1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Frölunda HC - Timrå IK 2012-10-20

« · 1529255 · » Till forumet

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2012-10-20

Wayne Gresky:

Ok, du kan ju få fortsätta att kalla det "tänja på reglerna" om det får dig att må bättre.

Kommentera

Lill-Spaps: Eftersom det inte finns något fusk så finns det inget fusk att motivera.
Kommentera

Wayne Gresky:

Och där kom den ja, om man inte kan motivera sitt fuskande så kan man ju alltid börja peka finger mot andra.

Kommentera

Wayne Gresky: Äpplen och päron är gott. Som sagt: om lagen i Hockeyligan gemensamt bestämt att man inte ska anmäla varandras spelare till disciplinnämnden så är det enligt ditt synsätt givet att ett lag som har chans att få bort nyckelspelare i motståndarlaget inför en 7:e avgörande final ska anmäla ändå. Modo skulle säkert göra det (och sen säga 'jamen, ni hade också gjort samma sak), jag är däremot inte hundra på att ni aplåderat FBK om dom gjorde det mot er.
Kommentera

Bragd-Birger: Som du vet så tänjer man i alla tävlingar så mycket på reglerna som det går för att lyckas, och såvida du inte sitter instängd i en liten bubbla av naivitet så vet även du detta. Modo tar in en lockoutspelare för att inte få säsongen förstörd efter en skada på en nyckelspelare, Timrå pressar kommunen på pengar år efter år för att klara elitlicensen, som annars skulle vara en omöjlighet att klara. Så visst, om alla gjorde det rakryggade och följde överenskommelser och tog hand om sin egen byk, då skulle Modo ligga någon plats längre ned i elitserien. Timrå skulle spela i division 1 om man lyckats undvika konkursen.  
Kommentera

Wayne Gresky: Nja, så var det väl inte. Den siste deltagaren messade sin bror, som råkade vara ägare till en stor cykeluthyrningsfirma, och bad honom anmäla tävlingen till KKV. Dessa kom, föga förvånande, fram till att cykling inte kan förbjudas. Något den siste deltagaren tolkade som att 'jamen, då spelar det ingen roll vad vi bestämde inför tävlingen . Och jsg har ju faktiskt lite ont i en fot'.
Kommentera

Bragd-Birger: Ja efter att tävlingsdomaren efter att ha sett att ingen cyklar, klivit in och sagt till deltagarna att om ni inte cyklar så blir ni diskade hela bunten.
Kommentera

Wayne Gresky: Eller så röstade dom tolv triathlon-deltagarna innan tävlingen, varpå majoritetsutfallet blev 8-4 i ej-cykel-falangens favör.
Efter 1km tyckte dock den triathlondeltagare som låg sist att han skulle torska om han inte fick cykla ändå. När han sen cyklade förbi dom andra springande försvarade han dock sig med att 'det är en mänsklig rättighet att cykla', och 'hade jag inte skadat hälsenan i somras hade jag också sprungit'.
Kommentera

diffe: Det är väl snarare att man i ett triathlon "kommit överens" om förbjuda cyklar eftersom en del deltagare inte har råd med cykel, för att de bränt alla pengar på att skaffa så bra skor som möjligt.
Kommentera

NuMo: Om du och jag ska tävla i ett maraton löpning. Vi har kommit överens att vi får inte använda cyckel, men efter 5 km så börjar jag cyckla. Tycker du att det är rättvist?
Kommentera

Dream Team: ja nog fan blir man bitter när man ser hur dominanta lockoutade nhl-spelare är. känns inte riktigt som det spelas på samma vilkor längre.
Kommentera

Bad_Brett: Men den var ännu sämmre!
Kommentera

Det är bara MoDo, Frölunda och Timrå som haft något att vinna med en lockout, har det ju hetat. Än så länge lyser spelare som fostrats där med sin frånvaro. Jag kan ju tycka det vore klädsamt om någon av de spelare som nu MoDo och Frölunda tagit in hade varit kanske inte helt egna produkter men åtminstone hade spelat en match med klubben tidigare. Ja, jag vet, Alexander Steen har gjort det med MoDo men hans kopplingar till klubben i övrigt är ju lika med noll.

