1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591742 inlägg · 6217 ämnen

Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

« · 865887 · » Till forumet

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Per HApps: Visst är det så, och skulle nog tro att även om hockey'n inte funkar för dem så kommer säkert arenan att locka till sig en hel del folk ändå och med inget annat lag i sikte och ett antal städer i området som är ganska stora så borde det funka. Så länge de spelar i ES vill säga. Har otroligt svårt att se det kräsna malmöfolket gå på Allsvenska matcher och bygga upp ett kapital till klubben. Då hoppas de nog istället på att Percy skall slänga in lite pengar. Han köpte väl Elitlicensen åt dem denna säsong då han la in en 20 mille som behövdes.
Kommentera

MorganaLefaey: Den stora förhoppningen är väl att kunna locka till sig en stor andel besökare från Danmark, men samtidigt så håller man väl på med ett par stora arenabyggen även i Danmark, om jag minns rätt.
Kommentera

Paddan: De har säkert gjort någon beräkning på hur stor mängd danskar det kan tänkas komma, men själv är jag ganska skeptisk till den tanken. Det kommer kosta en del för dansken att åka över, samt då att ölen inte kommer vara lika go och om man inte får röka vart f-n man vill så brukar danskarna bojkotta stället.  
Kommentera

MorganaLefaey: Finns väl inte så mycket annat att göra i Malmö än att just gå på hockey. Så jag tror nog att dom kan få ihop folk så det räcker ;-)
Kommentera

Paddan:
Sedan hoppas kanske Percy i smyg att hans arena skall esätta Globen som nationalarena för hockey, och det har han nog chansen till att göra.
Kommentera

Per HApps: Man undrar väl även så smått över vad som hände med idéerna om "Lastlava-mountain Arena"?
Kommentera

MorganaLefaey:

Jag har en kompis som satt och åkte över bron varje MIF-match för att se dem, och jag vet att de är ett helt gäng danskar som är aktiva i klacken/supporterklubben där nere. Fast frågan är iofs hur stora mängder sådana man kan få ihop... (Han flyttade sedan till Malmö och pendlar nu till sitt jobb i Danmark i stället för att bo i Danmark och pendla till matcherna. Känns som ett nerköp, va?)
Kommentera

knaskamilla: Med andra ord menar du att man borde lägga Timrås nya arena så nära Alnöbron som möjligt för att underlätta för de som pendlar över bron för att se Timrås matcher.
Kommentera

MorganaLefaey: Så verkar man ha bestämt sig för vad man vill göra för om- och tillbyggnationer under den närmaste fyraårsperioden:

"Till nästa säsong kommer en balkong byggas ovanför logerna och vissa omjusteringar göras på ståplats där tanken är att fler sittplatser ska byggas.
– Vi kommer att ha en publikkapacitet på 6000 nästa säsong, slår Rolf Norrbom fast.
Men inom en fyraårsperiod kommer kapaciteten att utökas ytterligare.
– Vi har räknat på att bygga en balkong ovanför ståplats som ska ta 800 sittande åskådare. Sedan vill vi bygga 13 loger på norra sidan alternativt skybars. Vi vill göra plats för fler sportbarer och konferensrum. Då skulle vi få in totalt 7300 åskådare i arenan, säger Rolf Norrbom." 
Kommentera

Dream Team:

Jag tycker det är dumt. Jag vill kunna åka tåg till arenan. Tänk om de istället byggt nytt och fint i hamnen i Sundsvall. Då hade vi supportrar kunnat åka tåg på under en timme när det är derby. Tåget hade kunnat åka från Sundsvalls station och stannat i Timrå, Härnösand för att sedan dra norrut mot Ö-vik. Likaså åt andra hållet, restiden hade blivit under en timme. Det skulle bli en fantastisk inramning både på Timrå- och MoDomatcherna med massor av supportrar som åker i mellan.

Jag menar om några år kommer knappast Timrå finnas som en egen kommun. Den kommer gå ihop med Sundsvall och kanske heta bara Sundsvall eller möjligen Sundsvall/Timrå. Då kommer bara de äldre bakåtsrävarnördarna hävda att den ska ligga i den gamla Timråkommunen. Jag menar, det bor 90.000 i Sundsvall och 20.000 i Timrå. De flesta i Sundsvall skulle aldrig hålla på något annat lag än Timrå.

