1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

587687 inlägg · 6217 ämnen

Frölunda - Timrå IK 2006-10-03

« · 759999 · » Till forumet


Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
FreddanVF: Du får klicka lite själv ! ( c :

Natti natti
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
FreddanVF: Okey det visste jag inte. Så Thomas Andersson kunde alltså gett Mange matchstraff? Då verkar ju reglerna ännu mer efterblivna, men det är ändå tur att det är Andersson som dömer och inte nån annan från Gävletrakten...
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
FreddanVF: Sätt dig och titta på detta 10 ggr, säg sedan att du har rätt ?
Om nu länken funkar ( c :
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
FreddanVF: Och det gör att man som spelare får smälla på ändå? Näe du dom här reglerna är så vitt jag vet till för SPELARNAS säkerhet, inte för irritera i det här läget Frölundafans och brynäs-"anhängare".
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
andyo: Regeln om skär är borttagen från Charging. Och jag tänkte mer på att det är en två för Boarding. Där det står att även en ren tackling ska ge utvisning om den är för våldsam. I och med att Alavaara flög in i sargen så hårt att han tappade hjälmen anser jag att det var en tvåa.

520 – VÅLDSAM TACKLING MOT SARGEN – Boarding
a) En spelare som kroppstacklar, armbågstacklar, otillåtet tacklar eller ”trippar” en motståndare så att motståndaren våldsamt kastas mot sargen, skall, efter domarens omdöme, ådömas:

- Mindre straffet, (2)

- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)
eller

- Match penalty (MP)
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
andyo:

Ja...och det är väl typiskt att karln åker ut när han satt in en klockren tackling :)
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Sune: Nilssons tackling var det inget fel på. Båda åkte i samma riktning varpå han stannar och Mange fortsätter.
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Helg Ernest: Jo men vad har Plüss handled med detta att göra? Jag såg matchen på säsongskortet. Men du ser ju inte att Sanny tar hakningen sedan när Plüss släpper böjer han sig mer framåt och försöker trycka bort spelaren bakom, precis som Jagr gjorde i OS när han fick den våldsamma tacklingen mot huvudet. Där hade Jagr huvudet lågt tack vare att man med rumpan försökte hålla motståndaren borta från pucken precis som Sanny idag. Och där dömde Kuben för övrigt matchstraff på Ruutu precis som på Plüss idag.

Men jag vidhåller, Sanny har sin del i att det blir så våldsamt. Liksom Jagr hade sin del i den tacklingen i OS.
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Sune: Det var som fan att du & jag har samma åsikt om nånting, tänker på Svedberg :)
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
FreddanVF: Den som Jens Karlsson delade ut går inte att jämföra med den Mange gjorde idag. Mange tacklade Alavaara mot axeln, alltså mot sidan på honom som man får göra när en spelare har pucken vilket han hade där. Sen går det att diskutera om Mange tog för många skär eller inte, det vet jag inte.

Jens Karlsson körde rakt in i ryggen på Wallenberg. Noterbart där är att Jens bara fick nån eller några matchers avstängning och att Sjögren fick 9, och det var under samma säsong om jag inte minns fel?
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
FreddanVF:

Den Jens Karlsson gör är en tackling bakifrån och den Magnus Nilsson gör är från sidan. Möjligen med för många skär men det är en annan sak. Jens Karlsson tackling var bra mycket värre...
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
73Sjöbba: Vafaan. Sanny skulle haft matchstraff för delaying the game
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Huge: Jo, du har helt rätt, Pluss skulle knappt haft en 2:a
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
FreddanVF: Jag såg den på C+ sedan har jag sett det på TV4.
Så nog har jag sett det. En solklar hakning som får Sanny ur balans.
Sedan att Pluss drar med sig Sanny i sitt eget fall också, så han gör illa sig i handleden när han får den mellan Sanny och sargen.
Det har väll inte du sett förmodar jag ?
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Sune: Ja två saker... nämn någon mer?

Fick inte ni också matchstraff idag? Jag tycker det var helt fel. Vi fick ett exakt likadant mot Färjestad. En rövtackling. Av vilken anledning. Jo för det första spelaren som tog emot tacklingen kunde forstsätta. Det främsta kriteriet för ett matchstraff är att spelaren som tar smällen inte kan fortsätta. Två. Det är inte en otillåten tackling.

