gjorde allt. Jag tycker det syntes tidigt vartåt det barkade och periodpauserna verkar inte ha gjort nytta tvärtom. Just denna line up verkar vara katastrof för gruppkemin.
Och Qatar dessutom var inte heller oväntat. Nu lägger de ner och går över till 100 % ABC. Växjö verkar ha tappat all lust och det ser ut som det fanns en hemlig överenskommelse som säger Qatar måste hänga kvar och alla lag utom vi måste lämna minst 6 gratispoäng.
Såg 3e perioden av Qatar-Växjö och det är bra få perspektiv på eländet. Det finns de som har det värst.
Annars tycker jag det finns viss anledning till hopp imorrn. Killarna såg ganska pigga ut senast och börjar man bara agera som lag igen och spelar pucken tror jag på stor chans. Revanschlust för 7-1 senast mot HV dessutom. Alm är nog tillbaka och tror han har ett par växlar till.
HV har väl gått bra ett tag och kanske får de en dipp. Nä största hotet är om spelarna ser ut som främlingar igen och tror den som har pucken ska göra allt.
Möller är väl på gång snart och rapporterna kring Cumiskey är diffusa även om detta med infektion tycker jag låter hoppfullt. Hellre det än ljumskar.
{7804}: Du och ditt jävla klippande och klistrande! *ler* Du kanske skulle bjuda oss på en bild av dig själv med en magiskt stor snorbroms på klistrad! *asg* Det skulle ha vart imponerade att få se! ;D Vilken underbar kultfilm Du bjuder på när Du nämner "det våras för rymden" btw!
Jag trodde jag hade något fel på TVn och att jag hade tryckt på snabbspolaknappen. Men sen insåg jag att det var en vanlig sändning, fast matchen går i ett sådant rasande furiöst tempo att man kan missta sig. Bra och kul match. Lite synd med alla dessa stolpträffar och skott utanför i kanonläge, men samtidigt så har även HV vaskat fram ett flertal sylvassa lägen där Ortio i vanlig ordning briljerat.
Det är ett smärre under att vi inte vinner matchen under ordinarie tid med tanke på hur många lägen vi skapar. Skönt för Adam Pettersson att få hänga in en och avgöra.
I Skelelfteå är Ortio fantastisk, igen, seriens klart bästa målvakt. Försvaret spelar stabilt, juniorkedjan har bra frekvens i åkningen, men vi saknar det rätta flytet. Var det tre eller fyra skott i stolpen? Plus en mängd frilägen och skott i slottet, även HV sumpar många bra chanser där Ortiuo kommer upp stort.
Ja vi tappar då en placering då Linköping vinner. Men det gör ingenting eftersom sur-Brynäs åker på däng! 6 poäng upp till andraplatsen. Vi skulle ha plockat nåa fler poäng men vi är synnerligen med i racet.
{7804}: Vi har sett samma match kan jag konstatera. Vi är bra men visst hoppas jag mycket på Möller nu. Som spelare men han om någon brukar ge laget rejäl energiboost.
Alm tycker jag höjde sig ett snäpp men har nog en växel till också. Många var bra,det var väl myggkedjan som inte riktigt kom upp den här gången.
Inget trolleri nu när jag tror det dels beror på Skellefteåkillen Gustavsson ger laget trygghet -Lassinanntti ÄR överskattad! Dessutom verkar varningssignalerna killen är skör stämma. Problem med ljumskar redan i ung ålder tyder på antingen feltränad eller svagt virke,förmodligen både och.
Dels har Qatar släppt alla ambitioner och går in för ABC. Spelet alla normala coacher ber om ursäkt för efter match. Har aldrig en Qatarcoach gjort,kommer aldrig göra.
Och för det tredje har de mött lag som gjort sina sämsta insatser för säsongen. Förmodligen betyder det mycket när Qatar inte vill bjuda upp till dans då är det lätt all spelglädje försvinner och apatin hos motståndarna tar över.
Nä kan AIK fortsätta som ikväll tror jag klättringen fortsätter. Måste säga det såg ut som både DIF och HV tömde sig och de lagen är aldrig lätta. Får vi snart möta lag som bara ger 99% tror jag poängen trillar in lättare.
