Jag håller med, skulle också vilja höra någon icke-TIKare motivera TIK-tröjans snygghet. Egentligen skulle en sådan här omröstning bara vara riktigt intressant om man inte fick rösta på sitt eget lag, insåg jag nu...
Nubben: nja, men vi har ju korhonen och han är stabil men tyvärr är det nästan bara jag som tycker det..han gjorde en fantastik insatts förra säsongen men endå bara negativt om honom... dom kommer i mitten
Förutsättningarna är väl ändå att tröjorna ser ut som dom gör, och det inkluderar reklam. Jag står fast vid att det vore kul att hitta någon som inte håller på Timrå som röstade på dom i den här omröstningen, och inte för att jag tycker att tröjorna är så hemska...
"Sen måste jag säga att MIF är ett av de lagen som drar mest folk till arenorna i övriga Sverige, kolla själv upp statistiken om ni vill..."
Nu du med oss skämta aprilo va? Visserligen intog Malmö sistlidna säsong en hedrande 6:e plats i bortapublikssnittet. Men att man varit på den övre halvan i denna tabell har väl inte hänt sedan Näslund och Pekkas tid?
På länktipset finns uttömmande statistik för de senaste fem säsongerna sammanställda. Kan man efter det påstå att MIF är ett av de lagen som drar mest folk till arenorna, så är det något som är riktigt fel.
Skulle istället vilja påstå att det är precis tvärtom, att MIF är ett av de lag som drar absolut minst folk till arenorna, sett med ett perspektiv som är lite längre än senaste säsong.
Sedan kan man ju ta detta som man vill. Att VF hamnar så långt ner i detta hänseende beror väl mest på att de är det enda lag som inte får spela bortamatcher i Scandinavium. AIK:s snitt berodde nog en hel del på derbyna i Globen.
MIF och LHC har säkert också fått ett lite högre värde på grund av extramatcher i nästan alltid slutsålda KA eller Scandinavium. Detta är inte helt svart eller vitt, det blir en del andra faktorer som också spelar in.
Fast det är ju inte speciellt svårt att fastslå vilka lag det är som drar mest folk till arenorna runt om i Sverige och däribland är ju MIF definitivt INTE.
Dysso: Vad jag menar är alltså att om Detroits tröja anses som den snyggaste av intresserade i USA och Kanada, så är det ju inte långt borta att anse Timrås som den överlägset syggaste i i lilla Svedala. Detta då under förutsättning att all reklam togs bort. F. ö. skall Kanskamilla ha ett erkännande som tyckte Brynäs tröja är fin. Den kommer solklart två i min egen lilla omröstning.
Efter att ha läst följande citat av Franz Kafka så måste jag nog plocka fram min Wilde-tröja från garderoben:
Anyone who keeps the ability to see beauty never grows old. - Franz Kafka
Självklart skulle det inte falla mig in att rösta på någon annan tröja än MoDo-tröjan. Än hur mycket jag må ogilla all reklamnedsmutsning mm så står den ändå för så många härliga känslor att den inte kan bli annat än den vackraste tröjan av dem alla!
Tja... Jag röstade på BIFs, för jag kom inte på någon jag tycker är snyggare. Jag har aldrig sett vitsen i att rösta på sitt eget lag i alla möjliga omröstningar bara för att man gillar sitt lag, nämligen. Frågan är: vad vill man uppnå/bevisa med att rösta på sitt lag i t.ex. en sådan här omröstning? (Samt: är det inte lite motigt för FBKarna att (låtsas?) tycka om lagets dräkter? ;))
knaskamilla: I USA och Kanada har liknanade omröstningar förekommit ett antal gånger. Nästan samtliga har slutat med att Detroit:s tröja har vunnit omröstningen. Tvivlar starkt på att de röstande till största delen är Detroit.fans. Själv tycker jag att Timrås tröja är snäppet snyggare än Detroit:s om reklamen kunde tas bort. F.ö. är ju tröjorna rätt lika. Undrar vem som inspirerat vem?
knaskamilla: Jag tror nog att det skulle visas en rätt korelation mellan fördelningen av antalet medlemmar med ett visst favoritlag och fördelningen i omröstningen. Dock är väl inte antalet Brynäsare störst så det borde ju innebära att de är de minst partiska rösterna =) Men "patriotismen" styr nog rätt hårt i de flesta omröstningar där något ska rankas.
