1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591251 inlägg · 6216 ämnen

Djurgårdens IF - Timrå IK 2010-12-04

« · 1316814 · » Till forumet

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2010-12-04
T T: "Jonte Hedström var en sanslös citatmaskin när han låg på topp. Vi minns hans klassiker såsom ”Vi pissade på dom”, ”Marcus! Din jävla fitta” och ”Jag satt och sket hela natten”
Per Ledin är lika känd för sitt ”tattare” och ”Tjockis” som slank ur honom när ”Råttet var mågat”"

Skillnaden mellan jonte/Ledin och Corso, är väl att både jonte och Ledin är riktigt schysta snubbar att ha i sitt lag dom var ju mer ett helvete för dom andra. Corso är ju allmänt jobbig stort sett 24/7 om dygnet och inte bara på isen.

Så spelare med attityd är olika, Fan jonte gick det ju att trycka ner psykist. Corso skulle nog kunna trycka ner hela laget ist.
Kommentera

Timrå Icon: Ett Corsotifo skulle sitta fint på tisdag!

Jankens five cents:

Kommentera

Olle: Ja nu när det gått så här långt borde vi sälja honom. Men frågan är om Sonnenberg kan komma loss ens efter jul med en nyfödd? Men det finns kanske fler guldägg där ute.

För övrigt tycker jag gott Linkan kan fara och skotta lite själv åt Corso hehe
Kommentera

Olle: detta stämmer ganska bra in på Corso. För det är trots allt så här det känns.
Kommentera

Dunc: Coros har lirat BP hela säsongen.
Kommentera

ÖstrandsNisse: Vem har sagt att han inte platsar? För det gör han så klart!
Men däremot är han ingen lagspelare och han stjäl energi ifrån övriga gruppen. Därför bör han få lämna!
Kommentera

ÖstrandsNisse: Jag vet inte om jag ids leta reda på fler konkreta exempel, jag tycker det räcker ganska bra det där :)

Tjurig är han alldeles säkert MEN, min poäng är att sättet han nu behandlar Corso på inte alls är ovanligt, konstigt eller något som skulle kunna härledas till just Perras tjurighet. Corso har ju, i exemplen jag radade upp, gjort sig skyldig till en hel massa saker som är tabu i ett hockeylag.

Min generella åsikt är att man gör som tränaren säger och sedan håller man igen käften. Är man inte nöjd med tränaren så kommer man fram till en gemensam lösning under säsong eller så väljer man att inte förlänga kontraktet när det går ut. Man går INTE ut och lipar i media som en kärring. Inte under några som helst omständigheter. ÄN värre är att stå och lipa på isen, under brinnande match, inför tv-kameror och tusentals människor på läktaren och FRAMFÖRALLT inför sina egna lagkompisar.
Kommentera

Olle: Corso var en bra värvning. Men om han nu inte platsar så är det en lika bra åtgärd att skicka iväg honom.
Kommentera

Per HApps: Nåja, man kan ju inte veta hur en spelares hela personlighet är innan man skriver kontrakt. Jag tror inte att han hade accepterat ett try-out kontrakt.
Kommentera

Olle: Du får gärna göra listan längre. Min tar slut där, men du kanske har fler exempel. ;)

Perra är en synnerligen duktig tränare. Men han har brister också han. Tjurig, nåt så jävulskt. Men det behöver inte vara negativt.
Kommentera

Olle: Hemmamatchen mot HV så spelade Corso i boxplay. Har aldrig, vad jag kan komma på, hänt förut. Kanske ett utslag av personalbrist. Kanske ett utslag av något annat.....
Kommentera

73Sjöbba: Om Corso själv sticker från klubben så bara måste det ju implicera någon sorts kontraktbrott, vilket rent logiskt borde innebära att man inte betalar hans lön, som du säger. Så länge han får lön av oss så ska han sitta ombytt i varje match. Står han ut med det och kan se sina lagkompisar i ögonen i match efter match så ok.
Kommentera

73Sjöbba:
En sak kan vi vara säkra på och det är att om inte linkan hittar något annat lag så kommer tj att få skriva på hans lönespec resterande tid av kontraktet.