I gårdagens match mellan Frölunda och Timrå gjordes alla hemmamål av lockoutade spelare. Om jag är bitter? Klart som fan jag är det när förutsättningarna helt plötsligt ändras!
Kommentera

NuMo: vänd på det då. Om vi skulle ha fått in Zäta och ni ingenting. Då skulle ni har varit cementerade därnere och vi gjort. En liknande resa som er. Mysigt va?
Kommentera

lincoln: Jag gör vägen här! Ok att jag har drucki.t en hel del vin, men jag vill ändå he dig rätt.
Kommentera

NuMo: Det är särskilt intressant att se hur flera som representerar (vanligtvis) skitlag, klankar ner på Timrås spel såsom trist (högst relevant sista tre åren dock), när laget allt som oftast varit ett offensivt slutspelslag de senaste 13 åren. Modo och Brunäs har väl, trotts varsitt guld varit mer eller mindre i skiten under de senaste 7-8 åren. Minnet är kort , och fair enough är väl det. Timrå suger jak-spene just nu... Men att MoDo och Brynäs låtsas vara nått blir bara patetiskt. Sprattlar några säsonger Såaom TIK gjorde fram till nyligen. Men behåll era jävla glashusstenar - snart är ni tillbaka i samma träsk som ni bubblade upp från.
Kommentera

Olle: Modo kan väl inte rå för att de andra lagen redan spenderat hela sin budget på att rensa marknaden på de bästa spelarna.

Oroa er på hur ni skall få igång spelet så mycket som möjligt i stället så ni slipper möta NHL-lag från allsvenskan.

Kommentera

Olle:

"Svika sitt löfte"? Mig veterligen har de alltid röstat emot detta (det gjorde ni också till en början).

Kommentera

NuMo: jag tycker fortfarande att det är mer hedersamt att stå för det man tagit i hand på.
Kommentera

Olle:

Hockeyligans ordförande har ju ett antal gånger talat om för media att hockeyligans medlemmar är överens om att alla klubbar får göra som de vill och att ingen press eller hotelser om sanktioner skall användas för att påverka de klubbar som gör som de vill i frågan.

Har du inte hört det?

Redigerad kommentar

Kommentera

Modoante: Jag tycker att överenskommelsen är bra. 12 elitserielag har kommit överens om en sak och två lag sviker det. Förhoppningsvis gör det här att modo utesluts ur framtida samtal där de har möjlighet att påverka för man kan ju inte riktigt begära att ni ska bli uteslutna ur ligan. En annan tänkbar lösning hade ju varit att skicka ner modo och frölunda att spela i allsvenskan den här säsongen, där tillåts ju lockoutspelare utan problem.
Kommentera

Olle:En överenskommelse som KKV har dömt ut som olaglig så den är inte laglig.
Kommentera

Bad_Brett: Jag förstår inte varför du lyfter begreppet "kartell". Hockeyligan består av en grupp lag som kommit överens om en punkt som modo sedan väljer att svika. En grupp skulle väl inte vara en grupp om man inte följde gemensamt uppsatta regler?

Det finns andra lagar också. Såna som säger att du inte får arbeta under en strejk. Jag är ingen expert på lagboken men om vi håller oss till det rent sportsliga så tycker jag att det sticker lite i ögonen att NHL-spelare kan hoppa in i ett fattigt elitserielag bara för att få leka hockey medan någon förhandlar upp deras redan absurt höga löner. Det är ju inte direkt på grund av "klubbhjärta" som Steen spelar hos er.

