1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

592706 inlägg · 6217 ämnen

Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

« · 1064229 · » Till forumet

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Hassan: Ja Sundsvall med sin storlek och nöjesutbud är ju mycket bättre än... Djurgården.

Frågan är om Sundsvall kan bjuda till lika skönsjungande klack som Djurgården tydligen har? Kanske man kan bjuda in Kjell Lönnå med kör till nya Sundsvallsarenan så blir det samtidigt lite lugnare och mer städat. Är ju sånt hillbilly profil nu på publiken ute i Eon arena, vissa i publiken snusar till och med. Det kan behövas lite finkultur till publiken, det kommer vi att få i Sundsvall.

Skynda skynda, innan Modo upptäckt Sundsvalls hamn, och dess dragningskraft på hockeypubliken i Västernorrland.
Kommentera

Bigthelin: Dyraste också, driftenm lär gå på några kronor där ute. Men det kanske man kan ta in om man ökar bingolottoförsäljningen?
Kommentera

Per HApps: SCA-cupen är en träningsmatch inget seriespel, förstår inte ditt resonemang. Timrå hade inte fullt igår heller i en ES premiär, varför då bygga en ny hall inne i S-vall som tar 7-8000 när vi inte ens kan fylla E.on i säsongens första match. Resonemanger går inte ihop för mig. Tror ni på fullaste allvar att de kommer mer folk bara för att vi flyttar till S-vall? Jag tror de kommer bli precis tvärtom.
Kommentera

General_Moisio: Ja, vi tror på fullaste allvar att det kommer mer folk.
Kommentera

General_Moisio: När MODO flyttade från Kempis hade man 4000 i snitt. Maxkapacitet var 5100. Första säsongen i Swedbank Arena hade man nästan 7000 i snitt. En ökning med knappt 3000 åskådare.

Klart som fan att en flytt in till Sundsvall kommer locka fler marginalåskådare. Den gruppen är förvånasvärt stor och jag tror nog att Timrå skulle närma sig 7000 åskådare om arenan fanns i Sundsvall.

Kommentera

TIKbiff: Självklart vill man se Timrå IK växa, tror dock inte dom kommer göra de i S-vall. Jag tror och hoppas verkligen att arenan kommer stanna inom kommungränsen. Vad är de som säger att Timrå kommer öka sitt snitt bara för att vi flyttar till S-vall. Jag och säkert några med mig (hoppas jag iaf) inte kommer gå på någon mer hockey om de blir som TJ vill att vi flyttar till S-vall.

Jag tror inte Timrå kommer öka sitt snitt avsevärt om någonsin alls. För min del ska Timrå IK spela i Timrå och inte i Sundsvall. Visst vill jag se en ny arena de vill jag denna duger men inte mer, men jag är övertygad om att vi inte måste flytta till Sundsvall för att hockeyn ska utvecklas vidare i Medelpad.

Detta snack gör mig oroad men skulle de nu bli sanning och Timrå höjer sitt snitt med 2000 som du vill är ingen gladare än vad jag är, men glöm att jag någonsin kommer sätta min fot där. Kalla mig gammalmodig och allt sånt snack, säg att jag är ute på hal is, säg precis vad ni vill. Jag anser att Timrå ska växa och bli ett av landets ledare inom Hockey men jag vill se att de händer i TIMRÅ KOMMUN! Inte utanför kommungränserna.

Finns bara en sak som kanske är lite positivt med att flytta, VI BLIR LAGET I STAN! Utan att diskutera.
Kommentera

Poffa: Ja men Modo flyttar inte utanför kommungränsen eller hur? Timrå ska flytta till en annan kommun. Det är de jag inte gillar. Jag hoppas att Timrås snitt kommer öka om vi bygger nytt men de ska ske i Timrå.
Kommentera

General_Moisio: Tajmingen och tidpunkten för Thomas Johanssons utspel i pressen kring flytt utav arenan var kanske inte den bästa. Men jag börjar vackla mer och mer kring frågan om det absolut är nödvändigt att Timrå IK till varje pris måste cementera sig fast i Sörberge för all evig framtid.

Jag har varit motståndare i många år kring en eventuell flytt. Men på sistone har jag faktiskt börjat plocka bort skygglapparna och tänkt ett steg längre. Detta p.g.a. enskilda samtal med Per HApps. Varför jag tycker si eller så kommer att klarna inom kort. Jag har fått nya perspektiv och vad det lider kommer det dyka upp en insändare i lokalpressen där vi punkt för punkt kommer dra upp riktlinjerna för våra värderingar och ståndpunkter. Givetvis kommer vi skriva under med våra riktiga namn och inte våra signaturer och givetvis är det som kommer stå helt fristående ifrån Timrå IK och Supporterklubben. Det är enbart våra egna tankegångar. Hur många som i slutändan som ställer sig bakom vet jag ej i dagsläget. Den processen sköter Per HApps alldeles ypperligt utan vidare inblandning ifrån mig.

