1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590487 inlägg · 6216 ämnen

En hockeycup motsvarande fotbollens Svenska cupen

« · 748514 Till forumet

En hockeycup motsvarande fotbollens Svenska cupen
Vore inte detta kul då kanske vi skulle få möta IFSH två gånger/år, intressant förslag tycker jag.

www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,887021,00.html
Kommentera

Sv: En hockeycup motsvarande fotbollens Svenska cupen
När ska egentligen Timrå få en egen Cup ???
Kommentera

-Gurra-: Jag misstänker att du inte kommer ihåg cupen "Lill-strimmas minne"? Den gick av stapeln under ett par-tre gånger under andra halvan av -80-talet. Där gästade storheter som DIF och några norska lag.
Kommentera

-Gurra-:

Kostar förmodligen mer(både i arbete och pengar) än det smakar.
Kommentera

-Gurra-: Hade vi inte en cup när vi nyss kommit upp i eliten ? Red Eagles Cup eller så.. har för mig DIF och Skellefteå var med
Kommentera

actionleif: En riktig kalkoncup utan någon som helst känsla överhuvudtaget.

Förstår inte varför man skapar en cup som självdör innan den ens har börjat?
Antingen satsar man fullt ut på konceptet och marknadsför produkten på ett professionellt och genomtänkt sätt och försöker åtminstone blåsa liv i någonting som kan tänkas bli en tradition.

Halvmessyrer är jag djävulskt allergisk emot. Så om det spånas på en cup i Timrå bland de styrande i ledningen igen så börja då från grunden och ta lärdom av Sundsvall Hockey.

Trodde aldrig man skulle behöva mynta det uttrycket någonsin att man skulle behöva lära sig någonting utav laget i stan.

Men på cupfronten ligger vi förbanne mig i lä med hästlängder.

Och gör inte det klassiska misstaget att vara så naiva med att endast bjuda in två lag.

Det skall absolut vara minst 3 inbjudna helst 5 för att det hela skall bli intressant.

Samarbeta med näringslivet och försök skapa trivselpaket med bussanslutningar, förmånliga erbjudande - ett sk Timråhäfte där ideella föreningar och företagsamheten i Timrå samverkar för att öka intresset för Timrå som bostadsort och för hockeylaget.

Bjud även in kända hockeyprofiler som föreläsare anordna tävlingar, seminarium, konferenser, restaurangtält med fullständiga rättigheter.

Bjud in minst 1 kanske rentav 2 internationella lag förslagvis ett Schweiziskt som tack för deras gästfrihet under våran vistelse därnere.

Ambri-Piotta, Kloten, Lugano, EV Zug etc.

Bjud även in Färjestad, IFK Helsingfors, Björklöven, Leksand!

En högklassisk med fart och spänning och trevlig samvaro med supportrarna från de svenska lagen.

Ta fasta på det här Timrå!

Ekonomiskt är det en guldgruva!
Kommentera

ernie eagle: Det låter som du vill ha en rejäl satsning, problemet är om det floppar så faller man väldigt tungt vid en satsning av det här slaget. Är det värt detta?? Vad har vi att vinna på det?? En försäsong är alltid en försäsong. Nu vet jag att FBK(tror det är FBK kanske finns fler lag) har en seriös cup med utländska lag men de har en helt annan plånbok.

Men det är ju inte detta jag vill se utan jag vill se en cup liknande Svenska cupen i fotboll d v s en cup med elitserielag, allsvenskan och div 1 lagen(se länk i tidigare inlägg).
Kommentera

Red Rocker: Svenska cupen i hockey dömer jag ut omedelbart. Det skulle bli en gigantisk och monumental flopp direkt kan jag lova.

Hur behjärtansvärd tanken må vara med en cup liknande Svenska cupen i fotboll så är det i praktiken omöjligt att överföra till hockeyn.

För det första finns det inget intresse utav se Timrå möta t ex lag från lägre serier i cupformat och jag har svårt att se hur spelarna i elitlagen skulle kunna tända till på uppgiften?

Publikmässigt skulle läktarna gapa tomma hos de större klubbarna. Möjligen skulle en finalmatch kunna skapa en liten hausse men den här idén är alldeles för vansklig för att genomföras i mina ögon.

Det finns inte 32st lag som håller måttet och klubbarna underifrån kan inte mäta sig med de större klubbarna i ES.

De kan gå på halvfart och ändå vinna matcherna så pass ojämn är styrkeförhållanden mellan de bästa och sämsta.

Skrällchanserna är minimala.

Jag ser ingen framtid i det här projektet. Skrota planerna omgående!
Kommentera

ernie eagle: Tror inte heller på en cup likt fotbollen då det ändå är så mycket matcher i elitserien och landslaget men många av dina argument faller direkt tycker jag i vilket fall. Skrällchanser finns väl, kolla fotbollen och där tycker jag det ör ungefär som i hockeyn, och tänder inte spelarna till är det något fel och då får dom väl isåfall förlora mot ett lag i AS och så har vi enj skräll :)
Kommentera

ernie eagle: Möjligen är skillnaden mellan de högre och lägre divisionerna större i hockey än i fotboll men jag tror ändå på detta.

