OlliJanne: den varar väl åtminstone i två år till då han har kontrakt över säsongen 24/25 men han har ju också en del att bevisa. Visst spelade han dock skadad en längre tid i fjol?
{9908}: ja och om det inte lossnar för Hartmann är det nog risk att han söker sig vidare någonstans där han får chansen högre upp i kedjorna? Oavsett vilket är man ju glad så länge vi kan mönstra ett lag med en så pass bra spelare i en 3e kedja. Sån lyx tror jag inte varar för evigt
Costanza: Just det är ju ett tecken på modoiternas desperation att se dem som ett SHL lag. Att två SHL lag ville värva två av era spelare är inte tecken på kvalite, utan att ngt annat lag ser tecken på att spelarna har SHL nivå i sig. #vitrorpålångskott
KulltorpsOlli: Ranta såg pigg ut i deras match mot SAIK, där kan det finnas kvalitet. Ruohoma tror jag kommer floppa. Han verkar vara en gnällspik, en Niklas Sundström x10 men med sämre skills. Definitivt ingen ledare.
Sen ska ju inte Modo jämföras med oss men även om man jämför med tex. LHC så har ju dom Rattie, Gallo, Thörnqvist, Elie, Strandberg, Russel osv. Det är ju spelare som alla är goda för 25-30 poäng. Samma sak i Malmö, dom har Carl Persson, Kuokanen, Händemark, Rosdahl osv. som också bör prestera 25-30 poäng. Kanske i det lägre spannet.
Costanza: Att MODO har så bra ekonomi, som ni antyder är lite skumt. Det är inte många år sedan ni bad kommunen om ett tillskott på 6 milj. Verkar skumt.
KulltorpsOlli: Och när det lossnar helt för Hartmann, skadefri osv, så är min känsla att det kommer vara på den nivå att vi kommer få svårt att behålla honom pga för dyr och kvalitativ trupp!
{297}: Som jag ser det har Modo två kvalitetsspelare av SHL mått(läs landslagsklass) på forwardssidan. Sampa och Ruohoma. Kollar jag på Timrå ödmjukt så har vi 2 kedjor, Lander, Dahlen, Hållander, Hanzl, Wedin, Pettersson.
De flesta av de andra SHL lagen har typ samma kvalite.
Redan där så ser man Modos utmaning, på papperet. Det kmr att krävas en enorm utveckling av i stort sett alla allsvenska spelare för att Modo ska ha skuggan av en chans att undvika sistaplatsen.
Mirakel sker, men i detta fall ser jag även det som en omöjlighet.
Costanza: floppar någon i er andrakedja kommer kemin brytas helt, svårt att se tre som gjort det bra i allsvenskan och aldrig testat på shl göra göra succé tillsammans det första året. Ni måste hoppas på att er förstakedja producerar som fan.
Costanza: tror en 10:e plats för er är en omöjlighet. Under speciella omständigheter, dvs. att två lag riktigt störtdyker, så skulle ni kunna sluta 12:a men det kommer bli sjukt tufft. Kan inte se vilka 4 lag ni skulle ha bakom er, med den trupp ni ställer på isen idag. Å andra sidan så om ni slutar 12:a så är det ju en enorm succé för Modo. HV71 undvek kval sitt första år tillbaka men dom har en helt annan storlek på kostymen än vad Modo har.
{297}: Viktigt att ha bra ekonomi om vi ligger illa till under våren. Tror dock att vi snubblar in på en tiondeplats med vårt duktiga och smarta offensiva spel.
DenRöda: Jag tror Linköping kommer överraska positivt. Dom har ändå fått in ett par intressanta spelare offensivt och ser samspelta ut (ok det är försäsong). HV71, där tror jag du har helt rätt. Har Montén någonsin lyckats med nåt i sin tränarkarriär? Alla lag han har styrt har känts huvudlösa och oorganiserade. Om vi har 100% harmoni i vår trupp så känns Oskarshamn som raka motsatsen på skalan men dom får väl ut femtioelva poäng och en skytteligavinnare av nån tysk spelare som ingen hört talas om eller nåt sånt. Modo får kvala, något annat vore en sensation. Dom känns riktigt svaga i alla lagdelar, inte minst målvaktssidan. Jag vidhåller att det blir Malmö - Modo i kval där Malmö i sedvanlig ordning blir ett helt nytt lag sista 10 omgångarna och chockar Modo som vid det laget dras med många skador och några panikvärvningar dom gjort innan deadline.
