Jonte321: Det är intressant att du VET detta. Framför allt med tanke på att det inte alls är säkert.
En utländsk (Ja, det ska vara ett D där) spelare kan komma hit på artistkontrakt, då betalar klubben i princip noll i arbetsgivaravgifter, medan en svensk spelare kostar, mellan tummen och pekfingret, ytterligare en årslön i arbetsgivaravgifter.
MEN, och här väljer du endera att inte förstå eller så är du helt enkelt inte mottaglig för fakta som du inte vill tro på, framför allt så är det så att en svensk spelare som väljer mellan t ex Mora och Frölunda kommer att välja Frölunda i de allra flesta fall, om nu inte Mora betalar väldigt mycket mer. En utländsk spelare kräver, i de allra flesta fall, inte det. Och det här gäller i ännu större utsträckning om du väljer att titta på en ung svensk lovande hockeyspelare. För valet för dem kan styra hela deras framtida hockeykarriär.
Men det är klart, du VET ju att det här inte stämmer. Kom med nya argument eller lägg fram bevis, annars kommer det här bara bli en enda lång repitition.
Poffa: Àtt Mora värvar ett PAR utländska spelare, det gör inte ett dugg, då kvalitèn höjs i Elitserien, men just dessa onödiga (i mitt tycke) spelare från utlandet, behöver inte Mora värva. Fick inte svar direkt på varför du tror Brynäs kunde värva så pass unga lovande spelare, när man låg i träsket, och knappt klara slutspel. Vad är det som gör att Sebastian Karlsson och Johannes Salmonsson väljer Brynäs? Jo, att Brynäs gått ut med att nu satsar man på unga lovande killar, och bygger för framtiden, att värva utländska spelare, är helt fel väg, enligt min uppfattning. Skulle Mora gå ut med och göra som Brynäs, att man tänker satsa på unga talanger, jo, det är klart dem lockas till Mora då! Den största anledningen till att Sebastian Karlsson valde Brynäs, var just detta att dem gör denna satsningen, och då känner han att han får ett förtroende, och speltid. Så kom igen nu Mora, ni måste ha viljan!
Jonte321: Och du ser ingen som helst skillnad mellan Brynäs och Mora? Det ena laget har varit ett ES-lag hur länge som helst, det andra laget har precis kommit in i finrummet.
Tror du dessutom att Sebastian Karlsson och Johannes Salmonsson är skillnaden mellan att harva i bottenträsket och vara ett stabilt mitttenlag i ES, ja då förstår jag varför denna diskussion ser ut som den gör.
Poffa: Att Gävle dessutom är en flera gånger större stad gör sitt till det med. Just storleken på orten och utbudet utöver hockeyn är Moras akilleshäl. Jag kan även tänka mig att spelarnas flickvänner/fruar har svårt att få ett jobb där med. Alla vill ju inte måla dalahästar...
Vill också säga det att Brynäs va illa ute ett tag, och gjorde precis som Mora, utlänska spelare va nästan det enda som värvades, och se, Brynäs hamna i botten. Tack varre dessa "onödiga inporter" som faktiskt saknar den rätta klubbkänslan, som ger allt för laget. Dem kommer hit för att leka lite med pucken, så dem får sina pengar, inget annat. Det är mäta spelare som just är dem "onödiga" importerna.
Hockeyspelarna är där för att spela hockey, om flickvännerna nu inte skulle kunna få ett jobb där, kan dem bo kvar där dem bor, så ofta är inte hockeyspelarna hemma ändå, att dem kan åka till sina flickvänner, som kanske bor i en större stad i närheten. Livet är en enda stor prioritetsfråga... Jag menar, se på Dessa utländska spelare Brynäs har, dem har flickvänner i Slovakien, Norge & Slovenien. När jag ändå kommer in på Brynäs utländska spelare, så kan jag faktiskt hålla med om att även Brynäs har för många utländska spelare... iaf 2 stycken, som i mitt tycke, är onödiga. Lavins och Spets. Tror Brynäs skulle klara sig bra utan dem... får se om dem försvinner till nästa säsong...
Mer än vad en utländsk spelare har, ska inte dra alla utländska spelare över en gräns, men har man så många som Mora har, så kan knappast alla dem ha det....
Jonte321: "Hockeyspelarna är där för att spela hockey, om flickvännerna nu inte skulle kunna få ett jobb där, kan dem bo kvar där dem bor, så ofta är inte hockeyspelarna hemma ändå, att dem kan åka till sina flickvänner, som kanske bor i en större stad i närheten. Livet är en enda stor prioritetsfråga... "
Det där var nog bland det dummare du skrivit. En spelare som är borta från familjen är ingen bra spelare. De mår dåligt och kommer inte till sin rätt. Och jag tror inte att Brynäs utländare har lämnat sina flickvänner/fruar/barn hemma i Slovakien/Norge/Slovenien. Isf är de rätt unika, för de allra flesta andra utländska spelare i ES har sin familjer här på plats.
Sebastian Karlsson gick till Brynäs för det var i princip det enda laget som ville ha honom. Så där handlade det inte om att locka en lovande talang till byn. Bara en parantes...
Joda, jag förstår mycket väl vad ni säger. Jag lyssnar, men har en annan uppfattning bara, så det är. Jag vill se en begränsning på antalet utländska spelare... kanske 3-4 stycken/klubb. Kan också bara konstatera det, att Mora skulle ha en Leif Boork, då hade det sett MYCKET annorlunda ut. Jag är evigt tacksam att Brynäs har Elitseriens klart bästa tränare, som vet vad som krävs för att komma ur träsket:)
Jonte321: "Jag lyssnar, men har en annan uppfattning bara, så det är. Jag vill se en begränsning på antalet utländska spelare... "
Med en druckens envishet påtalar jag återigen att du har precis samma uppfattning som Jan Simons, Mora IK. Men det kommer du inte förstå den här gången heller.
Metal Guru: aha, då förstår jag. Det sägs också att ett träsk nu har synts röra sig i riktning mot Göteborg, i går var det på väg upp mot Luleå ett tag men det har i alla fall tillfälligtvis motats bort.
Danne_l: Sebastian kanske inte är den mest talangen i Sverige precis,men han kommer Brynäs säkert få nytta av i framtiden,kloka centrar växer inte på träd direkt. Sen gjorde ju Sebastian ett klipp när han lämnade Frölunda,i Brynäs får han speltid o dessutom slipper han spela i Kvalserien;)
En utländsk (Ja, det ska vara ett D där) spelare kan komma hit på artistkontrakt, då betalar klubben i princip noll i arbetsgivaravgifter, medan en svensk spelare kostar, mellan tummen och pekfingret, ytterligare en årslön i arbetsgivaravgifter.
MEN, och här väljer du endera att inte förstå eller så är du helt enkelt inte mottaglig för fakta som du inte vill tro på, framför allt så är det så att en svensk spelare som väljer mellan t ex Mora och Frölunda kommer att välja Frölunda i de allra flesta fall, om nu inte Mora betalar väldigt mycket mer. En utländsk spelare kräver, i de allra flesta fall, inte det. Och det här gäller i ännu större utsträckning om du väljer att titta på en ung svensk lovande hockeyspelare. För valet för dem kan styra hela deras framtida hockeykarriär.
Men det är klart, du VET ju att det här inte stämmer. Kom med nya argument eller lägg fram bevis, annars kommer det här bara bli en enda lång repitition.