Svenska Hockeyligan

7508 inlägg · 377 ämnen

Lottningen i Slutspelet

« · 688173 · » Till forumet

Sv: Lottningen i Slutspelet
LL: Det var åtminstone två hårda skott =)
Kommentera

Frella: å andra sidan såg vare sig 2-3 eller 3-3 helt otagbara ut för Norrenas del.
Kommentera

Frella: Släppte några billiga ska det givetvis vara.
Kommentera

Leinonen bjöd LHC på två av tre under ordinarie tid. Krizan släppte några osäkra och verkar ha agerat darrigt under hela matchen. Nerverna verkar spela spratt för de norrländska målvakterna...Ska bli intressant att se måndagens returmöte, framförallt mellan FBK och Modo.
Kommentera

mattias - 74:

Hv - Mora 4-1

Frölunda - Brynäs 3 - 4

Luleå - Linköping 4 - 2

Modo - Färjestad 2 - 4
Kommentera

Dream Team: håller nog med dig i dina tips, fast jag hoppas förstås att du får fel angående Linköping-Luleå och att vi vinner den serien. Största "skrällchansen" ger jag Modo, även om jag inte anser det som en så hemskt stor sensation om Modo går vidare, och därefter Luleå mot LHC. Brynäs och Mora kommer med största sannolikhet att vara i stort sett chanslösa i sina kvartar och jag blir inte förvånad om båda de serierna slutar 4-0, fast jag tror dock att Brynäs kommer att knipa i alla fall en match.
Kommentera

Dream Team:

Kommer met ett mottips....

Hv - Mora 4 - 1 i matcher

Frölunda - Brynäs 4 - 0 i matcher

Luleå - Linköping 4 - 3 i matcher

Moda - Färjestad 4 - 2 i matcher
Kommentera

Ja, så var det klart hur kvartsfinalerna ska spelas då. Jag vet inte om det finns något intresse av att diskutera detta utanför respektive gästbok, s.a.s. För "oss som inte deltar" av olika skäl gör jag här i vilket fall ett litet försök till att tippa hur jag tror att det går.

HV 71 - Mora IK
Allt annat än en klar HV-seger är givetvis en sensation. Förmodligen är Mora rätt så nöjda med säsongen redan nu, och frågän är väl hur man gör för att ladda om och för att gjuta slutspelsmod i spelarna. Nu kommer man givetvis inte att lägga sig ner och dö självmant, men jag tror i vilket fall att man får svårt med just detta. Att HV sedan är ett par klasser bättre som hockeylag betraktat gör knappast uppdraget för Moras del enklare. Men Mora vann ju med 6-0, i Jönköping, sist lagen möttes, man visade ju där att man visst kan vinna. Ja, och nej. Den förlusten var väl ett av skälen till att Per Mårts spelare valde just Mora. En bättre motivation till revansch kan m,an väl knappast få.

HV 71 vidare, 4-0 i matcher.

Frölunda HC - Brynäs IF
Det här mötet har alla förutsättningar för att kunna bli en enda lång dominans av favoritlaget Frölunda. Brynäs har haft en otroligt bra period ända sedan före jul, det är bara MoDo som tagit fler poäng räknat på ett antal matcher nu i slutet. Men det räcker inte, Frölunda är bättre på alla punkter. Men Honken är väl minst lika bra som Salo på målvaktssidan? Nej, det är just det han inte är. Brynäs backlinje kommer inte att fixa att hålla bort tunga och finaltörstande Frölundaforwards från kassen. Och iom att den matchen är förlorad så räcker inte heller Honken till. Brynäs lär nog kunna snålspela sig till nån seger, men fara på färde för Göteborgarna, det blir det aldrig.

Frölunda vidare, 4-1.

Linköpings HC - Luleå HF
Det här kan bli en drabbning som heter duga. Två lag med bra målvaktsspel, och två lag som tycker om att spela en tuff ishockey. LHC har fler spelare som kan avgöra matcher, och håller Luleås fruktade förstaline hela vägen? Vad händer om Micke Renbergs ljumskar inte pallar? Här fick visst lotten avgöra det hela. Det var nog klokt, för att välja mellan Luleå och MoDo, två lika tuffa motståndare, var nog som att välja mellan pest och kolera. Lättare då att låta lotten få bestämma. LHC är nog snäppet bättre vad gäller det offensiva spelet, plus att Fredrik Norrena i regel är en slutpspelsmålvakt att lita på. Ja, så långe han håller sig i kassen åtminstone.........
Här kan även coachmatchen bli intressant. Svårtippat är det också. Det kan gå till sju matcher, men jag tror att det blir sex.

Linköping vidare, 4-2.

