Svenska Hockeyligan

7508 inlägg · 377 ämnen

Omröstningstråd: bästa nyförvärvet?

« · 400381 Till forumet

Sv: Omröstningstråd: bästa nyförvärvet?
JimmyH:

Inte av en hel idrottsvärld, vissa förstod att laget spelade så förbannat dåligt att Sverige borde vunnit även om Salo gjorde samma tavla 2, 3, 4 gånger.
Kommentera

NuMo: Jisses.

Tommy Salo var bättre på 90-talet. Är man bäst i farmarligan så platsar man i NHL. Sedan vad NY Islanders höll på med under de åren är för mig en gåta. Semifinallag 1993 och på uppgång men sedan raserade man allt och blev ett riktigt bottenlag. Det är bara att jämföra hur han var i World Cup 96, VM 97, 98 och 99 mot VM 2000, 2001, 2002 och 2003.

Under 2002 blev han bland annat hånad av en hel Idrottsvärld för en ödesdiger tavla och efter det så blev han petad en del i Edmonton då de började förlora mycket efter OS och de missade slutspel.
Kommentera

JimmyH: Ja, jag håller med om det, åldern betyder inget (om man inte är 95 år.) det är form, motivationskurvan som är viktig.

För bara något inlägg sedan så nämnde du att han "bara" var 33 år, trots det så platsar han inte i NHL. (Annars skulle han ju ha spelat där.)

Antydniingen är ju att det inte har med ålder att göra, (Han är ju bara 33) då måste det vara något annat. I det här fallet att han varit på nedgång under 2000-talet. Han har helt enkelt blivit så dålig så att han inte platsar.

Ändå tar du upp år där han tar priser i underligor till NHL, som han tvingades spela i, för att han inte platsade i NHL, som exempel på att han var bättre då än nu. Att han vann VM och OS och andra saker under 1900-talet gör ju inte att han platsade mer då i NHL än vad han faktiskt gjorde. 2000-01 så var han otroligt bra i Edmonton, så till det måste det ha gått uppåt i alla fall. Vilka problem hade Salo under 2002, det undrar jag.
Kommentera

NuMo: Åldern betyder ingenting skulle jag vilja säga. 30, 33 eller 36 kvittar. Formkurvan är viktigare.

Nja det håller jag inte med om. Han slog igenom i NHL 96-97. Han var bästa målvakt i IHL innan det och var bra i World Cup 96. Stod 58 matcher och blev han bäste målvakt i VM i slutet av den säsongen. 97-98 stod han 62 matcher och 98-99 64 matcher och 70 matcher säsongen efter det. Han höll 14 nollor på 3 säsonger som 1:a i Islanders som var ett bedrövligt lag. VM-turneringarna dominerade han stort.

Kan sträcka mig till att han var stigande tills 2000-01 som statistiskt är han bästa NHL-säsong, bland annat 8 nollor. 2001-02 är inte hans bästa säsong, han hade många problem under säsongen även om han släppte in minst mål i snitt.
Kommentera

JimmyH:

Ja, fast jag pratade om Salos ålder för att jag inte ser att det skulle betyda någon nackdel för honom. Varför skulle det göra det just för honom? Det var alltså i ett resonemang som handlade om omröstningen, precis det som tråden handlar om.

Trots det så stämmer ju inte det att han skulle ha varit på nedgång under hela 2000-talet. han gjorde sin bästa säsong någonsin 2002. Allt tydde på att 2003 var inget dåligt år, innan han skadades. 2004 spelade han flera matcher i Colorado. Det var ingen allmosa att han kom dit och det var ingen allmosa att han spelade. Colorado hade redan sin förstemålvakt och han övertygade hela året, självklart var Salo en backup. Nedgången skall alltså ha skett någon gång från senare delen av 2003. Det låter enligt mig inte som en nedåtgående spiral under 2000-talet.

