1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

587721 inlägg · 6217 ämnen

Försäsong 2024

« · 2720934 · » Till forumet


Sv: Försäsong 2024
Första matchen med Jokinen. Bra driv, mer vilja än förra säsongen. Jacke är gud i mål. Tycker det är kanon att alla får speltid i PP. Synd bara att Brynäs har så dålig disciplin vilket gör denna match helt betydelselös träningsmässigt.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Olle: Bara att acceptera hönsgård, vi alla vet ju att med tiden så kommer det förhoppningsvis att bli betydligt bättre.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
DenRöda: nejdå, var bara 21minuter pp, så i nästan 2 perioder kunde ni få träna
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Skön försässematch!

Lite känslor.

Lite vinst!

Kul att både Värmhed och Johanson får med ett varsitt mål av isen.

Dahléns mål var härligt med!

Lander, Wedin, Strömberg, tätt följda av Hållander känns mest medvetna om att detta är försässe.

Det syns att processen startar nu.

Lite för nonchalanta ibland och direkta fiender till pucken i klubbhanteringen.

Avsluten var allmänt supersvaga.

Vinnaren av kvällens försäsongsspelare blir ändå Anton Wedin.

Jag är helt lugn kring att det kommer bli väldigt mycket bättre allt eftersom men det är kul att se Ollis idéer i praktik iaf!

Visst kändes det som att det var mer fart i Timrå?

Backarna hamnade inte i skiten lika ofta när vi vann puck i egen zon och det är ju kul! Det får gärna hålla i sig för det där från i fjol när backarna lämnades till sitt öde och en ensam forecheckande motståndare kunde etablera nytt tryck bara genom att vara på isen med puls slipper jag gärna se i år.

Ang spelvändningar mot oss så är det ju en sådan sak som kommer jobbas med under försäsongen. Att hitta balans och position på hur hårt och hur högt man står i sin forecheck är löpande och individuellt styrt så det kommer förhoppningsvis bjudas på lite mindre.

Nu möter vi ju ett jag som spelar div 5 fotbollsupplägg med tjuvande frw som sticker på chans för kontring med. Tvivlar på att det spelvänds så aggressivt mot ex,vis Luleå…

Kul som fan att det är igång!

Nu ska bara snön komma så jag får dra igång skotran med!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Charles: Blir ju lätt så med en nordamerikan som skyddar sig med klubban i halshöjd på motståndarna och som inte hänger med i tempot.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Olle: självklart var det en del solklara 😁
svårt att stå emot då.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Simmalugnt: Lägger inte mycket vikt dagens PP spel.
Det rullades friskt och Jokinen verkade mest vilja att alla skulle få visa upp sig. Det är ett blankt papper och han har inga favoriter.

Det lär "toppas" mer och mer vad det lider.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Brynäs var ingen direkt värdemätare men kul med vinst o Hudikpubliken fick jubla.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Olle: Jag är orolig över Svensson men försöker intala mig att äldre rutinerade spelare brukar ta det rätt lugnt på försäsongen.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
bar mofftak: Svensson och Eronen överraskade bägge två, fast på olika sätt!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
söder över: Haha ja Wedin var riktigt vilse idag. Men, karln har ju inte spelat en försäsong på flera år så han vet nog inte hur man gör. Han är mer van vid att börja spela mitt i säsongen.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Tom Topp: Svensson tror jag inte kommer förändras jättemycket.

Något bättre känsla i handlederna kanske och marginellt mjukare åkning men han ska spela odramatiskt.

Jag såg hur han i samma sekvens förnedrade norra Europas bästa frw i Brynäs med sin långa klubba och så länge han spelar enkelt och med lite mer marginaler hemåt än i kväll så får man nog vara nöjd.