Håll till godo!

Kommentera

General_Moisio: Nej, MODO flyttade inte utanför kommunen. Men, de allra flesta som åker och ser på Timrå, i Timrå, kommer från Sundsvall. De som vill göra en helkväll, där hockey ingår, vill göra det i Sundsvall.

Det är nog jäkligt få som skulle sluta åka på Timrås hemmamatcher bara av den anledningen att man flyttar hemmaarenan utanför kommunen.

Och jag förstår inte hur sådana supportrar tänker. Det som är bäst för klubben i stort måste ju vara det vettigaste alternativet. De som då, i ren tjurighet, stannar hemma och gnäller över att hemmaarenan flyttat in till Sundsvall kan inte älska sin klubb speciellt mycket.

Ja, det låter hårt men jag är beredd att stå för det jag just skrev.

Kommentera

Poffa: nej jag har svårt att fatta vad skulle vara så farligt med en flytt till Sundsvall. Visst det är inte ett beslut man fattar jättelätt men finns möjligheten att kan bygga en modern arena i Sundsvall (som ägs och drivs av TIK) så ska det mycket till om man inte ska ta chansen.
Kommentera

Poffa: Så du menar att jag inte älskar timrå ik bara för att jag vill se Timrå ik spela i Timrå och inte i Sundsvall? Är de det du menar?
Kommentera

actionleif: Ha Ha!! Nej..mitt namn är INTE Ewa Lindstrand.
Men om hon tycker som jag så är det bara ännu ett bekräftande att Timråbona månar om sitt lag.
Kommentera

Blizzard:

De verkar vara många som tycker att arenan ska ligga i timrå......
De tycker jag är lite knepigt då dagens arena inte ens ligger i timrå utan i SÖRBERGE! de ståpr ju klart och tydligt på adressen dit att den ligger i SÖRBERGE!

SÅ Sluta med att den ska vara kvar i timrå.

Hur kan ni vilja ha kvar nå ni inte ens har?
Kommentera

Leffe: Vart menar du att Timrå ligger då?
Kommentera

Anonymous: ????

timrå ligger väl i timrå.

sörberge ligger i sörberge.

kovland ligger i kovland.

ja listan kan göras näst intill oändlig
Kommentera

General_Moisio: Det där om att sluta och gå på hockey bara för att laget ev väljer att satsa pengar till en ny arena inne i stan, vad är det för löjligt tänkande?

Om pengarna och möjligheten att utveckla föreningen finns på andra sidan kommungränsen så ska man definitivt ta den. Då kanske vi kan börja slåss med de stora pojkarna på riktigt.

Personligen tycker jag att det kan vara en bra idé. Men jag hoppas innerligt att de isf bygger en arena som även kan ta andra evenemang. Se till att bygga så att en lastbil kan köra in genom porten till själva "innandömmet".

Detta är en intressant tanke som jag hoppas att alla parter blir nöjda med.
Kommentera

Jag tror att Timrå ökar åskådar antalet rätt rejält om man ligger i stan,men läget där är viktigt det ska va gång avstånd från centrala stan om det ska vars nån vits.
Jag bor själv i timrå men tappar inte mitt hockey intresse för att jag måste åka några kilometer extra.
Större delen av publiken kommer från sundsvall redan nu.
Om jag måste välja mellan några tjuriga timrå bor som vägrar flytta arenan (kanske 100st?) mot kanske 2000 personer till om vi ligger i stan så är valet enkelt.
Tror en arena nära centrum i stan kan bli en succe faktiskt.
Men visst man kan säkert komma upp i 6000-6500 i snitt i timrå oxå efter bron är byggd så det kommer några fler söderifrån.
Kommentera

Maggan: Timrå IK ska spela i TIMRÅ KOMMUN och inte i Sundsvalls Kommun. Vad är så j**la svårt att förstå? De är enkelt. Snart blir jag förbannad om inte folk LÄSER vad jag skriver. Dom får bygga en ny arena bäst f*n dom vill. Jag vill bara inte att Timrå IK ska spela i SUNDSVALL!
Kommentera

General_Moisio: Du tänker då inte på klubbens bästa om du inte vill att man bygger en ny modern arena i Sundsvall.
Kommentera

General_Moisio: Men v a r f ö r måste dom spela i Timrå kommun?

Finns pengarna här - nej.
Kommer de flesta besökarna härifrån - nej.
Finns marginalåskådarna här -nej (isf hade dom redan sett till att det var fullsatt).