Det man kan fråga sig är till vilken nivå man kollar upp en spelares referenser innan man tar hatten av tuschpennan!!!
Kommentera

Olle:

Sedan måste man väl även ha skyldigheter som spelare och inte bara rättigheter. Om Corso väljer själv att inte fullfölja kontraktet så borde ju det innebära att Timrå inte har skyldigheter att betala ut resterande lön. Han hotar med att lämna och då har jag svårt att se att han kan kräva något.
Kommentera

Laken: Min generella syn på vad man ser och vad som faktiskt händer kring laget är att minst 70-80% förblir interna angelägenheter i ett ES-lag. Och det baserar jag på absolut ingenting :)
Kommentera

Olle: Dessutom finns det säkert saker att lägga till på listan som vi inte känner till.
Kommentera

ÖstrandsNisse: Jag är inte säker på att jag förstår dig rätt men jag tycker att du ger en lite orättvis bild av Perra när du säger:

"Corso är ett levande exempel på hur Perra hanterar situationer."

Låt säga att det var Viinanen, Axelsson eller BS som hade agerat så som Corso har gjort. Valfri herre av ovanstående tre hade suttit på bänken direkt efter orden: "kom hit och skotta min uppfart".

Corso är uppenbarligen lite av en drama queen som man måste behandla på ett speciellt sätt, det tålamodet har han även fått från ledningen men om man radar upp dom sakerna han gjort/sagt så tycker jag att det är förvånande att han inte bänkats tidigare. Jag tror att vilken tränare som helst hade agerat som Perra gjorde, Corso tvingade ju Perra att göra så här, mer eller mindre.

1, Snöskottningen.
2, "Jag vill ha mer istid, perra borde ge mig mer istid" (i media)
3, Perra borde bänka spelare, om jag hade varit perra så bla bla bla" (i media)
4, "Klubben borde betala min lön när jag ställer upp och slåss för laget"
5, "Jag ska sänka han och han och han...." (förra året mot HV)
6, Gårdagens fadäs (enough said)

Listan går att göras lång. Många säger att det är svårt att säga vad man ska göra med honom eftersom han producerar men...handen på hjärtat, han är inte ens i närheten av ES topp 10 i poängligan (ok han har ett hyfsat snitt). Nu brukar vi inte ha spelare med på den listan heller men hans ego är faktiskt betydligt större än hans betydelse på isen. Om han hade producerat som Brendl så går det att diskutera huruvida man bör stå ut med hans otroliga egoism som saknar motstycke i hockeysverige...nu är han inte den poängplockaren.
Kommentera

Skarin: ...och för att uppnå till en lagmaskin(lagsammanhållning) med en förbannat hård inställning är det nog lättare om Corso drar till Schweiz där det är fint väder och pengar rakt ner.

Kommentera

Viktigt är också att OM Corso lämnar så ska den nya klubben få ta hela hans lönekostnad, så att inte Timrå fortsättningsvis tvingas betala en %-del.
Så klart en förhandlingsfråga med den nya klubben.

Och, om Corso hittar en ny klubb, lär Timrå inte heller behöva "lösa ut" Corso från kontraktet d.v.s. ge honom en klumpsumma pengar för den återstående tiden.
Kommentera

MB: Jag gillar det inte, riktigt. Han hade kunnat välja ett smartare sätt. Men eftersom han valde det får man anta att det behövdes. Och eftersom han valde det antar jag att situationen blev ohållbar.
Jag har aldrig varit orolig över Perras ledarskap. Däremot har jag varit rädd för hans, ibland, lite väl dramatiska beslut. Corso är ett levande exempel på hur Perra hanterar situationer.

Det är bra med en stenhård ledare. Men det kan vara bra med fingertoppskänsla. Just i det här fallet finns lite mer att önska. Å andra sidan vet vi inte vad som hänt. Den senaste tidens uttalande från Corso har indikerat på att det finns sprickor. Igår eskalerade det.
Kommentera

Skarin: ORD!!
Kommentera

Bragd-Birger sammanfattar mina känslor kring Corso väldigt bra. Helt ärligt har jag aldrig gillat Corso, vare sig som spelare eller person. Han har aldrig varit någon centertyp för mig. Och att han är bedrövlig i defensiven och saknar lagmoral är vi nog alla överens om. Det märktes väl redan ifjol. Allt kan omöjligt stå rätt till däruppe i kolan. Inte minst efter sina senaste uttalanden.

Men han har fina offensiva egenskaper. Men långt ifrån så fina som många andra vill göra gällande till, tycker jag.
Försvinner Corso förlorar vi självklart en offensiv spets, framförallt i kontringsspelet. Vi förlorar en jäkla speed! Men någon stjärna i pp är han väl inte heller direkt...

Jag ser helst att han packar väskan och försvinner härifrån, för gott. Jag har aldrig sett hans storhet(!) även om han tillsammans med Sonnie var vårt största hot framåt ifjol.

Men vad händer om det blir så?

Ut med Corso och in med Sonnenberg, in med Sonnenberg, in med Sonnenberg. Eller?

