1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591285 inlägg · 6216 ämnen

Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

« · 1272437 · » Till forumet

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Abron: Du som envisas med någon slags ekonomisk synvinkel, jag FÖRSTÅR INTE hur någon kan tro på större ekonomisk tillväxt med arenan i Timrå än i Sundsvall? Det är ju för helvete befängt! Det är ju av någon slags sentimental affekt som du ids bäges i frågan öht.

Nej det är klart som fan att en arena i Sundsvall inte kommer att vara gratis men det är väl bättre att betala dyrare för en arena som drar fullt hus i en storstadsregion än att betala billigt för en hall som aldrig drar fullt? Det stavas P-O-T-E-T-I-A-L.

Det är lätt för övikarna att lägga ett ord i den här debatten eftersom dom har turen att få finansiering av Forsberg osv. och visst, det blir lite mer uppförsbacke att bygga för oss men att INTE bygga vore att göra oss en björntjänst. Vi kommer inte att kunna pissa på dom, rent sportsligt, mycket länge till om vi inte försöker att kliva upp bland dom stora pojkarna.
Kommentera

Olle: "Det stavas P-O-T-E-T-I-A-L."

Ja, visst gör det? :-)

Kommentera

Poffa: haha! Poäng. Jag tänker inte ens redigera den, jag får helt enkelt stå för mitt tillstånd...eller sitta....snart ligga kanske? Du kan ju inte lägga skuld på någon som lurat lite på en knärting?
Kommentera

Joppe1: nja . kansliet och arenan ligger i timrå komun .. dom flesta spelarna och dom flesta ur publiken bor på andra ställen . är du en sån där förväxlare av begrepp
Kommentera

Poffa: detta har förvandlas till stavningarnas mecka
Kommentera

superfalle:
Man kan INTE vända och vrida på detta så länge till. 

Det har debatterats bygga nytt och stanna kvar och bygga ut i snart sex (6) år utan att ha kommit frågan en närmare lösning.
Tycker att föreningen allt för länge har låtit debatten fortgå utan att själva deltagit i den. 

Borde man inte från Christers sida göra ett uttalande i var står i frågan?

1: Vi har för avsikt att bygga en ny Arena inne i Sundsvall / Timrå inom en (n)-årsperiod
2: Vi har beslutat att stanna kvar på befintlig plats och har därför beslutat att bygga ut E-on till en så modern Arena som möjligt. Och till det göra en utfart på E4-syd i direkt anslutning till parkeringen.
Men vem vet, man kanske väljer att sätta sig i förarstolen på årsmötet den 6 september.  Man kan ju hoppas ;)
Kommentera

Per HApps: Apropå en utfart i direktanslutning till arenan har väl gamla vägverket en gång sagt nej till den lösningen vad jag kommer ihåg...
Men visst skulle det vara en stor lösning att ha en utfart norr och söder direkt i anslutning till gångvägen till tallnäs...
Kommentera

Poffa: Haha...humor. :-)
Kommentera

KniveN: Varför ska man bygga nytt i Timrå, där finns redan en arena som klubben äger själv efter donation från kommunen.
Kommentera

Abron: Öl efter matchen får man hoppas är väldigt dåligt argument på vardagsmatcher. Annars så har jag tappat förtroendet för Sundsvallsbon.
Kommentera

Anonymous: Isf har du tappat förtroende för hela svenska folket....
Kommentera

Olle: Fullt hus säger du, vart kan man ta del av den marknadsundersökningen?

Jo det blir bättre ekonomisk utveckling i den gamla arena om antalet besökare på nybygget inte blir enligt budget.

Eller är det som så att de som skriker sig hesa efter nybygge kan gå in med garantipengar i flera år...
Kommentera

Blizzard: Visst intresset är stort för timrås tisdags och torsdagsmatcher men att hela svenska folket skulle bänka sig tror jag faktiskt är att överdriva. Jag tror inte ens hela svenska folket är alkoholister om jag ska vara ärlig.
Kommentera

Joppe1: Hur tror du att det skulle se ut, om det varit Sundsvall som tog steget upp och inte vi(hemska tanke)?
Vet att du fortfarande varit timråit.
Men tror du vi hade haft mer publik och sponsorer ändå?
Kommentera

Min uppfattning i frågan.

Är vi nöjda med att vara en lindansarlag i de nedre regionerna av elitserien kan vi vara kvar i E.ON Arena.

Vill vi UTVECKLAS och sträva mot att bli ett topplag i elitserien är en arena i centrala delarna av Sundsvall ett måste. Om vi vill öka publiksiffrorna, intäkterna o.s.v.

Men det kräver också att arenan är belägen så centralt som bara möjligt = gångavstånd (på vintern) ifrån de centrala delarna av Sundsvall.

