Svenska Hockeyligan

7508 inlägg · 377 ämnen

Hockeyligans "Pucksnack"

« · 754232 · » Till forumet

Sv: Hockeyligans "Pucksnack"
Dream Team: Inte om du har gått i skolan de senaste 30-40 åren.

Byt lag! Byt lag!
Kommentera

Hawerchuk: Det verkar som du misstolkade mitt ironiska trevande medvetet. Hur man uttalar namnet "Swedbank" må vara tydligt för mig, men då det uppenbarligen har lett till en rad felsägningar så torde det inte vara lika uppenbart för gemene man. Vi kanske kan få en språkkurs av dig här och nu?
Kommentera

Dream Team: Så här säger företaget själva:

"Hur uttalas Swedbank?

Enligt det fonetiska alfabetet ska namnet uttalas "sweddbænk". Det innebär att den första delen av namnet uttalas "swedd" och den andra delen "bank" ska ha engelskt uttal."

Kommentera

Paddan: Den informationen skulle väl i stort sett omöjliggöra vidare feltolkningar i ämnet. Men å andra sidan så är väl tolkningen av engelskan hos oss svenskar väldigt varierande. Därav det missförstånd som skett här, skulle jag tro. Men där har vi ju som tur är fått veta av "Hawerchuk" hur det ligger till, och ingen av oss som är äldre än 40 år bör väl heller inte ha några som helst problem med uttalet. Tack.
Kommentera

Hawerchuk: nix pix, jag har helt rätt, fast efter att ha tänkt efter lite så kan jag köpa att man vill uttala det "svedd". Jag tror dock att du misstolkar mig i det stora hela - jag menar att det ska uttalas med ett långt "e"-ljud, inte med ett "i"-ljud, vilket det skulle göra med stavningen "Swedebank" om man ska tolka det som ett engelskspråkigt ord.
Kommentera

LL: Ich bin kein fonetik-expert, aber om du har hört skådespelerskan Heidi Swedbergs (Georges kuvertslickande avlidna fästmö i Seinfeld, bl.a.) namn uttalas på engelska, av en engelsktalande person, så stämmer det in på hur Sveddbank vill få det uttalat.
Kommentera

LL: Nej du har helt fel. Precis som i Ned, fed, Ted, bed, osv. så uttalas Swed svedd precis så som det ska göras. Sen vad banken, du eller påven säger spelar ingen roll.
Kommentera

Hawerchuk: vet du vad? Vi har nog rätt bägge två, fast vi har missförstått varandra. Jag avser hur ordet ska uttalas om det ses som ett svenskt ord, men betraktar vi det som ett engelskt ord (de vill ju att det ska vara ett internationellt namn vilket jag inte tänkt på från början) så kan jag hålla med om din variant av uttalet. Jag utgick från att det skulle uttalas som om det vore ett svenskt ord och då hävdar jag stenhårt att det ska uttalas "sveedbank", men ser vi det som ett engelskt ord köper jag absolut "sweddbänk".
Kommentera

LL:

Japp, det är engelskt.

Enligt killen som talade på invigningen så är det detta namn Föreningssparbanken haft utomlands i bra många år redan, så det är helt klart internationellt uttal som gäller :)
Kommentera

Gidde: Jaha, så egentligen så borde man alltså lika gärna kunna uttala arenas namn "f.d Föreningssparbanken Arena" då, eller?
Kommentera

Dream Team:

Hehe, så skulle man kunna säga, men eftersom dom bytt namn så är det väl knappast aktuellt?!

Eller ska vi kalla en annan närstående arena för f.d Sydkraft Arena också då? ;-)
Kommentera

Gidde:

Nej, den heter kort och gott fuskbygget.