Jag förstår och uppskattar underhållningsvärdet i NHL-spelare men jag tycker att man skulle ha löst den här frågan på ett annat sätt i ett tidigt skede. Eftersom man inte gjorde det så valde modo att svika sitt löfte och det är och kommer alltid att vara smutsigt i mina ögon.

Kommentera

diffe:

Ja, som sagt. På klassrådet i en skola kommer klassen fram till att man ska snatta pengar för att få råd till klassresan. De som inte ställer upp på detta är svikare.

Hur jävla svårt ska det vara att fatta? Kretiner!

Kommentera

diffe: Att komma överens via majoritetsbeslut kanske inte är så bra i alla lägen. Framförallt inte när det man kommer överens om verkar helt obegripligt.
Kommentera

Wayne Gresky: När modo agerade så hade inte alla andra lag i europa fyllt sina lag. Så visst hade det kunnat bli en större tillströmmning av spelare än vad det är idag.

I normala fall så handlar alla lag på samma marknad. I dagsläget handlar modo på en marknad som dom andra klubbarna kommit överens om att inte handla på eller åtminstone inte under de förhållanden som råder just nu. Jag har inte sett era matcher men av Steens poängskörd att döma så har han ju varit tungan på vågen i fler än en match för er. Jag är förresten inte ute efter begreppet "rättvisa" i den här diskussionen. "ärlighet" är ett närmare ord. Jag upplever modos agerande som oärligt och oetiskt. Rättvisa hade väl varit om ni hade fått försöka fylla era skadehål med vanliga spelare, precis som alla andra lag fått göra under tidigare säsonger.

Timrå har spelat offensiv och rolig hockey i flera matcher den här säsongen, sen att många skott har träffat en meter ovanför ribban, det är så klart inte lika roligt att se. Men som sagt, en bra match behöver inte innehålla drömmål och soloprestationer anser jag. Om man bara lockas av det så är nog hockey fel sport.

Jag vill inte rota djupare i din privatekonomi men om du cashar upp ur egen ficka istället för att ta villalån osv. då är du lyckligt lottad. Jag är inte säker på att du förstod min liknelse dock, nu när du börjar prata om lån.

Kommentera

Bad_Brett: det var kanske den sämsta metafor jag läst....

En överenskomelse är en överenskomelse!

Men det fattar inte ni!

Kommentera

diffe: Hahaha! Nu fick man ju skratta lite i alla fall.
Kommentera

Olle:

Rätta mig om jag har fel, men bygger inte alla karteller på en form av överenskommelse?

Som jag skrev tidigare i en annan tråd, om samtliga bensinbolag som är aktiva i Sverige bildar en kartell (vilket de i princip har gjort), och bestämmer att bensinpriset skall sättas till 30 kr/liter... Är då Statoil en "svikare" ifall de säger "Nej, det vore ocker! Vi tänker sälja för 15 kr/liter".

Enligt ditt, och många andras resonemang, skulle Statoil bete sig omoraliskt gentemot sina konkurrenter. Inser du verkligen inte hur dumt det låter? Kan du ha minsta förståelse för varför det finns lagar mot kartellbildning och ocker? Kan det bero på att man just vill förhindra denna typ av situation, där några jättar i princip bedriver utpressning mot mindre bolag för att kunna ha kontroll över utveckling och prissättning?

Kommentera

diffe: Jag bad honom.
Kommentera

NuMo: Vem har bett dig svara på mitt inlägg?
Kommentera

Wayne Gresky: Alla Modoiter jag känner tycker så klart som du, det är väl inte något konstigt att vi bryter en överenskomelse....

Om vi skulle byta, tycker du då lika? Nä, du skulle vara bitter precis som vi är.

Medans våran frälsare spelar ishockey i Zug! Så dra åt h...te

Kommentera

diffe: Regler om klubbars ekonomi i balans finns det väl tom. regler om när det gäller medlemsskap i hockeyligan.
Kommentera

Wayne Gresky: Jaha vem lånar pengar, sitter du på Modos resultat och balans rapport för september?