Så varför vara kvar; bara för att namnet är lika?
Herregud, då skulle väl AIK spela sina matcher ute i Solna.
Kommentera

Jensen_12: Jag vill ha en topp modern arena den bästa i hela ES, jag vill att Timrå ska vara de ledande laget och ska utveckla Svensk Hockey mot nya höjder. Jag vill att Timrå IK ska vinna SM-guld de vore en dröm som inte kan mäta sig med något annat.
Kommentera

General_Moisio:
Så du ser hellre timrå vara ett bottenlag i timrå än ett mitten eller topplag i sundsvall?
Kommentera

General_Moisio: Jag kommer inte heller att åka till sundsvall o kolla på hockey.
Hur många i supporterklubben är egentligen från sundsvall?
Nån som har koll på det..10-15%kanske.
Jag tror tvärtom att det kommer mindre folk på matcherna om laget flyttar.
Kommentera

General_Moisio:
Pengar till en sk toppmodern arena finns inte i Timrå, så är det bara.

Personligen ser jag placeringen som en underordnad fråga i jämförelse med klubbens utveckling.

Kommentera

Maggan: Ja och HV borde inte spela sina matcher i jönköping.
Kommentera

frumarie: Vilka drar in mest pengar ståplats eller sittplats?
Kan lova att det kommer att finnas folk som vill stå på ståplats i sundsvall oxå även om vissa tjurskallar inte vill åka in så ersätts dom med nya,sen att dom inte är infödd timrå bo och supporter sen tidigare gör mig inte ett dugg.
Kommentera

frumarie: "Jag kommer inte heller att åka till sundsvall o kolla på hockey.
Hur många i supporterklubben är egentligen från sundsvall?
Nån som har koll på det..10-15%kanske.
Jag tror tvärtom att det kommer mindre folk på matcherna om laget flyttar."

Varför är man med i supporter klubben om man inte kan åka några kilometer extra ? Dumaste jag hört!
Kommentera

frumarie: Jag bor i Timrå och jag kommer definitivt åka till Sundsvall för att se matcherna! Spelar ingen roll vart jag hade bott, för jag vill se mitt lag.
Och du har fel i din procentgissning. Majoriteten av medlemmarna i supporterklubben kommer ifrån Sundsvall eller andra orter.

Tänk vad skönt det skulle kunna vara att innan match, äta en bit mat och dricka ett glas öl/cider/vin till maten och sen gå till arenan.
Kommentera

Maggan:Äta o drickakan du göra på olearys..om det är bara det det hänger på. Å då har du gångavstånd hem också.
Kommentera

Leffe: Men godmorgon Sverige! Vad har du intagit till frukost då? Sörberge är en del av Timrå Kommun. Alltså ligger arenan i Timrå. Skulle man resonera som du gör så spelar varken Djurgården, AIK eller Hammarby hemma i Stockholm heller då. För Hovet, Söderstadion, Globen och Råsunda ligger uti Enskede.
Kommentera

frumarie:
Du skrev:
"det borde vara ett krav att bo i Timrå och ha ett Timråhjärta för att sitta i styrelsen"

Med detta resonemang borde kanske stadgarna ändras till:

Man måste vara Timråbo för att spela i laget.
Man måste vara Timråbo för att jobba på kansliet
Man måste vara Timråbo för att få sponsra laget

Så du menar att inte Christer och övriga Sundsvallsbor i styrelsen inte skall få vara styrelsemedlemmar?

Man tar sig för pannan.

Kommentera

Per HApps: Man behöver inte heta Timrå IK heller för att vara ett Timrålag.
Kommentera

frumarie: Alltså det är bara inse fakta, ska vi slå oss in på allvar i toppen på tabellen o slåss om guldet måste vi flytta Arenan mer centralt. Vet jättemånga som tycker det är omständigt att ta sig ut till arenan.

Majoriteten av publiken finns i sundsvall, det är där dom lata marginalåskådarna finns... dom som av lathet väljer se matchen på tv istället för på plats men som, om, arenan vore lättillgänglig skulle kunne bege sig dit.

Jag kan ta att du väljer stanna hemma pga detta mot att vi höjer publiksnittet med 1500 pers..... vara inte sån bakåtsträvare utan rulla med i utvecklingen...
Kommentera

Anonymous: Glömde det viktigaste...man kan ju heta t.ex. ST hockey, det måset man nog också för att locka sponsorer utifrån, vem fan vet vad Timrå är nere i Helsingborg t.ex. Inskränkta Allianzmedlemmar ger jag inte mycket för.
Kommentera

BlackBay:

Nån som vet hur mycket Modo höjde snittet med när dom flyttade till hamnen?

