1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

592612 inlägg · 6217 ämnen

Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

« · 1063669 · » Till forumet

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Ambroo: Jo då.

Det finns mycket som är negativt med att flytta arenan till Sundsvall. Jag vill helst att Timrå IK ska spela i Timrå. Thåström tycker likadant.

Men som vi lever idag i västvärlden så kan vi bli tvingade att flytta in arenan till Sundsvall för att fortsatt vara ett av Sveriges bästa hockeylag. Det är något som jag och andra får acceptera. Tyvärr.

Jag gillar att det finns "aktuella diskussioner" häruppe till höger. Det kanske gör att sådana här inlägg inte kvävs av kvällens matchtråd och att diskussionen kan vara mer tillgänglig även efter matchen. Vi får se.
Kommentera

General_Moisio:

Du skrev:
Anonymous: Varför bygga en ny hall när vi inte ens fyller denna?

Timrå-Modo-matchen i SCA-cupen drog knappa 3000 i E-on Arenan.
Med ditt resonemang vore det lika bra att låta matchen spelas i Gärde som tar in 3300.

Kommentera

JimmyH: allt beror ju på vad folk vill med Timrå IK. Vill vi att TIK ska bli ett topplag som år efter år är med i toppen och med i kampen om SM-guldet (notera att alla lag kan ha ett par lyckade år utan att vara vad jag kallar ett topplag), Vill vi det så måste vi iaf bygga nytt, om det absolut måste vara i Sundsvall går kanske att diskutera men rent ekonomiskt låter det som det bästa draget. Är däremot vi nöjda med att TIK är ett mittenlag i ES som får fram några talanger ibland samt fyndar någon riktigt bra spelare eller två som slår igenom och flyttar utomlands eller till ett topplag så kan vi absolut stanna kvar i E-On arena.

Det folk pratar om är inte att vi inte kan hänga med i 5-10år till utan det är i ett längre perspektiv då ekonomin kommer att spela den avgörande rollen.

Hur vi än tycker om det så är cash king i elitidrott, detta är inget nytt och Timrå IK är som sagt ingen amatörförening. Elitserien är ingen amatörliga oavsett vilken uppfattning dom där borta i Nordamerika har. Det är en miljardindustri vi pratar om, ska TIK hänga med gäller det att vi hänger med ekonomiskt för att kunna hänga med sportsligt.
Kommentera

Kommer Sundsvall Hockey att ev spela i samma arena då?
Kommentera

JBlom: Då kommer det bli en sammaslagning igen.
Kommentera

Pratade med Lars Nylin i ärendet. Hans fundering blev.
- Jag är mer positiv, än negativ.

Kommentera

General_Moisio:
Tyvärr är du nog ute och cyklar nu käre general, titta 15 mil norrut, Modo hade ett sntt på ca 4200 sista säsongen i kempis, med den nya arenan hade dom ett snitt på strax under 7100 förra säsongen, tror du dom resonerar likadant?
"varför bygga nytt när vi inte fyller kempis med 5300 platser"
Dom skrattar hela vägen till banken min vän.
Timrå kommer aldrig att komma upp i dom publiksiffrorna såvida inte man bygger en ny arena centralt i sundsvall,jag förstår att det kan vara svårt för en inbiten timråit som stått på läktaren med 200 andra betalande en annandag mot Husum,men OM timrå skall hänga med så är det det enda allternativet,det ser såväl sponsorer som timråsledning nu.
De enda som gnisslar är väll Socialdemokraterna ute i timrå kommunhus...

Tänk dig detta, en ny arena som ligger där Ranchen låg,du har ju en stor grönyta där idag, du får naturliga påfarter både norrut och söderut med den nya bron,dom som skall västerut åker igenom sundsvall.
Man kan gå till och från arenan,något som glädjer många tunga sponsorer.
Jag skulle inte bli förvånad om Timrå IK ökade sitt snitt med låt säga 2000 per match,helt klart inga fantasi siffror,kunde Modo höja sitt med 2900 borde väl vi klara 2000 eller vad tror du?
Med det följer omsättningen och framtida vinster för att trygga Timrås plats i högsta serien.
Jag förstår att det kan vara svårt för det "gamla gardet" att ta till sig,men vi vill väl alla se Timrås fortsatta framfart i Elitserien.
Kommentera

