1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591270 inlägg · 6216 ämnen

Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

« · 1272437 · » Till forumet

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Abron: Du som envisas med någon slags ekonomisk synvinkel, jag FÖRSTÅR INTE hur någon kan tro på större ekonomisk tillväxt med arenan i Timrå än i Sundsvall? Det är ju för helvete befängt! Det är ju av någon slags sentimental affekt som du ids bäges i frågan öht.

Nej det är klart som fan att en arena i Sundsvall inte kommer att vara gratis men det är väl bättre att betala dyrare för en arena som drar fullt hus i en storstadsregion än att betala billigt för en hall som aldrig drar fullt? Det stavas P-O-T-E-T-I-A-L.

Det är lätt för övikarna att lägga ett ord i den här debatten eftersom dom har turen att få finansiering av Forsberg osv. och visst, det blir lite mer uppförsbacke att bygga för oss men att INTE bygga vore att göra oss en björntjänst. Vi kommer inte att kunna pissa på dom, rent sportsligt, mycket länge till om vi inte försöker att kliva upp bland dom stora pojkarna.
Kommentera

Abron:
"Jetzt des Tages zu rundem aus, g:eht zur Gaststätte im Haus in der I Gebäude auf dem Trinken eines Bieres ist."

"Nu för att spetsa till dag går till restaurang i ett hus i jag bygger på dryck är en öl."

Enligt google :)
Kommentera

73Sjöbba: När verkligheten kommer ikapp så finns dom i Timrå.
Kommentera

Abron: Du har ju missförstått det här hela tiden. Pengarna finns i Sundsvall och inte i Timrå. Hur svårt kan det vara?
Kommentera

KniveN:

Nä så är det inte, ej bekräftat. Det är i sig ointressant, men slöa stads bor som inte kan ta sig till Medelpads Hockey Mecka när det är elit hockey vilka tror att en öl i staden efter match är det viktigaste i livet,

Det är ungefär de argument som varit på tapeten.

Verkligheten kommer ikapp.

Jetzt des Tages zu rundem aus, geht zur Gaststätte im Haus in der I Gebäude auf dem Trinken eines Bieres ist.

Ha en bra weekend...

Abron in Wolgast
Kommentera

Abron: Har det inte kommit fram redan att större delen av besökarna är från Sundsvall? Vad Skulle vara bättre med ett nybygge i Timrå?
Och hur kan du säga att inte kundunderlaget är det viktiga, kanske borde komma med några argument?
Kommentera

Abron: "att tro att Sundsvall är nått stort för Timrå IK är en dålig illusion tyvärr. "

Hur kan du påstå att det är en dålig illusion? Motivera gärna.
Kommentera

73Sjöbba:

Till viss del, jag är beredd att hålla med. Hur går det får Forsbergs satsning på golf banan, kris eller?
Kommentera

Poffa: Hur som haver så ät jag övertygad att Modos ekonomiska resultat går hand i hand med det sportsliga resultatet.
Kommentera

KniveN:
Tyvärr inte i dagens värld, att tro att Sundsvall är nått stort för Timrå IK är en dålig illusion tyvärr.
Nu åter går jag till AIK-Almtuna, rätt hyfsad hockey från gnagget, lite intressantare än H.S just nu.
Kommentera

Abron: Ett ord räcker, kundunderlag.
Kommentera

Joppe1: Patriotism för Timrå kommun får du ta i deras forum.
Kommentera

KniveN:
Kan acceptera att du tycker så, men motivera varför i staden, och vart. Tänk dig för innan du svarar.
Kommentera

Abron: Vart har jag sagt att ekonomin går runt bara för att dom bygger i stan? Säger att det självklara valet för ett nybygge är i stan och inte i Timrå. Jag sitter inte och inbillar mig att jag kan räkna på några siffror jag inte vad vad dom är, det är du som gör det.
Kommentera

Joppe1:

No way,,,,,
Kommentera

73Sjöbba: Det är alldeles rätt och det är heller ingen hemlighet.
Kommentera

KniveN:
Sorry trodde Timrå IK låg i Timrå kommun men dom har kanske redan flyttat? Verkar så här iallafall.
Kommentera

Poffa: Då borde man även kunna påstå att om det inte vore för trotjänarna så hade Modo backat 5,3Mkr i år.

