angeroath: nubben snackar så vitt och brett om allt och de mesta, skarvar för de ska låta bra osv osv. Ingen slump att inga rykten eller nyförvärv läckte ut sen han drog.
Ojh-Ajh: Jag minns ifjol att jag reagerade på att i Nubbenchatten på hemsidan så berättade han att dom har samarbete med ett företag som sysslar med idrottspsykologi och att även fast dom inte jobbar i klubben så finns det möjlighet för spelarna att få prata med någon där. (Alltså samma företag som vars VD senare kom in i båset) Inte långt därefter i en intervju med Lodin berättade han att det hade varit skönt att ha en mental coach att gå till men att han inte visste om det finns någon sådan kopplad till klubben.
Om inte Lodin är ensam om att ha missat infon om att den här ”servicen” erbjöds så har man alltså haft ett samarbete med ett företag som spelare inte vetat om att dom kan nyttja.
Som bekant kom sedan denne VD som jag nu inte minns namnet på in och hjälpte oss stort i kvalet. Det vittnar alla inblandade om. Ändå har man inte en uttalad idrottspsykolog/mental coach med i ledarteamet från start nu kommande säsong. På något sätt känns det väldigt typiskt, kropparna ska tränas men hjärnan är det inte lika noga med. Antagligen finns väl samarbetet med ”Psykologföretaget” kvar som konsulter utanför klubben och att informationen är tydlig med att den här servicen erbjuds.
Captain Crash: Men vad vet vi egentligen om det? Baserat på vad som kan ses i Bakom tallarna? Det säger väl inte mycket? Jag gissar att man dragit lärdom av avslutningen av förra säsongen. Det mentala skulle det förvåna mig om man slarvar med redan från början 22/23…
Captain Crash: det var med i mitt ursprungliga inlägg, men fokus hamnade inte där utan det började diskuteras annat så försökte styra tillbaks det till mitt största problem med tränarsidan.
Ja men verkligen, kanske är det den rollen som Molinder ska fylla? Det har isf inte kommunicerats utåt vad jag sett och följdfrågan blir då om han har kompetensen som krävs. Som sagt en tydligare satsning på den biten skulle ge oss ett bättre utgångsläge, sen förstår även jag att det handlar om pengar.. :)
angeroath: Om ditt huvudsakliga huvudbry är avsaknad av modern teknologi och psykologi, varför skrev du inte det från första början? Vad har tränarna ens med det att göra, det ligger på klubbnivå. För du började babbla på om icke-rutin (sen kan man alltid argumentera över vad rutin är) och Marklund och allt vad det nu var.
Men med det sagt, jag håller med dig vad gäller teknologi, psykologi. Vill även addera statistik och scouting kring motståndare. Den som vet mest vinner mest, eller hur var det Svenska Spel sa..
angeroath: men med det sagt så är mitt huvudsakliga huvudbry över tränartrion inte Ante utan avsaknaden av modern teknologi och psykologi. Vår uppsättning av coacher må vara bra på hockey, det säger jag inget om men utformningen av den är mer 2010 än 2022.
Pinaceae: vill inte vara den som snackar skit om Ante innan han fått bevisa sig men den där listan från EP är väl knappast till din fördel? På seniornivå är det idel Ass roller, förutom SSK som han höll på att spela ut ur HA. Som sagt, han har imponerat och jag är beredd att ändra min uppfattning om honom men att använda det där som argument för att han skulle ha mycket rutin är som att lägga krokben på sig själv.
angeroath: Ante Karlsson är troligen en av de mest, om inte den mest, rutinerade "orutinerade" tränaren som finns i Sverige.
2007-08 Timrå IK J18 Head Coach 2008-09 Timrå IK J18 Head Coach 2009-10 Timrå IK J18 Head Coach 2010-11 Timrå IK J18 Head Coach 2011-12 Timrå IK J20 Head Coach Timrå IK Elitserien Asst. Coach 2012-13 Timrå IK Elitserien Asst. Coach 2013-14 Timrå IK HockeyAllsvenskan A.Coach 2014-15 Södertälje SK HockeyAllsv. A. Coach Södertälje SK HockeyAllsvenskan Head Coach 2015-16 Färjestad BK SHL Asst. Coach 2016-17 Färjestad BK SHL Asst. Coach 2017-18 Färjestad BK SHL Asst. Coach 2018-19 Färjestad BK SHL Asst. Coach 2019-20 Timrå IK HockeyAllsvenskan A.Coach 2020-21 Timrå IK HockeyAllsvenskan A.Coach 2021-22 Timrå IK SHL Coach 2022-23 Timrå IK SHL Head Coach
Han har alltså varit Head Coach tidigare. Han har varit i HA flera säsonger tidigare. Han har varit i SHL under flertalet säsonger tidigare. Han har varit juniortränare på flera nivåer.
