som de nu blev så är man lycklig att vi inte riskerade ekonomin med massa importer =rätt ner i källaren får vi behålla större delen av truppen tror jag detta blir bra👍 p.s)hur ofta blir ett lag som nyss åkt ur shl ett topplag i hockeyallsvenskan?? ingen som krävt det heller.. kolla modo/löven..som skulle bara upp vi satsar helt rätt.. nubben ..vet vad han gör👍
måste kännas konstigt för LIF o oskarshamn...fri plåtar för nästa säsong... tror vi är ännu bättre till nästa säsong då går vi RAKA vägen upp... tror vissa klubbar som satsat hårt att gå upp..inga namn nämda kommer få svårt med ekonomin nubben👍du får 👑
Vad spelade vi ens för den här säsongen? Motivationen att gå och titta på hockey är att man alltid kan vinna något, matchen, serien, skytte- och poängligor, kvalserie, derbyn osv. Att bara avsluta en säsong utan att utse någon vinnare eller förlorare är för mig helt absurt, varför gick vi ens på matcher isåfall? Varför betalade vi för cmore? Visst, stödja laget, såklart superviktigt, men priserna att gå på en match var helt ur proportion till vad dom i slutändan var, dvs träningsmatcher.
Jag kanske tänker helt snett, men mina genuina känslor är att jag vill ha något tillbaka för all tid, pengar, nervositet, glädje, ilska och hela resterande register av känslor man känt under säsongens gång. Fansens investering måste betyda nånting, att bara se till lagens intressen är för simpelt tycker jag.
Jag kan bara prata för mig själv, men att sopa säsongen under mattan som om den aldrig hänt gör mig inte direkt taggad inför nästa säsong. Eller säsongen efter de heller. Jag kommer alltid älta den här säsongen och undra vad som kunde ha hänt. Samtidigt som folk kommer ge LIF och IKO skit för att dom egentligen inte förtjänar att spela i SHL(med all rätt ska tilläggas).
Det bästa långsiktigt för svensk hockey är att skicka ner lagen som förlorade sina serier och spela SHL med 12 lag, pengarna som skulle gått till lag 13 och 14 delar hela HA på i fallande ordning från nuvarande säsong där LIF och IKO har samma värde som Löven. Modo ligger ett snäpp ner och Timrå ännu ett snäpp ner osv. Detta för att Löven vann serien och inga andra lag hann vinna nånting och tycker inte SHLs sämsta lag ska få mer än HAs bästa. Nästa säsong går 2 lag upp direkt och yttligare ett lag får kvala upp efter ett litet slutspel.
Hur som kan dom inte låta det sluta bara såhär. Snälla SIF/SHL/HA, GÖR NÅNTING!
Simmalugnt: Hans drömscenario var ju att medias gullungar från Dalarna fick stanna kvar samtidigt som Foppas gäng och Löven skulle få friplåtar...... plus givetvis att Gnaget fick behålla sina plats.
Frebog: då ska Timrå ha tillbaka sina 5 miljoner som dom fick betala ifjol då dom gick upp. Nån jävla rättvisa måste det bli. Det är självklart att Oskar och Lif ska betala. Dom är vinnare allafall..
Har svårt att se att IKO och Leksand ska behöva betala något till oss andra tyväär. För dom kommer nog hävda att dom inte ska dela med sig utav några pengar bara för att dom inte fick chansen spela ett kvalspel dom ändå hade vunnit (enligt dom själva).
Bragd-Birger: alla SHL lagen borde få betala en summa till alla kvallagen. Dom enda vinnarna i detta skit är SHL lagen. Nu blir glappet ännu större till HA. Kompensation måste utkrävas! 5 miljoner av både Lif och Oskar och övriga 1 miljon. Det skulle vara lite plåster på såret.
Bragd-Birger: Då kommer inte oskarshamn klara av kostnaderna. då de eventuellt inte kommer få dispens för arenan iår och kommunen får agera slagpåse. Leksand brukar ju fixa det på något lustigt sätt.
