1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

592335 inlägg · 6217 ämnen

Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

« · 950557 · » Till forumet

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Sundsvall är bara en glänta i skogen och Ö-vik är fan knappt det. Lite perspektiv är bra. Dock har båda orterna ett fantastiskt ishockeyintresse och kunnande.

När det gäller publik så har Timrå dragit mer än Modo alla säsonger i elitserien sedan de kom tillbaka utom två, när vi fick kvala oss kvar andra året och förra året när Modo bytte/byggde upp sig. På sikt kommer vi att närma oss Modo både i omsättning och publik igen även om vi stannar kvar i EOn. Jag har inte varit i Swebank men varit i Löfbergs Lila, Axa, Kinnarp och Läkerol sedan de byggde om och ingenstans har det varit lika bra förutsättningar att SE HOCKEY som i Timrå. Fantastiska läktare helt enkelt. Sen är det trånga korridorer, javisst. Så mycket roligare är det dock inte i att knalla runt i Karlstad eller Gävle heller. Det Timrå borde göra är att bygga ut på bredden mot Grytan och göra en "foodcourt" och andra bekvämligheter. Sen kan det för min del vara lite tajt även i övrigt. Mer sittplatser och fler loger är redan på gång.

Flytta till Sundsvall känns förlegat. Hockeybussar löser problemet för de som ska dricka öl på matcherna. Timrå är ett Timrålag och det är inte fel det. Går laget bra blir det fullt oavsett var vi spelar. Går det dåligt hjälper inte läget. Birsta är tokfel. Bra för de som bor i Ljustadalen möjligen men annars ser jag inte poängen. ef
Kommentera

Uno Gordon: För min egen del så kan Midlanda få heta TimråTimråTimrå Flygplats, Deltat kan heta Timrådeltat och indalsälven Timråälven. Inga problem alls. Sen att jag hellre skulle sett en flygplats i Sättna där möjligheterna till längre start och landningsbana finns har inte direkt med saken att göra. Nu är den ju dragracingmecka istället. Vi kan kalla den för Timrå Dragracingbana också om du vill (inte för att jag har någonsomhelst beslutanderätt över det hela, men det skulle inte göra mig ett smack.). Kanske att man skulle behöva klämma in sättna någonstans så att folk förstod vilket Timrå man menade, men det går ju att lösa. På samma sätt skulle väl Timrå Ik fortsätta heta Timrå IK även om de valde att lägga en eventuell arena någon annanstans än i Timrå kommun. Heck, vi kan döpa om Birsta till nya Timrå också, det spelar som ingen roll.

Annars håller jag med knylan :) Samtidigt känns det inte som Sundsvalls kommun längtar efter att införliva timrå kommun i sig. fler bekymmer med skolnedläggningar och annat som brukar uppta ST i parti och minut. :)

TG
Kommentera

Uno Gordon: Jag tycker de borde skylta om avfarten till Timrå från E4 till Sundsvall Norr. Och dra om Indalsälven så den rinner ut i havet via Selångersån.
Kommentera

Tant-Gert: Kan man inte byta namn på allt till Kovland?
Kommentera

Tant-Gert: Tant gert i förra meddelandet skulle alltså vara Timrå-Gert. bara så att allt blir rätt.
Kommentera

Uno Gordon:
Det är en mil fågelvägen mellan kommunhusen. Vad fan är problemet?

Deom enda som är rädda om sina arslen är väl kommunpolitikerna och tjänstemännen. Inte fans behövs det dubbla uppsättningar av dessa för så lite folk, snacka om att bränna skattestålar i onödan. Sparka ut hälften ur respektive kommunhus och lägg deras löner på det skatten skall gå till , vård skola etc,

Men så länge Eva Lindstrand och hennes gelikar sätter sina egna arslen på spel kommer det inte att fattas några kloka beslut.
Kommentera

Tant-Gert: Nu går du väl ändå till stark överdrift. Jag har inte sagt att allting måste heta Timrå. Men jag ser inte heller poängen med att dränkas oss i Sundsvall.
Kommentera

Per HApps: Det är väl söråkarnas fel från början? Har för mig att jag hört att när de började lägga samman kommunerna till Sundsvall hade Timrå redan kommit överens med Hässjö/Tynderö om att gå samman. Efter att Njurunda, Indal/Liden, Matfors, Alnö, Skön och Stöde gått med i Sundsvall ville Timrå köping också vara med men Söråkarna sa stopp.