Han bjöd på fysik och brytningar men passningsspelet har väl aldrig varit hans paradgren…

Plus i kanten för att han fick igenom ett skott iaf…

Det kan man ställa i jämförelse med Nässens överlämning…
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Någon som vet varför OJ spelade med galler idag?
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
angeroath: fick en klubba i ansiktet i slutet på 1a perioden.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
angeroath: Varför lirade Melander i nr 6 ikväll? Han valde ju nr 26.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Turkiska Tiken : Låter som lite grus i materialstaben eller Bauer där man förmodligen beställt dem ifrån.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
J F K: Svensson kmr att få det tufft i år.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
kulltorp: orkar inte scrolla en massa sidor - vad tyckte ni om tröjorna? jag är lite kluven men övervägande positiv, i och med att de ser lite nya ut med de blå oken. sen såklart snyggare med tallarna än bara texten timrå men det är ju en gammal diskussion där alla inkl jag själv är överens till 99%
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
dempa: Nja,lite rysk känsla när jag såg trörjorna
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Försäsong är försäsong. Minns förra årets försäsong tänkte jag Timrå aldrig kan förlora mot Modo under säsongen. Men Timrå kändes mer vältränade än Brynäs starkare och snabbare. Kan bero på att alla inte gick för fullt utan det är träningsmatch. Men gillar hur det såg ut på isen.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Tänkvärda ord av Jokinen:

Vi hade inga "passagerare" i dag, verkligen ingen, man kan inte vinna om man har såna som bara åker med.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
TIK_TIK: Väldigt positivt att man bytt från Ante Karlssons spelsystem "Dumpa puck och hoppas på att vi vinner närkamperna i hörnen" till Jokinens spela in sig i zon med fart och ha gubbar att passa.

Kan bli väldigt bra det här med tanke på skickligheten många spelare besitter, hoppas verkligen Kapanen stannar. Vilken jäkla förstärkning det kommer vara för laget.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Annaaa: Ja jag håller med angående tröjorna, såg lite ut som om CSKA åkte runt på isen. Personligen fick de blå inslagen lite för mycket plats på tröjorna i år.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Texas Ranger 💪🎉🥳
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
dempa: som försäsongströja gillar jag den! Som ordinarie matchtröja? Nja, jag vill nog ha mera traditionsenliga tröjor då!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Alltså kedjan med Kapanen, Dahlén och Hållander såg förbannat bra ut. Skulle inte förvåna mig om alla slutar topp 10 i poängligan.

Grattis till segern. Även om det var lite parodi gällande utvisningar (som vanligt vill domarna sätta ned foten från början) så var ni klart förtjänta av segern.

Får hoppas att spelare som Silfverberg, Lindblom och Shroeder kommer igång till serien startar. Såg rätt blekt ut igår.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Tom Topp: några intressanta kedjor (vid full trupp) hade kunnat varit

Hållander - Lander - Johansson
Dahlén - Kapanen - Hartmann
Wedin - Pettersson - Pääjärvi
Walli - Eisenmenger - Lundmark

Där kan vi få en hyfsad jämn utspridning offensivt över 3 kedjor.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Spanskaryttarn: Jokinen är nöjd, jag är nöjd med gårdagens match. Allt kan bli bättre, men det var en bra start iaf. Alla var med och jobbade och stod upp för laget även om det "bara" var en träningsmatch. Jokinen tillåter inga fripassagerare. Hade velat se lite mer av vissa spelare som t.ex Nässen, men det lär komma framöver. Kapanen hade gärna fått göra mål också. En av höjdpunkterna var när Walli tog slagsmålet och stod upp för laget efter att Pääjärvi blivit fult tacklad. Och Johanssons målvaktsspel. PP hade mer att önska, men det lär komma förhoppningsvis.

Ser fram emot kommande matcher först mot Vasa nästa torsdag.

När Pettersson och Hartmann är tillbaka kommer vi att vara ännu starkare.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Zäta75: jag brukar ju gnälla på att vi inte möter tillräckligt mkt SHL motstånd på försäsongen och ska jag fortsätta på det spåret så tycker jag inte det är nån större idé att möta Brynäs i första matchen. De verkar starta sin försäsong lite trögt mest varje år så att möta dem i första matchen på försäsong är INTE att möta ett SHL motstånd. Om vi ska matcha igång mot finskt och allsvenskt motstånd får man gärna lägga de matcherna tidigt i planeringen, för att sen varva upp mot andra SHL lag när även de fått upp ångan lite.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Perreman: Det tycker jag också, alldeles för mycket blått.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
JanneH: Har du missat att vi möter Luleå och Leksand på försäsongen också? Efter SCA-cupen.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Jag såg bara 3e perioden igår så jag kan bara uttala mig om det. Mina 3 + och -

