1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590402 inlägg · 6216 ämnen

HA Slutspelsserien 2020

« · 2047829 · » Till forumet

Sv: HA Slutspelsserien 2020
Förhoppningsvis känner Dahlen att han har lite saker kvar att slutföra här och stannar en till säsong😀
Låst ämne

nectis:väntat ändå LIF och IKO gnuggar miljonet
Låst ämne

mikenomad: Vad ska Wennerholm skriva nu?

Nubben har ju sagt att vi ska gå upp nästa år va? Så gör oss inget
Låst ämne

Matsg: Som väntat, det enda förnuftiga i nuläget
Låst ämne

Bragd-Birger: Oskars har redan släppt sina 5 transatlanter varav den amerikanske poängkungen Tyler Kelleher. Dom kommer inte tillbaka för ett eventuellt kvalspel. Och Oskars är beredda att ta konsekvenserna av detta enligt deras generalmanager.
Låst ämne

Bragd-Birger: Jag kan hålla med ... de har ju spelat 52 omgångar och ligger på kvalplats. Det är en svår situation. Hoppas de löser allt på ett bra sätt.
Låst ämne

Bragd-Birger:

Det jag gillar i ditt förslag är den ekonomiska modellen för att kompensera klubbarna.

Största frågan för mig är inte vilken serie lagen ska höra till eller vilka som ska upp och ner, utan största frågan är hur man skyddar klubbarna med svag ekonomi och hittar en lösning kring ekonomisk kompensation, dom har redan tufft i ha.

Ta bik eller Västerås som exempel, dom har haft det tufft under säsongen, slutspelsserien var deras chans till lite extra intäkt. Bägge klubbarna åker på en bortamatch som genererar extra kostnad men fick ingen chans att ta igen detta på en hemmamatch.

Timrå, modo och löven står nog bättre rustade även om det blir tungt och dom måste kapa lite i budget nästa år och det blir ett hack i satsningen mot shl, då man måste ta 1 eller 2 år att ta igen tappet.

Därför gillar jag ditt förslag trots att jag egentligen inte vill se någon rörelse mellan serierna i detta läge. Men som du säger kan man ta tv pengarna och sprida ut på alla ha lag, självklart viktat på nått sätt.

Andra alternativet är att låta Lif och iko vara kvar i shl, ta från alla lags tv pengar och tryck ner i systemet, även ner till div 1. Men detta kommer ju storklubbarna i shl aldrig acceptera.

Dock lär väl cmore sätta stopp, vi får inte glöma att dom betalar för ett visst antal matcher mm i shl. Tror nästan cmore är de största hindret för konstruktiva förslag då dom har ett avtal och stort vinstintresse och stort inflytande över svensk hockey tyvärr.
Låst ämne

Västervik och Vita Hästen har eget kapital under Ha krav. Karlskoga ligger precis på gränsen. Timrå och Modo är de enda lagen med över 6 mkr i eget kapital. Björklöven når väl med säkerhet denna nivå nästa bokslut. Alltså borde Västervik, Vita Hästen och Karlskoga gå bort direkt. Står då mellan Södertälje och Västerås för jämt antal lag. Om nu Oskarshamn blir kvar...
Låst ämne

Kan tänka mig att LIF och Oskars skulle suttit mycket tryggare i båten nu om spelet stoppats någon vecka tidigare, innan serien avslutats. Då hörde dom ju lika mycket till SHL som Lule eller Frölunda.
Men nu hann man spela klart, och då har vi ett annat läge. SHL består nu av 12 klubbar, och LIF:s/Oskars serietillhörighet ska avgöras genom kvalspel.

I mitt tycke borde LIF/Oskars spela i HA till hösten. Fördela pengarna för 2 SHL-lag på klubbarna i kvalet. Mest pengar till LIF/Oskars så klart, därefter ett mindre belopp till de två allsvenska finallagen, sedan en fallande summa från lag 3 och nedåt.

Inför sedan en temporär kvalmodell för nästa säsong där upplägget i princip följer årets, dock utan att något lag ska kvala mot ett SHL-lag. Dvs: vinnaren av den allsvenska finalen går upp direkt, likaså laget som vinner serien mellan allsvenska finalförloraren och kvalserievinnaren.