Sättna och Selånger var ju redan onboard.
Kommentera

Uno Gordon:
TIMRÅ IK saga hade kanske inte varit så framgångsrik om inte GIF Sundsvall lagt ner sin hockeysektion, ...............
Kommentera

Uno Gordon: Det är en arbetsmarknad, det är en bostadsmarknad, det är samma trafikplanering, det är samma akutvård, det är samma hockeylag som gäller. Av samma skäl som att Njurunda är en del av Sundsvalls kommun så borde Timrå vara det också.
Kommentera

El Maco: Jo, det är också bra. Kovland (där man har kobingo åtta dagar i veckan och kör dragracing), Norra lill-Kovland (där man spelar elithockey och lägger ner massafabriker) och Nya Kovland (där man har en forbollsarena och ett centralt beläget köpcentra som efter noggrant övervägande döpts till "i ändtarmen", allt i Kovlands församling (fd. Selångers församling).

Mitt förslag till nya Kovlands kommun är att flytta hockeyn till Kovland (där finns plats och mycket smala vägar) och förlägga fotbollen till lill-Kovland och golfbanan i lill-Kovland till södra Nya Kovland. Alternativt Kovlandsnäset på Kovlandö i Kovlandsbukten.

Kovland-Gert.
Kommentera

Per HApps: Word. Alla bröderna som kom därifrån.
Kommentera

Per HApps: Tycker du att Trafiksituationen i birsta är så bra att den klarar en hockey match när alla ska hem??? fan det går ju inte att köra i gettot alls snart.
Kommentera

Tant-Gert: Det där var så vackert skrivet så jag bara vill gråta.

För övrigt vill jag så där rakt ut i luften meddela att jag räknar med att vara på topplistan över antalet inlägg på HS idag. Jag sitter på Lester B Pearson och väntar på ett plan som går om fem timmar, har inget att läsa men en laptop och 24 timmars tillgång till trådlöst nätverk för CAD$9.99

Ser fram mot attfölja matchen ikvälll om någon minns den.
Kommentera

El Maco:
Så det kanske inte är mer än rätt att Timrå IK flyttar hem dit en en gång började.
Kommentera

Per HApps: Som jag skrev tidigare, gärna gränsöverskridande samarbeten men Sundsvall/Timrå Hockey-epoken avtände mig så till den milda grad att jag inte för i mitt liv kan se vad vi skulle ha att vinna på att flytta till Sundsvall?

Jag vill inte att ett Sundsvallslag skall vinna SM-guld i hockey! Det enda Sundsvall Kommun bidrar med till Timrå är kostnader.

Jag är jävligt allergisk mot kappvändare! Skall man hoppa på ett tåg skall man börja i avgrundets djup och sakta men säkert jobba sig uppåt i hierarkin. Som det är nu är Sundsvall rädda för att få lite skit under naglarna. De vill bara gotta sig åt framgångarna och glänsa i sina Armani-kostymer och stå högst upppå podiet med en guldmedalj runt sin hals. Det är osmakligt!

Det är ungefär som att lämna någon att dö när det råder bistra tider men om sedan den personen överlever och når framgångar då skall man vara med och dela på kakan!

Oetiskt!
Kommentera

PerH Apps: Wörd. ^^
Kommentera

Uno Gordon:
"Det enda Sundsvall Kommun bidrar med till Timrå är kostnader."

Utveckla gärna, skall bli spännande att ta del av dina funderingar!
Kommentera

Uno Gordon: Ärligt talat är det ganska svårt att hitta Armanikläder i Sundsvall. Butiken på Biblioteksgatan i Stockholm är väl nästan närmast=

Dock tycker jag att herrekiperingen på 1891 är riktigt bra, handlar gärna där när jag är i stan. Dessutom, som blivande Sundsvallsbo ska du väl stolt bära Tigerkostym, designern är väl från Sundsvall. Du har ju en snygg slim figur som de är som gjorda för. Själv har jag för feta lår för Tiger.
Kommentera

Per HApps: Vad kallar du moment Stavreviken för någonting då? Och minns du tiderna då det söps mest i Timrå enligt färsk SIFO-undersökning. Tack fan för det när parkeringsmöjligheterna var guldkantade i kommunen. Men vart ifrån konsumenterna kom framgick dessvärre inte lika tydligt.
Kommentera

Uno Gordon:
Moment Stavreviken?

