Friskan: Stämmer. Man inser att de spelare som är född till spelgenier inte stoppas av ngt som kommer i deras väg. Weinhandl är lite glömd, men är en mkt duktig spelare- trots sitt handikapp. Okej Weinhandl kanske, men sedan är det väl slut på förslag?
250 kg kärlek: Får du någe jobb gjort? Zäta gör 4 mål Finland: FANTASTISKT!!! Men jämför honom inte med #99... Svårt att se att det nånsin skulle komma fram nån som skulle kunna mäta sig med han o hans rekord... Men Foppa, Lidström o Sudden-klass kan han nog nå om några år...
Att Jörgen Jönsson är klar tycker jag är helt rätt... Han känns given... Ungefär av samma anledning som att jag vill se Lindholm i TIK... Jörgen är en ledargestalt o en bra defensiv center o dessutom en kylig straffläggare (mkt viktigt i ett OS)
Jimmy: Jag ser inte så stora skillnader på Forsberg och Gretzky, mer än att 99:an är mer överskattad än ngn annan och bär huvudansvaret för att kalla sig stjärna. Han är/har alltid varit den spelare man aldrig rör. Det har han fått med ett genialiskt spelsinne bla. Är man likt Jordan upphöjt till skyarna får man mkt gratis. Vem vågar gå på Jordan?? Vem vågar tackla Gretzky?? (när han var aktiv?)
Att nå stjärnstatus innebär att man "kan" få mkt gratis. Inbilla inte mig att Gretzky är den han är om han inte haft spelare som är väldigt bra omkring sig. Det finns mkt likheter mellan 99 och Zäta. Tydligast är att Zäta inte är en målskytt (trots målfabrikationen i afton), däremot är han en gudabenådad passningsläggare, ngt som jag känner igen från Gretzkys tid.....
Sinne för spel uppvisar ingen i dagens ES förutom Zäta. Jag tror att Zäta blir en ny Gretzky- nu när Forsberg verkar vara ute ur bilden.
250kg kärlek: Du har helt rätt, men det finns ju bara 23 platser att kriga om inkl målvakterna.
Så det kommer att bli stenhårt om platserna för det kryllar ju av spelare som inte går av för hackor.
När man såg Robocops lag så förstår man att det blir jäkligt tufft för Z:a att slå sig in, men vi håller tummarna för själv så anser jag att om det är någon som ska med så är det Z:a av våra Svenska pojkar.
Konstigt att jag tycker så! är jag för Röd-Vit ögd eller? Nä tyckte väl att jag inte var det...
mike66: Lika självklart som Zäta ska spela OS lika klart är det att Salo ska stå i mål. Nästan lika klart att Liv ska stå i båset som andre målis. Sedan kommer De Roo, sen Kapanen, Myllys och sist men inte minst vår alldeles egna Freddan.
250 kg kärlek: Ojojoj... nu är du inne på ett territorium som jag känner starkt för...
Vi börjar med: Vem vågar tackla Gretzky? Gretzky fick enormt med stryk i unga år... Tänk dig att han bara var 14 år när han spelade i en A-juniorliga i Kanada... Han mötte 20 åriga motståndare... Han blev proffs i WHA som 17-åring, han vägde då 68kg... När han under sin första NHL-säsong blev utsedd till NHLs bästa spelare var han 19år o vägde 72kg... Han lärde sig spela mot spelare som ville ta bort honom... Men det blev till slut för tufft för honom o då gjorde man som TIK nu gjort med Ward o satte in Wayne med tuffingen Dave Semenko, senare blev Tikkanen, McSorley mfl...
Foppa är mer fysisk än Gretzky, Foppa ger mkt o får oxå mkt smällar... Du har lite rätt vad gäller detta med spelsinne... Zäta har ett lysande sådant, Foppa har oxå ett utöver det vanliga... MEN Wayne Gretzkys är i en helt annan division än någon annan nånsin...
Tänk dig att i Foppas bästa skadefria NHL-säsong gjorde han 116 poäng i... 85/86 gjorde Gretzky 99 poäng mer: 215!!! Det är en viss skillnad... Visst gjordes det mer mål på 80-talet MEN ÄNDÅ!!!