Inte perfekt på något vis, i o m att SHL i praktiken blir en stängd liga. Å andra sidan ger det arbetsro inför en säsong som mycket väl kan bli väldigt rumphuggen pga Corona. Det är ju inte på något sätt givet att säsongen drar igång som vanligt i höst.
Låst ämne

"Fakta/Minimikravet på svenska ishockeyföreningars eget kapital från den 30 april 2018.

SHL: 4 miljoner kronor (2018), 5 miljoner kr (2019), 6 miljoner kr (2020), 8 miljoner kr (2021), 10 miljoner kr (2022).

Hockeyallsvenskan: 1,5 miljoner kr (2018), 2 miljoner kr (2019), 2,5 miljoner kr (2020), 3 miljoner kr (2021), 4 miljoner kr (2022)."

Om nu detta gäller just nu...

Kan inte eget kapital styra vilka av ha-lagen som kan tas upp vid utökad SHLserie? Har alla lag i slutspelserien ens eget kapital som gäller för Ha?
Låst ämne

Oskarshamn släpper 5 transatlanter omedelbart som vill hem i nuvarande virusläge. Vad skulle Oskarshamn ha för chans i kvalet? Är de givna att få vara kvar i SHL?
Låst ämne

mikenomad: Haha😂
Låst ämne

TIK1928:
😂
Se nya Tweets
Tweeta
Emil Westergren
@westergren83
·
14 mars
Högskoleprovet ställs in. Antar de följer ”Modo-modellen” och låter alla som pluggat hårt få komma in på den utbildningen de vill..
Låst ämne

Charliejfz: Jag förstår också att det blir stor frustation hos både Modo och Löven, men jag anser sen inte vare mer värd än t.ex Timrå, Karlskoga, Västerås, Södertäljes, Vita Hästen och Västervik. Jag anser att alla dessa lag ör med i samma slutspel och slåss om en sak, att ta steget upp till SHL, och Björklöven ska inte ha några fördelar för den sakens skull bara för att man kom etta i grundserien. Dom kan lika gärna ha förlorat den och möt ett eventuellt Timrå i en andra final, vad gör då dom mer värdiga den där ”gratis-SHL-platsen” än låt säga då Timrå?
Jag tycker att om man i slutändan inte kan på något sätt få spela om detta så kan man heller inte favorisera vissa lag bara på grund av att det tycks vara synd om dom för att dom gjort en så bra säsong på många många många år..
Låst ämne

kulltorp: Håller med att det är bäst... varför joxa till det och flytta upp lag när de inte fått möjligheten att kvala mot SHL lagen. Visst, jag tycker nog egentligen att man kunde utgått från nuvarande sluttabell. Jag förstår till fullo den stora frustrationen hos Modo och Löven. RBK har gjort sin bästa säsong någonsin, är nu på CHL plats men glädjen kring det är svår att få fram, Vi får tänka på framtiden och nya möjligheter.
Låst ämne

kulltorp: Modo och Löven är dom stora förlorarna i den här soppan. Vore intressant att se vilka summor dom satsat på att gå upp i år. Vinnaren torde vara Timrå som kört budgetvarianten i år. Nubben satt lugn i båten!
Skrattretande att läsa om Modo och Lövens vd att dom nästan kräver att dom lagen ska få gå upp pga det här viruset. Skamligt är ordet. Blir det så ska jag sluta se på hockey och säga upp mitt cmore.!
Låst ämne

TIK1928: En som tappat det helt till sist är Wennerholm, han måste ha fått en sällsynt svårartad Corona som satt sig på hjärnbarken. Nu försöker han desperat försvara Modo och Lövens plats i SHL även vid endast 14 lag och svamlar om att de är mer förtjänta av de än Oskar och Leksand.

Han jämför alltså på allvar prestationer mot Kristianstad, Almtuna, AIK, Västervik mfl med att möta Färjestad, HV71, Luleå, Skellefteå mfl under en hel säsong och värderar dessa lika. Han är så jävla kåt på Modo att man rodnar.

Alla vet att galenhöken är Malmöit och att det tar sig i uttryck genom ett lite överdrivet stort fokus på Malmö i hans texter. Men han är ett proffs till skillnad från W och skulle aldrig ens drömma om att ta parti så här
Låst ämne

SMÅLAND: har du handlat på Calles i Burg
Låst ämne

MrLöven: Det enda skitsnacket här kommer ifrån dig just nu!
Om Nubben gått ut i media och sagt samma sak som eran VD om vi hade första eller andra platsen så hade jag skämts ögonen ur mig!! Det står jag för!

