1150x200-hockeyicerinkfornhlteamsby_0.png

Support

4755 inlägg · 375 ämnen

HockeySnacks drift-tråd

« · 752012 · » Till forumet

Sv: HockeySnacks drift-tråd
Marcus:

Fungerar från jobbet men inte hemifrån. Som sagt, du borde kanske kontakta BBB om problemet.
Kommentera

knaskamilla:

Jag måste faktiskt erkänna att jag inte anser att det är Marcus "jobb" att göra det...

Om du är missnöjd med din leverantör så bör det ju vara du som kontaktar dom, inte en webmaster för en sida som du inte kommer åt.

Om flera andra kommer fram till den sidan så ligger ju liksom inte "felet" hos sidan förmodligen, utan troligare hos den DNS som leverantören använder, och då ska dom kolla över det.

Det är min åsikt i alla fall, annars ska ju i princip alla webmasters i hela världen kolla med alla leverantörer att alla deras kunder kommer åt sidorna, och om inte så ska dom klaga, typ...

Om man hårddrar det alltså..

Det måste ju vara mer rätt att användaren klagar, right or wrong?
Kommentera

Gidde: Men varför får flera olika leverantörer oberoende av varnade samma fel exakt samtidigt?
Kommentera

Stigsson: varnade=varandra
Kommentera

Stigsson:

Det kan man ju fråga sig, men leverantörerna har ju kanske lättare att spåra sådana fel, och ringer flera kunder till dom och klagar så kanske dom sätter prio på ärendet?
Kommentera

Gidde:

Nja. Nu vet inte jag riktigt hur det där med DNS fungerar, men om Marcus driver en sida som fungerar dåligt för hans medlemmar p.g.a. att ett företag har krångel med något borde han kanske upplysa dem om det. Jag tänker inte göra det, eftersom jag inte förstår sådana saker, men jag blir jävligt irriterad när HS inte fungerar. Och det borde ju Marcus också bli. Det är inte direkt första gången problemen har berott på denna sak.
Kommentera

knaskamilla:

Det jag menar är ju att det inte verkar finnas någon röd tråd vilka leverantörer som det inte funkar hos.

Menar du då att Marcus ska sitta och ringa till Telia, BBB, Vattenfall, Tele2, ComHem osv,osv,osv ?

Om jag var honom så skulle jag inte ens tänka tanken faktiskt, än om han säkert är lika irriterad som dig över att vissa inte kommer fram.

Vid sådana här situationer brukar det ta bäst om det är kunderna som ringer, tro mig, jag har pysslat med detta några gånger...

Dessutom vet ju oftast kunderna vilken leverantör dom har, och har ju på det viset även en kundsupport som dom kan ringa till...
Kommentera

Gidde:

Men det verkar ju som att det i allmänhet fungerar sämre hos BBB än hos de andra, eftersom annat folk kan surfa in på HS när jag fortfarande inte kan det via BBB. Det var därför jag föreslog att han skulle kontakta BBB. De andra leverantörerna verkar ju lösa problemen relativt snabbt.
Kommentera

knaskamilla: DNS-problem är besvärliga. Förmodligen är det den DNS-tjänst som vi använder som är under belastningsattack igen. Det finns tyvärr dom som gör på det viset. Kan då trösta med att HS inte är den enda sajt som drabbas utan tusentals andra. Eventuellt får vi byta dns-tjänst till någon som fungerar bättre och har bättre skydd mot attacker.
Kommentera

knaskamilla:

Jag tror inte ens att dom sett att något varit fel, utan min gissning är att det var någon DNS-server eller liknande som hade problem igår, och att ett flertal av de leverantörer som finns använder denna DNS (eller routingväg), medans en del andra inte gör det, och därför funkade det för vissa och inte andra..

Jag kom som sagt fram hela tiden hemifrån, men på jobbet var det helt kört!