Jimmy: Jag är överrumplad. Ändå kan jag inte hålla med dig om Zäta och hans bravader. Gretzky var också ett barn i början, eller hur?
Att Gretzky är ett spelgeni av stora mått har jag också förstått. Han har gjort allt det där ingen mäktar med+ moms!
Men vi måste väl få se en ny Gretzky i dagens hockey? Alla andra sporter visar upp nya stjärnor. Man står inte och faller med 99:an...
Zäta har lirat SHG, med ett strålande facit. Varför då? Zäta är född med klubba och puck, precis som Gretzky.... Detroit ska vara tacksam att det finns små städer i sverige som skördar deras framgångar. Zäta är Detroits nästa idol som bärgar miljoner, nästan miljarder till ägaren. Heja Lindholm....
dr-nix>>> Om man ska vänta på att se hur Otto beter sig i vm känns det som det blir lite sent att kasta in honom i os-truppen... os går i februari. Såg även att till och med Weinhandel blivit nämnd som os-kandidat här på sidan... intressant. Men ändå det dummaste jag har hört.
Förklara mig? Vad var det du inte förstod? Och, eh, ja... det är nog avundsjuk jag är... Jag skulle också vilja ha EN bra lirare i mitt favoritlag... Speciellt en som med allra största säkerhet flyttar utomlands i början av mars, ungefär som de andra lagen börjar spela slutspelshockey.
250 kg kärlek: Nån ny Gretzky har jag svårt att tro att det kommer så är det bara... han är outstanding... ska oxå sägas att han har varit min stora favorit sedan jag var 6 år gammal...
Hockeyn i NHL då var bara Gretzky... emellertid oxå Lemieux som enligt mig talangmässigt är bättre än Wayne... Men Wayne är en större kämpe, en mer proffesionell idrottsman o en LAGspelare i första hand...'
I dagens finns det betydligt fler stjärnor... namn som Lidström, Forsberg, Sundin, Jagr, Pronger, Blake, Sakic, Yzerman, Hasek, Kariya mfl... Men nån som kan dominera så stort som Wayne gjorde kommer nog aldrig fram igen...
Zäta är ngt utöver det vanliga o kan komma upp i samma klass som de spelare som är bäst i dagens NHL... Men det finns faktiskt en som jag tror kan bli ännu bättre än vad Zäta kan bli men det är annu för tidigt att säga... Han heter Robert Nilsson o är född 85 o lirar i Leksand... Andra intressanta namn är Ilya Kovalchuk o Jason Spezza, båda födda 83... det finns säkert fler jättetalanger runt om i världen....
Jimmy: Visste du att Robert Nilsson fått ett alldeles eget namn?? Jag upplevde det på plats mitt i Mora centrum härom dagen.... Verkar som att kompisarna spelar in...
Jag har också följt Gretzky, och har svårt att se vem som ens ska vara i närheten av denna kung, förutom Zäta.
Gone: Nu börjar man känna igen dig... samma ettrighet som förr om åren....
Den enda drog- mig veterligen, som jag har tagit är en massa konserveringsmedel i form av saft....
Några andra droger känner jag inte till.
Jimmy: Blir man en stjärna likt Gretzky finns det många faktorer som spelar in. # För det första: Gretzky är allt inom kanadensisk och amerikansk idrott. Ben Johnsson är en fjant i sammanhanget. Ludmila och Ben är typiska exempel på detta.
# För det andra: Vad har vi att jämföra oss mot om vi talar hockey? Den som spelar i div 3 har ( i amerika) bättre betalt än den som är kung i ES. Det är så många andra faktorer som gör att man väljer NHL i Canada än ett "vanligt" liv i Sverige.
# Zäta blir en bonus för Detroit. Men har man pengar så har man..
# Vad händer med Tik nästa år?? En mkt intressant fråga som ingen har svar på. Om vi klarar oss, så lär man höja ribban två- tre steg. Men vilka eller vem fixar ett nytt ES- kontrakt?
