Att det ska vara så jävla mycket klagomål på denna sida, -"Skicka hem Aalto, även Kalle K, fyll på med Oksa i samma båt.......".
Hur lätt tror ni det har varit för Nubben & co att värva inför denna säsong när NHL lockouten tog slut så pass sent, Hedström & Nordgren var "klara" för Timrå, alla spelare med spetskompetens försvann.
Till nästa säsong blir det garanterat bättre när man vet förutsättningarna i god tid före säsongspremiären.
Enda kravet jag har är att man håller sig kvar, slutspelet blir en bonus.
lötabo: Jag tror inte heller att de som snackar skit om spelarna hela tiden kunde ha gjort det bättre själv! Ryck upp er, sluta sprida en sån jävla negativ stämning!
Vi förlorade en match, so? bara å börja om på nytt igen!!
lötabo: Faktum är väl att de flesta av oss supportrar har ett humör som humör svänger likt en berg och dalbana. Vinner vi är SM-guldet inte långt borta, förlorar vi är Kvalserien nästa anhalt. Säkert fruktansvärt underhållande som utomstående att läsa...
Ett annat faktum är att endast tre spelare levererar match efter match, Strålman, Manderville och Robban, övriga har en formkurva likt oss supportrars humör...
Laken: Jag älskar Din Ior-livssyn. Det är ett under att Du vågar Dig ut, för rent statistiskt kan du ju dö...
Har Ni tänkt på att nu har drygt halva serien gått. Multiplicerar man det med två så blir det ju slutspel! Orealistiskt sifferdribbel? Ja visst, men inte mer orealistiskt än de domedagsprofetior som andra har...
Redax 2: Du har rätt. Allting är så bra så, vi tar varandra i hand och lallar på. Vi blundar för verkligheten och börjar med lite orealistiskt sifferdribbel istället. Åh vad bra det känns, det är ju XX omgångar kvar, det är ju XX poäng kvar att spela om.
Och jag älskar din livssyn - Vi njuter trots att allting går åt helvete! Önskar att jag också kunde vara så... Men jag reagerar istället!
Laken: Ta lugna ner er nu.... Jag tycker Sannys kommentar under matchen mot Brynäs var bra, Så länge vi skapar något är det lugnt, det vore värre om vi inte skapade nåt..... Jag tycker han har rätt. Är det någon match som vi blivit utspelade..... Vi har vunnit skotten i nästan varje match.....
Laken: Akta dig, snart kommer skribenterna med inbördes beundran att påpeka att ingenting kunnat gjorts annorlunda utan vi får acceptera placeringen och hoppas att turen kommer. Ingen vits att vänta på KRISEN den är redan här.
Rox: Ja och vad tror du händer då vi börjar spela dåligt, Usch det vill jag inte ens tänka på. Nu väntar en riktigt viktig Match på Lördag mot Lif, bara hoppas att vi kan knipa 3p
Redax 2: Köper ditt inlägg om allt är statiskt men nu är ju livet inte det och inte TIK heller. Antingen blir det bättre eller sämre. Man kan påverka o tro att nått ska gå åt ett håll, men oftast tar det en egen väg.
Laken: Fel och fel, vi är nog inte bättre än såhär i år, samtidigt som jag tror vi hade haft fler poäng med nyckelspelare som Hallin(som han trots allt är i år) och Styf friska. Sen finns det spelare som underpresterat grovt hittills, är väl någonstans här som man faktiskt har börjat tvivla på Kenta. Nyförvärven har aldrig varit särskilt meriterande, med vissa undantag. men Kenta har alltid lyckats kräma ur max ur varje enskild spelare. I år har han inte lyckats med det, kanske för att spelaromsättningen blev för stor, kanske för att han saknar respekt hos alla.
Men att ersätta Kenta tror jag inte ger något, till skillnad från Kvalseriesäsongen så är laget bra tränat i år. Skulle Kenta gå så finns ju bara Micke Andersson att plocka fram, frågan är om det ger någon större effekt då han trots allt funnits med laget hela säsongen.