Håller på att dribbla bort mig själv nu. Det kan bero på Mr. Jameson
Kommentera

73Sjöbba:

Jag är tyvärr ordblind.... Gratis..... Men Grattis till dig....
Kommentera

73Sjöbba: Jo för det är ju jävligt svårt att se om man läser hela meningarna.
Kommentera

73Sjöbba: Eftersom vi vände årets resultat med ca 6 miljoner så kan man tillskriva den summan till de spelarna. Och med tanke på att vi är 6,4 miljoner plus på de fyra åren så kan man med lite god vilja få det till att vi legat ungefär +0,4mkr.
Kommentera

Abron: Jag borde inte säga något men menar du grattis eller gratis?
Kommentera

Poffa: Man kan vrida och vända på det här hur länge som helst. Undra vad snittvinsten hade legat på om dom nämnda inte hade gått in med ekonomisk kraft?
Kommentera

KniveN:
Men IGEN, tror du inte de externa finansiären kräver nått tillbaka, inget är grattis i vår värld. Var inte blåögd, klart det kräver en loge grattis, vad mer, vill inte spekulera. Det är just den villfarelse du nu har som är farlig, tro inte på att ekonomin går runt bara för att Timrå IK bygger en arena i staden söder om Medelpads Hockey Mecka, oavsett hur den finansieras.
Kommentera

73Sjöbba: Du måste läsa vad jag skriver, jag pratar inte bara om denna säsong utan om tiden från det att vi flyttade in i nya arenan. Alltså, de sista fyra åren.

Vi har på de fyra åren en snittvinst på 1,6 mkr.

Kommentera

KniveN: Apropå exponering hur länge är avtalet med Eon, eller har det blivit omförhandlat? Swedbank arena heter ju Fjällräven arena numera.

Redigerad kommentar

Kommentera

Poffa: Ok. Som jag fattade det så gick Svarten, Salle, Sussie, Hasse och någon till(Foppa kanske)med ekonomiska resurser till föreningen. Men det var under 700 000:- då.
Kommentera

Joppe1: Ett forrum för Timrå IK, inte ett forum för Timrå kommun :)
Kommentera

Anonymous: Kanske hade gått i en ny arena i stan där dom får mer exponering för pengarna ;)
Kommentera

Simmalugnt:
Jag är patriotiskt blind i ett forum för Timrå IK. Är det bara jag som ser det roliga i det? :)
Kommentera

KniveN: Är ju lätt att ordna finansiärer när det inte ens går att skaka fram pengar till att bygga fler platser i nuvarande.
Kommentera

73Sjöbba: Hade alla våra spelare plockat ut lön hade vi, baserat på väntat och faktiskt resultat i år, förmodligen fortfarande varit på plussiffror sedan vi flyttade in i den nya arenan.

Kommentera

73Sjöbba: Vore det inte för Foppa så hade de fortfarande spelat i Kämpehallen.

Challe kan de ju sätta i Kämpehallen eftersom han kräver att personen bakom Fjällräven arena måste "bestämma sig" om han ska spela eller inte i den arena han själv ligger bakom.
Kommentera

Abron: Är oväsentligt vad jag vet om omsättningen eller inte, det förändrar inte faktumet att du inte kan räkna på tal du inte vet vad dom är, men kan säkert göra en fin kalkyl med X och Yn.

Kostnaden för att bygga finns där men om externa finansiärer går in och betalar en del så kommer ju den delen inte vara en kostnad för Timrå.
Kommentera

Poffa: Hade alla era spelare plockat ut lön och inte bidragit ekonomiskt så skulle det vara spännande och veta vad slutresultatet hade varit.
Kommentera

KniveN:

Men kostnaderna finns där i vart fall, tror du TIK bluffar. Vet du över huvud taget vad omsättning i ett företag är?
Tror inte vi skall fortsätta käbbla ekonomi. Jag tror det är bättre vi hoppas att kommande säsong går i dur, så kan vi dunka våra ryggar i vår.

Ha en bra fredag....
Kommentera

KniveN:

1) Men du utelämnade.

2) Ärliggare att säga kostnader, såg ""

3) Kolla statistiken, men du vet lika väl som jag att MoDo dras med problem, något som jag inte önskar Timrå idag.
Kommentera

Abron: Som sagt, du vet ju inte hur stor del som kommer komma från sponsorer och bidrag så det är inget du kan räkna på. Antar att hans uppgifter kommer från någon inom organisationen, isf tror du inte att dom är exaktare än din beräkning?
Kommentera

Per HApps:

Beror på, men det är snarare lite högre. Att bygga i stan kräver en hel del förarbete, miljöpåverkan, mark förhållanen (är ju kanske en sjuk botten) där arenan önskas vara och självklart en proj. Där efter kan man sia om kostnaderna. Men om vi räknar kbm, rätt vanligt, så vill jag nog påstå att det hamnar närmare 300 än 250 mille.