# Jag är inte speciellt orolig för årets lag- däremot vad som händer när Zäta lämnar laget.
Och Jimmy: Jag går inte på droger, om inte saft med konserveringsmedel sållrar sig till den skalan.
prosten: Nu är det lågt- deep deep under cover. Det är nästan så man önskat att vara Biffrälst på denna sida..... eller Bifs sida... På er sida händer det alltid ngt var tredje timme. Om det mot förmodan skulle hända mer är det ngn som lyckats posta samma inlägg två ggr.... Modulator= mederator ( för er som inte förstod) Bif= Brynäs If ( för alla er som inte förstår är det ett hockeylag som har det "bruna guldet" att tacka för allt)
Nu är det lågt som fan, men det händer ju saker här- till skillnad från Bifs gb. Där är det inte ens lågt, där är det dött.
Här är det drag vill jag säga... Ungefär som er tabellplacering bottendrag!!! He he nä nu ska vi vara snälla. På våran sida är det lika tyst som i Gavlerinken!!!
Mest Gavlerinken, men båda arenorna är ett skämt. Ingen publik, ingen som bryr sig, få som tar ishockeyn på allvar. Tror att du innerst inne skulle vilja vara en Tikare... Du vet, där vi bryr oss, där hockeyn betyder allt och där människor verkligen engagerar sig.
Tillåt mig småle. Det är bra drag i Rocklunda nuförtiden. 3500 på derbyt. På den tiden när vi var nykomlingar som ni så var det fullsatt och Sveriges bästa drag i hallen. Kom igen om 10 år då har ni också 2500 på matcherna... Synd att det krävdes konkurs för att intresset skulle komma tillbaks. Det var bra drag i kvalserien mot er 2000 i Rockis när ni gick upp. I Gävle är vi finsmakare..
250kg kärlek: Fn ni var många. Ni tog rekordet för bortasupportrar. Vi var 5000 Vik:are i hallen. Klacken ska vi inte tala om... Hade det varit 2000 i hallen så hade vi vunnit ;o) Säger som Djoos "Man måste vinna för att bli ihågkommen i Gävle.."
250kg: Det var säsongens bästa publiksiffra i Rocklunda den matchen. Uppskattningsvis uppemot 1 000 TIK-supportrar, men ändå 4-5 000 västeråsare. Vilken höjdare! Synd för Hempen att han inte har några minnen från den matchen.
Västerås förknippar jag med bandy. Kommer aldrig att bli ett erkänt lag i hockey. Att 4-5 000 personer sökt sig till Rocklunda kan ju berott på gratis inträde eller nåt.
1000 Tik- supportrar.... Rätt grymt det. Roligt sammanträffande: Var det inte bra med folk i Brynäs förra året också?? (Soton, kan du berätta)
Lag med dålig tradition lockar storpublik från Timrå- märkligt. Inte konstigt att det varit "knökat" med Tik- supportrar i gärdehov när tiden begav sig. Synd att man aldrig får uppleva det igen.
250kg: Var ödmjuk. Det gynnar TIK och oss supportrar i längden.
För övrigt är lokalderbyn det värsta jag vet. Nervositeten före och under matchen är olidlig. Men det var en rätt "hyfsad" känsla när TIK hade avgjort eller slutsignalen gick och Timrå vunnit (99 fall av 100).
250kg kärlek: På premiären förra hösten var det duktigt med TIKare. Det var nog flera än i Västerås. Västerås har hockeykultur så det räcker och blir över. Vi är ett av sveriges största lag. Vi hör hemma i elitserien och kommer tillbaka var så säker. Vi hade ett snitt på 5000 i kvalserien. Vi snittar 2000 i div.1 så nog finns intresset allt. Det vimlar av Vik are i eltserielagen glöm inte det. Salmi var ju en kanonvärvning ;o)
Kongo: Den ödmjukhet jag haft genom alla tider känns som bortblåst. Beror med största sannolikhet på Nike89 och hans helt igenom underbara och genialiska inlägg som smittat av sig som vattkoppor på en redan skör kropp. Nästan så man önskar "devalvering" för att visa en del "angoror" hur långt ifrån verkligheten de är. Mitt tips i dagsläget: Tik-IFSH: 13-1
Någon skrev vilka spelare man ville se med z:a jag vill se dimman och weinhandel och z:a i samma kedja.