Däremot

På 1900-talet var Salo ingen odiskutabel förstemålvakt i NHL. Innan han kom till Edmonton gick det väl bara halvkknackigt och han har ju dessutom blivit tradad två gånger. 2000 har varit bättre än 1900-talet, trots framgångar i VM och så, men det är ju en lägre nivå.
Kommentera

NuMo: Nu var ju det faktum att du påpekade hans ålder och att han i och med inte skulle vara på nedgång jag besvarade i första hand och inte vem som är det bästa nyförvärvet.

Jag har inte ens röstat på frågan... I slutändan lär ändå Peter Forsberg visa sig bli det bästa nyförvärvet. Tommy Salo var väl steg 2 i Foppa till MoDo-processen. Vem som gjort de bästa klippet hittils är inte så intressant för mig.
Kommentera

JimmyH: Nu handlade det om det bästa nyförvärvet i elitserien. Inte Henrik Lundqvist, eller hur?

Du skall alltså för mig förklara varför t.ex. Höglund, som inte platsar i Toronto, är ett bättre nyförvärv än Salo.

Nu är det möjligt att du tycker att någon annan än dessa två är bättre, men jag har framfört mina argument, vart är dina?
Kommentera

NuMo: Tommy Salo har varit på nedgång hela 2000-talet, det kan du inte neka till. Annars så hade han spelat kvar i NHL. Han är ju trots allt "bara" 33 år.

Men visst är Salo en kanonvärvning för MoDo, det säger jag inget om. Han kommer vara en av de bästa målvakterna i serien, kanske tom den bäste. Men nog är en sådan Henrik Lundqvist om han blir kvar på samma nivå om inte bättre redan nu.

Jag tror Tommy Salo har haft sina bästa år bakom sig. Men en Salo på nedgång räcker ändå långt i Elitserien.
Kommentera

JimmyH: Jag resonerade så och det gick så bra så.

Vänd på resonemanget då. Vad är det som gör att inte Salo är en världsspelare längre? För det är vad som krävs för att han inte skall vara ett av de bästa nyförvärven. Dackell och Höglund hör ju definitivt dit. Vad är det som gör att du tror att Salo plötsligt gjort en djupdykning?
Kommentera

NuMo: "Salo hittills självklart. Det finns ju ingen annan spelare som ens är i närheten av hans karriär. Den som tror att en målvakt är på väg ner i 33 års ålder vet inget om målvakter."

Så kan man väl inte resonera? Det är olika för olika målvakter även om målvakter är kända för att hålla längre än utespelare och vara bättre i högre ålder. Men jag betvivlar om det är något som stämmer idagsläget. Bättre träning har gjort att utespelare lyckas hålla sig i topp minst lika länge länge.

En av de absolut bästa målvakter jag sett i hela mitt liv var Bill Ranford 89-94. Varken före eller efter de årtalen höll han samma klass. Han är yngre än målvakter som Ed Belfour, Patrick Roy, Dominik Hasek med flera som dominerat NHL åren efter honom. Ranford är idag 37 år gammal och har sedan länge varit borta från NHL-scenen.

Han hann med att vinna Stanley Cup och bli slutspelets MVP 1990. Han vann Canada Cup och blev turneringens bästa målvakt 1991 och han vann VM 1994 och blev VMs bästa målvakt och straffhjälte i finalen. Det är mer än vad Salo lyckats med det.
Kommentera

El Aka Ali: Ja, jag menade ingen speciell, absolut inte dig. Jag ville bara säga att jag har sett och jag ser fenomenet. De flesta tycker som du, att det kommer att bli berikande för ES.
Kommentera

NuMo: Jag missunnar er inget. Inte uppfattade jag att någon var missunnsamm mot Modo. Däremot var det nog otur att "Svarten"vart skadad under så lång period. Tabellpositionen hade kunnat vara en annan om han varit frisk.
Tycker enbart det är kul att alla stora kommer hem och avslutar sina karriärer i gamla Svedala. Skall bli jättekul att få se "Foppa" lira igen. Det kommer att bli en höjdare. Och Salo i mål. Kalaskul! Men roligast blir det nog för killarna i laget som får spela mot dom. Där kan man snacka om höjdare.
Kommentera