Vitsen med detta är inte att gynna elitlagen i toppdivisionen utan tanken med detta är att klubbarna som håller till i de lägre divisionerna ska få möta bra lag, få mkt publik, medialt intresse mm. Det är möjligt att detta inte gynnar TIK men man kanske ska se detta från en annat perspektiv, detta kanske skulle gynna Svensk hockey.
Kommentera

mok: Fotbollen är den största sporten under alla omständigheter (om det svider och tar emot emot att behöva säga det) sett till antalet utövare och hur lite det är som krävs för att lira.

Det finns en helt annan charm kring en cupmatch i fotboll än i hockey och inom fotbollen är publiken trogna och lojala sina lokala hjältar och sluter upp i en större utsträckning.

Visst man skulle säkert kunna införa en massa restriktioner gällande för en cup inom hockeyn för att öka "spänningen" och chanserna till en oväntad utgång utav matcherna och resultaten.

Handicap för lagen från de lägre serierna t ex alternativt att ES-lagen får anmäla högst 10st ordinarie spelare från A-laget resten juniorer för att jämna ut det hela.

Men detta skulle kännas jäkligt krystat, konstgjort och tillrättalagt med dessa eventuella restriktioner.

Mottagandet skulle vara ljummet om man ser till hur intresset är för seriematcher under säsongen.

Det är väl bara i Göteborg och Karlstad som man säljer ut samtliga biljetter i arenan oavsett motstånd. Om man så möter ett mixat bandylag typ Ale/Surte eller Kungsbacka HC så skulle det vara fullt hus i Scandinavium.

Men så är ju göteborgarna ett säreget släkte också och ett unikum i dessa sammanhang :)

Tyvärr är verkligheten en helt annan ute i det övriga landet.

Nej LHC:s förslag känns som en avslagen och pissljummen pilsner faktiskt!
Kommentera

ernie eagle: Det är många bitar i det där.

Jag är alltså nu inne på en egen cup på försäsongen. Jag gillar att laget får åka ut och röra på sig, få ihop sammanhållningen. Det räcker med SCA-Cupen, den ger ju oss supportrar en glimt av laget plus att de som tycker om att känna gemytlighet med andra supportrar får en fin chans att göra det också.

Försäsongen i sig bjuder ändå på rätt liten underhållning då nerven aldrig finns där. Så en ekonmisk guldgruva har jag mycket svårt att tro att man finner i en sådan här försäsongscup.

Låt allsvenska och division 1-föreningar ordna sådana här cuper. Då får de också det där utbytet som Mike Helber talar sig varm om.
Kommentera

JimmyH: Okej jag köper ditt reonemang på den fronten rakt av.

Skippa Svenska cupen inom hockeyn och lägg ut försäsongsturneringarna på mindre orter och till lag i lägre serier som tidigare visat att det är fullt kapbla till att driva igenom proffsiga arrangemang för både supportrar, spelare, ledare, funktionärer och domare.

Då får de en möjlighet att visa upp sin verksamhet och dessutom tjäna en rejäl slant på evenemanget och de svältfödda ortsborna på de mindre orterna där det inte finns något elitlag får en ärlig chans att bevittna topphockey på hög nivå med egna ögon i en ishall nära dem.
Kommentera

ernie eagle & JimmyH:

Där håller jag med er båda detta får man även vid en stor nationell cup PLUS att man även får ett större medialt intresse än vad man får vid t ex cupen uppe i Brunflo.
Kommentera

Red Rocker: Jo de första omgångarna i sådan cup är klockrena ur de syftet men när alla mindre lag slagits ut då?

Hur mycket lockar en 1/8-final hemma mot HV71 dig att hänga på ticnet för att köpa den bästa sittplatsen?
Kommentera

Svenska Cupen i Hockey kommer aldrig få någon genomslagskraft. Varför Cupen i Brunflo inte får någon genomslagskraft beror nog mera på att det inte kommer någon publik och sponsorerna lyser med sin frånvaro också.

Kommentera

JimmyH:

Cupspel är intressant jag skulle garanterat se den matchen, du kanske frågar fel person eftersom jag förespråkar en "sån här cup"...=)
Kommentera

Red Rocker: Men om man ser det överlag så känns det väldigt slätstruket i fotbollen vilket kommer att göra det ännu mer slätstruket i hockeyn som redan har ett antal matcher per säsong.
Kommentera

65selander:
Vad man kan sakna inom hockeyn är någon form av turnering/cup förutom ES som har någon form av prestigevärde..
Något som är värt att satsa på för klubbarna. SCA- cupen, mästarcupen och den där cupen i Brunflo är ju trevliga tillställningar men saknar status ...