Tyvärr, jag tror att de satsar fel. Eon är redan idag alldeles för trång, att snickra på några nya läktare kommer inte göra det bättre. Visst kommer det vara mer folk eftersom det blir fler sittplatser, men komforten uteblir när trängseln finns kvar. Det kommer inte bli sån dramatisk ökning såvida man inte gör om hela arenan så att den ger större komfort.

Likaså är det med parkeringen. Det finns bara en väg ut om man ska söderut och det finns bara en väg ut om man ska norrut. Detta måste de fixa om man ska satsa på Eon. Det duger inte att folk sitter i bilkö i 30 minuter, till sist ruttnar man på sånt, oaavsett hur stor supporter man är.
Kommentera

hellge: Kul att Du ser så mycket som är positivt med Tik!..
Kommentera

hellge: Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite charmigt med en arena som man försöker bygga ut på alla möjliga och omöjliga sätt. Det är lite som gamla tiders slott där varje kung med någon form av självaktning var tvungen att bygga till lite tinnar och torn.
Kommentera

hellge: De kommer också enligt snacket att bredda gångarna runt läktarna, så det kommer att bli bättre inne i arenan.

Parkeringen är problemet, de skulle snabbare kunna ta sig ut på E4:an direkt i anslutning till parkeringen. Då tror jag det skulle minska tiden avsevärt efter matcherna...

Jag som går bort till rondellen innan jag äntrar bilen kommer iväg minst lika snabbt som de på parkeringen... Sen slipper man riskera bucklor. :)
Kommentera

Tycho:

En påfart söderut direkt från parkeringen skulle hjälpa en del. Norrut är det färre som åker.
Kommentera

hellge: Det kan inte vara så dyrt heller, det är juh inte mer än 20 meter till E4:an...
Kommentera

Tycho: Krävs säkerligen lite mer än 20 meter asfalt för att skapa en utfart och påfart till motorvägen. Tror inte Vägverket godkänner en t-korsning.. :-)

Problemet med parkeringen är väl egentligen att det vid norra och södra utfarten kommer bilar från 3-4 håll och då blir det den klassiska flaskhalsen.
Kommentera

hellge: Hehe. 'Massor av supportrar som åker i mellan'. Tjenare. Det lag som vill ha fylla bortastå med modoiter får nog bygga en filialarena i Övik.
Kommentera

Captain Crash: Inte 20 meter asfalt, 20 meter mellan vägarna. :P

Flaskhalsen blir värre pga att bilarna inte tar sig ut på E4...
Kommentera

Bragd-Birger: Sista matchen i Linköping så var det faktiskt lapp på luckan och dubbelt så många som ville gå på matchen. Jag kan intyga att det var rätt trångt på läktaren.
Kommentera

Wayne Gresky: Så det är bara en SM final som krävs för att ni ska åka på bortamatcherna då?
Kommentera

actionleif: Inte bara SM-final, avgörande SM-final krävs tydligen! :)
Dessutom var det mest modoiter från södra Sverige där. Vi som åkte ned från norrland fick plats i en minibuss. De andra ville inte missa festen i Övik...

Av geografiska orsaker så har ju jag ganska lätt för att besöka Eon vilket gör att det finns minst en modoit i Eon även när det är veckomatch mellan våra lag.
Kommentera

Wayne Gresky: Att få iväg en minibuss till en match när man har chans att säkra guldet är ju...hmm. I rest my case. Men det är ju alltid härligast att vara hemmavid.
Kommentera

Bragd-Birger: Det berodde mest på bristen på biljetter. Till den matchen hade det säkert gått att skicka ett par bussar.
Kommentera

Wayne Gresky: Ni har ju rätt till 150 biljetter, gav ni bort alla till Modosüd?
Kommentera

Dream Team: Skall bli riktigt intressant att se hur det hela kommer se ut när det är klart. Själv så har man som tillfällig besökare lite tankar som jag hoppas de kirrar för mer trivsel. Hoppas de gör någon form av skjutdörrar på logerna med tillhörande sittplatser utanför så man inte behöver springa i trappor när matchen skall börja om man vill sitta utanför och känna stämningen. De gånger man varit ditbjuden har det varit på det viset för mig. Kanske inte gäller alla loger men det lär man väl få svar på.

Går det att flytta väggen bakom stå? Annars känns det som det finns risk att sittplatserna där uppe kommer vara ännu högre upp med brantare lutning än de där som man sitter ovanför belysningen, på entresidan.

Skybar tycker jag låter ruskigt intressant och är något som jag anser att man skulle ha fixat i sba. När man suttit en period och vill gå och ta sig en bira så vill man inte behöva stressa i sig den utan man borde kunna få stå och ta det lugnt och om matchen hinner börja så vore det väl trevligt om man kunde följa den från ett Falcon-perspektiv.