För första gången nånsin tror jag inte att jag har nåt att gnälla på om vårt egna lag. Visst att vi skulle behöva en back in men på det stora hela ser det oförskämt spännande ut.
{9566}: Linköping kommer harva i botten precis som vanligt. Någon gång kommer dom åka ur till slut. Hv71 floppar totalt trots starka namn på pappret. Anledningen stavas M O N T É N. Modo nykomlingar med Allsvenskt lag samt tränare. Leksand litar för mycket på gamla dyra stjärnor som gjort 1 bra säsong tidigare. Oskarshamn tror jag inte värvat lika bra som tidigare. Langhamer kommer rädda många matcher dock. Malmö kommer klart ligga i botten med det här laget, men det finns en stor överraskningsaura. Frölunda bygger nytt och känns trubbiga. Bara Tömmernes som sticker ut tycker jag iallafall.
Tycker det känns väldigt mycket "mellanår" för många lag denna säsong. Känslan säger att det finns en given topp 6 med Färjestad, Skellefteå, Rögle, Timrå, Luleå och Växjö där det kan sluta hur som helst.
Botten 6 är detsamma men att Modo med 90% kommer sluta helt sist. Malmö, Linköping kommer nog slåss om att inte hamna i kval. Hv71, Oskarshamn och Leksand kommer slåss om Play In. Frölunda är ett mittenlag och det som talar emot Örestjärt är att Hedberg/Eriksson är nya på sina positioner.
Rip Kirby: japp, den rullar precis som Timråtåget vidare varje säsong. Ingen lämnas på perrongen!
Så fort spelschemat kommer så är den uppdaterad. Även under Corona så uppdaterades den snabbt, vet ej vem som sköter den så kan tyvärr inte credda rätt.
{ALLA}: Är det någon som liksom jag tycker det är praktiskt att ha spelschemat i mobilen? Jag vågar dra den slutsatsen utan att kräva ett svar tror jag. Timrå IK brukar vara bra på att lägga upp en ICS-fil för nedladdning på hemsidan, men på grund av att man bytte plattform för hemsidan så försvann det tyvärr.
Att lägga upp samtliga matcher manuellt vägrar jag göra. Någon med ett annat alternativ? (jag har en android telefon)
Rip Kirby: Jag har ju Frölunda som tippad flopp i år. Nu ser jag att vissa andra har det med, så tycker inte det tipset är lika kul längre.
Men kände att förra säsongen hade de knappt fixat topp 6 utan deras medfödda domarfördel. Trotjänare svek och målvakter sög. Tycker inte de värvat starkare mer än något namn, så hoppas och tror att de får en riktig rövsäsong! Hade de bara bytt tränare hade jag fan tagit gift på att de bommar kvart.
Hoppas Fuskarshamn åker ut så sjukt jävla stenhårt!
Sputnik: Håller med dig i allt. Sedan bör Lyttinen, Tim E och Per S producera en del, både Lyttinen och Per S, fick spela en hel del i fjol, vilket gjorde att dom inte orkade producera så mycket framåt. Med tre jämna backpar, kommer alla att lyfta sig en klass.
solbacken: Absolut. Man har ju gärna en back i varje backpar som är god för en 20 poäng var typ. Nu tror jag ändå att både Rindell och Eronen lär höja sin poängskörd sen förra säsongen. Rindell hade ju landat kring 25 poäng om han spelaten hel säsong, med snittet hade. Han spelade ju endast 26 matcher och producerade 13 poäng. Alltså en halv poäng per match. Det är mer än vad Pudas gjorde i samma ålder. För att ta ett exempel.
Kommande säsong så tror jag att Eronen lär hamna kring 25-30 poäng och jag tror Rindell kan landa kring mellan 30-40 poäng!
Sputnik: Det måste vara bättre med tre bra backpar, än att ha ett backpar i toppklass och två medelmåttiga. JG tror Timrå ändå totalt har backpar som håller hög klass i SHL.
Rip Kirby: Ja det hade ju känts mer tryggt på förhand att gå in med en sådan kvalitetsback i allafall!
Jag tycker vi har en del komponenter och jag tror vi kan komma att sprida ut produktionen en del över Rindell,Eronen och Lyytinen istället. Förhoppningsvis så klarar nån av Forsmark och Melander att ta steg och bli hyffsat producerande. Då tror jag vi kan bli mer av en lagmaskin istället! Det är lite om och men som sagt, men med förhoppningar på flertal utropstecken kommande säsong!