JBlom: byggs en ny arena kommer den att ägas av Timrå IK inte av Sundsvalls Kommun så inte nödvändigtvis.
Kommentera

dr-nix: Vilka motkrav kommer sundsvall kommunkräva för att sälja så exklusiv mark till timrå då? De kommer knappast bli billigt att bara köpa marken.. Skulle tippa att det kommer krypa in ett sundsvall i ert hockeylag om det ska bli någon arena i sundsvall.
Kommentera

spud: krav, driver du med mig?! Tror du på fullaste allvar att Sundsvalls Kommun skulle stoppa en affär baserat på om Sundsvall Hockey fick lira i Arenan eller ej. Man får (om TIK bygger ny arena) en publikmagnet i Sundsvalls Centrum som inte bara kommer att gynna Timrå IK.
Kommentera

dr-nix: eller baserat på om man vägrade att ändra på namnet Timrå IK.
Kommentera

spud:
Kanske samma som Timråkommun hade ute vid Eón,en loge och lite andra fördelar ;-)
Du tror inte att Sundsvallskommun skulle kunna tänka sig få ett uppsving genom restauranger m.m när många skulle kunna tänka sig gå ut med kunder i samband med hockeymatch?

Skall förresten testa eran "victory"restaurang när det är första derbyt i oktober,tänker smörja kråset där med min fina tröja på ;-)
Kommentera

dr-nix: Men varför skulle Sundsvall låta timrå äga och driva en sån arena i sundsvall? Vad har Sundsvall kommun att gynna på det? Sen i och med kommunlagen får inte en kommun gynna personer/föreingar från andra kommuner, så då kommer marknadskrafter råda. Vilket inte var fallet när modo byggde i övik. Helt klart kommer inte sundsvall upplåta mark till en föring från en annnan kommun utan att de har något att tjäna på det.
Det är troligare att sundsvall kommun bygger på den marken i sådana fall.
Kommentera

spud: sundsvallskommun skulle tjäna på att det kommer ett företag som ömsätter ca 120 miljoner dit...
t.ex
Kommentera

spud: Du skjuter dig själv i foten, du tror alltså på fullaste allvar att Sundsvalls Kommun inte skulle tjäna något på att regionens största sportklubb skulle spela i Sundsvalls Centrum.....
Kommentera

TIKbiff: Så ni ska flytta hela föreningen? Inte bara hemmaarenan? Sen vet du väl hur mycket skatter en förening betalar? Och då nästan alla spelare redan bor där betalar de tillräckligt med skatt i kommunen.
Kommentera

dr-nix: du får gärna berätta var jag skrivit att de inte kommer tjäna något. Men de skulle tjäna mer om de drev och hyrde ut hallen.
Kommentera

Kan bara lyssna på mina kollegor på jobbet. På fikaraster så snackas det hela tiden om hur jobbigt det är att ta sig till Timrå för att kolla på en match. Visst, är man väldigt hockeyintresserad så ser man till att ta sig dit.
Men det gäller ju att få de som inte är superintresserad av hockey att dyka upp på matcherna också. Dessa människor vill ju att det ska vara enkelt att ta sig till matcherna och kunna ta en öl eller två med sina arbetskollegor utan att fundera på vem som ska köra bilen. Där har du en stor kundkrets som Timrå IK idag går miste om.

Jag vill se en ny arena vid hamnen.
Kommentera

spud:
I det läget skulle nog aldrig Timrå IK vara beredd att flytta till sundsvall,syftet med en ny arena är att äga den själv,inte att någon annan skall ta vinsten.
Vet faktiskt inte hur mycket en förening betalar i skatt,men det upplyser nog du mig om skulle jag tro :-)
Tror nog det är jämt skägg med hur många spelare som bor i Timrå och i Sundsvall.

Nä nu har jag tjötat klart,skall åka ut och se hockey live nu,

Off topic, det spelar ingen roll att matcherna går på tv,det är bra mycket roligare live.
Kommentera

Ambroo: Ser du en ekonomisk risk som något positivt för Timrå IK, så vet jag inte vilken klubb du håller på.
Kommentera

Anonymous: utveckla gärna det där med ekonomisk risk, fattar nog inte fullt ut vad du menar.
Kommentera

Enl en reporter på en av tidningarna så är Sundsvalls Kommun väldigt intresserade av att tillsammans med näringslivet bygga nytt åt TIK inne i City. Det dom väntar på är att TIK tar ett principbeslut i frågan.

Kommentera

dr-nix: Ja får men inte den beläggning man kalkylerat med så går man back, där har du risken.
Kommentera

Per HApps: Då kommer altså inte ni äga er arena, låter ju modernt.
Kommentera

spud: Vet inte inte vad som är modernt eller inte men den senaste arenan, den i Malmö hyrs ju i alla för struntsumman 2 miljoner per år.
Kommentera

Anonymous: ja klart om ni hittar en sån välgörare som Percy är för MIF så behöver ni ju inte oroa er. Däremot om marknadskrafterna får råda, vilket det måste om Sundsvalls kommun ska vara inblandad..
Kommentera

Ambroo:
Tänkte väl närmast på att vi måste fylla den arena vi har för att få ett "byggkapital" att bygga någon annanstans.