Personligen skulle jag nog kunna rösta på någon annan tröja om jag nu tyckte att det fanns någon som var vackrare än Brynäs, men jag tycker inte att det finns. Fast jag tycker att de blivit snäppet sämrte i år med en massa konstiga ränder. Jag har i och för sig inte sett slutprodukten så jag kanske hinner att bli mer positiv ;)
Jag måste säga att jag finner det ganska fascinerande att Timrås tröja fått så många röster i omröstningen om snyggaste tröjan. Känslan är att detta beror på att många Timråfans röstat, inte på att tröjan egentligen är särskilt snygg. Frågan man därför ställer sig är: varför röstar folk alltid på sitt lag, vad omröstningen än gäller (nästan)?
(Om det nu råkar vara så att jag har fel och det faktiskt finns 21 personer som tycker att tröjan är den mest estetiskt tilltalande färg- och layoutmässigt av alla ES-lagströjor så vill jag gärna ha en bra motivering till det... =))
Boström: Tror Brynäs antingen blir fågel eller fisk. Antingen årets positiva överraskning eller en total flopp.
Mycket hänger nog på Honken. Om han spelar på en hög o jämn nivå så kommer det gå bra, sviktar han så kommer det sluta illa för BIF. Det är iaf min spådom.
El Aka Ali: Känns lite som om du svarat på en del jag aldrig skrivit men ok. Lag måste spela efter de förutsättningart man har, man kan inte försöka spela publikfriande hockey om man inte har möjlighet till det. Den bittra verkligheten är givetvis att man till varje pris MÅSTE hänga kvar i ES. Om det måste ske med hjälp av att spela med 5 man på blå och göra allt för att sabotera för de lag som har bättre mannskap är det givetvis så man måste göra. Det är omöjligt att beskylla ett lag som kämpar för att hålla sig kvar för spelförstörande spel, de spelar efter sina resurser för att ta så många poäng som möjligt. Vet inte var du bor men som exempel kan nämnas Timrå som spelade bedövande tragisk hockey när de kom upp men med tiden kunat övergå till mer fart och finess. ett annat exempel är FBK som förmodligen har rättigheten på ordet ryggsäckshockey. För bara ett par år sedan var FBKs största tillgång deras långa hakningssäkra klubbor.
Fler juniorer i A-laget hade inte varit fel. Men det är ytterst få som klarar av att ta klivet från j20 rakt upp i ES. Söderberg, Björk, Valdix och Nielsen är de som gjort det av spelarna i dagens trupp.
Jag vill gärna se rolig och anfallsglad hockey, men inte till priset av förluster i någon större utsträckning. En seger är alltid bättre än en förlust, oavsett hur matchen såg ut.
Magnus: Tycker att du är ute och cyklar inte så lite. För det första är jag helt övertygad om att ingen hatar Malmö Hockey. Däremot så tycker man illa om lag som ideligen fortsätter med sin "Ryggsäckshockey". Det är ingen höjdare att åka ut till sin hemmaarena när laget möter Malmö. Man vet på förhand hur det kommer att sluta. Ett lag försöker att lira hockey det andra gör allt för förstöra de intensioner som finns. Nu är jag på en arena där det kommer näst intill fullsatt oavsett motstånd, men det är som sagt ingen höjdare i publikvänlighet. Sedan om Malmö kunde göra nägot åt sin spelide, börja att spela lite mer offensivt, då tror jag att folk skulle uppskatta laget betydligt mer än som det är nu. I år har ni i alla fall värvat några killar som verkligen gillar att spela offensiv hockey. Så man kan ju säga att lite förutsättningar finns även om jag inte blir förvånad om tidigare års ryggsäcksvariant fortsätter. En sak till. Er omtalade ungdomsverksamhet borde egentligen ge ett större utslag i laguppställningen för A-laget. Håller du med?
El Aka Ali: Allt har med framgång att göra, när Lundh/Wikegård gjorde succé kom folket också. Som du ser var ES-säsongen 00/01 lagets nästbästa i Elitserien vad gäller publik. Går Mif bra kommer folket, går det dåligt gör de det inte. Storstads syndrom skulle jag vilja säga. På mindre orter där det övriga utbudet är mediokert komer folk mer eller mindre oavsett hur laget går. Sen att Isstadion är en relik från svunna tider hjälper säkert till också. I särklass Elitseriens sämsta arena.