Kommentera

Anonymous: Timrå IK ska heta Timrå IK, sluta fjanta dig.
Kommentera

BlackBay: Toppen av Allsvenskan, var det inte där de som spelar i Läckerol arena var nära att hamna i våras?
Kommentera

dr-nix:

Det är ju en attans tur att det är folk med lite framåttänk som sitter i ledningen istället för en massa insöade tjurskallar som tycker att det var bättre förr.

Kommentera

dr-nix: Nu är det ju du som fjantar dig, ett namnbyte är ett måste. Ska vi kunna locka sponsorer utifrån så är det något som måste till. Men vi kan ju ta det på sikt, först flyttar vi till Sundsvall, sen namnbyte annars lär väl allt för många börja gnälla.
Kommentera

Per HApps:

10 MODO Hockey 25 103218 4128
6 MODO Hockey 27 182499 6759
Kommentera

Per HApps: 3000, var det väl.
Kommentera

Anonymous: Ett namnbyte kommer aldrig på tal igen. Att eventuella flytta laget gör man enbart för att följa tidens tand och modernisera sig. Vi har redan varit i en misslyckad fusion med ett annat namn. Och det händer garanterat inte igen. Och nu är det ju inte heller en fusion vi diskuterar.
Kommentera

Anonymous: ja och namnen på spelarna säljs, Hedström blir Jonatan Norrporten. Alltså jag har förstått att det har gått en säkring där uppe för dig.
Kommentera

Uno Gordon: Vem har nämnt något om fusion? Handlar ju om ett fd timrålag som lirar i sundsvall. Namnbytet gör man för att locka sponsorer.
Kommentera

Är ju ganska lätt att förstå de som bor i Timrå och har det mycket bekvämt med gångavstånd till och från arenan. Skulle jag haft det skulle jag också höjja min röst ifall det var på väg att tas ifrån mig. Men som många andra säger så är en arena i Sundsvall den enda chansen för klubben att växa.
Kommentera

dr-nix: Grappen som på allvar tror att någon tror att TIK överväger en arena på skönvikskajen :) Låter som om du inte besökt stället, industin har sett till att det kanske inte är det naturskönaste stället längre.
Kommentera

Anonymous: Jag har inte snackat om Snackat om något plats alls. Den enda plats jag har läst om är Inre hamnen i Centrum.
Kommentera

Anonymous: Har alltid blivit förknippade med Sundsvall utifrån ändå utav externa medier sedan vi tog klivet upp i Elitserien i diverse mediala sammanhang, så det gör ingen skillnad varken till eller ifrån anser jag. Men det är varumärket Timrå IK som är intressant. Ingenting annat. Att flytta göra man för att vidga vyerna och STÄRKA ett redan befintligt varumärke inte för att ta död på det. Så där har du fel. Jättefel. Kulturen och historiken kan ingen ta ifrån oss. Och jag är lika stolt ändå fastän jag är Timråbo.

Jag har inga problem med att låna ut ett vägvinnande koncept eller bistå lillebror med kompetensen bara de anger källan. Och sponsorer lockar Timrå IK så de räcker och blir över. Det är inte det som är kärnfrågan. Det är volymen på arenan vi diskuterar och vilka intäktsmöjligheter som kan uppbringas utav en flytt.

Timrå kommer alltid att vara en "sovarstad" till Sundsvall precis som Täby är till Sthlm. I Täby och Timrå bor man, i Sundsvall och Stockholm jobbar man!

Timrå skall vidareutveckla det man är bra på, d.v.s infrastrukturen. Skola, äldreomsorg, kommunikationer, boende etc.

Finns inga som helst skäl att spänna musklerna och ta upp kampen med en stad av Sundsvalls snitt vad beträffar flashiga byggnader. Det har vi varken ekonomin, kunnande eller kompetens för.

Alltså är valet enkelt för mig.

Kommentera

Anonymous: Apropå arena så skulle nog Giffarna behöva en mer centralt belägen. Kanske att Gustaf Wasa och fontänen i vängåvan få lämna plats snart...
Kommentera

Uno Gordon:
Om till och med du kan tänka dig att se en ny arena inne i stan så borde nog alla andra kunna göra det åxå:

Vissa villkor måste nog vara villkorade för att få med alla tvivlare på tåget.

1. Timrå IK skall behåll sin bas i Sörberge. VIlket innebär att A-laget skall träna där. J20 skall fortsätta att spela sina matcher i E-on. Det A-laget skall göra är att spela sina hemmamatcher i Stan.

2. Det skall skrivas in i stadgarna att man inte får ändra på namnet under låt oss säga 200 år. OCh att denna stadga inte får ändras.

Kommentera

« · 1064229 · »