1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590650 inlägg · 6217 ämnen

Färjestads BK - Timrå IK 2010-10-26

1296796 · » Till forumet

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2010-10-26
Olle: Bra skrivet Olle, håller med till 100% - visst känns det jobbigt att ha en riktigt sund och väsentlig infallsvinkel på en fråga - och sen egentligen ingenstans att ventilera den än på ett internet-hockeyforum....suck..
Kommentera

Taurus: Vad som förvånar mig är att det, i en sport som ishockey med lagar och regler för allt, inte finns en rak linje för det här med avstängningar.

Ibland blir man avstängd för en snäll tackling som resulterar i skada...ibland blir man inte avstängd på grund av en vansinnig tackling som inte resulterar i skada. Förbundet skjuter ju sig själv i foten när man inte är öppna med hur bedömningarna sker. Man lämnar ju så mycket utrymme för spekulation (fördelar, storklubbar vs småklubbar osv.)

I vissa avseenden tycker jag att ES är en pajasliga. Vi importerar förhållandevis bra spelare för att spela matcher som bedöms av inkompetenta idioter. Våra "proffsdomare" utmärker sig mest av alla zebror, i mina ögon är det dessa som gång på gång tar dom sämsta besluten. Det värsta är väl att klåpare som Sjöberg och kuben får fortsätta svärta ner svensk hockey när dom sluta som domare eftersom dom ändå bara byter till ett annat jobb på förbundet. Kanske skulle dessa herrar passa bättre i disciplinnämnden? Dom har ju ändå någon slags idé om hur regelverket skall tolkas, att dom sedan inte mäktar med att korrekt följa regelboken i realtid, det är en annan sak.

Jag kan köpa om man säger: "avstängningen blir kortare eftersom skada inte uppstår" men jag kan verkligen inte förstå att man väljer att titta åt ett annat håll av ren bekvämlighet när offret inte skadas. Det handlar ju inte om att kompensera laget som får en spelare skadad, det handlar ju om att förändra ett skadligt beteende på isen i förebyggande syfte.
Kommentera

The great one: Det var ju precis det Ville mäntymaa gjorde på Pikkarainens tackling, tappade balansen precis innan tacklingsögonblicket.
Kommentera

Taurus: Helt otroligt att man inte får en avstängning på dåren Fröken frögren och att värmläningen Peter Andersson är den som får besluta det. Alltså då är det okey att använda klubban mot huvudet vid tacklingar med risk att någon får livshotande skador. Bara att inse att störe klubbar är straffbefriad av "dårnämden". Har det vart en Timråspelare som gjort ett sådant överfall har det blivet en lång avstängning helt klart.
Kommentera

söder över:

Spelar ingen roll när Sjöberg eller Kuben dömer!! Gävlebor och timråhatare! Vet inte om Tik vunnit en match när dom dömt
Kommentera

Taurus:

Med andra ord kan du trippa nån som glider in i sargen och bryter armen, då får du 8 matchers avstängning för skadan blev så stor!!! Ja Peter Andersson!! Man börjar ju fundera på vad du har där att göra???
Kommentera

The great one:

Det är väl för f-n inte följderna som är avgörande utan handlingen!!!! J-la dårar som sitter där!!!!
Kommentera

TIK55: han var bättre i början av serien absolut, jag har dock personligen väldigt svårt att se att någon annan back i TIK var bättre än honom igår.
Kommentera

The great one: sopan är juh från skoghall alltså det är ju typ som att komma från alnö om man ska jämnföra med timrå.

peter andersson har antagligen vuxit upp med hockey så att påstå att han har en fbk vinkel är juh löjligt juh!

om man kan debattera ang winnerborg att har en förkärlek till håvä blää så är det bara kattbajs jämnfört med peter andersson!
Kommentera

söder över:

domarbasen:

"Men tacklingen renderar inte i någon skada och då bedömer vi det inte hårdare än så, säger Peter Andersson.
– Det är ett gränsfall om det är en tackling mot huvudet. Precis innan tacklingsögonblicket tappar han balansen och därigenom kommer han ner lite grann

hjälmen sprack ju för f-n, vilken sopa!
Kommentera

erathoo: Jag tycker att det är för dåliga tv-bilder för att bedöma om det är aktuellt med någon avstängning eller inte. MEN motiveringen till att Frögren inte blir avstängd känns riktigt riktigt usel.

I premiären då Ilka P blev avstängd för en tackling på Mäntyma så fortsatte ju Mäntyma spela åtminstone för det bytet. Visste man redan igår kväll att Ilka P ej var skadad igår?? I vilket fall tycker jag inte den motiveringen håller.

Jag blir förvånad faktiskt. Nu är det ju iofs svårt att skylla på disciplinnämnden den här gången då de ej verkar ska granska fallet men det hela stinker riktigt illa.