Den bredd av erfarenhet som han besitter kan en lika gärna argumentera för som viktigare rutin än att ha varit bärare av en titel. Men det är förvisso uppenbart att våra åsikter går isär.
Rip Kirby: Jag delar experternas skepsis mot vår tränartrio, till att börja med är den ganska omodern, mer om det längre ned. Ante i sig har växt i mina ögon under försäsongen, han verkar ha en väldigt tydlig hockeyfilosofi och vet också hur man får spelare att köpa in på den, hans orutin som headcoach står ju självklart kvar, den kan bara förändras med tid men han ger ett väldigt skarpt och fokuserat intryck. Med det sagt så är han som sagt orutinerad och jag personligen hade därför velat sett någon mer rutinerad ass bakom honom, nu har vi Marklund som gör sin första säsong i ett A-lag och Molinder (vars roll fortfarande är otydlig). Jag saknar en tydlig satsning på videoanalys, en ”eye in the sky” och en mental coach från start.
Känslan är att om vi inte fått hem hemvändarna i år som även om dom evt spelar hemma för under marknadsvärde ändå slukar en del lön och vi hade behövt bygga vår andraårstrupp mer ”normalt” så hade det varit en mycket tydligare satsning på sånna kringliggande funktioner, tänk Oik för att ta ett vidrigt exempel. Nu har sånt fått stryka på foten för att ha råd med hemvändarna vilket såklart är fantastiskt men som också skapar ett glapp mellan vår verksamhet och konkurrerande klubbar med andra ekonomiska möjligheter.
Känns som svunna, men mycket härliga tider. Hittade denna klassiker med debuten för en viss Manderville. Startar från ca 2.20 in i klippet.
Hoppas vi får uppleva klassisk Timråhockey igen kommande säsong. Fulla läktare med fanatiska supportrar på läktarn och offensiv hållkäftenhockey i NHC de första 10 min!
Rip Kirby: Jag tror också att Ante är rätt man för Timrå IK just nu. 9 raka segrar nu om man räknar in kvalet mot Djurgården. Det blir nog 10 på onsdag efter matchen mot Modo. Så många segrar skapar en vinnarmentalitet. Och hemvändarna med Lander och Dahlen i spetsen kommer inte att gilla eller acceptera många förluster. Ser verkligen fram emot säsongen och första matchen om en vecka borta mot Frölunda.
Sputnik: Något som jag reflekterat över är att vår tränare överallt fått dåliga betyg eller tveksamma bedömningar. Allt som jag uppfattar det beror på hans dåliga rutin i SHL. Fine, bristen på rutin som headcoach köper jag. Men jag tycker Ante fick möjligheten och visade sin kapacitet under kvalspelet mot DIF. Nu är DIF inget man ska jämföra ihjäl sig med med fyra raka förluster, men känslan är att Ante är precis den tränare som Timrå IK behöver för att kunna fortsätta etableringsfasen på ett positivt sätt.
Jag baserar detta på egentligen en känsla som jag fått dels i hur han vände runt det sjunkande skeppet som Timrå IK var förra säsongen innan Freddan lämnade. Det var ju bokstavligt talat en mission impossible att kunna få något att fungera i det spel vi visade upp. Klappsämst alla kategorier!
Även vissa av spelarna uttalade ju sig efter match 4 om en förändrad känsla i spelartruppen efter Antes intåg. Jag är därför helt övertygad om att Ante är rätt man på rätt plats. Lägger man till de spelarförvärv som vi gjort som alla har ett stort hjärta för klubben så får man ytterligare en dimension som pekar på att det ser ganska så bra ut. Min känsla är att det ser bra ut. Det enda som oroar litegrann är målvaktsparet. Där kan det behövs att vi tänker om. Men vi ska väl börja spela om det först. Vi kör på det.
BlackBay: Jag tror och hoppas det också. Det känns stabilt bakåt och jävligt vasst framåt i träningsmatcherna. Ytterligare en dimension när Dahlen anslöt. De kommer att bli bättre och bättre tror jag också. Jag tror på succe! Det blir en rolig säsong! Vi kommer att bli svårslagna.
Sputnik: Helt klart. Jag har samma känsla inför denna säsong som jag hade inför 02/03 när vi charmade hela hockeysverige. Det kommer bli succé. Top 6 och semifinal är jag 100% övertygad om.
Puckat: Hoppas det håller i sig! Cluben mot Malmö i negativt kval. Jag tror inte många hade protesterat mot det. 😁 Inte att föringa att hur många så kallade stjärnor man än värvar så är det aldrig en garanti för att det blir lagkemi och succe för det.
Därför känns det som våran hemvändarfest är lite underskattad på förhand. Hjärta, kvaliten och karaktären som vi har i vår spets tror jag kommer kunna bygga en fruktad lagmaskin!
Vulgata: Linköping såg virriga ut mot hv. Sen kan dom ju naturligtvis få ihop grejerna senare, men jag tvivlar. Och Rattie är beroende av vilka lekkamrater han får, där är Halloran giftigare som kan utnyttja sin skridskoåkning!