Irriterande, javisst!
Kommentera

Gidde: ...och jag kom fram ibland och ibland inte, både på jobbet (Telia) och hemma (comhem). Marcus DNS-DoS-teori framstår för mig som tämligen rimlig.
Kommentera

LL:

Japp, det är inte alls otroligt!
Men varför funkade det då hela tiden hemifrån t.ex?

Tråkigt med attacker i vilket fall...
Kommentera

Gidde:

Kanske det är några avundsjuka fotbollshuliganer?!?!? :-)
Kommentera

Gidde:

Jaha. Ja, du vet, jag vet ju inget. Jag försöker bara förstå Poffas förklaringar. Och på honom lät det som att det var leverantörerna som hade HS för nära ngt annat som utsatts för ngn sorts attack. Eller vad han nu sa.
Kommentera

knaskamilla:

Du måste lära dig att inte lyssna för mycket på Poffa, det är mycket han inte förstår ;-)

T.ex hur en fin golfsving ska utföras :)
Kommentera

Gidde: hade du frågat mig för sex-sju år sedan när jag kunde mycket mer om DNS:er än jag gör i dag (man glömmer så mycket på ett par år när man inte använder kunskaperna...) hade jag säkert kunnat svara på ett bra sätt, men i dag... nä, jag tar inte risken att framstå som okunnig så jag håller tyst :-)
Kommentera

LL:

Då gör jag det också, kanske säkrast så! ;-)

Vi skyller på fotbollshuliganer istället, det känns troligast..
Kommentera

Gidde:

Du ska inte lyssna för mycket på knaskamilla, det är inte mycket hon förstår om datorer. ;-)

Kommentera

Poffa:

Och inte kan det bli lättare om hon samtidigt lyssnar på dig ;-)
Kommentera

Gidde:

Jodå, bara det att hon inte kan återberätta det jag sa på rätt sätt. Jag är missförstådd, och det är inget ovanligt. :-)

Kommentera

Poffa:

Men här har du chansen att berätta igen. Berätta om DNS och de där ddos-attackerna, eller vad det nu hette. Förklara!
Kommentera

Marcus:
Skulle just skriva här runt 15:30 igår om DNS-problemen, men i samma veva försvann siten, sett från min synvinkel.
Först nu är jag tillbaka. All annan Internet-verkasmhet har fungerat utan anmärkning.

Under denna tid har inte den Root Hints-server (en av 13 grundbults-DNS-servrar på Internet) min DNS tillfrågar haft något bra svar på var hockeysnack.com finns nånstans.

Att HS har fungerat för dig och en del andra kan förklaras med att ni har haft maskiner som varit konstant påloggade mot HS, och adressupplösningen därför varit lokalt cachad på era burkar/alternativt i er lokala DNS.
Forcerar man ett DNS-uppslag efter HS i detta läge är man dock både grillkorv och rökt.

Fråga:
Håller HS server samma IP-adress undser månader i sträck?
I så fall kan vi med risk för abstinens memorera en alternativ länk, ungefär som denna: 83.226.188.28/[LokalPathTillHockeysnack]/index.php - utifall du vill avslöja var den layoutmässiga placeringen på HS finns på severns disksystem.

...Om nu detta problem nu skulle återuppstå - vilket nog inte är så våldsamt osannolikt.

Kommentera

Verkar som HS återigen rullar som det ska? Åtminstone kommer jag in från jobbet för första gången på länge.
Kommentera

Metal Guru: Jag vill helst undvika att man kör sidan mot IP-adressen sådär. Jag tror det är upplagt för problem nämligen. Dessutom är ip-adressen dynamisk (fast den ändras väldigt sällan). Men det verkar som att dns-problemen är ur världen nu. Det gick kanske till sig redan igår kväll då det var 100 pers inne på sidan.
Kommentera

Nu har jag fått svar på vad det var som var fel. Men felet är för komplext för att ens förklara. Jag förstår det inte ens själv nämligen :) Felet var iaf. lokaliserat till en namnserver som inte fungerade som den skulle. Men nu ska det vara fixat. Det kan ta lite tid innan rättningen propagerat runt nätet men nu ska det fungera.
Kommentera

Marcus:

Finemangs!!