Den Jens Karlsson gör tycker jag är matchstraff tack vare att spelaren blir skadad. Annars är den lika farlig som den som Alavaara fick ta emot idag....
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Helg Ernest: Det stämmer som du säger att regeln är sådan, och domaren har säkert bedömt det som checking from behind, iom att han dömer för 5+GM. Men frågan är ju, när man sett repriserna, om det verkligen var checking from behind och vårdslöst spel? Man måste väl vara så pass ärlig mot sig själv att medge att det inte ser speciellt farligt eller vårdslöst ut, när man ser bilderna i efterhand?
Dessutom så är ju båda spelarna mer eller mindre nere på isen när de befinner sig närmare än 1 meter från sargen.
Du har helt rätt när du antar att Plüss förmodligen inte var medveten om att sargen var så nära när hakningen kommer. Därför ska han då heller inte få mer än en 2:a för hakning iom det är det vanliga straffet när en hakning görs på open ice, sas.
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Huge: Näe jag kan inte säga samma sak om t.ex. Frölunda eller Brynäs då jag önskar brynäs all motgång det finns att nå. I princip alla matcher jag sett brynäs spela under de senaste 7 åren (cirka 40 matcher) så spelar dom fult och riktig grishockey. Och näe, jag gillar inte brynäs för det. Men det ska dock sägas att dom lagt det spelet bakom sig förutom EN viss spelare.

Men om övriga lag kan jag säga det ;-)
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Huge: Vad ska man göra när en medsplare ligger skadad på isen? Det lönar sig knappast att börja skrika och svära.

Jag bedömde det som en serie av olyckliga omständigheter. Men något annat än matchstraff är oundvikligt.

Det går ju att säga att Bulan hukade sig när Sjögren tacklade honom, därför vart det som det vart.
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Helg Ernest: Du har ju inte sett situationen det är ju helt klart. Han får en hakning ja. Men efter hakningen putar han ut med rumpan för han känner att någon är i ryggen på honom. Han hoppas med detta undvika tacklingen. Ha lite känsla när du tittar på hockey. Framför allt när det går i slow motion.
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Huge: Hahaha du verkar inte vara så värst insatt i det där du... klart som fan att FBK, LHC, VF och HV har haft fördelar genom de senaste åren. Liksom Brynäs haft för flera år sen men nu t.o.m Timrå mer fördelar tycker jag än Brynäs.

Jo Sjögren ville ju mörda Bulan.

Om dina så kallade objektiva ögon missat det jag tycker om händelsen gör jag en kort repris: Jag är väldigt säker på att Pluss inte gav sig in där för att skada Sanny eller hade något sådant i tankarna för att göra det. Är väl bara några fåtal som tycker det här inne. Men det är ändå matchstraff, som de flesta också tycker.

Näe klart som fan inte spelarna tycker det. Då oroar dom ju sig för fan bara över Sanny. Vet inte hur spelarna i Brynäs gör om dom ger sig på han som körde över spelaren, men så gör vi inte i Timrå. Och jag tror nog dom också delar min och din åsikt om att Pluss inte menade illa med det han gjorde. Han har inget motiv till det ens.
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
FreddanVF:

Ja men det konstiga är att det ofta tycks inträffa allvarliga händelser när Frölunda är inblandade....minns även Jens Karlssons tackling mot Patrik Wallenberg...också en liknande händelse. Tillfällighet? Tja...
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
FreddanVF: Helt rätt! Ge honom 2 matcher för checking from behind.
sedan 3 macher för hooking som var orsaken att han åkte så nerböjd utan balans.
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
andyo: Ja men å andra sidan så tycker jag att det är upp till alla spelarnas ansvar. Hade Sanny åkt mer upprätt när han får knuffen i ryggen så hade det inte hänt något. Nu är det i princip Sannys eget fel att det blir så illa det blir. Han åker böjd framåt och har i princip noll balans när han får en liten knuff i ryggen vilket i sig gör att det blir så våldsamt. Enda anldeningen att han åker så är att han ska göra sig icke tacklingsbar men alla puckförande spelare är tacklingsbara då har han själv ett ansvar att göra så att det inte blir farligt för honom själv.