KUL FÖR SELÅNGER ATT DET BÖRJADE BRA!!!!!!!!!!! det är nästan lika intressant som timrå, ändå har jag inte sett selånger på en jävla massa år. men det är också kultur. sundsvall/timrå behöver mer topplag. giffarna, timrå ik, dragons och då ev. selånger. hoppas nu på en vändning, sen vill jag se en ny dimman som producerar poäng med z:a
Soton: Då saknas det endast 1500 personer (ca) för att komma upp i HH, eller Halmstad Hammers hemmasnitt.... Det var inte så längesedan det laget inte ens fanns på kartan. Så visst verkar ni ha en tradition som heter duga.
Soton: Jag har genast blivit mer ödmjuk och besvarar dina inlägg mer balanserat utan sarkastisk underton.
Visst: Bandyn är väl sporten man förknippar V-ås med. Fotbollen kan man ha olika åsikter om. Hockeyn har så vitt jag känt till alltid varit relativt framgånsrik. Jag ser hellre ett Västerås i Es än ett LHC eller SSK ( ursäkta madde)
Jimmy: Jag fattar inte hur Lars Frölander kan ses som en sundsvallssimmare. Han bor, tränar och verkar i Stockholm. Irriterande att Sundsvalls Kommun har haft honom som affischnamn. Skönt att han nu bytt klubb. I en katalog om Sundsvall som gick ut till alla nya som läser på Mitthögskolan har kommunfullmäktiges ordförande Ewa Back fått disponera en sida. Hon skriver om sina teatrar, Frölander, naturen, Magda men nämner varken TIK eller GIF Sundsvall, som är sundsvallsbornas idrottliga flaggskepp.
Hade inte VIK gått i KK så hade fotbollen gjort det förra hösten. Dom fick hjälp när hockeyn inte fick det. 5 milj i skuld är borta på endast 2 år. Så nu kan vi satsa på allsvenskan igen. Vi har ju ABB som skiter i idrotten rejält dom sponsrar med kaffepengar...
Soton: Sådana faktafel får inte stå obesvarade. I kvalserien när ni åkte ur snittade VIK inte några 5000 utan 3574 åskådare (tredje bäst). Timrå hade officiella snittet 5215, men då påstår jag helt fräckt att det räknades lite fel vid några av de avslutande hemmamatcherna och det verkliga snittet låg strax över vad man överhuvud taget får ta in i hallen.
El maco: Mot Timrå och Linköping och Södertälje var det ett snitt på 4500-5000 sen var vi avsågade varför Nyköping och Löven drar ner snittet. Våra 3 första elitår hade vi ett snitt på 5500 pers...
Soton: Snicksnack, Bamsetramse! Vilka bjudningar du kommer med. VIK:s publiksiffror i kvalserien: Timrå 5020 (med 700 Timråsupportrar om det är av intresse för jämförelsen), SSK 4240 (med en massa SSK:are), LHC 2532, NH90 2887, Löven 3192. Efter tre första matcherna var VIK alltså nere i 3930 åskådaren, när serien var färdigspelad 3572. Bättre än elitserien i alla fall där snittet var 3006 åskådare.
Betvivlar dessutom starkt att snittet var 5500 tre år i rad...
El maco: Tredje året 90-91 snitt:5014 sämsta: 3220 Bästa: 6257 Då har jag inte räknat med slutspel dom tre åren då det var nästan fulsatt.. Ni har en bit kvar... VIK var ett fruktat publiklag dom första 7 åren...
En enda gång under 12 säsonger så uppnådde VIK ett hemmasnitt som var snitthöjande (markerat med asterisk) för hela Elitserien. Det var under de stackars 11 matcherna 88/89, innan man försvann till Allsvenskan. Då gällde ju iofs alla matcher något mer än vad de gör nu. Speciellt i början.
Under de första 7 säsongerna hade man ett sammanlagt snitt på 4 925. Då skall man väl sätta in i sammanhanget att Västerås är en av Sveriges 10 största städer och att Rocklunda slukade 6 250 åskådare. Blir en beläggning runt 78% under dessa år. Tja, godkänt, men inte mycket mer.
Hemmasnittet på 2 145 för säsongen 96/97 är det SÄMSTA som presterats under Elitseriens 26-åriga historia. Så någon stor publikmagnet i Elitserien saknas inte för tillfället.