Låter i alla fall som det kommer ske en hel del byggande och man får säga grattis då det troligast är något som behövs för att få in de stora pengarna och sponsorerna.
Kommentera

actionleif: Det var tydligen så det gick till. Jag känner inte till de exakta turerna hur det gick till.
Kommentera

Jag använder mig av den här tråden, eftersom det i mångt och mycket är Arenan som avgör huruvida vi kan förbättra vår ekonomiska status gentemot övriga elitserielag.

De siffror jag använt mig av är hämtade från MoDos forum och det rör sig om elitserieklubbarnas ekonomi.

OmsättningResultatEget kapital
Färjestads BK125-130 mkr5-7 mkr
80 mkr
MoDo Hockey
125 mkr
8 mkr
15 mkr
Frölunda HC
120 mkr
5 mkr
65 mkr
HV71110-120 mkr11-12 mkr
30 mkr
Linköpings HC
115 mkr
5 mkr
10 mkr
Brynäs IF
100 mkr
5 mkr
3-6 mkr
Timrå IK
85 mkr
2 mkr
8 mkr
MIF Redhawks
80 mkr
0 mkr
0 mkr
Luleå HF
75 mkr
300 tkr
2,3 mkr
Mora IK
70 mkr
3,2 mkr
12 mkr
Djurgårdens IF
70 mkr
0 mkr
500 tkr
Skellefteå AIK
62 mkr
2 mkr
4 mkr

Citat frän AB: "Uppgifterna baseras på uppskattningarna från klubbdirektörer och ordföranden i elitserieklubbarna. Små justeringar kan ske eftersom samtliga­ intäkter och utgifter inte är ihopräknade."

Här kan vi konstatera att vi ligger någonstans i den nivå vi kan förvänta oss. D.v.s i mitten, strax under de "fyra stora", som nu blivit sex, iom MoDos och Brynäs arenabyggen och därigenom kraftigt förbättrade ekonomi. Båda dessa har väl att betala av lån på sina arenor, om jag förstår saken rätt.

Samtidigt måste vi ju konstatera att vi ligger en betydande bit efter topplagen vad gäller både omsättning och eget kapital. Där är det ju arenan som är boven i dramat, med den betydande lägre publikkapacitet vi har jämfört med dessa klubbar. Det torde alltså vara ställt utom alt tvivel vad viktigt det här är för att kunna förbättra vår ekonomiska tillväxt. Samtidigt har Timrå IK vuxit väldigt fort, både organisatoriskt och ekonomiskt under loppet av några säsonger. Detta bör ju inte rusas fram, menar jag, då man framför allt bör vara mogen att växa snabbt rent organisatoriskt, då det annars finns risk att det börjar knaka i fogarna ordentligt om det töjs för mycket och för snabbt.
Kommentera

Dream Team:
Ja vi behöver ju helt klart få in mer folk i arenan framöver 7000-7200 skulle behövas.
Är väl loger på norra balkong på norra och balkong över ståplats som blir lösningen för att få in mer folk och företag.
Resultatmässigt ligger vi 8:a och omsättning 7:a,det är väl ok med tanke på att vi inte är en stor stad men samtidigt inte ok med tanke på modo,jag anser att vi har förutsättningarna att omsätta lika mycket som dom,med en arena som klarar det såklart.
Kommentera

AndersN:
Vadå inte en stor stad? Det bor 15' i Timrå 100' i S-vall och 40' i H-sand.
Det blir 155' inom tre mils radie.

Sedan har man ju lite farhågor för den sk hängläktaren som skall byggas på ena långsidan. Två frågor.

1 Lyckas man bygga så att raden längst upp kan se sargen närmast?

2 Problemen med hängläktare är att den är svårt att få till hållfastheten på uthänget utan att behöva pelare i framkant som stöd. Behövs dom kommer dessa att skymma sikten.
Kommentera

Per HApps:
Tyvärr är ju hängläktare den lösning som dom tänker använda,den första är klar redan till sösongen,håller med dig om att det inte lär vara en ultimat lösning hur det blir får vi se när det är klart.
Om jag säger såhär så förstår du nog vad jag menar.
Stockholm 1 200 000
Göteborg 510 000
Linköping 97 000
Jönköping 84 000
Gävle 67 000
Södertälje 60 000
Karlstad 58 000
Sundsvall 49 000
Luleå 45 000
skellefteå 32 000
övik 28 000
mora 10 000
sen betyder ju inte folkmängden allt det syns på djurgården mora och modo tillex,men sjävlklart gäller det att folk har mer hockey intresse när man inte har samma publik underlag.
Informationen kommer from wikipedia och är från 2005.
Kommentera

Per HApps:

Det bor 18003 Härnösands kommun knappt 10000 i stan, dessutom ligger det i Ångermanland som är MoDoland.