Men trots detta så är det ett solklart matchstraff om man tolkar reglerna. Fast jag tycker det ska vara klarare direktiv från hockeyförbundet att sådana här grejer kommer inte ge långa avstängningar för det är inte enbart spelaren som "tacklar" som är den felande länken.
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Huge: Faan Sjögren har väll inte kunnat ställt sig på knä bara för att få en axel mot axel tackling ? Så nu skall man ta hänsyn till och favorisera spelare som bara är en tvärhand hög.
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Huge:

Men vafan...bulan nådde ju bara upp till knäna på Sjögren så det är väl inte så konstigt att det blev som det blev...
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
r8n: Jo men vilken säsong var det? Vilken ranking hade Timrå inför den säsongen? Jo just det... och det Marcus Nilsson gjorde vill jag inte yttra mig så mkt om. Antingen ser det mkt värre ut än vad det var, eller så var det riktigt tur att Kalle fick behålla synen
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
andyo: "Jo och du hejar på brynäs, behöver inte säga något mer det säger ju allt.. "

Helt riktigt: det säger allt.
Nämligen att jag är helt objektiv i detta läge, då jag inte har några sympatier för vare sig Frölunda eller Timrå.
Kan du säga samma sak?
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
andyo: Det där dösnacket om att topplagen skulle ha ngn sorts fördelar på bekostnad av de s.k mindre kända lagen är ju bara patetiskt och dessutom helt felaktigt. Att spela på underdogsträngarna och att alla minsann är emot oss mindre kända lag känns lite töntigt, minst sagt.
Sjögrens tackling på Bulan var ngt helt annat än det här. Ett medvetet jättehopp mot huvudet nära sargen.
Vi får väl se vad era egna spelare och ledare anser om händelsen, när den värsta supporterhysterin lagt sig.
Verkade iaf inte som att era killar uppfattade det hela som ngt ojust eller avsiktligt. Iaf inte av reaktionerna när det just hänt att döma...
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
FreddanVF: Näe men spelarna kommer tappa respekten för vandra mkt mer och det är ju ganska självklart att det kommer bli mer såna här fall i såna fall.
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Huge: Har du köpt aktier i ABBA ? Det har förekommit mindre allvarliga tacklingar bakifrån som renderat i matchstraff.
Regeln säger att man inte får tackla en spelare bakifrån som är närmare än en meter från sarg. Sedan spelar det ingen roll om man bara smeker motspelaren i ryggen. Det värsta är ju att han dessutom drar ner Sanny i armen, därav gör han illa sig själv i handen. Den blev ju mosad mellan Sannys axel och sargen
Förmodligen var han nog inte medveten om att sargen var så nära.
Men man är ju ansvarig för sitt handlande oavsett om det var meningen eller ej.

Men match straffet på Svedberg är en klockren höfttackling, ingen j..a bentackling.
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Huge: Jo och du hejar på brynäs, behöver inte säga något mer det säger ju allt.. Näe men dåså då jävlar anama hade det blivit 50 mer hjärnskakningar per säsong om du hade styrt serien. Ganska tur ändå nu när jag tänker efter hur reglerna är uppbyggda och hur de efterlevs. Lovar att jag ska tänka på dig nu i fortsättningen när jag vrålar ut min ilska på domarna hädanefter & tänka hur bra vi har det egentligen.
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
andyo: Var det inte en viss djurgårdare som stoppade fingrarna i ögonen på Kalle K. Det vart väl bara 6 matcher för det, har jag för mig...
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
andyo: "Fy fan vad hjärnskador det hade blivit med din elitserie Huge, jag undrar hur länge Tommy Sjödin å Casselståhl hade överlevt då jag..."

Så det är alltså potentiella massmördare som spelar i elitserien? Om man ska tro vad du skriver nu så är det matchstraffet som straff som är anledningen till att spelarna i Elitserien inte åker omkring och slaktar varandra? Du verkar tro att alla är ute efter att skada varandra vid sargen?
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
andyo: Du svamlar som du har vett till, och det vettet ger jag inte mkt för.
Hakningen är upprinnelsen till hela situationen, och hakning brukar ge 2 minuters utvisning. Att Plüss därefter mer eller mindre pga sin fart tar Lindström med sig in i sargen, är ju rätt uppenbart om du sett bilderna.
Men du har sannolikt ledsyn. Röd vit sådan....
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Huge: Nej det kan du lita på att han inte kommer få var så fruktansvärt säker. Det är ju Frölunda vi snackar om Huge. Hade Timrå vart Sveriges ledande hockeylag den säsongen Sjögren tacklade Bulan så han fick vila ett byte så hade han fått kanske 1-2 matcher, nu fick han 9 matcher. Så är det i hockey, eller ska jag säga i Svensk Hockey.

Fy fan vad hjärnskador det hade blivit med din elitserie Huge, jag undrar hur länge Tommy Sjödin å Casselståhl hade överlevt då jag...
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
andyo: Måste besvara mig själv. Du Huge, tycker du alltså att på alla jävla grejer att det ska vara två minuter? T.ex. en slashing som en Brynässpelare bjöd Richard Wallin på för några år sen? Han ska ju ut för två min slashing eller hög klubba. Eller om man gör en riktigt jävla ful å medveten armbågstackling, som i många fall kan leda till matchstraff.

