General_Moisio: När MODO flyttade från Kempis hade man 4000 i snitt. Maxkapacitet var 5100. Första säsongen i Swedbank Arena hade man nästan 7000 i snitt. En ökning med knappt 3000 åskådare.
Klart som fan att en flytt in till Sundsvall kommer locka fler marginalåskådare. Den gruppen är förvånasvärt stor och jag tror nog att Timrå skulle närma sig 7000 åskådare om arenan fanns i Sundsvall.
General_Moisio: Tajmingen och tidpunkten för Thomas Johanssons utspel i pressen kring flytt utav arenan var kanske inte den bästa. Men jag börjar vackla mer och mer kring frågan om det absolut är nödvändigt att Timrå IK till varje pris måste cementera sig fast i Sörberge för all evig framtid.
Jag har varit motståndare i många år kring en eventuell flytt. Men på sistone har jag faktiskt börjat plocka bort skygglapparna och tänkt ett steg längre. Detta p.g.a. enskilda samtal med Per HApps. Varför jag tycker si eller så kommer att klarna inom kort. Jag har fått nya perspektiv och vad det lider kommer det dyka upp en insändare i lokalpressen där vi punkt för punkt kommer dra upp riktlinjerna för våra värderingar och ståndpunkter. Givetvis kommer vi skriva under med våra riktiga namn och inte våra signaturer och givetvis är det som kommer stå helt fristående ifrån Timrå IK och Supporterklubben. Det är enbart våra egna tankegångar. Hur många som i slutändan som ställer sig bakom vet jag ej i dagsläget. Den processen sköter Per HApps alldeles ypperligt utan vidare inblandning ifrån mig.
Håll till godo!
General_Moisio: Nej, MODO flyttade inte utanför kommunen. Men, de allra flesta som åker och ser på Timrå, i Timrå, kommer från Sundsvall. De som vill göra en helkväll, där hockey ingår, vill göra det i Sundsvall.
Det är nog jäkligt få som skulle sluta åka på Timrås hemmamatcher bara av den anledningen att man flyttar hemmaarenan utanför kommunen.
Och jag förstår inte hur sådana supportrar tänker. Det som är bäst för klubben i stort måste ju vara det vettigaste alternativet. De som då, i ren tjurighet, stannar hemma och gnäller över att hemmaarenan flyttat in till Sundsvall kan inte älska sin klubb speciellt mycket.
Ja, det låter hårt men jag är beredd att stå för det jag just skrev.
General_Moisio:
Pengar till en sk toppmodern arena finns inte i Timrå, så är det bara.
Personligen ser jag placeringen som en underordnad fråga i jämförelse med klubbens utveckling.
frumarie:
Du skrev:
"det borde vara ett krav att bo i Timrå och ha ett Timråhjärta för att sitta i styrelsen"
Med detta resonemang borde kanske stadgarna ändras till:
Man måste vara Timråbo för att spela i laget.
Man måste vara Timråbo för att jobba på kansliet
Man måste vara Timråbo för att få sponsra laget
Så du menar att inte Christer och övriga Sundsvallsbor i styrelsen inte skall få vara styrelsemedlemmar?
Man tar sig för pannan.
BlackBay:
Nån som vet hur mycket Modo höjde snittet med när dom flyttade till hamnen?
dr-nix:
Det är ju en attans tur att det är folk med lite framåttänk som sitter i ledningen istället för en massa insöade tjurskallar som tycker att det var bättre förr.
Per HApps:
10 | MODO Hockey | 25 | 103218 | 4128 |
6 | MODO Hockey | 27 | 182499 | 6759 |
Anonymous: Har alltid blivit förknippade med Sundsvall utifrån ändå utav externa medier sedan vi tog klivet upp i Elitserien i diverse mediala sammanhang, så det gör ingen skillnad varken till eller ifrån anser jag. Men det är varumärket Timrå IK som är intressant. Ingenting annat. Att flytta göra man för att vidga vyerna och STÄRKA ett redan befintligt varumärke inte för att ta död på det. Så där har du fel. Jättefel. Kulturen och historiken kan ingen ta ifrån oss. Och jag är lika stolt ändå fastän jag är Timråbo.
Jag har inga problem med att låna ut ett vägvinnande koncept eller bistå lillebror med kompetensen bara de anger källan. Och sponsorer lockar Timrå IK så de räcker och blir över. Det är inte det som är kärnfrågan. Det är volymen på arenan vi diskuterar och vilka intäktsmöjligheter som kan uppbringas utav en flytt.
Timrå kommer alltid att vara en "sovarstad" till Sundsvall precis som Täby är till Sthlm. I Täby och Timrå bor man, i Sundsvall och Stockholm jobbar man!
Timrå skall vidareutveckla det man är bra på, d.v.s infrastrukturen. Skola, äldreomsorg, kommunikationer, boende etc.
Finns inga som helst skäl att spänna musklerna och ta upp kampen med en stad av Sundsvalls snitt vad beträffar flashiga byggnader. Det har vi varken ekonomin, kunnande eller kompetens för.
Alltså är valet enkelt för mig.
Uno Gordon:
Om till och med du kan tänka dig att se en ny arena inne i stan så borde nog alla andra kunna göra det åxå:
Vissa villkor måste nog vara villkorade för att få med alla tvivlare på tåget.
1. Timrå IK skall behåll sin bas i Sörberge. VIlket innebär att A-laget skall träna där. J20 skall fortsätta att spela sina matcher i E-on. Det A-laget skall göra är att spela sina hemmamatcher i Stan.
2. Det skall skrivas in i stadgarna att man inte får ändra på namnet under låt oss säga 200 år. OCh att denna stadga inte får ändras.
Frågan är om Sundsvall kan bjuda till lika skönsjungande klack som Djurgården tydligen har? Kanske man kan bjuda in Kjell Lönnå med kör till nya Sundsvallsarenan så blir det samtidigt lite lugnare och mer städat. Är ju sånt hillbilly profil nu på publiken ute i Eon arena, vissa i publiken snusar till och med. Det kan behövas lite finkultur till publiken, det kommer vi att få i Sundsvall.
Skynda skynda, innan Modo upptäckt Sundsvalls hamn, och dess dragningskraft på hockeypubliken i Västernorrland.