Då kommer Oskarshamn få ta upp spelare från j20 ELITE som inte ens är den högsta serien bland j20. Och jag som bor i grannkommunen och jobbar bland ungdomar vet hur jobbigt de har att ta fram egna produkter. Så då lägger de sig nog själva.
En logisk men samtidigt skitlösning. HA-lagen fick den bruna änden på pinnen. Någon form av kompensation måste till. Förslag: både LIF och Oskars får pröjsa motsvarande SHL-fallskärmen till de kvalande HA-lagen. I fallande ordning: mest till finallagen, minst till sist placerade kvallag (utifrån grundserien).
mikenomad: Lite väl snabb på hanen vad gäller beslut, kan jag tycka. Man hade kunnat nöja sig med att ställa in och med det köpt sig tid att komma fram till det minst dåliga av alla förslag. Hur det än är drabbas många negativt av det beslut man så hastigt tog idag.
Nåväl, just här och nu är det egentligen skit i samma. Hela grejen är ju större än vilken liga olika lag ska spela i.
Ska bli oerhört intressant att se efterdyningarna av det här. Vad innebär det på spelarmarknaden att alla lag, i typ hela världen, vet redan nu vilken liga man spelar i nästa säsong? Är det här fördelaktigt för spelare eller sportchefer? Hur stor smäll blir det här för de olika lagen? Många lag har ju lagt stora summor för att lyckas ta sig upp i år. Och så blir det så här.
Vi kan väl åtminstone sitta relativt lugna i båten. Jag menar; inte en chans att Berglund och Boyce lämnar på grund av nått virus!
Ja men då är det bara att fortsätta swisha så vi kan få ihop ett slagkraftigt lag nästa säsong också, hoppas att klubben är lite mer på gällande den kampanjen även om det kanske sticker i ögonen på vissa nu när corona förbannelsen härjar fritt, Löven och Modo har ju hovat in miljoner redan och vi står väl på 200 tusen om man får gissa.
Gavelo: Instämmer. Denna säsong var den bästa på länge just tack vare striden i toppen med 3 "nästgårds" norrlandslag. Jag satt t.om och såg björklöven-modo matcherna ibland..
Nästa säsong blir inte i närheten lika spännande så länge man inte tampas om #1 i tabellen
EArk: Det är väl också en sak som borde didkuteras, seriesystemet. Om den här säsongen aldrig existerat borde det rimligaste vara att samma förutsättningar som gällde inför den här gäller inför nästa. Dvs direktupp-och nerflyttning skjuts ett år på framtiden
mikenomad: känns jäkla gött o ha nubben och fredde i Timrå, vilket dreamteam! Nu tar vi nya tag inför nästa säsong och tror vi får ihop ett spännande lag igen 😀
cloon: men det är väl direkt upp och nedflyttning nästa år, så spelar ju egentligen ingen roll hur bra lag 13-14 är i uppflyttningssynpunkt, det blir ju ändå ingen matchserie mellan HA och SHL lag
cloon: Exakt. Jag tar för givet att sådant diskuteras, att det tas ansvar för att säkerställa att förutsättningarna för HA-lagen blir någotsånär likvärdiga som inför den gångna (icke)säsongen
Tycho: vore bra om man begränsar möjligheten för Shl att nu värva alla toppspelare från HA. Vore ju förjäkligt om tex Leksand och Oscars tar sina tv miljoner och köper canata, Tambelini , lundin etc
För och främst, BRA BESLUT ATT STOPPA SÄSONGEN! Det jag stör mig mest på är varför de ens behöver ta beslutet om upp och nedflyttning idag? Ta beslutet att avsluta säsongen idag och sätt er sedan i lugn och ro för att komma fram till en pragmatisk vettig lösning. Om man tittat på olika lösningar och scenarion under 2-3 veckor tror jag man hade kunnat lösa det på ett bättre sätt än beslutet idag. Det känns som ett fegt beslut för att man inte hade tid att djupgående titta på vilka alternativ som finns. Grattis LIF och Oskars, minst en av er spelar SHL 21/22... Pinsamt Svenska hockeyförbundet!