+ Skridskoåkning. Bra fart och aldrig stillastående. Jädrigt kul att se!
+ Forchecking. Aggressiv och "in your face" som Olli pratar om. Påminde om tiden när Robban Carlsson och Niklas Nordgren spelade i TIK!
+ Mer skott mot mål än tidigare = fler farliga chanser och i kombination med mycket skridskor jobbigt att möta för en motståndare

- Obalanserad forchecking. Ofta två mot en som öppnade upp stora ytor för BIF om TIK inte vann pucken.
- Spel i mittzon. Hade vi något spel i mittzon? Det var mest en transpportsträcka för BIF då våra forecheckande forwards ofta inte hann tillbaka till mittzon. Detta ser jag som en stor risk när vi möter bättre lag.
- DJ'n från 1985. Låtval i urval: "Klappa händerna när du är riktigt glad", "Små grodorna", "Breaking the law". Jösses vad hände här!!??
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Patrick Polly: Håller med om allt förutom DJ. Breaking the law och lite andra gamla klassiker kändes roligt att de körde. La ni märke till Gunthers "Oh you touch my tralala"? :)
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Zäta75: Haha ok jag såg som sagt enbart 3e perioden men då kändes det rejält märkligt med "små grodorna" och "klappa händerna" :)
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Patrick Polly: Mattias Persson från Hockeynews.
Säger detta som opartisk om matchen igår

"Olli Jokinen vill införa en ”in-your-face-style hockey” i Timrå och inför matchen pratade han om att han ville se Timrås nya DNA. Jag tror han är rätt nöjd med de svar han fick av försäsongsöppningen. Den högintensiva pressen satte Brynäs i problem gång på gång i egen zon och det kommer bli ett helvete att möta för motståndarna, om de orkar spela så en hel säsong. Det syntes att många spelare gjort ett rejält jobb med sin fysik och snabbhet under sommaren."


Jag har tänkt tanken på att det känns lite som en nystart när Lill Kenta kom in. Med nytänk och uträknat lag på förhand.
Känslan är att om vi inte får allt för mycket skador under säsongen och orkar hålla upp spelet över tid. Ja då kan det snackas en del positivit om Timrå ute i hockeySverige kommande säsong!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Sputnik1: Ärligt talat tror jag problemen för Brynäs mest var för att de var alldeles för omständliga. Ni var på tok för osynkade i forecheckingen för att vara i närheten av att kunna hota ett lag som FBK eller SAIK. Ni skulle fått så sjukt många odd man rushes mot er om ni mött ett bättre lag igår.

Därmed inte sagt att ni kan komma dit, men jag tycker Mattias övertolkar en försäsongsmatch där varken ni eller Brynäs kommit särskilt långt i sina förberedelser.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Rico01: Tycker det blir perfekt upplägg i år.

Vi avslutar med 2 förmodat bra SHL lag inför säsongstarten. Då kommer vi vara redo för vad som komma skall sen. Luleå som vi dessutom möter i Premiären sen!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
J F K: Givetvis så kan man inte dra några växlar alls knappt av en försäsongsmatch, särskilt inte efter våran första match. Man har har lärt sig att försäsongen inte betyder nånting knappt när serien drar igång och det häller nånting.

Jag själv satt väl inte och förundrades över att vi spelade nån superhockey heller.

Ändock så tror jag att Jokinens filosofi är rätt väg att gå.
Under Ante var vi alldeles för avvaktande i spelet många gånger. Våran uppsnackade forwardssida har vi inte sett den fulla potentialen av än.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Sputnik1: Dessutom kommer det att bli en till farlig offensiv kedja och en helt annan bredd i laget när Emil Pettersson och Hartmann kommer in. Ser fram emot när alla kan spela.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Sputnik1: jag tyckte att det var ett stort problem som vi hade redan förra säsongen, vi åkte på alldeles för många spelvändningar där motståndaren ägde mittzon!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Sputnik1: Jag kan tycka att det är en riskabel filosofi. Skulle jag gissa så är nog SHL en av de absolut svåraste ligorna att lyckas i om man vill implementera en så hård forecheck. Lagen är så hårt styrda gällande uppspel att det är väldigt svårt att bibehålla två forecheckande spelare med täckning bakom, utan att det blir stora hål eller en dålig gap control

Det kommer bli mycket roligare att de er spela än många lag som utgår från defensiven typ Öret och Växjö.