Lassinanntiis räddningsprocent 4 sista matcherna innan Skellefteåkillen tog över och Qatar blev ett vinnande lag. 88,86,87,88 % Enligt rykten är han skadad nu i känsliga områden där han tydligen haft problem tidigare.
Då läser jag han enligt "expertis" ska vara ett fysiskt praktexemplar som tränat oerhört rätt och mycket. Dessutom ska han enligt samma expertis ha tagit "vaktandet till en sådan nivå..." och "behärskar den moderna vakthockeyn så väl..."
Det är inte lätt när man är förblindad och låter som ett språkrör för Qatar.
Än finns inget rätt eller fel utan det kommer visa sig redan denna säsong eller om ett par år.
{7603}: Lassi överglänser fortfarande Gustaf Lindvall trots att du fuskat genom att välja ut ett fåtal matcher bara. Nästa förlusttrend för Skeå blir när er inköpta gnetfinne skadar sig. Jag skulle rekommendera att ni ställer Jimmie Ericsson i målet istället, han vet trots allt hur man slänger sig och kan slewfoota omkull alla som är i närheten :) Trevlig helg!
Ja först är det den småländske vitryske kanadickfantomen Platt som knallar in den efter en bjudning av Olofsson. Vi tappar då ALLT, oroväckande vekt i det mentala. Sen dyker gnetkungen Josh Gnetesey och gnetar in den med benskyddet. Av bara farten kommer då den där nyinköpta finnen i fritt läge.
Ja så 4-0 nu då. Innan jag ens han skriva färdigt min fyndiga 1-0 kommentar.
Backarna är för dåliga. Aho har vart grym, Burström är efter en svag inledning sitt gamla jag. Djuse har vart helt okej och har överraskat lite positivt. Alm har kapacitet men har inte kommit upp till sin standard, har dock överseende med honom då han vart långtidsskadad.
M Pettersson är sämre än vad han var i J-18, har gått bakåt i utvecklingen. Berglund har verkligen inte imponerat, den mjukaste 95 kg spelaren någonsin efter gamnacken Harju? Lindgren spelar mindre uselt nu på sistone men har inlett ursvagt, men där vet vi att han alltid höjer sig i slutspel. Danielsson känns okej och spelar efter sin förmåga, men tar ej initiativ.
4 backar som håller på SHL nivå. Och då släpper man A Lundberg och Urbom. Obegripligt. Ingen av de nya ungdomarna i de bakre leden imponerar.
Framåt ser det väl ok ut då alla jobbar och inte drabbas av gummiarm när de får pucken.
Det som oroar mest är det mentala. Otroligt vekt mentalt. Lätt att sitta här i soffan och kritisera, men frågan är om jag som otränad hockeyalkis inte är tuffare mentalt än de som bär vår tröja?För 10e gången gör motståndaren mål och så krymper samtliga ihop till hobbits på isen och ger upp. Näe det blev 1-0, nu skiter vi i det här. Nu har vi tappat sur-Martin Lundberg, Forssell, Lindholm... kulturbärare som hade ledaregenskaper och vägrade att förlora. Där känner jag att det tryter mest. Mental tuffhet.
Zappaholic: ja, får hoppas du har rätt. Men AIKs ledning lider av hybris. Jag kan ta en mellansäsong, hoppas bara att vi lär oss nått av oss det. Sen så är jag så less på Norrans inställsamma reportrar. De vågar inte ställa tuffa frågor till AIK. Där är tex nsd i Lule mycket bättre, de är inte lakejer på samma sätt som norran. Ja ja, jag är glad ändå ikväll! Fick veta ikväll av äldsta grabben att jag blir farfar i sommar. Blivande farmor är ju Modo fan så vi får kriga om vilket lag som första barnbarnet ska älska! Grabben bor i Stockholm för övrigt...