Timrå kommun har 18000 invånare. Siffran 10000 kan vara från Wikepedia. Den ska alltså upp med 8000. Mellan 11000 och 12000 bor i centralorten.

I Sundsvalls kommun bor det 94500.

Sammanlagt blir det 130503

/ Geografimajen
Kommentera

hellge:
Jo mina siffror var tätort inte kommuner,men ger en liten vink om vart vi ligger i storlek.
Jag tror folk vill ha mer runt omkring,mer sprit mer mat o så,är bara vi hockey intresserade som inte bryr oss och går ändå.
Har hört många klaga på både det ena och andra,man kan inte supa o se matchen man kan inte äta o se matchen man kan inte pissa i pauserna för det är sån kö osv.
Själv hör jag till skaran som älskar arenan och skiter i allt utom hockey upplevelsen hehe
Kommentera

hellge: Ja, H-sand ligger i Modoland men har närmare till Timrå än till
Ö-vik.
Jag skulle nog vilja säga att Härnösand är delat i ungefär 55-45 i Modo favör om inte det rentav är 50-50.

Om du besöker skolor osv så ser du lika många ungar som håller på Timrå som Modo.
Sen har du många "äldre" som var på Timrås matcher under Strimmas tid o den kärleken till Timrå blommade åter upp när Timrå efter 18 år gick upp o det märks väldigt tydligt i H-sand.
Kommentera

Hahl Bundy: klockren analys....
Kommentera

hellge: Ja, nog är Härnta MoDo-land alltid, men andelen som de facto håller på laget som ligger i söder i länet är nog inte helt obetydande ändå. Jag törs gissa på 5%, alltså att i runda slängar 1000 personer håller på Timrå i residensstaden.

På tal om Härnösand så kommer jag ihåg när en kompis till mig lirade i ett band som var husband på gamla Hotell Statt, numer O´leary´s. I vilket fall så skulle de spela där samma kväll som Sveige mötte Kanada i World Cup 1996. Matchen började inte förrän framåt småtimmarna, så det fanns gott om tid för div. förnöjsamheter och uppvärmning. Nedkylning för vissa.

Det här var ju i fasen när Timrå IK blev namnet på allas läppar igen, efter några års strosande ute i periferin. Bandet som min kompis agerade basist i (Mabötes), fick då uppdraget att göra en hyllningsskiva på temat Timrå IK. "Vi heter Timrå IK" på Bob Seger's gamla "Old Time rock 'n' roll" blev slagdängan, och den håller än idag.

Sagt och gjort - vad passade bättre denna kväll, när krogen hade sin invigning, och när nationen ännu en gång stod på tröskeln till en hockeydrabbning som skulle heta duga (ja, på förhand hoppades man ju på det iaf), att husbandet, givetvis som extranummer, rev av den här låten. Jag kan ju säga att den inte möttes av alldeles muntra miner. Det här var ju ett tag innan Timrå åter hade etablerat sig i elitserien, så man kan ju iofs förstå den missunsamhet som ev. kom fram. Men vi som var på "rätt sida" hade då hejdlöst roligt.
Kommentera

AndersN: åskpdare 2006/2007

1. Frölunda HC 309682
2. MODO Hockey 256010
3. Linköpings HC 254182
4. HV 71 244509
5. Färjestads BK 243515
6. Brynäs IF 208394
7. Djurgårdens IF 192231
8. Timrå IK 163299
9. Luleå HF 134412
10. Skellefteå AIK 123301
11. Mora IK 115180
12. IF Malmö Redhawks 104850
Kommentera

Per HApps:
Vet du eller någon annan här om det verkligen blir en hängläktare?
Har någon här sett en ritning och kan klargöra?
Det bästa vore om grundkonstruktionen blev likadan som på östra, med centrerad ståplats på nedre halvan.
Kommentera