Och komma att påstå att han och vi också för den delen uttryckt oss på samma sätt om vi legat etta är en fruktansvärt dålig bortförklaring på ett dåligt uttalande. Det är ju bara ett påstående som saknar grund.

Jag kommer aldrig ändra mitt tankesätt kring detta. Pinsamt att försöka få en gratisplats bara för att det utbröt ett virus och att man kom etta i grundserien som inte betyder med en finalspel och hemmaplansfördel till något som inte ens är säker mynnar ut i ett kval till SHL, tycker du kanske vi ska utse Luleå till SM-Mästare också, och bara ge dom ett en guldmedalj? Dom van ju grundserien??

Tycker kanske du ska fundera kring vad du hade tänkt om det var omvända rollen istället?

Och i sak så har ju Nubben, Sanny m.fl rätt, varför om så skulle bli fallet ska just Löven och Modo bara få gå upp då? Isåfall har väl Modo ingenting då dom kom tvåa?? Och ska tvåan upp ska väll ALLA slutspelslag upp? Finns ingenting som kommer göra detta rättvist på något sätt, inte för er inte för oss inte för någon.
Låst ämne

MrLöven: Har jag sagt det?
Låst ämne

Om det skulle gå att spela klart kvalserien så kan vinnaren samt Modo och Björklöven gå upp, Oskarshamn och Leksand får vara kvar.
SHL utökas tillfälligt med 3 lag. Är det ett stort problem med ojämnt antal, är väl bara i sista omgången det blir ett problem?
Nästa säsong så åker 4 eller 2 lag ur beroende på om man vill utöka SHL eller inte och 1 går upp.
Då är det inte några lag som blir missgynnade men 5st har tur genom att gå upp/vara kvar utan att kvala.
Det behövs spelas 4 omgångar utan publik, kan väl inte sprida corona så mycket.
Låst ämne

Bad_Brett: Det enkla att flytta upp löven och Modo är inte det enkla. Det enklaste är att ingen åker ur, ovh ingen går upp. Rättvisast ja.
Finns inget annat om man är objektiv.
Jag repeterar, det fanns ingen serie med direktuppflyttning när vi startade säsongen. Alltså kan man inte hitta på ngt sånt nu.
Faan ni modoiter är ju så trångsinta så man dör.....
Låst ämne

hanzon: Ungefär så är mitt förslag oxå. Flytta upp alla 8 som nu har chans på SHL, samt att IKO och LIF är kvar, sedan dela upp i Norr å Söder, med 11 i varje. 8 bästa lagen i resp går till slutspel (8-dels), sist i resp får på ngt vis sätta sin plats på spel mot HA lag.
Låst ämne

EArk: Frågan är ju komplicerad på så sätt att det rör sig om tre lag som verkligen hör hemma i SHL och som gissningsvis både sponsorer och fans vill ha där. Samtidigt är det extremt viktigt inom svensk idrott att popularitet och ekonomi inte ska styra de sportsliga möjligheterna.

Det absolut enklaste hade varit att utöka serien till 16 lag och låta Björklöven och MoDo gå upp direkt, men hade jag varit Timrå-supporter hade jag blivit vansinnig. Samtidigt så kan ni ju inte veta om ni ens hade rott hem tredjeplatsen även om mycket tyder på det, vilket innebär att övriga lag också måste få en chans till uppflyttning i sådana fall.

Att köra någon form av kval i höst känns också omöjligt, eftersom många kontrakt har löpt ut då, spelare med SHL-klausuler försvinner etc.

Har funderat lite på om man skulle kunna göra som på den gamla goda tiden, att man lyfter upp ett visst antal lag och att man efter att alla har mött varandra två gånger så flyttar man ner de fyra sista eller vad det kan bli till Allsvenskan. Så att lagen "räknas" som SHL-lag så att kontrakt med SHL-klausuler fortsätter gälla, klubbarna får ta del av TV-avtalet för SHL etc.

Men, men, vi vet ju inte ens om utbrottet är över i september. Mycket talar ju för att det inte är det.
Låst ämne

MrLöven:
Ingen i HA är ju klar för direntkval mot shl. Ett sv lagen modo/löven är klara. Det andra har bara 50%chans stt gå vidsre baserst på tidigare år.
Och alla topp 8 har ju chabske att ta sig till kval. Vissa mer chans än andra.
Skulle timrå vinna slutspelsserien och löven modo spela 5 matcher. Då tror iaf jag att Timrå vinner mot den förloraren. För att ladda om efter en sådsn sur förlust tror jag blir svårt.