Kommentera

pefr: Var den bästa backen under de 6 första matcherna ja... men sen ?
Kommentera

TIK55: Problemet med den tanken är att vi då bänkar vår bästa back...
Kommentera

söder över: Håller med dig till 100% ang. Hynning , eller fröken Hynning som jag kallar honom. Tänkte ta upp en sak till ; tycker det är dax att bänka X; et ! Vet att jag får många emot mig nu men titta på vad han har uträttat efter att han blev omskriven i tidningarna .... vet att killen är ung men att det stiger åt huvudet så fort är inte bra. Han gör inget rätt på matcherna , tar inte bort motståndarna framför mål , vid 2-2 målet igår så åker han och tittar på Prestberg istället för att attackera honom....
Det är bra att det är några kontrakt som går ut efter säsongen.
Mattias " Big Baby " Karlsson
Tomas " Virrig " Skoogs
Fredrik " Fröken " Hynning

Tack för mig / Hej
Kommentera

att ha peter andersson som supervisor när ett av lagen som spelar är fbk känns minst sagt märkligt!

skulle vara lite som om tj eller varför inte j hamrin skulle vara det under en timrå match..
snacka om vridet i en riktning från början
Kommentera

Frella: Hur den träffar är ju förstås en sak - men hur Frögren satsar är en annan, hur många skär tar han?

OM den tagit i skallen på Pikken hade nog allvarlig skada inträffat....

Om den tagit helt "schysst" hade han åkt på boarding iallafall.....

Om det varit någon annan än Pikken hade han förmodligen inte tacklat alls....

Man undrar ju hur Frögren förberett sig inför matchen, han muckade ju med Pikken i varenda byte i princip. Man undrar ju om han "följde ordern bara..."
Kommentera

Frella: jag tycker det med.. jag måste väl vara någolunda konsekvet här så jag bedömmer att tacklingen inte är ett mordförsök a la thörnberg ur blind side liksom MEN armågen ska juh inte vara delaktig i tacklingen! faktum är att om pikka hade tagit den där tacklingen i tinningen så är jag skeptisk till att han hade spelat mer i år..

det hemska med armbågen är att jag fan inte köper frögrens påståenden om att den inte alls var med avsikt. pikka hade gått fbk´s spelare på nerverna hela matchen å jag tror att frögren ville att pikkarainen skulle känna den där smällen ordentligt! dock inte med en armbåge i huvudet som avsikt men jag tror inte att frögren skulle vara särskilt ledsen om pikka hade fått vila ihop en spricka på ett revben tex...

sådana beslut kan man absolut skylla på adrenalinstinna tankebanor men ansvar ska ingen komma ifrån i vilket fall som helst!
Kommentera

söder över: Fantastiskt usel vinkel för att kunna göra en rättvis bedömning öht. Men nog känns det som att han håller armbågen väl långt från kroppen vid tacklingstillfället. Hade han haft armbågen längs kroppen hade det varit en klockren tackling.
Kommentera

Blizzard: Fortsatte inte den där yngligen att spela efter att Halonen fått stopp på honom i matchen mot HV?
Jag har för mej det - men nu heter det helt plötsligt att det räcker med en 20minutare, då offret kunde fortsätta spela.
Avgå alla!
Kommentera

hmm... vad gör frögren efter smällen? att hålla armarna på det viset frögren gör här är faan inte ok. även om ilkka är "bak tung" omm ilkka hade stått upp då? hade det blivit en smäll mot halsen då eller?

www.youtube.com/watch?v=01fk5gLi0JM
Kommentera

ja wenner håller iaf linjen. även om han någonstans i mitten känner sig sugen att säga: rätt åt han!
Kommentera

"Det är en svårbedömd situation, men sammantaget så fortsatte den tacklade spelaren att spela, då bedömer inte vi spelaren som skadad och då stannar det vid fem plus game."

När dom dömde ut honom så låg han ju på isen! Inte fan spela han då eller, han började spela efter domen, Eller var domaren synsk och visste att pikken skulle börja lira igen därför vart domen bara som den blev och inte matchstraff för nästa match......
Kommentera

Kattgubben: ja hur många slag per minut?

olle: ja jo han fick stå sitt kast för den retfulla petningen med klubban...

=)
Kommentera

söder över. Rätt bra fight av Corso faktiskt! Jag gillar dom som går på ren frustration, även om det finns en charm med fighters som Peters fd. Sabres som håller undan och går på kraft. Sen kan man ju argumentera över huruvida den här ryssen ville slåss öht...
Kommentera

söder över: Han må vara liten, men han är fan ettrig som en foxterrier, Corso. :)
Kommentera

El Maco: meeen hur svårt ska det vara! stackarn har tics! =)

nej just den här saken var rätt låg! tappa lite kontroll tror jag.
ynkrygg för övrigt om corso bjuder upp kan man väl inte tacka nej! han är ju bara 1,40 tyyyp...

www.youtube.com/watch?v=hzsJj_7ckAk

jag tror att axelsson har tittat på youtube jag! =)
Kommentera

söder över: inte ens ledin viftar med klubban i ansiktet på folk i motståndarbåset
Kommentera

Kattgubben: jag skulle tro att axelsson är tuffast när han befinner sig i lla...

utanför verkar han vara en rädd liten pojke bara så.. man kan juh hoppas att han håller en jävligt låg profil... ==) oj!! nu fick jag visst lite tics med...