Kommentera

Olle: Först och främst så kan det inte bli någon större spelarinvasion eftersom det inte finns några spelare som kan invadera. Alla lag utom Timrå och Linköping har två icke-EU, tjecker, slovaker och finnar spelar i sina egna länder och i KHL, en del svenskar har så dyra försäkringar att de är omöjliga att skriva kontrakt med och många andra har blivit skickade till AHL. Även vid en fri marknad skulle det handla om en noll till tre spelare per lag, i de flesta fall antagligen närmare noll än tre.

Ja det skulle kanske kunna uppfattas som orättvist eftersom vissa klubbar som haft bra talangverksamhet och har någorlunda kontroll på ekonomin skulle kunna ha mer glädje av det än andra lag, men å andra sidan så kan man fråga sig vad annat i hockeysverige som är rättvist? Det finns ingen absolut rättvisa när det gäller möjlighet att locka till sig spelare så varför är det helt plötsligt så viktigt nu?

Jag tycker att en bra hockeymatch ia bör inehålla målchanser. Timrå skapade två-tre vassa chanser på hela matchen. Men är du som supporter nöjd med underhållningen så ska inte jag komma här och klaga. 

Som du säger så har MoDo många nya spelare, så det är väl inte så konstigt att det tog några omgångar innan spelet satte sig?

Jag är för övrigt sorten som inte lånar i förstaläget utan nöjer mig med att göra av med pengar som jag redan har. Där skiljer jag mig från Timrå IK.

Kommentera

Olle: oj . Där djävlar fick du till de olle .
Kommentera

Wayne Gresky: Jag pratar inte om timrås problem, jag pratar om ett problem för hela hockeyligan. Jag kan visst förklara vad som menas med "utveckling av svensk hockey" och det är möjligheten att låta unga spelare ta chansen att utvecklas. Just nu är det kanske ingen panik eftersom det bara är två lag som har bedragit överenskommelsen men om alla skulle göra som er då skulle det se annorlunda ut.

Jag hade gillat en regel som sa att man tex fick ha två lockoutspelare per lag eller något sådant. Det skulle ge balans. Timrå kanske inte har anfallsspelare som är tillräckligt bra men det beror väl helt och hållet på att vi inte har pengar att köpa spelare för, det är ju ett helt annat problem.

Modo kanske spelade underhållande utan NHL-spelare i laget men var i tabellen låg ni innan strejkbrytaren kom in i ert lag? Jag vet inte vad du är för sorts person men jag betalar hellre min skuld på 5000 spänn till min polare och hedrar överenskommelsen även om det innebär att jag får leva på nudlar resten av månaden.

En bra hockeymatch behöver inte innehålla snurrfintar a la "NHL 13" för xbox eller världsartister som gör hat-tricks i varannan match. En bra hockeymatch kan innehålla ett intensivt spel med tacklingar och ställningskrig och ett bra hockeylag kan bestå av ett bra lagbygge. Jag förstår att det senare konceptet är svårt för en modoit att förstå iom att ni är den största ihopplocket av främlingslegion sedan Malmö på 90-talet.

Kommentera

Olle: "Utvecklingen av svensk hockey"? Det är ett så urbota korkat argument att ingen ens kan förklara vad som menas med det! Är det något de gör så är det att skruva upp tempot och visa på skickligare och annorlunda sätt att lösa situationer på isen.

Jag säger så här: Timrå har spelat 15 matcher så är lång. I 10 av dessa har man mäktat med att göra ett mål underordianrie speltid, dvs 2/3 av matcherna. I endast en match har klarat av att göra mer än två mål under ordinarie speltid. Detta trots att PP fungerat någorlunda väl. Det kan klagas på hemmaspel och jadijadija. Felet är att Timrå har för dåliga anfallsspelare och inte kan göra mål.