Färjestads BK - MoDo Hockey
En repris på förra säsongens kvartsfinal. Det man minns från den matchserien är det tuffa spel som lagen visade prov på. Samtidigt så fanns det en mängd importer i båda lagen då, så att göra vidare jämförelser känns förstås bara dumt. Tuffheten i slutspelsmatcher är en regel, och det lär inte bli någon skillnad här. Men upplägget med tanke på förra säsongen gör den här matchen extra intressant. Om jag får tala för egen del så är det  detta båda lag som jag inte ger så mycket för. Så det enda positiva med att lottningen blev som den blev är väl att ett av dessa lag åker försvinner. MoDo har nog elitseriens bästa defensiv, där burväktaren Krizan mycket väl kan växa ut till något av ett spöke, även för FBK. Framåt känns Ö-vikarna betydligt tunnare. Men man brukar ju säga att ett bra anfallsspel börjar med en bra defensiv.....
MoDo har några starka kort bland forwards som nog kommer att kliva fram et steg ytterligare. Färjestads veteraner Jönsson och Nordström måste göra detsamma om det ska kunna bli ett kul slutspel i Värmland med omnejd.

Färjestad vinner, 4-3.

Kommentera

Poffa:

Det skulle väl sändas i C+? Har för mig att jag läste det någonstans.
Kommentera

Jaha, då frågar jag er experter:

När kommer det här "Valet" att ske? Kommer det göras i Hockeykväll på måndag, eller kommer man ta det senare?

Kommentera

Dragan 2k: Ja hellre att det är så än att dom får välja.
Kommentera

elin: Personligen tycker jag själva lottningen är ett enda stort jippo. Det ska vara som det var på den gamla goda tiden när man spelade utan hjälm och Sura-Pella var isens gigant.

Ettan mot åttan
Tvåan mot sjuan
Trean mot sexan
Fyran mot femman
Kommentera

Theodore: Jag tycker att dom ska fortsätta med lottningen istället... det blir mer spännande då :)
Kommentera

Jag trodde att det var som så att ettan får välja mellan åttan och trean, om vi säger att femman väljer sjuan får tvåan välja mellan trean och ettan, medan då sexan väljer antingen tvåan, femman eller sexan. Sjuan har då att välja mellan tvåan och sexan, medan åttan i detta läge har amnesti.

Enkelt, javisst!

Kommentera

piff: Okej,trodde man hade ändrat förra året också men där hade jag fel.
Kommentera

Theodore:
Förra säsongen hade man den gamla vanliga traditionella lottningen.
Kommentera

Nr29:
Ja det verkar som det iaf om de inte får en ordentlig svacka nu och de närmst jagande lagen skärper sej.. Det mest intressanta är som vanligt striden run slutspelssträcket.
Kommentera

piff: Men ändrade man inte reglerna förra året också?
Kommentera

piff: antagligen lär väll de bli hv71 som får välja först :)
Kommentera

Theodore:
Nya regler för iår. Om ettan får välja mellan åttan och sjuan, om vi säger att ettan väljer sjuan får tvåan välja mellan åttan och sexan osv..
Kommentera

Theodore:

Har inte ganska många redan förklarat hur det fungerar med val av motståndare? Behöver du verkligen en rättelse för din felaktighet?
Kommentera

Theodore: ändrade regler i år...
Kommentera

Får lagen välja motståndare??? Jag trodde de lottade... (...rätta mig om jag har fel...)
Kommentera

Dream Team:

Fast Brynäs 98/99 kan du ju inte räkna, då den säsongen egentligen inte har skett.
Kommentera

Dysso: Haha.. inte ett rätt här snart tror jag. Okej, sista chansen då. HV71 tog guld som åttonde lag säsongen 1994/95, Färjestad som sjätte lag 1987/88 och Brynäs som femte lag 1998/99. Kontentan av detta är att det vore fan så mycket bättre om lag 1 alltid tar guld, ja, för enkelhetens skull! ;-)
Kommentera

Dream Team:

Njae, så ska det inte se ut. HV tog guld 94/95.
Kommentera

Sibbe: Givetvis har du rätt. HV71 tog guld som åttonde lag (1993/94), Färjestad som sjätte (1987/88) och Brynäs som femte lag (1998/99). Så ska det se ut! ;-)
Kommentera

Dream Team:

Färjestad tog inte SM-guld 98/99, däremot både 96/97 och 97/98.
Kommentera

piff: Jo, från vilken placering man lyckats vinna guld går att se i den nedre tabellen. ;-) 

HV71 som åttonde (1993/94), Färjestad som sjätte (1987/88) och Färjestad på nytt som femma (1998/99), är de lag som placerat sig under topp-fyra men ändå gått hela vägen. Ett sällsynt fenomen detta, alltså.
Kommentera

Dream Team:
Tack för detta!
Kan man också få lite info om vilka lag det var som placerade sej på de lägre platserna och lyckades ta SM-guld. Vet endast att det var Hv71 som blev åtta 1995 och tog guldet, eller är jag helt ute och cyklar?
Kommentera

Dream Team:

Tack för det, alltid lika roligt med statistik.