Rico01: När det blev tydligt att det var Timrå som dumpade Rattie så kunde man ju inte vara sur på honom längre. Men faktum kvarstår, han har haft en kass försäsong och LHC-supportrarna börjar redan fundera på vad dom köpt egentligen.
Tom Topp: ja precis! Det är ju det som är faran med såna spelare som ty Rattie att dom inte har så speciellt mycket mervärde än bara skottet. Tar man bort skottet från Rattie så är han nog en okej spelare i hockeyallsvenskan. Man får liksom ingenting mer än hans skott så kärvar det kan nog Linköping få det jäkligt tufft, även om jag tror att dom kommer tampas i botten.
Vulgata: självklart så kommer Rattie att stänka in en och annan! Sen så får vi se hur mycket spelglädje han hittar i Cluben. Och icke att förglömma, nu finns det ingen Hanzl som lägger upp smörmackor!
Tror Rattie kommer göra endel mål, men LHC ser inte så skräckinjagande ut hittills. Många skickliga spelare men de spelar väldigt "runt" och kommer sällan till farliga lägen, ja ungefär som Timrå ser ut när vi spelar som sämst och inte får till det framåt. De letar hellre en extra pass än skickar en puck mot mål. Hv verkar ha förstått detta som vid deras 2-1 i slutet av andra perioden.
Men LHC har ett bra lag på papperet så de kan mycket väl växa under säsongens gång.
Olle: Håller inte alls med. Försäsong visar väldigt lite för min del. Jag tror mer du försöker tvinga in en fyrkant i en cirkel i ett försök att förminska en annan spelare som inte längre spelar för TIK.
Rico01: jo har för mig att sanny tyckte att rattie såg ut som en loj Emil Berglund på försäsongen men sen när säsongen började så gjorde ju han sina mål i pp
Rico01: den ”magiska” försäsongen. Tiden på året då alla bara glider runt och försöker va kass. Sanningen är ju i så fall att även motståndaren är jämbördigt loj så är man kass på försäsongen så är det nog mer ett tecken på att man är kass snarare än tvärtom. Sen har du rätt i att Rattie kom igång bättre under seriespelet men generellt skulle jag nog ändå vilja påstå att prestation i en träningsmatch är en indikator på var man står jämfört med lagkamrater och motståndare, för tillfället.
Olle: Hehe, själv vågar jag inte jinxa igång Rattie. Vi får vara tacksamma till att han faktiskt hjälpte oss kvar, men han får gärna fortsätta vara uddlös framåt när serien drar igång. Lite sådär diplomatiskt uttryckt. 😁
Skulle det visa sig att Rattie är en one hit wonder så vill jag påstå att LHCs offensiv faktiskt ser rätt uddlös ut.
Tom Topp: dom hade ju 2 minuter i pp 5-3 och jag såg aldrig att Rattie bytte, däremot sköt han en hel massa magskott. Börjar nästan tycka lite synd om honom.
Såg att Patrik skrivit i princip exakt samma sak. Uppmärksamt av mig 😅
Tom Topp: Råttan ser helt iskall ut. Åker mest runt och glider och förväntar sig att alla ska passa honom typ. Otroligt ointresserad, saknar inte honom alls faktiskt.
Sputnik: det är något som missas i rapporteringen om Timrås backar. Svensson vann ligan i flest antal tacklingar samt flest antal täckta skott, rätt överlägset.
Tom Topp: När Clubben spelade 5-3 i 2min söktes ju alla passningar på rattie Inte några bra avslut direkt, bara för st ja skriver de här gör han väl mål mot oss i hemmapremiären xD
bar mofftak: Är fortfarande lite frågande till Junlands ledaregenskaper. Stod väl öppet och sågade nån stackars Juniors spel efter nån match i en spelarintervju för nån säsong sen, bygger ju verkligen lagmoral och karaktär. Inte Landermaterial direkt..
thorwald: Minns tydligt hur Loob helt lämnade ute Svensson när han lyfte fram de bästa tacklarna i SHL. Alltså backen som tacklades absolut mest och bäst i hela SHL, utan att knappt få en utvisning.
Kollar på CHL och spyr lite i munnen när "expertkommentator" Loob pratar om hur överlägsna FBK är. Nu må det förvisso vara sant, men han är inte liite partisk då eller med tanke på hans historia? All respekt till killen som var en grym hockeyspelare men numera känns han allt mer som en Wennerholm 2.0 i klischéer. Det var samma sak förra säsong i "hockeykväll" där han snackade som om Timrå inte existerade eller när han nämnde oss hade han ingen koll på någon spelare.
Aftonbladet gjorde klokt i att hålla på sin SHL-bibel.... Dahlen är med, femstjärnigt i betyget. , rejält reportage om hemvändarna samt en bra intervju med Lander.