Sifoundersökning? Länka gärna.
Kommentera

Uno Gordon: Vad är moment stavreviken??? Sen är det väl bara bra om Sundsvallsbor svänger inom systemet i Timrå. Skapar väl arbetstillfällen.
Kommentera

El Maco: Det finns fördelar med Sundsvall också. Det som irriterar mig är att det bara skall ha allting utan att researcha det hårda jobbet bakom. Finns ingen anledningen att slita arslet utav sig för ett livsverk och sedan skänka det till storebror kostnadsfritt.
Kommentera

Uno Gordon:
"Det enda Sundsvall Kommun bidrar med till Timrå är kostnader"
Vad har det med besöksfrekvensen på Statliga Systembolaget att göra?
Berätta gärna!
Kommentera

El Maco: Moment Stavreviken är helt enkelt campingförläggningen och stugbyn i Stavreviken dit alkoholister ifrån grannkommunen hystes in. Numera är det väl inte längre så...
Kommentera

Uno Gordon:

Är också nyfiken på vilka kostnaderna är som vi Sundsvallsbor så fult lämpar över på stackars Timrå kommun, för vi bidrar ju som alla vet inte med ett ruttet lingon till vår norra förort och har allt sedan urminnes tider med alla till buds stående medel försökt ta bort Timrå från kartan. Minns digerdöden, spanska sjukan (spanska är bara en internationalisering av Sundsvallssjukan som den kallades i skönvik) alldeles innan den siste invånaren dog och sundsvalls kommun la vantarna på sköns församling och det då välprospekterade köpcentramakerna i dalgången mellan de båda trätobröderna.

Personligen tycker jag det är en löjlig och konstlad "fight" det här.. om hela anledningen till att en framtida (läs: EVENTUELL framtida) arena inte kan ligga i Sundsvall är att Timrå inte fick namnge Midlanda så är den här diskussionen över för min del.. sandlådenivå! :)
Kommentera

Uno Gordon: Vems Livsverk är Timrå? Kennets?

Själv går jag ju med lite spänstigare steg och har kanske lite klarare blick och resligare hållning än de flesta, Kovlänning som jag är. Då finns det ju en del Timråbo i mig ändå. På Morfars sida tredje generationen Kovlänning, minst. Mormor från nedre Indalsälvens dalgång. Papa Maco uppvuxen i Timråhus men med farföräldrar från Alnö. Hade the Gordons of our lifes fått sin vilja igenom och byggt en berlinmur längs kommungränsen hade jag ju inte blivit till och det hade ju varit synd.
Kommentera

Per HApps: Ja innan självbetjäningsbutikerna byggdes i Bydalen (numera förflyttad till Birsta) och i stenstaden så for folket till Timrå för att köpa alkohol eftersom vi har fantastiska parkeringsmöjligheterna på ovansidan Centrumhuset ifrån Köpmangatan sett.
Kommentera

Uno Gordon:
Är det Sundsvall Kommun som skall bli ägare av Timrå Ik ifall dom väljer att spela sina Hemmamatcher i låt oss säga Birsta?

Jag i min enfalld trodde att klubben var medlemsägd, är det inte så längre?

Tog dom detta belutet på senaste årsmötet isåfall?
Kommentera

Uno Gordon: Aha, sundsvallsalkisar i Stavreviken. Fan, tänk om det var avskjutning på Navet där Timråbussen kommer in, är en den sköna juveler som kommer åt andra hållet också.
Kommentera

El Maco: Har aldrig pratat om några berlinmurar eller taggtrådsstängsel i sann östtysk anda. Jag vill bara att vi skall vara fria och oberoende utav varandra. Som ett särboförhållande ungefär. Man ses och stämmer av när hjärtats lust faller på och sedan är man ifrån varandra ett tag. Jag vill behålla min identitet.

Ingenting annat!
Kommentera

El Maco: Men det är väl allt det här snacket om att det ska vara en levande gatubild och att det är så folktomt i sveriges städer kvällstid jämfört med kontinenten.. Nu plockas de riktigt hårdade gardet in från Timrå för att, ja, helt enkelt populera Navet dygnet runt för allas.. trevnad.. och internationella feeling. :)
Kommentera

Uno Gordon: Jag lovar att det finns en och annan kommundel i Sönnsvall som behållit sin identitet... Vi kan toura byarna längs riksväg 86 någon sång så får du se hur många Armanikostymer du hittar.
Kommentera

El Maco: Du lär väl hitta en i Liden kanske.. efter den där storbonden som gifte sig med greta garbo lerr hur det var.. men vem tusan vill ha en armanikostym när det finns Savile Row.. ;)
Kommentera

El Maco:
Armani är överskattat, tacka vet jag kostymerna på Olssons Herr i Timrå
Kommentera

Per HApps: Om nu Olssons Herr ändå funnits kvar. Många år sedan den butiken klappade igen.
Kommentera

Tant-Gert: Jag satsar min tweedkavaj på att Redax2 kommer att plocka upp den ekiperingsvinkeln. Anglofilen.