Kommentera

Gidde: Haha, tackar! Det ska jag hälsa både Micke, mig själv och övriga inblandade... men jag måste instämma med tidigare talare - det är ett korkat valt namn.
Kommentera

Gidde: Tja, eller varför inte göra det enkelt för sig och undvika både div. språkförbistringar och felaktiga benämningar, varför inte bara kalla den "f.d Arena"?
Kommentera

Dream Team:

Du avser förstås fuskbygget just nu? ;-)
Kommentera

Gidde: Nej, det råder väl ingen språkförvirring kring den arenan?
Kommentera

Dream Team: Du har rätt. Ladan, Isstadion, Fuskbygget, Plywood Arena, Sydkraft Arena och E ON Arena är alla lätta att uttala.
Kommentera

Frisco: Fyra rätt av sex. Du utelämnade Kulturmagasinet. Men ja, de är alla lätta att uttala, det har du rätt i.
Kommentera

Frisco: Man får en känsla av att ni i Modo har något emot vår fina Eon-Arena. Själv tycker jag att det är en förnämlig ishall eller arena som det nu på internationellt sätt skall heta. Frågan blir då automatiskt. Har ni då däruppe i banjo-land så mycket bättre?
Självklart vet jag att det är nybyggt o ståtligt men inte har vi något emot den hallen för den skull-
Kommentera

El Aka Ali: På frågan om vi har det så mycket bättre så blir svaret ja helt klart.
Kommentera

LL:

Den enda oklarheten i hur namnet ska uttalas ligger hos sådana som inte kan engelska. Och även om man nu inte kan engelska så borde man inse att det är ett engelskt ord, annars skulle det väl ha hetat Svedbank? Eller möjligtvis Sveddbank, om du ska vara nöjd... ;)
Kommentera

knaskamilla: Fick vi inte förklaringen här tidigare? Yngre och skolade förmågor ska inte behöva ha några problem alls. Personer över 40 göre sig icke besvär.
Kommentera

Modoante: Har faktiskt långt gångna planer på att göra en visit i Sweedbank den här säsongen. Då skall jag se extra efter om det finns några "plywood-väggar". Har ståplats blivit bättre än det var i den gamla hallen? Förmodligen så utnyttjar jag inte stå utan använder en stol ifall det finns någon ledig.
Kommentera

El Aka Ali: Bortaståplats är placerad i hörnet, 1 våning ner ca 30 meter från isen bakom där ismaskinen står under perioderna.
Kommentera

El Aka Ali: du är så välkommen tror dock inte att du lär hitta några plywood-väggar.
Kommentera

Frisco: Då blir ju frågan; Kan man då som gäst i er fina arena se så mycket mer än ismaskinerna? Verkar för mig vara en särdeles dum placering.
Kommentera

Modoante: Undrar vem som springer på inspektionsrunda nu.
Kommentera

El Aka Ali: Äh. Det inrutade är den yta där bortastå ungefärligen kommer att vara. Om det behövs vill säga.
Kommentera

Frisco: Det ser ju bra ut mot för vad du beskrev först. Lite mycke plyfa va?
Kommentera

Även om jag avundas LLA:s utrymmen bakom läktarna så skulle jag nog aldrig vilja ha själva hallen. Har 10 ggr av 10 hellre en gryta i plywood än en evenemangsarena med lutning på läktarna som kan jämföras med skånska myllan.
Kommentera

Dream Team:

Nu tycker jag att du är elak mot alla över 40. Det finns säkert sådana som förstår sig på engelska också.
Kommentera

knaskamilla: Är jag elak? Jag citerade bara en annan skribent som ansåg att förståelsen för det engelska språket inte ska vara några problem "om du har gått i skolan de senaste 30-40 åren". Det torde väl göra flertalet över 45 till idioter det. Men det kanske är så det är?
Kommentera

Dream Team:

Ah, ursäkta, jag såg inga citationstecken. Det var väl någon annan som var elak då.
Kommentera

knaskamilla: Nej, det var nog inget citat när jag tänker efter. Jag utelämnade tydligen dessa, vad det verkar.
Kommentera

Dream Team: Blir man automatiskt en idiot om man inte gått i skolan de senaste 30-40 åren? Du är för go, det jag menade var att är man äldre har man förmodligen inte läst engelska i grundskolan. Skiljelinjen ligger väl där någonstans, plus minus ett antal år. Du tolkade det helt enkelt tvärtemot vad jag menade. Hepp!
Kommentera