Hahl Bundy: MoDo har ju aldrig trillat ur Elitserien, det har Timrå!
Medgångare håller på det som gäller just nu, under tiden jag bodde i Härnösand var det  Timrådominans, 60-40 skulle jag gissa!
Kommentera

orion: Fel, fel och åter igen fel. Året va 84 och Modo rasade ur.
Kommentera

orion: Jo, en gång trillade man ju ur. Säsongen 1984/85 matchade man bl.a mot oss, CRIF och IK Polar i norrettan. Sedan befann man sig ju på fallrepet under några säsonger efter detta. 1985/86 klarade man sig kvar via kvalserien, liksom säsongen 1987/88. Även säsongen 1989/90, när Malmö tog sig upp, så gjorde ju skånaleget detta på Modos bekostnad i den direktkvalificerande allsvenska finalen. 3-0 i matcher, 7-0, 5-2 och 4-3, och MoDo fick rädda arslet genom spel i kvalserien ännu en gång.
Kommentera

Dream Team: Fel, fel fel jag törs gissa på att mer än 20% av Härnösandsborna har en sund inställning och följaktligen håller på TIK.
Kommentera

Dream Team:

5 % är nog alldeles för blygsamt. Om det nu är någon MoDofavör i Hernta så är det liten. Det är 3,5 mil till Timrå men 10,5 mil till Övik, o andra sidan får man åka genom det vackra Höga kusten bl.a. över den majestätiska Höga kusten-bron.

Hernta är nog lite av en delad stad, ungefär som Berlin var. MoDo är förståss då Västberlin.
Kommentera

El Aka Ali: Okej. Ja, du liksom alla andra får tolka min gissning, som det var tal om, som okunskap, eller att jag medvetet la ribban väldigt lågt. Men om jag tänker efter så kan jag nog räkna upp 8-10 stycken godtrogna däruppe. Och då är ju jag blott en droppe i havet, menar jag.

I runda slängar skulle detta betyda att ca. 3 000 H-sandsbor är Timråfans. Inte illa det. Och några välkommna naglar i ögat närhelst det bjuds upp till dans.
Kommentera

Dream Team:
Det beror ju på hur man räknar.
Hur många har ett favoritlag över huvud taget?
Säkert hälften lär ju inte bry sig, men där finns å andra sidan potential att växa!

Har Timrå matchannonser i TÅ?

Vi pressar nordfronten norrut och internerar gerillakrigarna i Härnta!
Kommentera

Kongo:
Hur fasken skall dom göra det annars om dom inte gör en hängläktare?

För under är ju logerna kvar och dom vill ju säkert inte ha några stödpelare i knäna. Ovanför är det ju tak, så det blir ju till att fästa några pelare i taket ner mot räcket på läktaren för att stödja upp "balkongen".

Problemet då borde ju bli att man tappar synfält nere på isen, men jag kan ju ha fel.

Hur som helst skall det bli intressant att se hur det är tänkt.
Kommentera

Per HApps:
Sorry, var otydlig. Jag snackar om västra kortsidan.
Men hängläktare ovanför logerna borde inte vara något problem att lösa utan pelare ute på läktaren. Det rör väl sig bara om nån enstaka bänkrad, således kommer hängläkaren inte att "hänga" ut så mycket.
Kommentera

hellge: Oj, gammal krigsföring gillar jag. Ja, inte själva krigandet så mycket, men det taktiska och det politiska spel som påverkade det hela att vända hit eller dit. 

Var är då Berlinmuren belägen, undrar man. Ska vi säga i jämnhöjd med Älandsbro? Varför just där, undrar du kanske? Jo, för då kan vi besätta varsitt av de batterier som finns nedsprängda i marken ute på Hems(k)ön. Det lättare av de två (3 st 7,5 cm kanoner, m/57), beläget vid Havsto udd (HÖ 3) och det tunga (3 st 15,2 cm kanoner, 5/51 vid Stårråberget (HÖ 1). Jisses vilken eldgivning vi kan ha! Där väger alla gånger Mattias Timanders slagskott från blå väldigt lätt.
Kommentera

Kongo:
Spelar ju ingen roll , den måste likväl supporteras. Antingen underifrån eller ovanifrån. Underifrån faller ju på sin egen orimlighet.

Men som sagt det skall bli intressant att se hur dom löser det.
Kommentera

Kongo: Timrå har mindre långsmala matchannonser i T. Å ..men i övrigt är det fruktansvärt mycket mer som skrivs om Modo i T.Å känns som i bästa fall 15-20 % tik resten om Modo urtjatigt .. men det är ju den enda lokaltidningen så det är som det är i H-sand..tur man har S.T o Dagbladet på internet...
Kommentera

« · 865887 · »