Jag tror vi nog får fortsätta slitas mellan hopp och förtvivlan. Och så länge som de jagande lagens resultat går med oss känner jag mig inte särskilt orolig för kvalserien, missat slutspel kan det bli, men det kan jag ta.
Appropå Sanny.. bort med han som kapten. Han spelar inte samma spel nu när han måste föregå med gott kaptensomdöme. Utan bindeln hade det inte blivit 2-2 igår.. däremot en hyffsat snygg knätackling, och Lindström(?) hade inte kunnat göra 2-3 heller.
Laken: Skillnaden mellan Dig och mig är inte att jag blundar för verkligheten. Tror Du det är Du helt ute och cyklar! Däremot tror jag inte på att utifrån sin snäva horisont (...för inte har Du väl direktaccess till kansliet..?) försöka världens problem utan tillgång till all info. Det gäller att först veta vad man KAN göra och utifrån det vad man SKALL göra. Vilken är den viktigaste tillgången i ett krig? Information! Vet jag fiendens positioner kan jag med ett fåtal man göra betydligt mer skada än att planlöst rusa fram med alla gubbar jag har. Kanske visar ett massanfall handlingskraft och att vi agerar men långsiktigt är det en katastrof.
Sättet Du reagerar på tyder ju på full panik. Man skall givetvis agera men göra det med måtta. Sparka några spelare eller en tränare eller så leder sällan till något om det inte finns en plan bakom.
För att Ni kanske för en gångs skull skall läsa vad jag skriver tar jag det i ett eget stycke: Jag gillar inte heller situationen och jag kan hålla med om att det är en kris. Dock löser man inte en krissituation genom att skrika och rusa runt utan tanke. Man gör en plan och arbetar utifrån den. En plan kräver information. Med all respekt för alla statistikbitare här så tror jag att de som har informationen är de som jobbar inom Timrå IK...
När jag läste intervjun med Nubben på tikare.se fick jag en liten fundering. Nubben ansåg att spelaromsättningen hade varit för stor det här året (10-11 spelare totalt). Frågan jag ställer mig när jag hör det är hur tankarna kommer att gå till nästa säsong. Kommer man ge spelare som underpresterat forsatt förtroende i hopp om att det ska bli bättre? Det känns nästan lite hemskt att skriva det, men jag tycker tyvärr att hälften av alla spelarna kan ifrågasättas.
Att vi ska ta så många fler poäng nu innan uppehållet känns inte så troligt i nuläget, men efter jul väntar ett koppel av sexpoängsmatcher,bortäknat Frölunda borta då, bra med poäng där och vi kan segla ifrån. är nog framförallt de matcherna vi får lägga vår kraft på.
Frella: kenta har nog inget mellan år. men kika på dessa nyförvärv blake sloan, wennerberg , ström, (varg)
sen har vi crippe som inte verkar få ut nåt i sitt spel. det är en hel femma, gå ner på 3 femmor ett tag så dom får jobba lite, el nåt. men det är massor som inte funkar just nu nu ärdet väldigt nära kvalserien från sm slutspel till kvalserie.det är väääldigt jobbigt å se hehe. men men så är det. målvakterna kan man väl säga lite si å så om, väldigt ojämna! så jag tror inte kenta tagis sabbatsår våra spelare är ju inte bättre. trist å säga men det talar ju sitt tydliga språk!! just nu handlar detom en spelare! kent manderville han kan ju inte dra hela lasset själv. FÖRBERED ER FÖR DET VÄRSTA
Kapten Blod: yes, hade vi haft gunno å boysen kvar hade resultate sett annorlunda ut då tror du. det är ju spelkarna på isen som gör jobbet, mycket klag på tränarna tycker jag, det är ändå 20 man som jobbar stenhårt där ute, men tyvärr så kanske man inte hinner med i tänkandet handlingarna på isen, då hamnar man efter tyvärr
Kapten Blod: Att påstå att alla spelare i Timrå underpresterar tycker jag ligger en bit ifrån sanningen. Kent Manderville är exempelvis strålande i match efter match och Anton Strålman är också riktigt bra. Jag tycker faktiskt att det är lite tragiskt att gå in och gnälla på hela laget och på så sätt alla spelare. Som sagt finns det flera spelare som spelar bra och det ska de få veta. Lika mycket som de som spelar dåligt bör få veta det. Att gå in och klaga på allt och alla för att vissa gör fel tycker jag är riktigt dåligt.