Sådana där fel som man inte ens förstår själv, det är bästa sorten det ;-)
Kommentera

Marcus:
Jag kom in ett kort ögonblick på någon timme igår. Sedan försvann HS igen. Först nu är jag tillbaka.

Jag menar inte att man ska köra mot IP-adressen i 'skarpt läge', utan att då felet uppstår nästa gång kan man meddela sig med er som är inne, och påtala felaktigheten.

Kommentera

För mig funger det utmärkt att komma in på HS.Var bara i förrgår som jag hade stora problem.
Kommentera

Nu har jag fixat så att HS-servern har en UPS. Dvs. extra strömförsörjning i ca 20-30 minuter i händelse av strömavbrott :)
Kommentera

Just nu går HS utan nån elkontakt i väggen. Jag håller på att testa hur länge HS fungerar med UPS'n igång. Så ifall att sajten försvinner en kort stund så vet ni, då har batterierna tagit slut.
Kommentera

Rätt bra tryck på sajten nu. 122 Online 54 gäster. Det verkar rulla på bra va?
Kommentera

Marcus: funkar kanon just nu :)
Kommentera

Dagens problem var ett byte av IP-adress som orsakade att folk inte kom åt servern. Jag hann tyvärr inte åtgärda det förrän nu eftersom jag var tvungen att fysiskt sitta vid servern för att kunna fixa felet.

Kommentera

Just nu är det problem med att nå sajten. Går man in på hockeysnack.com utan www i början så kommer man in och annars inte. Så var snälla att meddela det till alla som har problem. Det här kommer att gå till sig men det tar ett tag tills dess.
Kommentera

Marcus: Jag kommer in även med www före.
Kommentera

Poffa: Ja en del kommer in ändå. Men för majoriteten funkar det inte eftersom www.hockeysnack.com pekar på fel ip-adress.
Kommentera

Nån mer än jag som upplever att Hs går lite seeegt just nu?
Kommentera

Bissett19:
Nej jag håller med. Tog ett tag att ta sej hit.
Kommentera

Bissett19: Det kommer att eventuellt gå segt i en halvtimme till. Det är en stor underhållskörning som går på servern just nu.
Kommentera

Igår slog HS besöksrekord för en enskild dag. Vi fick ungefär 2000 unika besökare från sidan powerbits.org. Är det någon som vet vad det är för sida?
Kommentera

Marcus: Det verkar ju vara en torrent sida.
Kommentera

NuMo:

Håller med NuMo.
I sådana fall har dom alltså lagt en länk hit från den sidan, och lyckats få i princip alla medlemmarna att klicka sig hit?

Eller?

Låter mycket mystiskt tycker jag...
Kommentera

Gidde:

I princip alla? Har inte dom ~60000 medlemmar? :)
Kommentera

Dysso:

Inte vet jag...

De ställen jag håller mig till brukar ligga mellan 1000-4000 stycken ;-)
Kommentera

Gidde:

Dom har hursomhelst ett ganska aktivt forum så någon postade väl länken där. Dom har ett max på 60000 och verkar för närvarande ligga en bit under det.
Kommentera

Dysso:

Okidoki!
Det förklarar nog den saken :)
Kommentera

Skulle vara intressant att veta vad alla MoDoiter som det står 404 efter för tillfället håller på med. Är det månne någon TIKare som har jävlats och bytt namn på vår gästbok till 404?
Kommentera

knaskamilla: Följande inlägg postades av "Ståpäls" i januari 2006, på temat frågor rörande vad 404 kunde vara för något:

"Har nu fått en förklaring (?) till 404 på Tjuvkika. Jag citerar Marcus: "Användaren befinner sig på en sida som inte längre finns."

På Internet är allt möjligt."

Det är således ingen nytt som hittats på här och nu.
Kommentera

Dream Team:

Men hur kan det komma sig att så många MoDoiter hänger på sidor som inte finns längre just för tillfället?
Kommentera

knaskamilla: SM-silversidor?
Kommentera

« · 752012 · »