Avsnitt 5 av Pucksnack är nu ute, med målkavalkad i powerplay, en pratstund med Skellefteås hjälte från i tisdags, Johan Rahmstedt - och så klart uppladdning inför samtliga matcher på torsdagkvällen. (se länk)
Kommentera

bobbe: Säg åt dem att fixa så att man kan se sidan även i Firefox.
Kommentera

Poffa: Det blir tyvärr omöjligt (så vitt jag vet), eftersom hela systemet är uppbyggt kring Internet Explorer.
Kommentera

Poffa:
Skippa FF istället, finns alldeles för många sidor som inte funkar med den läsaren :-S
Kommentera

bobbe:

Hmmm, tyvärr hinner jag nog inte se det avsnittet eftersom jag är i Barcelona några dagar till...

Tråkigt att man ska behöva betala för att titta efter ett dygn eller hur det nu var...
Kommentera

Gidde: Du menar förstås att det finns alltför många webbdesigners som inte kan sitt jobb och inte följer standarden.
Kommentera

Gidde: Kör Firefox! För de "dåliga" sidor som man tvingas använda IE till så använder man tillägget "IE Tab" som gör att man kan köra IE i en Firefox-tabb. För övrigt så används Firefox som primär webbläsare vid utvecklingen av HS. Det händer att det uppstår fel som bara syns i IE men då får jag försöka ordna en fix för IE eftersom 90% av användarna kör den webbläsaren.

Tycker det är förkastligt att utveckla nya publika sidor för enbart en webbläsare. Det finns två stora webbläsare som man bör supporta. Enda anledningen att jag inte ser på PuckSnack är att det är för krångligt att ta sig till det man vill se. klick klick klick klick

Kommentera

Marcus: "90% av användarna kör den webbläsaren"

Oj, ser det ut så för den här sidan? Många sidor jag har varit involverad i brukar ha minst 40% Firefox-användare. Men det beror väl mycket på demografin på besökarna.
Kommentera

Så här ser det ut på datorerna hos den genomsnittlige HS-besökaren:

MS Internet Explorer 723978484.3 %
 Firefox 119213113.8 %
 Safari 664420.7 %
 Opera 297960.3 %
Kommentera

Gidde: Nej då, Pucksnack är fritt fram att titta på när som helst, det är bara highlights som är "icke-fria" efter kl 12:00 dagen efter match. Så det är bara att titta på!
Kommentera

...och så var Pucksnack nummer 6 ute inför måndag-tisdag. Massa mål från Brendl och en hel del annat smått och gott inför matcherna. (se länk)

(...om gästbokens moderator önskar att jag upphör med reklamen/informationen är det bara att hojta till, men jag inbillar mig att folk är intresserade... ;)
Kommentera

bobbe:

Härligt!

Då ska jag kolla på dom som jag missat också! :)
Kommentera

Marcus:

Det är så att jag testat FF (en något äldre version iofs), men tyckte att Maxthon som jag kör är mycket bättre och lättare att använda.

Den är ju bara att skal över IE, så i grunden har den ju samma fördelar och brister som IE, men för mig funkar den bättre...
Kommentera

knaskamilla skrev:
"Den enda oklarheten i hur namnet ska uttalas ligger hos sådana som inte kan engelska. Och även om man nu inte kan engelska så borde man inse att det är ett engelskt ord."

Nja, i och med att prefixet "Swed" är relativt vanligt i helsvenska ord, och "bank" heter detsamma på båda språken, så vill jag nog påstå att de flesta svenskar (oavsett kunskaper i engelska) skulle säga "Svedbank" om de inte fått lära sig annat.

Hur uttalar du t.ex. fotbollskommentatorn Malin Swedbergs namn?
Mejlin Sweddböörg?
Eller Emanuel Swedenborgs namn?
Imännjoell Swidunboorg?

Nåväl, apropå Hockeyligans Pucksnack (och Highlights) ...
Det där med Internet Explorer stämmer ju inte rikigt, för om man sitter med Mac OS X så hjälper inte ens det.
Man är alltså tvungen att köra en PC-emulator och installera ful-Windows bara för att få se klippen.
Trots att klippen i sig är Windows Media-filmer som gå alldeles utmärkt att titta på i OS X.
Kommentera

« · 754232 · »