El Aka Ali: Han är väl van det också. Att inte vinna alltså. Vi får se helt enkelt. Att många försöker inbilla sig att han inte håller längre, eller är på väg utför tror jag i alla fall på de flesta händer är en önskedröm. Inte skall väl Modo ta hem alla nu, då blir det ju fusk -ungefär. Det finns de som allvarligt går ut med tanken att Modo kommer att bli sämre ju fler proffs som kommer hem. För så blev det ju ifjol.
Kommentera

NuMo: Slutklämmen kan jag hålla med om. Dvs. att det handlar om kvalitet. Sedan är jag lite tveksam hur det är med motivationen om det skulle gå lite snett ett tag. Alltså det gick inte så där bra som alla trodde. Hur reagerar en kille på det 34:e som har ett smockfullt prisskåp?
Kommentera

El Aka Ali: Nä, nog var det så att han spelade mindre på slutet, men det hade ju också naturliga förklaringar. Från attt ha spelat otroligt mycket matcher i flera år, utan att bli ifrågasatt, så blev han ju långtidsskadad. Självklart kan det vara svårt att ta tillbaks sin plats i laget efter det. Till Colorado köptes han ju för att var en fullgod ersättare ifall deras förstekeeper skulle skadas, eller hamna i en riktig formsvacka. Salo var inget billigt alternativ för att säkra upp ett slutspel, men det var ett alternativ man valde för att man tyckte det var värt det. Det var ett säkert val. Inget säger att han har blivit sämre än tidigare vad jag kan se. Forsberg var skadad en lång tid och faktiskt, folk började prata om att han var mer eller mindre på väg utför. Ja, folk får tro vad de vill. I Salo har Modo köpt kvalitet. Även om han inte skulle vara lika bra som när han var bäst så är hans lägstanivå så hög att han är bättre än de flesta. Modo kunde inte ha köpt en bättre målvakt, de är inte tillgängliga. Men tiden får utvisa om det var ett dåligt värv eller inte.
Kommentera

NuMo: Håller nog med Danne lite där. Salo är nog inte samme keeper som i slutet på 90-talet och de första åren in i nya seklet. Tror nog att han hade fortsatt i NHL om han fått ett annat förtroende. Dvs. stått mer än 5 matcher i ett lag där det dräller av bra defensivbackar.
Men inget säger ju att jag kan ha fel.
Corey va inte heller så där fantastiskt bra som man hade kunnat förvänta sig om man tittar på statistik och funderar lite.
Kommentera

Danne_L: Jag försöker förstå vad ni säger.
Kommentera

NuMo:

Salos meriter är så bra tycker du ja. Iof, starkt att stå hela fem matcher i ett bra lag i alla fall.
Kommentera

El Aka Ali: Då tänker du på placeringssäkerheten, inte meriterna, ja?
Kommentera

NuMo: Kan inte låta bli att inflika lite i er debatt. Men skulle man gå efter ditt sätt att resonera så skulle Corey utan vidare vara den mest duktige mv. i ES. Betänk hur många NHL-keeprar han brädade när han stod i Kanadas OS-lag stoppar det med 40?
Kommentera

knaskamilla: Ja, det här var inte lätt. Jag valde Plüss och enbart av den anledningen att jag blev väldigt imponerad av honom när jag såg honom i VM (tror jag det var) för 2 år sedan.

Tack för mig.
Kommentera

Själv röstade jag på Salo, det känns som att han kommer att göra riktigt bra ifrån sig. MoDos bästa värvning på länge! Särskilt intressant blir det för att MoDo inte direkt lyckats värva några supermålvakter tidigare.