Härlig match det var ikväll då :))
Kommentera

Arenan...

Självklart vill jag att den finns i Sundsvall. Men inte i inre hamnen! Det vore så jävla typiskt Sundsvalls kommun att ge klartecken till ännu en koloss på denna plats och en gigantisk parkering därtill. Så slipper man ännu en gång tänka, vilket förfular denna viktiga stadsdel än mer. Drömmen om en förlängning av stenstaden dör helt...

Matchen...

Bravo! Tre poäng i premiären. Att två gånger om nästan tappa tremålsledningar känns så där, men vi vann! Mycket bra, Timrå IK! 54 omgångar återstår...

HS3...

Jag vet inte. Datorn uppför sig ganska oroligt. Kanske räcker den inte riktigt till? Hade i alla fall inga problem med HS2...
Kommentera

Självklart ska Timrå IK spela i stan, Beijer och Tibnorsidan av hamnen blir en kanonplats.

Det skulle snitta minst 1500 personer till om hallen låg i stan.
Kommentera

The Fat Bastard: Absolut. Det kommer aldrig vara fullsatt när hallen ligger där den ligger nu. Det borde ju de flesta förstått nu.
Kommentera

Jag blir tokig när jag läser i tidningen om flytten av arenan.
Hela varumärket TIK skulle försvinna.
Inte kan man flytta laget till en annan kommun...helt sjukt!
Har inte kommenterat det om det varit aktuellt med flytt till samma kommun.
Detta skulle aldrig ha kommit upp om det är så att mer än halva styrelsen bor i Sundsvalls kommun,det borde vara ett krav att bo i Timrå och ha ett
Timråhjärta för att sitta i styrelsen.
Visst var det bra för tex MODO att flytta arenan med det är ju inom samma kommun.
Upp till kamp för vårat lag!!!!
Kommentera

frumarie: Det är inte "helt sjukt"...tvärtom bland det sundaste och nödvändigt om TIK har ambition att tillhöra toppskiktet i Svensk hockey i framtiden. Då måste bytänkandet, avundsjukan och andra bakåtsträvande faktorer läggas åt sidan. Sundsvall är större än Timrå, i Sundsvall finns merparten av publiken och som ort är Sundsvall helt enkelt ett attraktivare ställe. Säger sig väl självt att ett toppläge i en medelstor Svensk stad med närhet till det mesta, inte minst populära restauranter o dyl. (och där ligger faktiskt Domuspuben i lä jmft med utbudet i S-vall city) är att föredra jmft med nuvarande position. Timrå skall alltid heta Timrå och det är laget Timrå IK som är intressant, det är där t.ex. mitt hjärta finns. Inte i dess omgivningar...Men men, "det borde vara ett krav att bo i Timrå och ha ett
Timråhjärta för att sitta i styrelsen"...varför stanna där, varför inte också kräva att det är ett krav att man är Timråbo för att få spela i laget så kan vi se på när Timrå åter sakta förtvinar ut i pereferin...
Kommentera

mikenomad: Strålande!
Kommentera

mikenomad: Helt riktigt! Jag kan inte se Timrå IK som ett topplag i Elitserien om några år om inte Arenan följer med i rätt utveckling. D.v.s. att det byggs en ny toppmodern arena i Sundsvall. Arenan blir ju dessutom ett dragplåster för evenemang. (Melodifestivalen, konserter, basket, mm.)
Hjärtat för Timrå IK som klubb minskar inte för min del under detta jordeliv även om laget flyttar till Själevad!!!!
Kommentera

mikenomad: bla bla bla.... Vi vann igår! Så länge vi vinner kan vi vad mig anbelangar spela våra matcher på Bergeforsens IP. Med sportsliga framgångar kommer ekonomiska framgångar, inte tvärtom! Se på Malmö! Se på Frölunda (än så länge)! Snygg och prydlig kö nu! Alla får!
Kommentera

Hassan: Reglerna har ändrats, för 10-15år sedan klarade man sig med mindre pengar men så funkar det inte idag. Det är en helt annan konkurrensstation idag.

Sedan angående Sundsvall/Timrå grejjen.När man bott på annan ort några år så blir det så mycket tydligare att jag alltid sett de två kommunerna som en enda kommun igentligen. Visst finns det rivalitet mellan Timrå och Sundsvall vad gäller sport men den rivaliteten finns överallt även bland klubbar som finns i samma kommun.

