1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

592311 inlägg · 6217 ämnen

Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

« · 951171 · » Till forumet

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Marcus: så då borde Birsta vara tvåa efter Stockholm när det gäller att märka om datum på gammal köttfärs, eller..?
Kommentera

orion: Varför inte ta Färjestad och Karlstad. Ungefär samma avstånd till arenan
Kommentera

Marcus:
Det kanske är själva IKEA du tänker på?

Per Happs:
Inte en chans att Birsta skulle vara nordens näst största köpcentrum?

Har ni aldrig varit utanför Timrå eller...?!
Kommentera

Hollywood Hogan: Och då kan man ju fråga dig din hyperstarka sak, har du varit till Birsta ??? stället växer ju så att de knakar ända till Kiruna.
Kommentera

Hollywood Hogan: Du har inte en aning om vad du pratar om...

Det är bara Ullared som är större än Birsta....visste du inte det?
Kommentera

Här kommer lite statistik om köpcentrum samt handelsplatser för den som är intresserad.

Lista med Sverige största köpcentrum
På listan finns inte externa handelsplatser (Birsta) med utan enbart större sammanhållna enheter. Om nu Birsta har en omsättning på 3,7 miljarder så är det mer än alla dessa.

Sveriges största köpcentrum och handelsområden
En sammanslagen lista från år 2005 där även handelsområden är medtagna. Birsta ligger på 10:e plats. Och vad som hänt i Birsta sedan 2005 vet alla. Det har tillkommit Birsta Syd, Birsta Östra, nya IKEA etc. Övriga områden har också vuxit men inte i samma takt.

Nyare siffror från köpcentrumkatalogen 06/07
Birsta näst störst efter Kungens kurva. Vet dock inte om dom räknat på kvm, omsättning eller något annat.

Min gissning är att Birsta är i topp tre för såväl kvm handelsyta som omsättning. Jag har sett en nyare lista någonstans men  jag hittar den inte för tillfället. Frågan är bara hur Timrå IK kan dra nytta av denna marknadsplats med mängder av tillresta shoppingturister. Det blir något för klubbledningen att fundera på.
Kommentera

Ang. köpcentrum beror ju allt på hur man räknar. Vad gäller antal butiker är Birsta definitivt inte störst i alla fall. Sen finns det ju omsättning och handelsyta att ta i beaktning. Jag tror inte att Birsta ligger i topp där heller men hittar inga exakta siffror som bevis åt något håll...

Just nu byggs det i Malmö till exempel något som påstås bli 'Sveriges största köpcentrum' i anslutning till kommande citytunnel. Vid Hyllie Station, där MIF:s arena också byggs.

Nån nämnde att Birsta skulle vara Nordens nästa största köpcentrum och det har jag ännu svårare att tro. I Köpenhamn finns till exempel ett jättekomplex som kallas "Fields". Sen har jag ju som sagt inte tillgång till den exakta omsättningen men lite sunt förnuft får man ju använda sig av också.

www.fastighetsvarlden.se/zino.aspx?articleID=13927
Kommentera

... sen en annan viktigt aspekt att beakta är antal besökare. Nordstan i Göteborg säger sig ha 34 miljoner besökare per år. Det är siffror som Birsta knappast når upp till.

Hur som helst känns det här som en pseudodebatt.
Kommentera

Hollywood Hogan:
Ok, inte störst, men riktigt stort är det i alla fall.
Kommentera

de va då ett j*vla surr om Birsta och allt, vi kan konstatera att Birsta är mycket stort och att de växer så de knakar och att de är tillräckligt stort för oss här i kring, de dom skulle behöva fixa är väl vägarna.
Kommentera

Vänta två år.. Då ligger Eon Arena i Birsta utan att arenan behöver flyttas..
Kommentera

The Palm:
Hur långt är det exakt mellan Birsta och arenan ?
Jag tycker det skulle räcka med på och av farter mot E4.
Så är man ju bara nån minut därifrån.
Kommentera

Per HApps, Snoop:
Helt klart!
Kommentera

Hollywood Hogan: Birsta är Sveriges största köpcentrum i dagsläget, det räcker väl och blir över. Hur vi ligger till jämfört med våra nordiska grannar har jag inte den blekaste aning om.

Nuvarande byggen igång:

*Max Hamburgare. bredvid Stat Oil.

*Dormy golf, bakom Telia.