Å andra sidan finns det inte så mycket tid att spela på inom hockeyn. När skulle man genomföra detta? Sommaruppehållet är runt fem månader.. På den tiden skall lagen sammanfatta den gångna säsongen, semestra, bygga upp inför nästa säsong och formatera sina lag inför ES i september. Och under ES-säsongen finns det ingen tid alls över till annat än ES.
Men visst skulle det vara trevligt med en alternativ turnering med hyfsad status även inom hockeyn. Men ack så svårt att genomföra.
Kommentera

Janken: ES lagena har dom resurserna men du får tänka på dom lagen som befinner sig i serierna under. Det skall finnas is mm också.

Sedan så ger det inte ett dugg för ES lagena att spela Svenska cupen vilket kommer medföra att dom ställer upp med juniorer mm. Status kommer aldrig Svenska Cupen aldrig att ge eftersom det inte finns någon turnering i Europa att kvalificera sig emot som det gör i fotbollen

Kommentera

65selander: Du funderar på varför inte cupen i Brunflo har någon genomslagskraft, frågan är VARFÖR det inte kommer någon publik(alltså har någon genomslagskraft).

Ingen publik betyder att det inte finns något intresse, varför inget intresse? Ja det är frågan, brister i evenemanget, fel lag, brister i marknadsföring, jag vet inte. Då får man göra bedömningen om man skall rikta in satsningen åt ett annat håll eller lägga ner.

Personligen har jag aldrig brytt mig i den cupen, finns den kvar??(tecken på brister i marknadsföring, svar ja)
Kommentera

65selander: Instämmer till fullo i ditt resonemang. För att en cup liknande den inom fotbollen överhuvudtaget skall bli aktuellt och väcka något som helst intresse att det kan vara värt att satsa på ur ett ekonomiskt perspektiv och ge ett mervärde så krävs det nog att man i första hand ser till att bygga upp nån slags Europacup som fungerar i praktiken och inte spelas mellan jul och nyår som Spengler Cup och att det finns duktigt med prispengar i potten.

Omman får bukt med den problematiken och satsar sina resurser på detta och klubbledningarna för hockeylagen runt om i Europa slår sina kloka huvuden ihop och gör en gemensam sak av det hela och får status på arrangemanget så kan man blåa nytt liv i debatten kring en hockeycup i Sverige.

I nuläget känns det iskallt.

Vad beträffar Brunflo så var väl Hockeycupen i Brunflo dödsdömd redan från början även om man lyckas överleva i 4år mycket tack vare Morgan Lindqvist som slet arslet av sif för att allting skulle falla på plats.

Hade det funnits ännu fler inom Brunflo Hockey som brunnit i lika stor utsträckning som honom hade det kanske fungerat för de arrangemangen man väl genomförda var väldigt proffsiga både vad beträffar boendet på Scandic för spelarna och möjligheterna till boendet på Fritidsbyn för tillresta supportrar och en dygnet runt-öppet Statoilmack som hade supergoda korv å mos-menyer till humana priser samt gångavstånd till centrala Östersund.

Täta bussavgångar till Brunflo och öht bra kommunikationer. Synd att den epoken gick i graven.
Kommentera

Janken: Där har vi den springande punkten, det måste finnas en prestige/status att göra ett bra resultat annars blir det inget intresse från publik, klubbar, media allt hänger ihop.
Kommentera

Red Rocker: Ortsplacering av Cupen kan ha en viss betydelse också.
Liten ort - lite folk!
Kommentera

Fet-Ecke: Det är ju det som är syftet med det hela. Att förlägga turneringarna på mindre orter. För i storstäderna får du ju ändå se ES-hockey under vintrarna.

Där fyller inte en försäsongscup någon som helst funktion ur ett publikt eller massmedialt intresse.
Kommentera

ernie eagle: Blir djävligt svårt att få ekonomi i detta i så fall!
Kommentera

Fet-Ecke: Att få ekonomi i en försäsongsturnering med prispengar tror jag inte alls är någon omöjlighet. Men däremot är det dödsdömt med en svensk cup som liknar fotbollen så länge man inte har en fungerande Europacup dit man kan kvalificera sig till genom en cupseger och ekonomiska morötter.
Kommentera

ernie eagle:

Inte alla "storstäder" Uppsala, Umeå, Örebro, Norrköping, V-ås, mm. Men om det skulle spelas en cupmatch i dessa städer så skulle det vara enda chansen för hockeyintresserade i dessa städer att se elithockey.

Du skriver vidare att en försäsongscup i städer där det finns elithockey inte fyller någon funktion? Du har ju haft förslag tidigare på hur man skull kunna genomföra en sån cup i Eon, eller ?? Missuppfattar jag dig??
Kommentera

ernie eagle: Varför skulle inte vinst i en "cup" vara tillräckligt i sig, tillräckligt med prestige att vinna en Sverige cup. Varför måste det nödvändigvis leda ut till någon fortsättning i Europa?? Tillsätt en organisation och släng in en rejäl prisumma så ska du se att alla lag vill vinna.

SEda vill jag bara tillägga att det är skillnad att "komma ut" i Europa i hockey resp fotboll. Sverige har ett av Europas bästa ligor när det gäller hockey precis tvärtom gäller fotboll (rankad på 19 plats eller något i den stilen)
Kommentera

« · 748514