Redax 2: Din beskrivning är ju facit på att lösa ett problem. Tror nog att man inom laget är fullt sysselsatt med det. Jag tror inte på att sparka tränare och sportchef hjälper, inte o sparka 6-8 spelare heller som vissa andra här inne tycker, om det då kommer 6-8 nya så ska ju dom skolas in och det tar ju kanske 10 matcher till eller mer. Som det är nu så har någonting skitit sig. Kan det vara motivation? Kan det vara trivsel? Kan det vara ett rötägg inom klubben som alla är irriterade på? Jag tror inte att felet finns i dom här frågorna… Men den stora frågan är ju då, vad är det som är fel?
keni: Gunno var med när vi krigade i kvalserien...
Boysen - det lär väl vara Z, Modin och Hedström du menar. Det är lite svårt att sia om det men det är klart tydligt att du inte inser att förra året var en parodi på hockeyn, ett jippo.
"Hinner med i tänkandet handlingarna..."
Vad menar du. Jag är övertygad om att spelarna har en gameplan klar för sig. Det som brister är som sagt självförtroendet. Vi har värvat bra i år, vilket de flesta var eniga om innan säsongens början.
Frella: Nej, vi är inte bättre än så här! Just därför måste man göra något åt situationen. Vi måste värva nya spelare, våga göra förändringar. Våga göra någonting!
Pätr: Jag tror att du medvetet missuppfattar mitt inlägg...
I ett underpresterande kollektiv kan det självklart finnas ljusglimtar. Det är ju dock så att dessa spelares insatser inte innebär att resten inte kan eller försöker.
Min inställning är att man knappast behöver berätta för de som har stukat självförtroende att de spelar värdelöst. Men om du tycker att det är ett bra sätt att få spelare att prestera så tänker jag mig att du har ganska liten erfarenhet av såväl hockey som ledarskap.
Redax 2: Jag kommer med konstruktiva förslag utifrån den information jag besitter, utifrån de brister jag ser. En skillnad mellan dig och mig är att jag ser alla hemmamatcher "live".
Nej, inte full panik. Jag har kontroll på det jag skriver och står för det! Jag tycker man ska göra sig av med tre spelare och ersätta dom. Jag har tagit upp Kentas vara eller icke vara till diskussion. Har dock själv inte tagit ställning helt i just den frågan än.
Kapten Blod: Okej jag går med på att jag kanske missuppfattde ditt inlägg en aning. Men för mig är ett kollektiv = alla och är det fel på kollektivet så är det fel på alla.
Ledarskap var det ja...
Jag har aldrig någonsin skrivit att jag tycker att man ska såga en underpresterande spelare vid knäna. Men helt klart måste man göra något för att stärka den här spelaren. Det man inte ska glömma är att dessa spelare är proffs. Jag tror faktiskt inte att någon av Timrås spelare skulle bryta ihop om man sakligt gick in och förklarade för denna vad man tyckte inte stämde (kanske man skulle ta in en idrottspsykolog?). Nu faller jag utanför ämnet hockey, men i vilket fall: Det finns folk som har jobbat som ledare i flera decennier och ändå är helt värdelösa. Så ledarskap handlar nog betydligt mindre om erfarenhet än vad många tror.
Laken: Men snälla! Går du an på det där sättet går du snart på Losec! Varva ner och tänk realistiskt. Skapar man chanser så kommer målen till slut. Men med ditt tankesätt så sitter vi snart allihop med vita tröjor på oss flinar åt en madrasserad vägg!
Laken: Jag har inga förslag till åtgärder på grund av att jag inte har full information om spelarmarknaden, Timrå IK:s budget, vad som i dagsläget görs och är på gång, hur stämningen är i truppen etc. Även om Du ser alla matcher hemma som borta tror jag inte att Du har tillgång till den informationen heller. Min ståndpunkt är att de som har helhetssynen är de som bäst kan fatta besluten. Det är ju deras jobb. För att kunna kritisera fattade beslut måste jag ha samma tillgång till information som dem och det har jag inte. Således kan jag i lugn och ro överlämna besluten till Nubben och Kenta och istället göra det jag kan, dvs t.ex åka till Leksand...