=) ska det vara!
Kommentera

Bergius: var det inte snack om en fbk trio? ;)
Kommentera

söder över: Frågan är ju vilka de andra sjuka är?
Kommentera

söder över: Jo då för sjutton.. fast att dryga ut truppen med ytterligare ett rötägg gör ju på intet sätt saken bättre :)
Kommentera

Kattgubben: nja det finns fortfarande värre killar inom svensk hockey...
Kommentera

Bergius: Spot on!

Han lär väl skämma ut vår nation
Kommentera

Bergius: va har ab skrivit rätt!? =)
Kommentera

Kattgubben: Det står under bilden där att han är en av flera sjuka.
Kommentera

T T: jag förstår honom fullständigt...

själv brukar jag dela ut en bitchslapp på vänster kind på varannan person som står i kön på ica.. jobbigt med tics sådär...

dick gör rätt för sitt namn där...
Kommentera

för övrigt så tycker jag att juha gjorde en av sina bättre framträdanden här...
lite mycke returer rakt ut bara.

han verkar helt beroende av att övriga i laget är igång för att även han ska vara det. men han hade en sjukt fin dubbel ben parad samt räddningen precis i början av matchen på 2-1 läget för fbk.

kolan å jokela i all sin ära alltså men jag väljer att häva mest skit över hynning!

här visar han mig precis varför han borde få kicken. jag vet inte riktigt här men jag tror att han lyckades slå 2 pass rätt under hela matchen!!!
och han jobbar så fruktansvärt segt. hirso å kolan ser ju ut som f1 bilar medans hynning liknar ett stycke trehjuling på dagis...

fan ...

på torsdag då då... mmm då äre match igen...

faan vad jag saknar sonnie... för vart misslyckat försök att vinna matcher så älskar jag sonnie lite till... =)
Kommentera

T T: jamendåså.
Kommentera

El Maco: Det var ju bara tics.
Kommentera

Jockz: ursäkta franskan men vilken jävla f-tta han är axelsson.
Kommentera

söder över:
Abron verkar ha mer rätt än mig. =)

fler KAN anmäla...
Kommentera

Olle: Lika inför lagen existerar inte i ES - tror ta mig fan linkan har rätt...
Frögrens armbåge är tydligen fridlyst..
Jag har sett bilderna om och om igen och checking to the head är det verkligen med avsikt att skada.... Blir han inte avstängd så drar det bara ett löjets skimmer över lotterinämnden igen
Undrar vad Wennerfjant skriver om den här i morrn då... fortsätter surret om att byta ut axelskydden mot axelvaddar och kommer han att kräva avstängning......

Timrå borde ha utnyttjat Frögrens 5 min det grämer mig mest
Kommentera

Jockz: jag menar det finns ju smidigare sätt att vara ful på!
se på frögren!
Kommentera

Jockz: satt just ä läste det där med!!! haha fyfan vilken patetisk jävla sopa!

undrar om han har några celler kvar där "uppe"?

trevligt för honom att det kostade färjestad ett mål!
Kommentera

Olle: vänta å se heter det inte: frögrens tackling skall granskas av diciplin nämnden i morgonförmiddag senast så skulle gärna jag se att abron levererar mail addresser till varenda medlem av diciplin nämnden sedan är det bara att aktersegla mupp basen! fast man bör nog skicka en kopia till något som är mer opartiskt här med... tyyp rf, hockeyligan med flera för jag litar fan inte på att dom skulle utreda ett skit på någon "utomståendes" begäran

Abron: inget ont mot dig här! jag är inte påläst inom detta så jag går på vad du säger!
Kommentera

Är det bara jag som blir helt jävla vansinnig av domarbasens: "Men tacklingen renderar inte i någon skada och då bedömer vi det inte hårdare än så" ???

Vad fan är detta? Förra omgången åker Hedman ut för en korrekt tackling, här kommer Frögren med tusen skär och flyger in en armbåge som skulle kunna invalidisera en elefant och man tänker inte ens titta på det?

Om man jämför den här "tacklingen" med Pikkarainens i premiären så är det i min ögon två olika världar. Jag har rynkat på näsan om snacket ang. "storklubbarnas fördelar" men vafan?! Varför skiter man bara inte i att anmäla ALLT som inte renderar i långtidsskador då?
Kommentera

söder över:
NOP.

Läs RF,s regler så kan du tolka hur detta skall ske, regleras. Intressant läsning, kan tyckas.
Kommentera

1296796 · »