Tycker förövrigt att man borde döpa om storbrittanien till Förenade Kovlandsdömet.
Kommentera

Uno Gordon: om ändå Olssons Herr funnes... Hade de legat lite närmare Systemet hade de kunnat sälja Nisses Byxor till alla Sundsvallsbor som fyllde bilarna med sprit.
Kommentera

Uno Gordon:
"Finns ingen anledningen att slita arslet utav sig för ett livsverk och sedan skänka det till storebror kostnadsfritt."

Det var ju liksom inte svar på min fråga, är Timrå IK medemsstyrt eller inte?

Sedan anser jag kanske inte att 100 parkeringar bakom Centrumhuset är skillnaden som gör skillnaden.
Kommentera

El Maco: Jag som helatiden levt med den uppfattningen att Kovland tog namnet Kovland efter att tidigare ortsnamn som Brittanien, Wales, Scottland och England (Ängland [ÄÄÄng;;laan]) fult snotts av utvandrare från nuvarande Kovland.. förväxlingarna blev för många helt enkelt. Solums kvarn är tex förlagan till Big Ben, gamla rotundan har stora likheter med Towern och rosettastenen låg tills nyligen i förmaket till sättna gamla kyrka tills nån ny-kovlänning hittade den och körde den med båt hem till ny-brittanien..
Kommentera

lite därför det finns så många Britt, Gun-Britt (skjut en nybritt på lokalmål) o dyl i kovland nu. gamla traditioner som man inte helt lyckats bryta men sedan länge glömt bort varför de finns.
Kommentera

Per HApps: Idag utgör det nog ingen större skillnad i exploateringens tidevarv. Men på förr om åren var skillnaden påtaglig. Därmed inte sagt att inte Timråborna söp, men statistiken blev jävligt skev när man brassade på med krigsrubrikerna om våran alkoholkonsumtion och vilket osunt leverne vi hade då.
Kommentera

Uno Gordon:
Har du belägg för att så inte var fallet då? Vi kanske söp som idioter, .

Men vad det har med att Sundsvalls kommun skall ta över TIK begriper jag liksom inte, förklara gärna. Är TIK medlemsstyrt eller inte?
Kommentera

Per HApps:
Att Birsta är det största köpcentret i Norden tvivlar jag på.
Och även om det lockar x antal besökare per år så är dess placering inte central.
Det ligger mellan, inte i. Man tar sig dit med bil, eller krånglar sig dit med buss.
Birstaområdets expansion är bra för regionen, men det är inget självändamål att Timrå ska spela hockey på samma plats.

Jag har inte tittat på någonting praktiskt kring ett bygge i inre hamnen.
Men har svårt att tro att allt som ska göras med området är spikat.
Du kanske sitter på annan information?

"Fick jag bestämma skulle Timrå locka 10 000 stående åskådare till varje match. Och man skulle bara sälja korv och kaffe i pauserna.
Så blir det aldrig igen."
Förstår du inte att jag menar att det är en svunnen tid så kan du skicka ett mejl så förklarar jag bättre.

Om du läser ordf Ericssons svar igen så ser du att det ser ut som det fallit bort en del text. Jag tror att han hade mer att säga än "Arena projekt" utan punkt.
Kommentera

Kongo: Birsta är tionde största köpcentret i Sverige enligt dagens industri förra veckan

Övriga: När det gäller tränaren heter han Bäcklund och ingenting annat
Kommentera

Ojojoj vad Timrå bjöd på snygga mål ikväll de var rena hockeyporren, skönt att Pärssinen fick göra 2st och Hedströms mål, ojojoj vilka mål.Sen har vi Tenkrats som är typsikt för en kille som gillar att göra poäng :D
Kommentera

El Maco: jag läste mest expansiva i Norden inte största (viss skillnad)
Kommentera

Kongo:
Tror inte att det blir nån ny arena inom de närmst 10 åren.. sen så är det ju inte direkt mycket plats att bygga på i inre hamnområdet eller att få till ett par tusen parkeringsplatser. och tänk på alla timråbor som blir tvungna att krångla sig in till stan när man ska se sitt favoritlag för jag skulle tro att kanske minst 50-60% av de trogna supportrarna kommer från timrå kommun.
Kommentera

mrchong: hur är det med laget Frölunda och orten Frölunda?
Är inte det en geografisk parallell till Sundsvall och Timrå IK? 
Kommentera

El Maco: "Birsta köpstad är Sveriges näst största köpcentrum. Bara Kungens kurva i Stockholm är större." Se länk
Kommentera

« · 950557 · »