En matchotränad Sonnie dessutom.

Det enda jag vet är att jag vill att TIK ska vara en lagmaskin med seriens hårdaste inställning!

Kommentera

Underbart av Perra att visa pondus! Ingen jävel ska tro sig vara större än laget, med alla jävla uttalanden i tidningar mm. Håll käft, lira o leverera, garva hela vägen till banken eller bli först i duschen om man inte ställer in sig i laget utan tror att man står över andra. GO Perra!!!!!
Kommentera

Tur att man inte satt vid datorn inatt, hade nog kunnat säga ett och annat, jaja!

OmCorso lämnar vem är ersättaren, vi får mycket pengar att jaga en bra spelare för, men finns det ens någon som snitter som coros ledig just nu.

Corso verkar förstöra lagmoralen, men det är ju inte bara att plcoka bort han sen är det frid och fröjd hans produktion går ju inte obemärkt förbi.
Kommentera

ÖstrandsNisse: Sonnenberg kändes ju som lagets verkliga ledare förra säsongen. Med det sagt så är Sonnenberg inte spelskickligare än Corso i det offensiva spelet egentligen. Men Sonnenberg är noterbart bättre på dom grundläggande sakerna, sedan är han den där naturliga ledaren som är så viktig att ha.

Tänk om man kunde ta Corso's skridskoåkning och tekniska kunnande och inplantera de egenskaperna i Sonnenberg. Då hade vi sett en stjärna i NHL tror jag bestämt. Nu har inte Sonnenberg den skickligheten men han är bra nog för Elitserien och skulle vara ett trevligt tillskott (om han nu hållit sig i god form, snubben har ju inte lirat en match på ett bra tag nu)

Putte: jo iof men kanske Sonnenberg inte kan ansluta före nyår, vips så är det väl 5-6 matcher istället för 3.

Redigerad kommentar

Kommentera

dr-nix: Det är tre matcher kvar innan jul så om Corso inte spelar något mer så är det bara att härda ut de matcherna utan honom.

Än en gång, vad tror ni om Murley center? Detta skulle ge en mer offensiv prägel än Viinanen.
Kommentera

Laken: ja . i några matcher kanske . corso effekten ..i dom stora matcherna så behövs dock kvalite .
Kommentera

Per HApps: Sonnenberg lyfter det här laget, oavsett om han gör poäng eller ej. Han har många andra goda egenskaper som är värd att ta till vara på.
Corso är en spelare som känns väldigt fel att göra sig av med. Men med tanke på hur det sett ut när han närvarat så kanske det inte är så fel, ändå.

Din jämförelse med Bremberg känns inte särskilt relevant. Sonnie skall inte vara den där spelaren som skall producera. Han är en spelare som ska bidra med annat. Om han sedan skriver in sig i målprotokollet får det ses som positivt, men inget livsavgörande.
Kommentera

Laget kommer prestera bättre om energitjuven Corso försvinner, det är jag övertygad om.
Kommentera

Hahl Bundy: de är nog inte så mycket att rösta om . han är förlorad tror jag
Kommentera

Per HApps: Ärver han Corsos skridskor så kanske!

Redigerad kommentar

Kommentera

Per HApps: ja de har jag också tänkt på . nu har han ju som inget annat val .
Kommentera

Dags för en omröstning kanske?

Ska Corso lämna eller inte?
Alternativt: Gjrode Perra Rätt?

Redigerad kommentar

Kommentera

Snoop: jaha . ja de är inget fel på viinanen . absölut inte , han gör ett kanon jobb , är han en första center som kan avgöra en kvart eller semifinal serie , nej
Kommentera

Snoop:
kanske Hirsco lyfter sig i håret om Corso åker. Och då blir det en 1-1 situation. 
Kommentera

superfalle: Mika Jobbar iaf och åker jäkligt mycket skridskor så om han spelar center är jag inge mer orolig än när Corso centrar som inte är bra i det defensiva.
Kommentera

Snoop: ojoj .ja . fan de är lugnt , mika viinanen är ju lite av spetsen personifierad .
Kommentera

Snoop: Corso är ingen gud. Totalt värdelös i egen zon, en lat spelare som inte tänker på hemjobbet. Bedrövlig center om man ser över hela banan. Så jag förstår inte riktigt vad vi mister om han drar. Visst, spets. Men det finns det andra som för en betydligt lägre summa kan bidra med.
En överreklamerad spelare är vad det är.
Kommentera

Problemet med Sonnenberg är ju fortfarande att snubben fortfarande inte lär kunna ansluta innan jul.. Försvinner nu Corso lär ju Linkan m.fl. behöva ersättaren snarast med tanke på skade och tabellläget.
Kommentera

superfalle: Viinanen kör center han, och ut med sonnie på flanken bara :)
Kommentera

Bragd-Birger: Grejen är ju att Corso inte är tillräckligt bra för att agera på det sättet han agerar på. Hade han varit så bra att han på egen hand klarar av att bära laget som t.ex. Zetterberg (Zlatan på fotbollssidan) kan så hade jag försvarat Corso men i det här läget tycker jag att Corso skulle ha taggat ner och försökt vara en lagspelare.