Oavsett flytt eller inte så får ledningen ALDRIG tumma på saker som namnet Timrå IK, klubbfärgerna m.m.
Kommentera

Laken:

DISKUSSION | Timrå IK | 1893 kommentarer | 33 min sedan

1893 kommentarer sedan tråden startades och det enda som har hänt är att 99% av samtliga inlägg är copy / paste.

Denna tråd liknar enbart elefanterna på cirkus som går runt runt och håller varandras svansar med snabeln.

Kommentera

Per HApps: Jag tycker att vi ska ha arenan centralt i stan för då kan alla som vill ha nära till krogar o dyl när de före och efter match vill ta några öl eller så. Det är dessutom en förutsättning för Timrås möjligheter att bli ett etablerat topplag att man bygger nytt och större inne i Sundsvall. För Sundsvall är en mycket större ort än Timrå och det gör att marginalpubliken kommer att öka markant. Det är vad jag tycker.

Kände att det var viktigt att delge det så att dessa synpunkter inte kommer bort i diskussionen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Per HApps: Om 99% har samma åsikt i en fråga så säger det väl en hel del?
Kommentera

Laken:
Feltolkning, 99% av inläggen är dom samma. Sedan är det två läger men det är en annan femma
Kommentera

mikenomad: Ölen är ointressant.
EKONOMIN bättre av flytt så flytta då annars inte.
Inga fler dimridåer nu, har vi inte degen så kör med öppna kort så vi kan börja krossa våra spargrisar.
Jag SKA ha en Lets emty the tanks boys i vinter!!
Kommentera

Jimmy H

Korrekt, men det var min tolkning av din tro att överskottet skulle täcka amoteringarna.
Kommentera

Abron:
Frågan är väl vem som skall äga arenan och vilka intäkter man kan få på den förutom hockey. Visst?
Kommentera

Per HApps:
Sure det är en god tanke. Finns säkert ett antal lösningar till hur detta skall lösas, men dock kvarstår den investerings och där med kommande årliga kostnader. Inget är grattis längre, det blir svårare å svårare för kapitalstarka företag att satsa en ny arenas kastnad. Men det kanske finns utvägar genom EU-bidrag, eller någon rik Mr/Miss X som har hjärtat på rätt ställe.
Kommentera

Ambroo:
Mina farhågor är att vi ligger för sent i tid för att kunna ro ett bygge iland. Detta grundar
jag på vad jag läser i media angående den nya Europaligan som vi inte verkar vara
aktuell för, då jag misstänker att man grundar detta på att vi sladdar i tabellen och att
den nuvarande arenan inte är tillräckligt attraktiv för det nya konceptet.

Hade vi istället haft en ny Arena inne i Sundsvall i skrivande stund hade saken troligtvis
varit en annan. Då hade det funnits både en fräsch  arena med en förmodad högre
omsättning.

För man behöver ju inte vara nationalekonom för att inse att vi lever en mer och mer
tynande tillvaro i Elitseriens nedre skikt.

Förhoppningsvis har jag fel, men jag tror det inte. Tåget gick 2006 när man inte direkt
valde att flytta in till stan.
Kommentera

Per HApps:

OCH!

En ostabil ekonomi.
Kommentera

Abron: Ja, vilken tur att vi inte hakade på tåget som PH pratar om. Då hade vi inte haft så stabil ekonomi som vi har idag.
Kommentera

Abron:
Det kan väl inte vara sämre än vad det är nu med minus för 4e året i rad och ett eget kapital på 1,5.

Men jag misstänker att det är kört ifall man drar igång en ny liga där vi står och tittar på.
Kommentera

Per HApps:

Maybe!

Men Europa cirkusen är än så länge bara ett pappers förslag, och jag tror det är svårt att se i kristall kulan vart den ligan kan komma å ge. Men du har en point, för 4-5 år sedan hade det troligen funnits en bättre ekonomisk plattform att stå på för ett ev ny bygge, men idag, NOP.

Men detta med en ny arena tycker jag är en lite ointressant fråga just nu, viktigare att vi hockey lovers tar oss till hallen å ser till att det blir klirr i kassan och en kraftfull stämning vilket kan lyfta laget mot högre höjder.
Kommentera

Per HApps: Som jag fattade det så var det några av lagen som skulle gå vidare med Europafrågan. Det var inget sagt att det bara var dom som skulle gå med.