Vi kan name-droppa spelare men finns budgeten? Vi kan kritisera gjorda värvningar men vet vi hur mycket som budgeterades för spelarinköp? Att utifrån begränsad information komma med förslag och framförallt kritisera är föga konstruktivt utan mer en form av självterapi. Vi kanske känner vi agerar i en kris men i själva verket springer vi bara runt i panik som Kanin eller deppar ihop som Ior (Tala om kvalserie efter 25 omgångar...). Bättre då att som Nalle Puh ta det lugnt med lite håning...
Redax 2: Men snälla nån! Ett forum som HockeySnack är väl ändå till för att diskutera, eller? Och det är ju just det jag gör. Jag kommer med (konstruktiva, tycker jag själv) förslag, jag kommer med idéer om nyförvärv o.s.v. Hur mycket belastas ekonomin då man tappar 1000 pers./match p.g.a. att man spelar dåligt och förlorar. Det kanske är värt att satsa i längden...?
Självklart är det Nubben & Co. som tar besluten men det hindrar väl inte att jag får skriva vad jag tycker, komma med mina förslag och idéer? Sedan att de (Nubben & Co.) kanske inte ens läser HockeySnack tar jag inte så stor notis om. Detta är ett forum för supportrar, det är likasinnade jag skriver till, för att diskutera och debattera.
Wikegård kanske har rätt. ”Laget har överpresterat i flera år.” Kanske är det som när en aktie som rusar iväg en 100%, den måste vila ett tag för att nå nya höjder, konsolidera, gå sidledes, kräftgång. Kanske det är det som TIK sysslar med nu.
Laken: Fattar du inte att det jobbas intensivt med att få till förändringar i laget? Du vet själv mycket väl att det jobbas på bl a Saarela, Surovy och Wahlberg.
Nej, det skulle vara som Laken, RR2 och RTS m.fl. tror. Nämligen att du bara behöver trycka på en knapp så ramlar spelare hit på en gång. Så, ta ner tonen liiiiite iaf. Det är det jag menar. Kolla förutsättningarna, ha koll på läget osv.
Kan åtminstone hålla med om att händer det ingen skillnad med vissa spelare så är jag inte främmande för att göra en "Brynäs", d.v.s. kicka några spelare. Men viktigt att komma ihåg är ju faktiskt att vi fortfarande ligger på slutspelsplats, trots att vi har spelare som Wennerberg, Ström, Sloan och Crippe som inte tillför någonting. Jag börjar tvivla på hur Crippes Timråhjärta ser ut egentligen. Lägg till att vi saknar minst en Tommy Sjödin back (fast yngre såklart) samt att vi inte har någon förstemålvakt. Nej, vi har det mycket tufft just nu.
Men som sagt, det jobbas febrilt med att få hit förstärkning.
Att vinna i morgon känns mer viktigt än någonsin faktiskt. Vilken jävulusisk dramatik.
Skarin: Jo men det hindrar väl ändå inte att jag får ha mina personliga idéer och förslag? Jag tar inte ner tonen ett dugg! Jag skriver vad jag tycker. Detta bör vara Crippes sista säsong om han inte visar mer/bevisar motsatsen!
P.S. Jag förstår mycket väl hur det går till när man värvar. D.S.
bar mofftak: Sjukt egentligen; det gnälls ganska friskt om Timrås spel under matcherna här inne (ingen nämnd, ingen glömd). Forechecken klickar inte, passningsspelet är bedrövligt, defensiven obefintlig och slarvigt, anfallsspelet är trubbigt.
Hur lätt tror ni det har varit för Nubben & co att värva inför denna säsong när NHL lockouten tog slut så pass sent, Hedström & Nordgren var "klara" för Timrå, alla spelare med spetskompetens försvann.
Till nästa säsong blir det garanterat bättre när man vet förutsättningarna i god tid före säsongspremiären.
Enda kravet jag har är att man håller sig kvar, slutspelet blir en bonus.