Kommentera

Ni får säga vad ni vill men min åsikt är att det här är i förlängningen det bästa som kan hända Laget Timrå IK.

Corso inte oersättbar.
Spelmässigt är han ytterst vass men det finns dom som är minst lika bra där o när det kommer till attityd o energiläckageså är han definitivt ersättbar 100ggr om.
Kommentera

ÖstrandsNisse: Instämmer helt.
Jag är inte så säker på att vi behöver en ersättare "illa kvickt", utan tror laget kan plocka sina poäng ändå. Tänk också på att en spelare som Corso stjäl oerhört mycket energi från gruppen. Försvinner han så täpper vi till det energiläckaget.

Sedan måste jag också konstatera att Linkan senaste värvningar varit lyckade, tänker då på: Mika Viinanen, Matt Murley och Anders Eriksson.
Samtliga dessa har motsvarat mina föväntningar.
Kommentera

Snoop: än en gång . center ut .ska de va en center in . ingen ytter som inte spelat på ett årr
Kommentera

dr-nix: exakt så är de . corso är förlorad . fruktansvärt tragiskt . gardin ner .
Kommentera

I fallet Corso vs Perra finns det ingen tvekan om vems agerande jag har störst förtroende för. Bänkar Perra honom med en minut kvar av första perren har han definitivt en anledning.
Corso är en energitjuv. Det finns ingen tvekan om vem han spelar för. Och det kan väl vara ok, egoister kan vara jävligt bra att ha i sitt lag. Men är egoisten dessutom småkorkad och fylld av hybris blir det svårare.

Dessutom är han vek. Visst, han har offensiva spetskvaliteter som få i det här laget kan matcha - men han är vek. Han vann interna poängligan förra året, men hade e t t game winning goal. Att jämföra med en lågproducerande spelare som Lander som hade 3. Eller, naturligtvis med Sonnie som hade 6.
Visst det säger inte allt, och mycket av Sonnies framgångar hänger ihop med kemin han hade med Corso. Men ändå. När jag får tid någon gång ska jag analysera hans poängmakande. Känslan jag har är i a f att han har en tendens att producera minst poäng när det som bäst behövs.

Om Corso nu skulle kickas, och om det nu skulle bli så att hans offensiva spetskvaliteter inte kan ersättas så...kan det ändå mycket väl få en positiv effekt på laget. Det finns andra sätt att vinna hockeymatcher på än the Corso-way. Och tätar man ett misstänkt energiläckage kan det få bra synnergieffekter.

Så: summan av mina känslor är att jag börjar bli lite småmätt på snubbben. Men då har jag i o f s aldrig lyckats bli riktigt hungrig. Det är någonting i hans stil (även om vi väljer att enbart titta på det han gör på isen) som lockar fram aversioner. Han är inte gedigen. Jag tror att han somnar gladare efter en förlust där han gjort två poäng än en match laget vunnit men där han inte kommit med i poängprotokollet.
Kommentera

Snoop:
Sonnenberg utan Corso kan vara som Linkan Bremberg utan Anger.
Kommentera

Hejdå Corso, välkommn Martiiiiin Sonneeeeeenbeeerg.
Kommentera

Laken: Det är just det där jag älskar. Perra markerar att han inte accepterar avarter. Corso hade lekt klart. Han hade faktiskt tänt brasan om man säger som så. Det ska mycket till innan Perra brinner men när han väl gör det så räcker inga brandslangar i världen för att släcka.
Perra har synat den här föreningen klart. Han har sett, och insett, att saker måste förändras. Detta var den första riktiga markeringen från hans sida (eller han hade ett tuppjuck efter HV-matchen också). Perra är bra för Timrå IK.

Men likt förbannat är det synd om Corso ryker. Han är jävulskt bra i sina bästa stunder. Här måste vi hitta en ersättare, illa kvickt, om han lämnar.
Kommentera

Wikegårds syn på Perra-Corso grejen. Han har en punkt i vad han säger.
Kommentera

« · 1316814 · »