* Mer på G, jarå, var lugna för det.
Kommentera

The Palm:
Exact, och utöka Birsta åt båda hållen men bygg tätare, då kan man lägga en väg uppe på alla platta tak från S-vall till eonarenan, och kalla vägen hockeyvägen.
Kommentera

friskan: Inge snack om saken. Gör en hall utav hela skiten!
Kommentera

El Aka Ali: Då lär vi nog ha det största försäljningsutbudet i världen i vår hall.
Kommentera

actionleif: Blir det inte som det där megaköpcentret utanför Toronto eller var det nu var, där Maple leafs tränar ibland mitt inne i "gallerian" (Det bodde folk i gallerian som jobbade där, de lämnade sällan stället för att "Allt finns i staden i staden")

Äh, så länge timrå spelar lika bra som igår kan vi spela på Malands IP, det kvittar :)
Kommentera

El Aka Ali:
Bygg in hela Medelpad, då blir det inga köer till toaletterna och inga bilköer eller???
Kommentera

Marcus: En sak jag noterat är att Birsta är en enorm överetablering. Jag läste i en affärstidning häromdagen att affärskraften i Birsta motsvarar mer än totala köpkraften hos befolkningen i hela Norrland. Detta kan väl bara betyda att på sikt kommer många av företagen att bli utslagna. Tråkigt men troligen ett faktum.
Kommentera

friskan: Huvudsaken är ju faktiskt att jag vill ha min öl! Då tänker jag inte stå i någon kö mer än 15 min.
Kommentera

John K:
Finns långt framskidna planer på ett Hotell där med...
Eurostop direkt vid E4:an
Kommentera

John K: Nu när Mediamark öppnat är det bara en tidsfråga innan Onoff och Siba får lägga ner. Var dit idag och tittade och det går fan inte att beskriva hur mycket bättre Mediamark är än de övriga 3.

Men att så värst många andra företag ska bli tvungna att lägga ner i Birsta tror jag inte på.
Kommentera

John K: Det tror jag också. Det är något märkligt när allt som byggs är affärer och ännu mer affärer. vi har så mycket handlare, både i stan och birsta, så jag funderar allvarligt på varifrån kunderna ska komma. Jag handlar inte speciellt mycket alls, så någon måste ju konsumera för "min" per capita-del också. Men vad vet jag, får ju hoppas att det ligger bättre beräkningar i grunden än att allt faller som ett korthus. Det sämsta av allt är hur svårt det är att ta sig dit med lokaltrafiken. Men men, detta har ju inte så mycket alls med en ev. arena att göra. :)
Kommentera

Tant-Gert:

Även jag är ganska less på all denna shopping-hysteri i Sundsvall. Förvisso anser jag att in:-gallerian är ganska stilig och behaglig, men jag är gravt bekrymrad vad beträffar stadsbilden utanför den vackra stenstaden. Tyvärr är det så att stadens politiker skiter fullständigt i att det ser rent förjävligt ut och att infrastrukturen med mera är rena katastrofen... E4 agerar barriär mellan centrum och hamnen, järnvägen skär av Södermalm från stadskärnan, E14 är en riktig jävka skitväg, stadens ytterområden är sjukt dåligt planerade och saknar erforderlig service med mycket mera... Ren skandal! Satsa mer på försköning av helheten och fokusera mindre på shopping, shopping, shopping... Jävla kapitalistsvin!!!
Kommentera

DJ Hemp: Flytta då.
Kommentera

finns en annan tomt som jag personligen skulle tycka var helt underbar...
Det är Vivstavarv, om den gamla fabriken försvinner så skulle det vara coolt med en arena där...

bland det första man ser från E4 är våran arena på ön som lyser vackert....
mums mums....

Annars kanske trehörningssjö är ett alternativ???
Kommentera

willysson: vivstavarv är såklart omöjligt
Kommentera

AndersN: varför skulle det vara omöjligt?
Kommentera

AndersN: Nähä?!
Kommentera

tobbe_d: det är inte omöjligt om man vill ha 3-4000 på läktaren men jag tycker vi ska sikta högre
Kommentera

AndersN: Ett ställe som kan funka är på andra sidan motorvägen där arenan ligger nu,men jag vet inte om utrymmet räcker.
Kommentera

AndersN: det är nog inga större problem med publikkapaciteten inte...
Kommentera

willysson: jo utan vägar stannar folk hemma
Kommentera

Nu blev det sent. Många inlägg att läsa igenom. Svar nr 1:

73Sjöbba:

Vad då flytta!? Ska man inte få kritisera sin jävla hemkommun utan att bli ombedd att dra härifrån??? Jag flyttar så fan heller, men mina åsikter står fast...
Kommentera

willysson: Jag tycker Vivstavarvsförslaget är klart intressant. Dock förstår jag inte vad du menar med att fabriken ska bort först? Kan man inte bara resa läktare och lägga ut ispist inne i fabriksbyggnaden? Snacka om att att Vivstavarvs IK kommer hem igen... Hissa upp Knylan med trumma i en skorsten för bästa resonans. Finns mycket man kan bygga vidare på.
Kommentera

DJ Hemp:

Klart du får kritisera, men det lät så hemskt så jag led med dig att du behövde se Bergsgatan och stenstan mm. Tänk om man dessutom bodde i en Mitthemslägenhet då skulle det vara riktigt tungt. Det jag menade var att det kanske skulle vara balsam för själen att flytta.