Magnus: Det är ju bara att konstatera att intresset är hur sjunkande som hellst. Är skeppet läck? Eller finns möjligheter att att på konstgjord väg täta till alla läckor?
El Aka Ali: Ett bra exempel på hur hockeyintresset blomstrade i Malmö i början av 90-talet och slutet av 80-talet är följande kalla fakta:
November 1989: Malmö FF spelar Allsvensk seriefinal i Malmö samtidigt som Malmö IF spelar en seriematch i sjätte omgången av Division 1 också i Malmö.
5598 perosner förljer MFFs kamp om guldet mot Norrköping samtidigt som 5652 ser den sjätte omgången av division 1 mellan Malmö IF och Tyringe.
Isstadion var konstant utsåld 88-92. Sen att inte alla kom är en annan sak. Finns alltid platser i Isstadion som ingen vill ha om det inte är avgörande SM-final. Folk på plats eller nyttjande % i snitt ser ut som följer i ES, alltså är en slutspel eller kval medräknat:
Om Malmö FF inte vore i toppen av Allsvenskan så vore där bra dra i isstadion även idag. Men som sagt, ett lag som åker ner i kvalserien ska inte ha fulla hus.
Men men, orkar inte babbla om detta mer. Tycker bara det är tragiskt att det finns så många som verkligen hatar MIF. Ut o njut av solen, var lite glada för att sommaren är här och att ES börjar snart...
Nubben: Hade ni fullsatt i hallen då? Är det någorlunda drag i galoschen är hallen i det närmaste fullsatt varje match. Detta gäller tydligen inte i Malmö. Gäller på alla andra ställen i alla fall. Går laget bra så kommer folket. Laget blir populärt och inte bara på hemmaplan.
Magnus: En lite långsökt paralell är att om ett kanadensiskt lag hade vunnit årets Stanley-Cup då hade hela Kanada festat om rejält. Nu vann ett riktigt söderlag "Tampa Bay", då blev inte det säskilt uppmärksammat. Speciellt inte i hockeyns förlovade hemtrakter, "det kalla och ogästvänliga Kanada". Förhållandena i Sverige i likartade. Där naturisen har bättre förutsättningar, där skulle rimligtvis SM-bucklan mottagas med större ovationer än om den vanns av ett typiskt söderlag. Detta oavsett befolkningsunderlag.
Vallin: "och som dessutom kommer från Skåne, som är ganska illa omtyckt av övriga Sverige i allmänhet."
Detta borde i sin tur inebära att det bara är en försvinnande liten del av befolkningen som har något till övers för norrlandslagen. Jag menar med tanke på vad folk södeder om Dalälven tänker om "lappar".
Men det är trots allt helt och hållet tränarna som ska få skit om laget spelar "grishockey". Lillis Lundh (som jag tycker är en mycket trevlig persom privat) har en viss tendens till att ta det säkra före det osäkra. Därav defensivt som tusan på borta is.
Vi har en ny tränare i år som ingen vet något om. B.Kinding är namnet, har varit aktiv i Edmonton de senste åren. Hur han ser på grishockey vet man inte, men jag personligen hoppas på ett offensivare MIF i år.
Sen måste jag säga att MIF är ett av de lagen som drar mest folk till arenorna i övriga Sverige, kolla själv upp statistiken om ni vill...
Danne_L: Sant, men om jag bara får påminna så var där fan inte många lag som kom ner hit till Malmö i början av 90-talet o bjöd upp till fin hockey. De backade hem o slog icing efter icing. O som du själv sa, VF var tråkigaste laget i ES under Boustedts ledning.
Då var det ombytta roller, MIF var laget som förde o gjorde som de ville i varje match. Det går i vågor, om 5-10 år är jag säker att de tre lagen som dominerar ES inte är HV,VF o FKB. Lagen går ner lite några år o kommer antingen tillbaka starkt igen eller så klappar de ihop helt.