Det måste finnas vissa nivåer och även när det gäller det här. Spelar fan ingen roll vad dina objektiva skitiga brun, vit, gula dränkta kaffeögon säger. Helt korrekt matchstraff.
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Bissett19: Ja, 2 minuter för hakning, på sin höjd.
Nu känns det ju som att Plüss får ett för hårt straff pga skadan, dvs följderna av hakningen.
Hade hakningen däremot skett betydligt närmare sargen så hade domaren eventuellt kunnat åberopa vårdslöst spel och ngt som Plüss borde ha kunnat förutse ge allvarliga skador. Vid checking to the head nära sargen så bedöms ju det som allvarligare än om checkingen görs ute på open ice, sas.
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Knylan: Ja, det är klart att man ska uppleva hockey live så ofta det går. Men i mitt fall så är det väldigt svårt att kunna ta sig till fler bortamatcher. Det är ju tur att de inte spikat hela säsongen iaf. Men en jämnare lagfördelning på hösten är väl att föredra.
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
andyo: NEj det är solklart matchstraff. Men Sanny har liten del i det som försöker göra sig "otacklingsbar" Man ska inte huka sig vid sargen då kan det gå illa. Men Plüss borde haft känsla och tagit axel mot axel en sekund senare.

Men jag hatar spelare som hukar sig vid sargen för att göra sig otacklingsbara. Då händer sånt här. Och det gäller alla.
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
andyo: Alla hade ju tagit matchstraff för de där, fast kanske inte Glenn lundin för han skulle väll ha lånat dommartröjan
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Huge: Okey så det var bara en enkel hakning säger du, jo å hur jävla objektivt var det där på en skala då. Vet ju inte vad mina vitröda ögon ser men jag ser en Pluss som hänger över sanny å kör honom med huvudet nere rakt in i sargen. Men det skulle väl vart 2min på Pluss...
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Lemmy: Så kan det vara... Tänkte mest med utgångspunkt från mig själv. Det finns ju helt klart publik som är mer enögda än andra! (hrkl MoD...bla.)
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Huge: Äru inte tyst nu skickar jag glenn lundin på dig!
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Kerstin_k: Ja, låt oss hoppas att de flesta anpassar sig efter nolltoleransen snabbt. Klubbor ska vara på isen om möjligt. (Ibland måste man ju höja den i luften för balansens skull.)
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Bissett19: Enligt regelboken så kan man faktiskt få 5+Game och till och med 5+Match Penalty för hakning så underskatta inte domarna, eller hakningen :P
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
r8n: Alltid samma snack om orättvis fördelning av TV-matcherna hit och dit varje år. Canal+ o.s.v, måste ju basera sin planering av matchsändningarna på något, och då är det givetvis enklast att göra det på föregående säsongs resultat. Man kan knappast, som vissa verkar tro, bara kunna slänga om planeringen för att TIK vunnit matchen före och ligger högt upp i tabellen. Det är ju med all säkerhet därför dom bara planerar för hösthalvan av säsongen, och sen gör en ny planering till våren.

Hur orkar folk bli lika irriterade varje år? Försök att komma iväg på fler bortamatcher, SK står gärna för subventionering av minibussar.
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Huge: Så två minuter för hakning för Plüss då??.......:)
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Huge: Men visst såg väl du också att Plüss hakade Sanny så att denne tappade balansen? Om Plüss inte gjort något hade Sanny förmodligen stått upp och klarat av att ta tacklingen. Helt klart.

Olyckligt att det skulle sluta med en skada.
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
r8n: Visst är det så med de flesta publikumen ja, fast jag tror faktiskt att de är mer sporstliga i G-borg än på många andra ställen, nu tänker jag inte på detta extrema fall utan på alla de matcher jag sett, både live och hört på Tv-Radio genom åren.
Kommentera

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
andyo: Er fystränare har koll på läget. Han säger att det är den lilla hakningen innan Sanny tappar balansen, som är upprinnelsen till hela situationen. Hakningen kommer ju långt innan de båda kör in i sargen, så egentligen hade 2 minuter för hakning varit det korrekta straffet. Den som efter att ha sett bilderna hos TV4 och sedan påstår att det inte är en olyckshändelse eller ngt oavsiktligt, han eller hon måste vara synskadad. Alternativt så vitröd att detta skymmer den egna förmågan att se objektivt på situationen.
Kommentera

« · 759999 · »