Vi vill ju inte heller riktigt bli så beroende av en enskild back som FBK var av Lennström till exempel. Det var som 2 helt olika lag med och utan honom på isen.
Sputnik: Jag tror definitivt att Rindell kan ta en större roll i år. Han är med från start och har troligen vuxit in i SHL spelet. Timrå blir 5:a i år. Troligen semi.
solbacken: Absolut, det är väl en offensiv härförare vi är i behov av däremot. Som de flesta topplagen har på pappret i allafall. Förhoppninsgvis så tar Rindell ytterliggare steg kommande säsong som sagt.
{297}: Hehe, LaLeggias poängproduktion skojar man ju dock inte bort. Även om hans defensiv gav mycket att önska. Däremot var det svårt att motivera prislappen kan jag tycka.
Utrycket fattigmans-LaLeggia var ju lite med glimten i ögat då jag mest syftade till just det att vi fick Rindell,Lyytinen och Pääjärvi till typ samma peng som LaLeggia. 🤪
Jag tror och hoppas att Rindell kan producera snarlikt, men ha en bättre defensiv på det. Hans högstanivå förra säsongen gav mersmak i allafall! 🙂
Synct: Hehe, jag myntade ju utrycket "fattigmans Laleggia" förra säsongen. Så helt fel ute är du ju inte. 😁
Diggar hans långa precisa passningar från egen zon, precis som LaLeggia var så duktig på. Minns nån flippmacks-smörpass från Rindell förra säsongen som renderade i ett mål. Kommer inte ihåg vem passen kom till, var det Dahlén?
Synct: Ja alltså i dagsläget så känns det som backsidan vi har inte är en guldmässig sådan. Men vi har ju spelare som Rindell som du nämner som kan ta klivet kommande säsong. Håller sig Lyytinen hel så har vi ju vår härförarback där också. Sen tror jag hårt på Eronen kommande säsong. Han har lärt sig ligan nu och kommer stänka in en del poäng i PP. Sen tror jag också att han har lärt sig spelet i SHL nu och kan anpassa spelet mer, även han saknar lite speed.
Summa summarum, vi har en del frågetecken på backsidan. Som däremot kan komma att bli utropstecken när säsongen summeras. Då har vi kanske helt plötsligt de där komponenterna på backsidan som vi trott oss sakna. Kanske rent av att Kapanen hittat nått guldkorn på vägen att fynda in och komplettera backsidan med.
Sputnik: Sanslöst att vi kunde hamnat minst 4 redan förra säsongen när man tänker efter. Hade vi inte haft dessa långa förluststreakar på typ 6 raka matcher så hade vi ju seglat om Örebro.
{297}: Jag tror stenhårt på Rindell, kommer lyfta mycket istid och förhoppningsvis spela i första PP. Får han det att stämma så tror jag han kan nosa på 40p, riktigt stor potential där, mest offensivt såklart. En billigare Laleggia kanske?
Synct: Tycker vår topp 6-backsida är för dålig, jämfört med dom givna topplagen. Lyytinen, Eronen och Erixon är dom enda som jag tycker kan förväntas tanka många minuter per match. Rindell? Mjaaa, jag är tveksam. Sen kanske inte just Juolevi är räddaren men någon med liknande erfarenhet/CV skulle vi behöva.
DenRöda: "Juolevi har tränat bättre än någonsin denna sommar. Säger att han aldrig känt sig i bättre form. "
Ja det kan väl stämma, men går han ut i media och säger annat vore det ju ett karriärsjälvmord om man vill ha nytt kontrakt. Så säger ju alla, så säger inte så mycket.
Charliejfz: ” Jag spekulerar att Frölunda blir ett av lagen som spelar final.”
Vad baserar du på att fiskrenset ska vara en guld kandidat? Visst har dom en en del nya spännande nyförvärv som Tömmernäs och Strömwall. Men samtidigt har ju en stor del av deras identitet försvunnit. Tror det lär ta en del tid innan dom får ihop spelet.
Har jäkligt svårt för Röde Roger också så jag unnar dom ingenting…
Olli ”jag ska prata svenska efter årsskiftet” Jokinen Olli ”jag mognade efter 10säsonger i NHL” Jokinen Olli ”vi vill bli som frölunda” Jokinen Olli ”im a honest coach” Jokinen Olli ”vi ska vara det hårdaste arbetande laget” Jokinen Olli ... | Läs mer