MIF har varitvid ett vägskäl nu (klappa ihop eller ta sig i kragen o komma uppit igen), varit nere o vänt helt enkelt. Jag är övertygad att inom 5 år ser vi MIF i SM-final igen. Låt vara att MIF är laget i mitt hjärta och att jag givetvis hoppas att detta jag sa nyss stämmer. Men jag måste säga att även om man ser på laget utifrån så måste man se att man gjort väldigt bra ifrån sig trots Malmö FF som konkurrent, svikande sponsorer, underprestarande stjärnor och att medgångs publiken är borta o.s.v . Man är kvar i ES och man har ett intressant lag inför framtiden, det är inget lag som ska vinna SM-guld redan i år. Men med några fina värvningar de kommande åren o den grunden MIF har nu så kan det bli riktigt bra.
DIF dominerade ES totalt för några år sedan, var är de nu? Det går i vågor...
Som Danne L skrev så drar även jag mig för att gå på hockey när MIF gästar Scandinavium, (och även SSK), och det är enbart dom 2 lagen jag inte prioriterar när det är match i Götet. Anledningen är lika enkel som självklar, tråkighetsfaktorn! Sen har jag personligen aldrig haft nåra sympatier för MIF, och er dokusåpa spädde ju direkt inte på möjligheterna för er att bli mer poppis i hockeysverige. Sen att VF inte spelade världens roligaste hockey i mitten av 90-talet och att MIF har en exemplarisk ungdomsverksamhet, det är en annan sak.
Det där med laget som alla älskar att hata. Jag personligen har de senaste åren mer eller mindre dragit mig för att se matcher när de kommer på besök till Götet. Av den enkal anledningen att de spelat så fruktansvärt tråkig hockey. Men oj. Så spelade ju Frölunda för några år sedan så någonstans inom mig finns ju en förståelse för varför man spelat som man gjort. Man kör efter vad man har helt enkelt.
Så därför hoppas jag att, när de nu lyckats värva lite intressanta och offensiva spelare, de börjar satsa lite mer framåt för att bjuda till. För inte är det kul ens som supporter se sitt lag spela grishockey jämt? Särskilt när det bevisligen inte lönar sig.
Nog för att jag inte är en alltför stor anhängare av Malmö, men nog tycker jag som du säger att det är roligare att se det gå bra för "mitt" lag än när det går dåligt för exempelvis Malmö.
Apropå ungdomslag som inte visar något, förresten...
MoDos J-20 tog faktiskt SM-Guld i våras men okej, 4:e plats får duga. ;)
Vallin: Deras ungdomslag visar inte allt för mycket för tillfället, men visst Modo är med där på en 4:e plats då ;)
O jag är inte bitter, bara enormt trött på enögda "supportrar" som inte fattar att det är roligare att jubla när ens eget lag gör mål, än när nått annat lag tappar poäng.
Finns ett flertal "supportrar" här i landet som jublar av helt fel anledning, fattar bara inte det. men men...
Kan inte vara bra att vara så bitter. :) Nåväl, här får du en klapp på axeln av mig då iaf. ;)
Förresten, nog för att MoDo kanske inte är landets plantskola nr 1 längre men nog är du väl lite fel ute när du räknar upp MIF, Bajen och VF som helt överlägsna? Tycker att MoDo fortfarande förtjänar att nämnas bland de stora...
Vallin: Stämmer att övriga hockey-Sverige ser på det så ja. Men den synen är dock rätt gammal i felaktig i dag. Köpe-lag är jag trött på att höra. Visst för att ta sig upp i ES o för att ta SM-guld satsade man stort. Vilka lag gör inte det, när man har NADA att börja med?
Men på senare år har fan ta mig MIF varit ett av de få lag som satsat på sina ungdomar. J20 laget vinner SM-guld o de övriga juniorlagen är i SM-finaler o.s.v. MIF, Hammarby och VF är helt överlägsna vad gäller ungdomshockeyn i hela landet.
Man kan inte bygga upp ett "Hockey imperium" på några år, det krävs en bred grund att stå på. Den har vi fått här i Malmö nu, efter mycket hårt arbete. Om man ser på hur MIF sköts idag, men Malmö FF i samma stad så tycker jag personligen att MIF-ledningen ska ha en del klappar på ryggen. Inte många andra lag i ES som har så stark konkurrens om sponsorer och publik. Skulle vilja se hur länge lagen i norr skulle klara sig med landets för tillfället hetaste fotbollslag i samma stad. Tror inte det tagit många år innan det slutat i konkurs.