Om en sån liga blir verklighet och Timrå inte går med skjuter man sig själv i foten och då kan Timrå IK likaväl inrikta sig på att hyra ut Eon till Jehovas vittnen på heltid.
Kommentera

Kerstin_k: Ja då får man anpasa sig till verkligheten och spela i nya Allsvenskan istället. En annan kommer ju inte ägna många minuter till nya Europaligan då, ungefär som slutspelet när Timrå åkt ur.
Kommentera

Per HApps: Har en känsla av att styrelsen är mycket väl medvetna om problemen. Dels att nuvarande hall nästan aldrig blir fullsatt o dels att det med säkerhet skulle bli mycket mer publik på matcherna om de gick i Sundsvall. Problemen för klubben ligger nog på ett annat plan. När det finns resurser så kommer det hända saker. Det där med en "tänkt" Europaliga lär ju dröja några år. Vad gäller hallbygge så sätter man ju sig inte självklart i samma sits som vissa andra. D.v.s. man bygger inte en hall utan att kunna se konsekvenserna.
Kommentera

Dunc:

Troligt!

Men det krävs väldigt mycket publik för att ro i land ett nytt arena bygge, om inte det går att få till en vettig finansiering. För det krävs resultat, bättre än vad som nu finns skrivet i historier böckerna för att locka tills sig penning starka och villiga sponsorer. FINNS DÈ?
Kommentera

Per HApps: Men...

Hur kan det komma sig att t ex SAIK blomstrar i jämförelse? De har inte mer publik, högre omsättning, fler sponsorer, billigare trupp osv...
Kommentera

Klart är i alla fall att Timrå IK/E.ON Arena har den lägsta publikkapaciteten i hela elitserien. Vad gäller allsvenskan så har IF Sundsvall H/Gärdehov den näst lägsta. Det råder inget tvivel om att det råder ett tämligen defensivt arenatänkande i den här regionen. Med allt vad det innebär gällande trängsel och publikintäkter...
Kommentera

Ambroo: Måste vara det sportsliga då och juniorverksamheten.
Kommentera

Ambroo: Men kommer SAIK fortsätta blomstra då de ska in med en nästan helt ny backbesättning som inte lär spela "gratis" om ett eller två år? Läste intervjun med TJ i STs hockeybilaga där han säger att budgeten för året är lagd i stort sett för att det ska vara omöjligt att gå minus igen. Ska man hämta ikapp de 5.5 mkr man tappade i år så lär det vara spelartruppen som får stryka på foten till att börja med men visst är det en aningen skevt då samma man (eller var det CE?) säger att man är beroende av en bra start för att inte tappa intäkter. Skulle vi få en tung start lär Sonnenberg stå här i oktober men då är ju förmodligen redan den onda cirkeln igång redan...
Kommentera

Berglund: Visst spelar det in, men när man som sagt inte tar in mer folk, har högre omsättning eller fler sponsorer så borde ju även "krisen" ligga nära till hands även där men det gör den inte.

Frella: "Precis, precis!" som Svedlund skulle ha sagt!
Kommentera

Hittade den här länken postad av Petey21 på modosnacket. Nu är själva arenabolagets resultat inte hela bilden så klart (se bara Modos pågående (?) skatteproblem där frågan är om de debiterat rätt hyra till hockeyföreningen) men det är lite intressant.

Kommentera

El Maco: Är det klart att det ska bli en ombyggnad av Eon? Enligt vad det står på den sidan du länkade verkar det så. Har jag missat något eller? Nån som vet något?
Kommentera

ÖstrandsNisse:
Om man vill överleva som elitserieklubb är det minst 1500-2000 för lite i snitt
Kommentera

Per HApps: Fast vi fyller den till 86,1%, vilket gör oss till tredje lag i serien.
Endast HV och Djyrgårn är bättre.
Detta talar ju för en utbyggnad, som du så väl propagerar för...
Kommentera

Kevin O Shea:
Läs jankens krönikor på tikare.se. Jag har ingen lust att ta den debatten med dig..
Kommentera

Per HApps: Jag vet inte vad det är att debattera öht, jag är helt inne på din linje, även vad gällende vart den nya Arenan skall ligga!
Kommentera

Kanske det kan lugna till tron på en närliggande flytt?
Kommentera

Abron: En flytt till Sundsvall mottalas väl, t.o.m?

"Nu har klubben fått Hasse Bergh (tidigare vd på Permobil) engagerad och det gör att vi känner oss trygga att de blir kvar i Timrå då det tidigare snackats om arenaflytt"
Kommentera

Dream Team:

Jo den här nyheten känns som en riktigt bra nyförvärv, möjligen den viktigaste utanför sargen.
Men jag tror inte detta åtagandet från kommunen kommer att gå smärtfritt, men som innevånare känns det ju förträffligt.

Nu är det dock matchen ikväll som gäller, skall ladda med Norskt fjordluft.
Kommentera

Vem är det som äger E.on? Timrå eller någon annan?
Kommentera

« · 1272437 · »