Jaji, 73Sjöbba är obakis och pigg och har lagt gårdagen match bakom mig.
Kommentera

mikenomad: O det är där den stora knuten sitter i.
Prestigen o revirtänkandet måste bort o det är det Pettersson säger i slutet av sin artikel.

Timrå IK kommer ändå att vara Timrå IK.
Kommentera

Hahl Bundy och mikenomad:

Ja, Timrå och Sundsvall är tätt sammankoppplade, generellt, av media. Men är Timrå Sundsvall om du själv håller handen på hjärtat? Är det så lätt att byta identitet? Flera här tycker ju att det är ett skämt att bli sammanknippade med Sundsvall, det är ju för höge Farao Timrå IK.

Det må vara hur det vill med revirpinkandet, men det är ju i Sundsvalls toalett ni skall pinka.
Kommentera

mikenomad: Jag är född o uppvuxen i Sundsvall o har alltid hållit på Timrå IK trots att man bott nära Gärde, o nu mer bor man i fiendeland.
Har ganska långt att åka till matcherna o längre skulle jag få till Sundsvall men jag inser att detta är en nödvändighet.

Dom flesta supportrar bor nog i Sundsvall oxå o att man håller på Timrå IK har inget att göra med var man bor. Timrå har alltid förknippats med Sundsvall även om Timrå bor inte uppskattar den tanken men så är det o Jag ser inget fel i det faktiskt.
Timrå IK är ändå Timrå IK.
Kommentera

NuMo: Frågar du mig tycker jag att Sundsvall och Timrå gott kunde vara en enda stor kommun. Förstår ärligt talat inte vinsterna av att var delade...inte inom något område.

Men med tanke på de motsättningar som tycks råda på flera plan, särskilt i dessa tider med diskussioner kring storregioner i Norrland, så ser inte framtiden i det avseendet särskilt ljus ut.

Du låter förresten som en Timråbo...är det nå´t vi inte vet om dig? Är jag pinknödig så pinkar jag i en ledig toalett där jag råkar befinna mig, oavsett om det är i Sundsvall, Timrå eller för den delen t.o.m Örnskölsfuckingvik...
Kommentera

mikenomad: "Du låter förresten som en Timråbo...är det nå´t vi inte vet om dig?"

Jag har ett hjärta för något. Det enda som behövs sedan är empati.
Kommentera

NuMo: Du visar prov på stor kognitiv förmåga, onekligen! Å visst är det som du säger, svårigheterna att flytta TIK till Sundsvall är så stora att det aldrig kommer att bli av. De är dessutom inte särskilt svåra att begripa heller med tanke på den historia som finns.
Men i den bästa av världar......
Kommentera

Matfors då?
Vad tror ni om att slänga upp ett penisförlängardome där?

Fördelar:
Nära för 73Sjöbba.
Det går nog att lura av en bondjävel på en plätt mark till en hyfsad penning.

Nackdelar:
Kommer inte på någon....

Kommentera

Per HApps: Tror du att en ev kommunsammanslagning kan komma att innebära ett arenatänk som fokuserar på framtiden istället för på traditioner och prestige?
Kommentera

mikenomad:
Det jag hoppas med att frågan hamnar på agendan, är att Timrå IK och näringslivet tänker till innan man lägger ner utteliggare 50-70 miljoner en arena som liknar ett lapptäcke.

Så varför inte ta fram några förslag på hur en green field-arena skulle kunna se ut och var den optimalt skulle kunna ligga inom 060-området.

Kör på med E-on Arenan i dess nuvarande utformning och samla stålarna i madrassen, och bygg sedan nytt.
Kommentera

Per HApps: håller med helt! ingen ide att bygga ut hela tiden det lockar inte hit "fin-suportrana"
Kommentera

73Sjöbba: Och så byter vi ut den befintliga klacken mot Zebra och Tore, då är SM-guldet i hamn... :P
Kommentera

« · 951171 · »