Men vad vet jag? Jag är ju bara en dum liten skåning som borde hålla käft när det kommer till hockey (Har jag fått höra av ett flertal underbara personer som sympatiserar med andra lag än MIF).
Anledningen till att de flesta utanför Malmö inte tror på laget är väl att de knappast gett någon en endaste anledning att tro på dem under de senaste åren. Ungefär samma förutsättningar varenda år och ungefär samma resultat, oftast med ganska höga förväntningar på sig.
Om jag ska försöka ge en förklaring till varför Malmö som lag allmänt är ganska illa omtyckt så tror jag det handlar om en kombination av att det i det stora hela är ett köpelag, med usel supporterkultur och som dessutom kommer från Skåne, som är ganska illa omtyckt av övriga Sverige i allmänhet. Det är min TEORI.
Så om man ska "samanfatta" det hela så är det som vanligt väldigt få utanför Malmö som tror på laget?
En snabb fråga som egentligen ligger i ett annat fack... Varför är fortfarande Malmö det lag som övriga hockey-Sverige verkligen älskar att hata? Om man för EN gångs skull kunde få ett bra svar på den frågan så skulle jag gladeligen knipa käft resten av 2004...
Stefan: Jo men det lag som spelade kvalserien va väll knappast samma lag som finns att tillgå i dag.... Markus Mathiasson , Björn Melin , Mika Hannula och dom andra är nog ganska mycke bättre än gamlingarna rydmark och juha
hehe det snackar jag om att tippa högt från kvalserien till guldkandidat på några månader :D
Själv tror tippar jag att MIF kommer att kämpa om platserna 6-10 enligt mig så är Mora och Luleå dem idag givna kvalserielagen. Visst Luleå har värvat Mikael "aj jag har ont i kroppen och måste vila" Renberg och han kan göra vad som beövs i Luleå men då gäller det att han inte kopierar sin uppgift från Toronto senaste säsongerna dvs sitta på läktaren skadad eller vara en oproducerande forward när han väl spelar.
Spud: För en gångs skull är jag böjd att hålla med dig. Malmö kommer att få jobbigt att över huvud taget klara plats 9 och 10. Mora är bättre än väntat men det räcker ändå inte till. Dom är troligen givna som 12:a. Sedan kommer det nog att stå mellan Malmö, Södertälje och nägon till, om 11:e platsen. Slutspelskandidaterna blir i stort samma som i fjol. Ev. kan Luleå få lite jobbigt att komma bland de 8.
Nubben: Jag tror det går som det gjort de senaste säsongerna, förvärven imponerar inte och tror att miffare kommer få räkna med en ojämn säsong. Jag anser att nyförvärven håller samma klass kanske något bättre än förlusterna men övriga lag ser ut att ha förstärkt också. Så om det ska bli en förbättring hänger mycket på om Kinding lyckas få alla att dra åt samma håll vilket har varit tveksamt de senaste åren..
scim: Å andra sidan var det inte många som trodde på Mora i Kvalserien heller och det hindrade dom inte. Men visst är troligast att Mora finns på plats tolv efter att grundserien är spelad. Är trots allt 50 matcher som ska spelas, och då har dom en för svag trupp. Dom kan säkert skrälla i några matcher, men allt annat än jumboplacerig får ses som en sensation.
Givetvis har de förstärkt, men de spelare de värvat för att spetsa laget är spelare som andra lag snarare värvar för att bredda laget. Henrik Petré, Adam Andersson och Peter Nylander är habila elitseriespelare men knappast tillräckliga för att rädda laget kvar från det absoluta bottenträsket, då stommen i truppen är på tok för dålig för att kunna hävda sig i elitserien.
Nej, det finns absolut ingenting som talar för att Mora skulle kunna klara sig undan sistaplatsen, gör man det är det än bragd av stora mått.
Men som någon person skrev tidigare; man har ändå gjort en klok satsning, för det kommer ett liv efter elitserien också.
Ursäkta men jag minns inte att jag frågade dig, dessutom vore det ju bra med en tillhörande motivering istället för något som jag och de flesta andra bara avfärdar som det ständiga jag-hatar-modo-gnället från din sida.