Kommer ni lyckas är en helt annan fråga. Någon vi absolut inte har svar på idag
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Rico01: Nej jag har koll, ville mest påpeka att Brynäs i augusti är kanske inte den bästa värdemätaren. Luleå och Lif i slutet blir nog ett fall framåt från förra säsongen.
Att möta Bobcats i SCA-cupen känns mer som ett jippo men det hör ju liksom till traditionen.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
J F K: Man måste våga för att vinna. 😉
Själv tycker jag det är uppfriskande när det kommer lag som vill bryta mönstret.(Utan att vara partisk bara för att det är Timrå det handlar om).

Lätt att glömma att spelet i SHL inte alltid sett ut som det gör, det går i cykler. Tills nått lag hittat nya nycklar att hitta framgång.

Det är ett vågspel helt klart med att spela med hög press i SHL, men med rätt avvägningar så kan det bli framgångsrikt.

Rickard Grönborg har ju trots allt sett nånting i Jokinens filosofi, när han kallar det "hockey of the future".

Förhoppningsvis så lyckas Jokinen med sin filosofi och att fler kommer hänga på. Är så trött på det intetsägande spelet i SHL för tillfället.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Sputnik1: Håller med! Att gå på hockey ska vara underhållning! Den hockey som vissa lag i SHL spelar är inte direkt publik främjande. Det märks när folk föredrar innebandy framför hockey!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
J F K: Jag håller med om den analysen. Vi behöver vara smartare i forecheckingen och inte gå bort oss helt så vi kan ställa om i spelvändningar. Men det är försäsong och det kommer säkerligen se bättre ut under serien.

Om inte, ja då kommer vi få många spelvändningar mot oss =)
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Patrick Polly: Jo precis, Brynäs hade rätt mycket yta när de spelade bort vår press. Men nu var de rätt uddlösa när de väl fick omställningar.

Försäsong är ju till för just att nöta in spelsystemet och Jokinen var ju tydlig med att det finns saker att arbeta med också.
Det kommer garanterat bli bättre synkat i pressen ju längre tiden går och grabbarna spelar ihop sig.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
JanneH: Alltid samma diskussion varje försäsong. Är det inte lite tröttsamt? Spelare och ledare har sagt flertalet gånger från många olika lag att motståndet spelar ingen jättestor roll, det är ingen värdemätare dom behöver utan värdemätare är något supportrar vill ha.

För spelarnas och tränarnas skull vill dom mest bara se vart i processen dom ligger och för det räcker det med ett medelmåttigt motstånd. bobarna är eventuellt för dålig men allsvenskt motstånd duger gott och väl.

Inte så att en värdemätare spelar någon större roll ändå, är vi för kass nu finns det absolut ingenting Timrå IK kan göra åt det idag, det är alldeles för sent att börja fila på en ny spelidé eller värva spelare.

Så för att summera, kan vi inte bara vara lyckliga att säsongen änligen börjar rulla igång och att vi fått se vår första Timrå-match för säsongen?
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Sputnik1: Problemet mitt okunniga öga såg på en obetydlig träningsmatch, var att vi måste ha snabba backar som hinner tillbaka in framför motståndarna, när de kommer in i vår zon.
När vi blir överspelade i vår press, så blir det små marginaler och lite försvar att luta sig emot.
Svensson hade tex väldigt tufft med detta i gårdagens match.
Men som sagt, inga slutsatser, bara en liten reflektion, på den första träningsmatchen.
Och jag är säkert ute och cyklar.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
kulltorp: Samma reflektion här. Satt o tänkte att Svensson behöver en längre klubba. Kan bli tufft att försvara oss mot spelvändningar. Liiga har mindre rinkar och sämre spelare. Men är också lite less på dödgrävarhockey. Så hoppas på framgång för Jokinen
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Öndulat: Såklart är det viktigaste att se hur processen ligger till, men möter man inte högklassigt motstånd någon gång under försäsongen så har man inte riktigt koll på den. Bättre då att lägga in några bra SHL lag ett par tre gånger för att stämma av och ev kunna justera lite.
Kommentera

« · 2720934 · »