Det skulle f.ö. vara intressant att höra motiveringarna till rösterna på andra spelare än de som redan kommenterats... (Andreas Karlsson, t.ex., för honom har jag ingen som helst koll på.)
Kommentera

Danne_L: Det finns väl ingen regel för hur länge en spelare kan leva på sina erfarenheter. Ju mer erfarenhet, desto bättre är det ju. En som är 33 år ung har fortfarande många år kvar om motivationen finns där. Det finns inget som talar för att Salo har börjat få några ålderskrämpor och motivation verkar han ju inte sakna, tvärtom. Sen är det en annan sak om du tycker att våra inhemska uppkomlingar till målvakter är bättre. Nyförvärv är de inte ändå. Hento, är ditt alternativ skulle jag tro.
Kommentera

NuMo:

Visserligen. Men hur länge skall man kunna leva på gamla meriter tycker du? Visst, Salo är en mycket bra målvakt men vem vet hur han kommer fungera på stor is så här på ålderns höst? Han kommer säkerligen finnas med i toppen av målvaktsligan men det finns ett par jag personligen rankar högre.
Kommentera

Danne_L: Den som inte tar med tidigare erfarenheter när man försöker räkna ut hur bra en spelare är klarar inte av att räkna ut hur bra någon är eller kommer att vara.
Kommentera

Danne_L: Mot LHF får han skjuta precis hur hårda och höga skott som han vill. Kan till och med sträcka mig så långt som att han får göra det mot TIK.
Fast det är klart, skjuter han bara tillräckligt högt, ungefär i jämnhöjd med tolfte bänkraden, så visst kan det väl gå an mot oss också...
Kommentera

Salos karriär spelar ingen som helst roll nästa år, vem bryr sig om vad han presterat? Därför föll min röst på Koivisto. En back som bara kommer bli bättre, där har VF gjort ett kap. Är en jävel på att skjuta höga skott från blå, något som lär passa gott inför matcher mot ett visst lag från norr;)
Kommentera

NuMo: Precis och jag misstänker att Modo kommer spela offensivt och pressa på mycket. I varje fall om alla dessa som sägs komma kommer. Det kommer helt säkert innebära att Salo inte kommer få speciellt mycket att göra i många matcher men troligen ändå släppa in mål i en hel del av dem.
Kommentera

Inte för att Aebischer va dålig (han va grymt bra) men jag hade gärna sett vad Salo hade kunnat uträtta i Colorado under en hel säsong.
Kommentera

Magnus: Nä, det har ju att göra med vilket spelsystem och hur framgångsrikt det laget målvakten spelar i är.
Kommentera

NuMo: I NHL har han varit på väg ner åtminstone med en räddningsprocent under 90 de två senaste säsongerna. Är dock övertygad om att han får en nytändning i ES och kommer vara en toppmålvakt. Tror dock inte att han blir bäste målvakt i ES statistikmässigt faktiskt.
Kommentera

NuMo:

Han skulle nog hålla i NHL minst 4 år till.
Kommentera

NuMo: "meriter" var ju ordet jag var ute efter egentligen.
Kommentera

Salo hittills självklart. Det finns ju ingen annan spelare som ens är i närheten av hans karriär. Den som tror att en målvakt är på väg ner i 33 års ålder vet inget om målvakter.
Kommentera

YaQoP: Inte speciellt mycket skulle jag tro...
Kommentera

Magnus:

Beror på vem Höglund ska näta bakom ;)
Kommentera

Röstar på Höglund, kommer betyda mördande effektivt PP för lila kaffelaget misstänker jag.
Kommentera

knaskamilla:

Röstar på Salo med anledningen att jag inte tycker nåt av de andra förvärven bräcker honom, + att han är en världsmålvakt.
Kommentera

Omröstningstråd: bästa nyförvärvet?
Sådär. Nu har jag gjort en ny omröstning, och härmed också en tråd där ni kan skriva varför ni röstar som ni gör. Jag hade lite problem med att välja vilka som skulle få vara med, men om ni saknar någon i omröstningen så finns det ett öppet alternativ. (Lars Jonsson var nära, men Martin Plüss tog den sista platsen...)
Kommentera

« · 400381