Egentligen är det väl ingen som gör en bra match. 0-0 och det var jämnt men det behövdes väldigt lite för det skulle rasa. Förstår inte kedjorna. Ingen kemi i laget öht. Tycker man kan läsa av Jocke L hur läget är. Om man glömmer seriesegern vilket man överlever tror jag ändå alla andra målsättningar är klart möjliga bara vi får det stämma. Visst måste skadade komma tillbaka men det blir mer och mer tydligt det saknas en forward. En frisk och bra Cumiskey hade räckt långt i backlinjen tror jag. Men som Alm som var enorm senast såg heltrött och kass ut igen,skumt. Likaså Burström.
Det ser ut som vi underpresterar och det håller aldrig. Skulle inte förvåna om det ser kanonbra ut med det mesta på tisdag och få vet varför.
Va är det för avslut de håller på med? Antingen i magen eller med säker marginal i plexit. Nä AIK uppträder så konstigt man blir nästan hoppfull för något sitter det i.
Tycker att ett stort frågetecken även är Öberg. Håller han som huvudtränare i SHL? Är ju väldigt oprövad som tränare och det är ändå ett stort steg från J18 till SHL.
Han har ju iof rutinerade Bert och Klockare runt sig, men tillåter han dessa att få tillräckligt fria tyglar eller vill han prova sina egna idéer och sätta sin egen prägel på laget?
Hur reagerar rutinerade spelare som t.ex Ericsson, Möller, Lindström mfl som är vana Wallssons ledarskap när en mer orutinerad Öberg ska styra och ställa och försöka vända en svacka?
{7827}: Grattis Sofos, det låter ju kul....Farfar, det låter bara lite gammalt bara ;) Har själv ganska många år dit men antar att det känns stort iaf :)
{7827}: Hehe, jag sa att det låter gammalt bara ;) Började tidigt med barn, antar jag :) Kul kommer det nog att bli iaf, sägs ju att man skämmer bort barnbarnen mer än barnen :)
Visst det har man visat 1 gång när man tog sin J-tränare, tänker på när man bytte ut Forsberg mot Wallsson men sedan då? Vilka är de andra gångerna? Har vi tillräckligt stort urval för att kunna säkerställa att så alltid är fallet?
Högmod är farligt, ifall man tror att det alltid går att ta J-tränaren och bara flytta upp kan det bli farligt.
Jag tycker fortfarande att den oprövade tränaren är ett frågetecken, och funderar ifall tomrummet efter Wallsson kan spöka en del.
Rytter: Klart inte alla utfall är givna men man har visat att man klarat det tidigare. Hade man möjlighet att statistiskt säkerställa vad som hände så hade Saik gjort det så många gånger så att man undvikit att göra det igen ;)
Iom med att det är första "krisen" på 10 år kan det mkt väl vara slumpen, en säsong kan lätt bli förstörd av någon/några felbedömning. Exv hade säkerligen haft nytta Urbom, Lundberg nu.
Skulle vara oerhört intressant att förstå vad du menar med att klarat det tidigare. Vad jag vet är det är det bara bytet Forsberg till Wallson som man kan använda som referens.
Innan detta var man ju inte ett riktigt topplag så dessa byten kan inte användas för att verifiera att man klarar att hålla sig kvar på en högsta nivå trots att man byter ut sina tränare. Jag pratat alltså om att hålla sig kvar i absoluta toppen och dominera, inte att gå från ett topplag till bottenlag och tappa allt.
Jag tror faktiskt att Wallson kan ha varit viktigare än man tror och att Öberg inte riktigt har lyckats stänga tomrummet än. Visst han kan växa in i det men han är ändå otroligt orutinerad och detta är en risk. Man kanske får acceptera ett mellan säsong där slutspel och semi är MVG, och Öberg samla på sig rutin för att leda laget mot en bättre säsong 17/18.
Rytter: Man klarade bytet av AF är vad jag menar. Att prata om statistiskt säkerställda saker i dessa sammanhang blir ganska svårt pga få observationer.
"Att prata om statistiskt säkerställda saker i dessa sammanhang blir ganska svårt pga få observationer."
Det är ju precis det som är min poäng. Jag hävdar att Öberg kan vara en anledning till att SAIK har inlett säsongen tyngre. Du pratar om att det inte ska spela någon roll eftersom man klarat detta tidigare när man bytte från AF till Wallson.