Grabola: Håller helt med. Inget lag ska gynnas eller missgynnas pågrund av ett virus som troligen kommer vara ett minne blott här i Sverige inom en snar framtid. pausa, se hur läget förändras och sen ta beslut. kvittar om det är om 2 veckor eller 2 månader. SLUTA GYNNA SHL LAGEN!
Sätt alla aktuella lag i karantän i 14 dagar. Sen samla alla lag i på en plats och kör en kvalserie under en vecka. Tycker det är mest rättvist. Nästa år ser förutsättning annorlunda ut. Vi i HA är de stora förlorarna här.
kulltorp: Nubben är en smart man, han såg detta komma! förlåt Nubbis att jag var arg tidigare säsongen att du inte värva upp hela kassan. Nu sätter jag upp en bild på dig åvan sängen!
Nä, nu kan man släppa den här säsongen och fokusera på andra saker ett par månader. Nu ska jag öppna en flaska cava och njuta av att mådå inte gick upp i år heller.
Veteranolle: Detta är endå sorgens dag för ishockey, med några få vinnare. Tänker främst på Oskarshamn,leksand,AIK. För både IKO och LiF betyder det mer pengar nästa säsong=bättre lag. Det är de som mest stör mig, att det verkar inte vara något snack hur man ska dela upp pengarna... Menmen vi får väll bara sikta in oss på nästa säsong, tycker endå denna säsong har varit över förväntat. Synd att vi inte kan ge grabbarna ett värdigt avslut.
DalleRalle: Får vi bara bort detta förbannade virus och vi får hämta igen oss lite så kommer det att bli super spännande att följa alla nya lagbyggen. Vilka spelare försvinner och vilka kommer ?
Håll humöret och modet uppe alla hockey vänner oavsett vilket lag ni håller på för det här ska vi klara av tillsammans.
DalleRalle: Tycker att det kunde spelats innan säsongen 20/21 om nu corona-viruset är borta ur svensk mark. Tycker det är dåligt att lämna ett beslut 1 vecka efter att säsongen pausades. Dessutom kan jag hålla med om att viruset inte kunde förutses, men det hade kunnat planerats bättre och mer jämlikt.
kulltorp: Inget direkt trollande kring detta, det var som sagt det enda rätta. Sen kanske man har varit lite halvosäker under tiden, om förbundet ska göra något helt oväntat. Men detta är givetvis det bästa alternativet.
Amitiel: Absolut, det jag menade var att det hade inte varit något negativt för Timrå om ni och Löven hade fått gå upp. Mer än att det skulle svida i rivalitetshjärtat.
mikenomad: Mitt förslag är att både Leksand och Oskars degraderas AUTOMATISKT till HA efter nästa säsong (om det blir någon) oavsett sportsliga resultat; Dessutom ska lagen som idag inte har möljlighet att kvala sig upp i år få en ekonomisk ersättning (alla serier).
nectis: Minskar väl för alla, nästa säsong får ju bara 1 HA lag chansen att gå upp istället för 2, sen som vanligt kommer ju HA lagen att bli rensade på spelare av SHL lagen.
Så är ju SHL lag som är vinnare och HA lag förlorare.
Fan vad skönt ändå, nästa år slipper man den där jävla hetsen med att komma 1-2a. Ett rimligt mål är att iallafall ta sig topp4. Sen växlar man upp i slutspelet!
DalleRalle: Men fan vad sjukt ändå, tänk om nån sagt inför säsongen till Oskar att de skulle klara sig kvar i SHL pga ett influensavirus. Var är logiken i det hade man ju tänkt 😂
DalleRalle: Dock är inte detta enbart en förlust för Modo & Löven. Våra chanser att gå upp nästa år minskar i och med detta också. Samtidigt hade inget av lagen förtjänat en plats ännu så detta var det självklara beslutet.
så är man lycklig att vi inte
riskerade ekonomin med massa importer
=rätt ner i källaren
får vi behålla större delen av truppen
tror jag detta blir bra👍
p.s)hur ofta blir ett lag som nyss åkt ur shl
ett topplag i hockeyallsvenskan??
ingen som krävt det heller..
kolla modo/löven..som skulle bara upp
vi satsar helt rätt..
nubben ..vet vad han gör👍