Lite hur belåningen löses men det finns lite tumm regler och en del hävdar att omsättningen i relation till investeringar är ca 10-12%%, så i runda slängar 30-35 milles höjning. Men nu pratar vi omsättning.
Kommentera

Abron: 1. Det har jag väl inte sagt?

2. Varför tror du att jag gjorde snuffar?

3. Så ökat publiksnitt ger bara merförsäljning och reklamintäkter första året? en reklamplats blir ju mer värd om det är fler som ser den.
Kommentera

Per HApps: Intressanta siffror du kommer med idag, omsättningen ligger runt 90-100 va?
Kommentera

KniveN:
1) Du skall inte inbilla dig att TIK kommer att spela grattis i en ny arena, o avsett ägare. Kostnaderna finns där i alla fall, inget är grattis i dag.
2) Menar du att Timrå hyr i sin egen arena, nu måste jag missat nått riktigt allvarligt, eller kan media ha fel?
3) Ett antagande, kanske första året, men se på Swedbank, nu Fjällräven, det har gått rakt ner.
4) Vem har påstått detta? Min ståndpunkt är att det inte är rätt att fundera på en ny arena i dagsläget, vart ev ny arena i framtiden skall placeras är inte en för mig helig ko, men att i dagens ekonomiska läge ha en tro att ett bygge i stan löser TIK,s förmåga att bli topp 4 är en illusion , eller säg ekvation som inte går ihop.
Kommentera

KniveN: Läkerol är en ombyggnad. En nybyggnad ligger runt 250 miljoner, i alla fall om man kollar på Fjällräven Center.
Kommentera

Simmalugnt:
Jag är patriotisk blind. Men jag var med när Sundsvall var före oss i tabellerna. Men vi hade ändå mer publik och sponsorer. Trots att deras hall ligger i Sundsvall.
Kommentera

Abron: 160 kostade Läkerol Arena, snackade du inte om att en ny arena gick på runt 300?
Kommentera

Abron: Enl uppgift måste omsättningen öka med ca: 25 miljoner för att kunna räkna hem en ny arena inne i stan. Är detta möjligt ?? Ingen aning
Kommentera

Joppe1:

Det är många som är larvigt patriotiskt blinda. Du tror inte att kissemissarnas publiksiffror har något med att göra att de i princip skulle ha spelat div 1 den här säsongen medan Timrå spelar i Elitserien?
Kommentera

Abron: Förstår inte hur du kan veta vad dom ökande kostnaderna kommer bli, är väl ingen som har en aning om hur mycket Timrå skulle behöva lägga själva...

Sen så gick ju aftonbladet igenom arenakostnaderna för elitlagen, Timrå hade inte så fördelaktig "hyra" gentemot de andra lagen. Modo hade tex lägre, men vet inte om det var nå mygel med det.

Även om ökad biljettförsäljning skulle gå jämt upp med ökad "hyra" så vinner ju Timrå på det i form av merförsäljning och större reklamintäkter.

Sen så förstår jag inte hur kostnaden kan vara ett argument för att den nya arenan ska ligga i Timrå, brukar ju ofta säga att det är billigare att bygga nytt än att renovera allt från grunden.
Kommentera

Om det går så mycket folk på hockey i Sundsvall varför har deras hockeylag så lite publik? Ligger deras hall 2 km fel?
Jag trodde att äga hallen var väldigt viktigt ekonomiskt? Gissar att så blir inte fallet i inre hamnen.
Skulle va kul att jämföra sponsorer / publik. Vilka är mest värd? Ska vi strunta t ståplats för att det är mer ekonomiskt att ha sponsorer där? Ja fan vet.
Många frågor blev det.
Jag tycker att Timrå ska spela i Timrå och Sundsvall i Sundsvall.
Kommentera

Simmalugnt:
Jag kommer inte ihåg att det fanns nått Birsta då? Jag for med bil från södra Svedala och minns inte att det var kö från radiostationen strax före Lisetået?

Men din far har säkert rätt, han kom kanske samma väg, från staden.
Kommentera

« · 1272437 · »