-Jag hävdar att Öberg inte är tillräckligt rutinerad än, J18 till SHL är stort steg, både i form av serie och ledarskapet mot spelare -Kommer SAIK ha tålamod med honom. -Håller han som tränare i SHL i ett lag som har guld-ambitioner
Tycker att frågorna ovan är ytterst relevanta, men du verkar tycka att man inte kan ställa dessa eftersom man klarat bytet EN gång tidigare (från AF till Wallsson).
Yoda Något annat man knappt vågar,i dagens läge, är att säga jag är nästan helt säker det blir guld i vår. Då dyker det väl upp någon gäst som tycker man är idiot. Seriesegern är lika bra glömma och är inte hela världen med tanke på allt som hänt.
Dessutom tycker jag AIK har högst högstanivå och när alla skadade tillbaka men gärna spetsat med en forward bäst trupp.
Just nu däremot är det vingligt.
Några tankar. Visst kanske Rytter har rätt men jag tror inte Öberg är syndbocken. Var det Engström som sa i AIKs studio de vill kunna spela på olika sätt? Är inte det en nyhet som i längden kan bli nyttig men som igår kostar poäng? Har för mig de tidigare bara körde en stil alltid och för att inte bli sönderläst vill ha större repertoar.
Skadorna är ändå den stora grejen vi har väl hela hösten haft minst 4-5 tongivande spelare borta.
Är det tredje matchen i rad vi möter motståndare som säger de gjorde kanske bästa matchen i år? Läser det är många som är kritiska i norran men jag tycker AIK gjort det mesta rätt. Hellre hålla kompassriktningen och få några förluster än att stagnera eller tokköpa. Dock söker dom ju minst ett nyförvärv och det bör inte skada fabriken.
Fasiken va bra Lindvall va innan raset och vet inte om han kan lastas för nåt av målen heller. Positivt med denna höst är ändå våra JVM-aspiranter fått enormt med speltid och förtroende. Att det blivit för ungt lätt och orutinerat är ändå betydligt bättre än tvärtom.
Har dålig koll på NHL men är det inte där dom kan ha spektakulära matcher lördagkvällar för underhållningen och hemmapublikens skull. Känns nästan som AIK med allt större NHL erfarenhet tagit efter lite NHL-underhållning. Ibland ska det bjudas på lite extra allt.
{7603}: Konstigt att du försöker förklara bort era förluster med skador. Medan Brynäs förluster mot er tidigare år enligt dig inte alls berott på deras skador. Trots att hela hockeysverige är överens om att Brynäs har varit klart mest drabbade av skador på ledande spelare de senaste säsongerna. Du är inte konsekvent...
Känns som en bättre vecka är på gång. Dels tror jag AIK kommer göra en betydligt bättre match på tisdag mot FBK.
Men även intressant norran antyder Cumiskey kanske spelar på torsdag eller lördag. Hur som helst låter det som det är nära. Undra om inte infektionen han haft bara var influensa. Adam P borde väl också vara tillbaka efter bortaturnen och födseln. Om det vill sig väl kanske det snart endast är Pär L och Axel som återstår på skadelistan.
Holloway verkar det inte bli enligt Lindgren men samtidigt kanske han kör med dimridåer och verkligen vill lyfta fram han kunde fått bättre betalt på annat håll. Glasklart ändå AIK vill värva och hoppas bara man har kyla nu. Bättre avstå om det inte känns hundra rätt.
Blir det inte Holloway vore det bra om det dök upp någon ny ganska snart. Var det inte lite skumt med Edmontons GM på besök? Lander?
Vet många önskar en back men jag hoppas fortfarande på en frisk Cumiskey och Alm i toppform. Tycker det borde räcka långt.
{7603}: En ny back hade inte skadat, det kommer säkert dyka upp nåt som är ok på marknaden. Grossman? Om inte annat för BP/städa i egen zon/muskler, har dock ingen koll alls på honom.
ja du sa det. Ni har haft mycket skador, och det var anledningen till att ni förlorade 15 raka matcher mot oss under 3 års tid.
Jag är lite osäker på om hockeysverige håller med?