Fjolårets final hade jag visst förträngt ;)
Kommentera

Sibbe: Nja, den trend du nämner, med lag 1 och 2 i final, bröts faktiskt i fjolårets finalspel när 1:an Frölunda mötte 4:an Färjestad. Fyra säsonger i rad före detta (2000/01-2003/04), hade det dock sett ut som du säger.

Tittar vi tillbaka på samtliga 30 SM-finaler som spelats, finner vi att det är klart vanligast att elitseriens etta och tvåa också möts i final. Hälften av gångerna, alltså vid 15 tillfällen, har de två främsta lagen i grundserien också spelat final. Fördelningen ser ut såhär:

Lag 1-215 finaler
Lag 2-35 finaler
Lag 2-63 finaler
Lag 1-31 final 
Lag 1-41 final 
Lag 1-51 final 
Lag 1-61 final 
Lag 3-41 final
Lag 3-81 final
Lag 5-81 final

Självklart är det allra vanligast att vinnaren av grundserien också vinner totalt. Om vi ser tillbaka även på hur det ser ut så blir det såhär (lagens placering är det som anges i vänsterkolumnen):

114 ggr.
28
34
41
51
6
7
8

En sjundeplats är alltså helt värdelös om man har tänkt sig vinna SM-guld. Är det DIF som lever farligt den här säsongen, eller ska något annat lag vara färdiga att ge upp alla förhopningar på seger redan när serien är slutspelad?
Kommentera

knaskamilla:

nä inte alltid men oftast. Väldigt många år i sträck har det varit så iaf...
Kommentera

knaskamilla:
Nej inte alltid men de ska inte mötas i ett tidigare skede än en eventuell final. Om de ska åka ur ska de göra det mot ett lägre placerat lag.
Kommentera

Sibbe:

Är det alltså alltid så att de lag som kommer etta och tvåa i serien är de som spelar final sen?
Kommentera

Stigsson: Det hade varit väldigt tufft gjort, men som piff konstaterar: hur kul e de då att 'finalen' hade varit i kvarten eller semin istället?
Kommentera

Sibbe: Nej jag tror inte heller att någon skulle komma på tanken att göra så men medge att det hade varit tufft!
Kommentera

Sibbe:
Men då hade 'finalen' varit i kvarten eller semin istället, hur kul är det då?? Men lite roligt hade det varit om ettan kund eåf välja fritt mellan de som placerat sej på plats 5-8..
Kommentera

Stigsson:

Det vore verkligen att inge respekt men jag tvivlar på att något lag hade tänkt så, men visst. Respekt är bara förnamnet då...
Kommentera

Poffa: Jag hävdar fortfarande att det vore coolast om lag 1 fick välja fritt bland alla slutspelsklara lag. Snacka om att inge respekt om 1:an väljer 2:an då skulle vi få ett psykologiskt spel på hög nivå. :-)
Kommentera

Poffa: Ja så sa dom ju inte på sporten när sesången drog i gång inte
Kommentera

Salle:
Jo men jag tänkte på att lagen kanske gärna vill diskutera fram en motståndare, men det kanske inte är tillåtet.
Kommentera

piff: Det är väl bara att skicka ut ett litet kamerateam till de arenor som är aktuella när sista omgången spelas.

Annars finns det en praktisk uppfining som heter Telefon numer som man skulle kunna använda.
Kommentera

Salle:
Ingen hade riktigt rätt då, men nu vet vi hur det kommer se ut.
Spännande att se vilka lag som väljer vilka. Hur kommer det gå till då, i vanliga fall sänds ju lottningen i TV men det kan den ju inte göra nu, eller?
Kommentera

Sinuhe: Lag 1 väljer mellan lag 7 & 8. lag 2 väljer sedan av de 2 sämst placerade och så fortsätter det. Ex: Om Lag 1 väljer Lag 7 så väljer Lag 2 mellan Lag 6 & 8.
Kommentera

Sinuhe:

Nej, det har han inte. Lag 1 väljer av lag 7 och lag 8. Sedan väljer Lag 2 av de två sämst placerade lagen som återstår. Lag 3 väljer i sin tur av de två sämst placerade lagen och Lag 4 får den som blir över.

Kommentera

piff: Nej AD har rätt i hur lottningen går till
Kommentera

AD:
Är det inte så att ettan får välja mellan åttan och sjuan och tvåan får det laget som ettan inte väljer? Och trean får välja mellan sexan och femman och fyran får det lag som blir över??
Kommentera

Theodore: Ingen lottning nu 1an får välja ett lag mellan 5-8, 2an får välja ett annat lag och så vidare
Kommentera

« · 688173 · »