Så länge som man inte totalt överger Timrå så kan en flytt till Sundsvall bli lyckad. Man skulle t.ex. kunna låta juniorerna spela kvar i Ladan kanske.
Kommentera

frumarie: Du heter möjligtvis inte Ewa Lindstrand?
Kommentera

dr-nix: Jaha.... Ja själv har jag bort borta från Timrå i snart fem år. Jag håller dock inte med dig ett dyft. Men det är vad jag tycker. Nu är det säsong och skrivbordsryttarna får vända sina papper bäst de vill. Jag koncentrerar mig på det sportsliga, det har jag också alltid gjort.
Kommentera

actionleif: Hahaha. Där sa du nåt. Kan ligga mycket bakom ditt påstående :)
Kommentera

Verkar inte vara så många som nämnt publiksiffran från igår. 5400 är riktigt dåliga siffror i en premiär mot förra säsongens mästare, samt det lag vi åkte ut mot i semifinalen.
Usel publiksiffra alltså. Men........jag hade väl inte väntat mig något bättre heller. Det är ungefär så här det kommer vara.
Kommentera

dr-nix: TIK kan väl prova intresset genom att lira en match på Gärdehovs bandyplan, eller kanske inne i Tipshallen eller var den nu kan heta. :)
Kommentera

Skarin: Det är väl kanske medgångssupportrarna o marginalarna som stannar hemma. Man få hoppas att den här vinsten gör att dom kommer på Måndag när vi möter vårt nya pinkgäng o fortsättningsvis oxå naturligtvis.
Kan vi inte börja bygga nu på en gång?
Kommentera

JBlom: gärdehov...seriöst svar. Nej möjligtvis att man ordnar till en uterink på IP och lirar en utematch.
Kommentera

dr-nix: Utematch... ja då blir ju mitt Begga IP genast aktuellt igen.
Kommentera

Hassan: om möjligt ännu löjligare alternativ. Jag har bott i Bergeforsen så svaret blir nej.
Kommentera

Skarin: Näst sämst igår, bara Djurgården hade färre besökare. Men det har tydligen inte med antalet att göra hur bra betyg publiken får av spelarna.
Kommentera

Anonymous: Ja... Djurgårdens problem har ju alltid varit att de inte spelar sina matcher i Sundsvall. I Sundsvall finns ju alla möjligheter. Där får man gratis bananer och fotmassage i paus. Solen skiner alltid och ölen är gratis. Kanske Djurgården och Timrå kan dela på den nya arenan i hamnen? Det skulle verkligen vara ett lyft för Djurgården att komma till en stad där den mänskliga evolutionen verkligen står på topp. Ingen har sämre IQ än 200 och alla träffas och avnjuter en bordeaux eller en kopp latte i den gemytliga loungen strax innan nedsläpp. Allt är givetvis gratis för folk skiter bokstavligen pengar. Sedan när matchen börjar glider vi alla ner i varsin fåtölj av miljövänlig skinnimitation och trycker på knappen för att få chips och öl via dropp rakt in i blodet. Kokosnötterna är mogna och alla har en varsin hundvalp att gulla med om matchen skulle bli för tråkig.

Ohh.... what a wonderful world.

Sorry... kunde inte hålla mej.
Kommentera

Hassan: okej jag överreagerar ibland i mina inlägg det är jag villig att erkänna men nu måste du erkänna att det där inlägget var lite löjligt. Det är helt okej att du inte vill flytta TIK till Sundsvall, du har rätt till din egen åsikt. Men försök åtminstone att se fördelarna också, försök att inte se saken ur den mest negativa synvinkeln.
Kommentera

dr-nix: Jag snackar mycket skit grabben, så jag hoppas du har en stor låda att stoppa allt i, för det blir mycket skitsnack i vinter gosse.

Sen hoppas jag att du förstår att det där inlägget inte var det mest vetenskapliga jag skrivit. Det är många fakta i mitt förra inlägg som inte skulle hålla för en vetenskaplig granskning. Så jag ber er bröder och systrar ta inte allt så allvarligt att ni skiter på er.
Kommentera

Absolut att Timrås framtid finns i Sundsvall. där dom är nu så kommer det bara hålla några år innan man inte längre har råd med de där spelarna som Förlunda osv kommer ha råd med.
Mitt enda frågetecken är vad som skulle hända med E.on? ska timrå ha sveriges största junior arena eller?:P
Kommentera

« · 1063669 · »