Visst kan man rikta strålkastaren åt ett annat håll, lockoutspelare t ex, men Timrås problem är framför allt Timrås. Jag vill se lockoutspelare i elitserien för att jag gillar bra hockey. MoDo spelar underhållande hockey även utan Steen i laget, men de flesta motståndare gör det inte. Var det någon i Timrå som gjorde något som kan klassas som någon form av finess idag? I rest my case.

Kommentera

Wayne Gresky: Ni modoiter fokuserar mycket på det här med det lagliga i att ha NHL-spelare och det måste ni ju. Jag fokuserar på det här med att bryta en överenskommelse. Om en polare lagar min bil och jag lovar honom 5000 spänn för besväret, då har vi en överenskommelse. Om jag sen skiter i att betala honom och hänvisar till att inget kontrakt/kvitto skrevs då har jag kanske lagen på min sida men jag är ju fortfarande ett rövhål. Nästa gång lagar inte min polare min bil och förmodligen ingen annan polare heller.

Det är hedrande att hålla de löften man tagit i hand på, modo agerar här som rövhålet och bryter en överenskommelse. Jag hade gärna sett NHL-spelare i Elitserien men då ska alla lag vara överens om att plocka in spelare också.

Visst är det bra för publik och åskådare att få se världsartister men samtidigt kan jag förstå dom som anser att en lång lockout och NHL-spelare i ES hämmar utvecklingen av svensk hockey. Nu verkar det ju som att dom flesta klubbarna, modo och frölunda framförallt, inte bryr sig om något annat än sig själva. Jag tycker att hockeyligan/förbundet borde ha mer makt och ett starkare grepp i såna här frågor annars lär vi väl få vänja oss vid att se Tre kronor åka ut i kvarten mot Tyskland i framtiden.

Det är bra att följa lagen men det är karaktärsbyggande att hålla löften också. Modo är helt klart rövhålet i hela den här soppan.

Kommentera

Wayne Gresky: Ja, det hela blir en smula osportsligt, men det har jag förstås inget för i en diskussion. Det är bara en känsla som gnager och som inte kommer ta slut innan NHL-spelarna har åkt hem.
Kommentera

Laken:
Samma här, det är det skrala hemmafacit som kommer att sänka oss. 
Kommentera

Dream Team: MoDo och Frölunda är ju de klubbar som har något att tjäna på att använda lockoutspelare så jag förstår inte hur någon kan tycka att det är konstigt? Övriga klubbar är förlorare i en kapprustning. Om de plockar in lockoutspelare så kan MoDo och Frölunda plocka in fler och ännu bättre spelare.
Kommentera

Wayne Gresky: Ja, men trots konkurrensverkets "dom" i frågan så har 10 klubbar fortsatt valt att avstå NHL-spelare. Utom MoDo och Frölunda, det är ju det märkliga varför ni ser er tvingade till det? Brynäs räknar jag inte då dom inte faller på eget grepp. Gud vad jag hoppas att den här strejken tar slut snart!
Kommentera

Vi är där vi är i tabellen och vi har de spelare vi har.
Jag är i alla fall nöjd med insatsen ikväll!

Kommentera

Wayne Gresky: regin axel...
Kommentera

Blizzard: Jag menar Regin, Nielsen och Strålman.
Kommentera

Wayne Gresky: 1milj/mån du menar gunno, crippe, hedström...ja jävlar du.
Kommentera

Dream Team: Alla klubbar får ta in NHL-spelare så det är lika villkor för alla. Hade Timrå vågat gamla lite så kunde man lämnat utrymme i budgeten för lockoutspelare.
Kommentera

Wayne Gresky: Vilket innebär att det inte är samma villkor för MoDo som för  10 andra ES-klubbar. Hade det varit en normal säsong hade ni fått spela utan Påhlsson ända till han varit tillbaka i spel nån gång efter jul. Eller tagit in någon ersättare såklart, men säkerligen inte av samma kaliber som Alexander Steen.
Kommentera

Rooster23: Steen ersätter Påhlsson.
Kommentera

« · 1529255 · »