Känns hekt orimligt att lyfta upp modo/löven. Likaså orimligt att lyfta upo topp 8 i HA.
Minst lika orimligt som att ingen ska gå upp.
Och samma sak gäller att spela klart senare. Det ör nog det sämsta alternativet, då allas formtoppar osv har löpt ut..

Jag har funderat mycket på hur detta ska lösas. Men kommer inte fram till något bra alls. Pest eller kolera är det dom gäller.
Lif och iko är ju faktiskt utanför shl. Så kanske flytta ner dem och sedan ha fler platser upp till shl året efter?
För de har faktiskt förlorat sin shl-status, men ingen i HA är ens klar för kval uppåt.
Låst ämne

JanneH: ja i mitt inlägg utgick från att ifall det inte blir något spel så för man köpa det.

Sen känns det troligt att det blir just så, då SHL redan ställt in sin säsong liksom många andra länder
Låst ämne

EArk: varför går det inte att spela klart kvalet med tomma läktare? Det är väl bara att testa alla spelare, ledare och domare och utesluta de få som är smittade. Osmittade spelare kan ju ogärna smitta varandra???
Låst ämne

MrLöven: men vi är ju i samma position, likväl vi som ni har kvalificerat oss för kval, och kommer troligtvis inte kunna spela vidare säsongen och därmed missa chans till uppflyttning.

Vi får helt enkelt se vad som händer, men mest troligt blir det ju samma beslut som i SHL.

Men självklart tråkigt om, miljonsatsnigar, god form mm som präglar de olika lagen som spelar är förgäves, men i den rådande situationen kan man ju inte mer än köpa att det tyvärr inte gick att slutföra säsongen.
Låst ämne

MrLöven: Tycker du att Västervik ska acceptera att deras slutspurt som tog dom till slutspelesserigen bara var förgäves?
Nubben protesterade väl mot att Modo och Löven helt plötsligt skulle få friplatser, tror han inte förtod hur man kom fram till siffran 2 då fler lag hade chansen att gå upp.
Björklöven har vunnit precis lika lite som Timrå i nuläget. Dock har dom har satt sig i ett bättre utgångsläge inför slutspurten men det gjorde ju AIK ifjol också.
Låst ämne

MrLöven: Hade det varit annat ljud i din skälla om Löven kommit tex 5?
Jag kan iaf säga att jag skulle tyckt samma oavsett vart i HAs tabell Timrå hamnat och det är som jag skrivit tidigare. Antingen går alla 8 lag som gick till slutspel upp eller så spelar dom på de 12 lagen som finns i SHL just nu eller dom 14 högst rankade lagen vilket borde vara de 12 SHL lagen plus Leksand och Oskarshamn.
Låst ämne

Jensen_12: helt rätt, men är det rätt att man ska döda säsongen utan att man har fått chansen att kvala...och man ska bara acceptera det när man vunnit serien överlägset?? Det kunde varit Timrå som varit i samma situation...Hur hade ni reagerat, svara ärligt nu och bortse från att vi håller på olika lag 😊?? Nubben har redan skrikit sig hes och protesterat och tycker att Timrå blir förfördelade trots att ni inte vunnit nåt i nuläget...mer än en match av fem!! Inte ens säkert att ni tagit er till ett shl-kval...ändå tycker han ni ska vara med i resonemanget om hur SHL ska utformas nästa säsong...och jag förstår det, klart man står upp för sitt lag/förening! Men håll med om att det är ett knepigt läge, det är ju bara IKO och LIF som är vinnare i det här...
Låst ämne

MrLöven: Det tycker nog ingen. Dom har inte heller kvalat sig kvar ännu, precis som ni inte kvalat er upp.
Låst ämne

MrLöven: jag är fullständigt övertygad om att du resonerat annorlunda om det varit Timrå som varit i HA-finalen, så lägg ned skitsnacket, du skulle skrikit dig hes och krävt utökning av SHL! Du är bara avundsjuk på att det är vi och MoDo som spelar final och då är det ju givet att man är emot...
Låst ämne

TIK1928: så du tycker det är okey att IKO och LIF får en fribiljett till nästa säsong när de egentligen ska ha kvalat för att behålla sin status!!
Låst ämne

Hassan: Förstår dig. Själv så har jag fortfarande svårt att sluta förundras över modoiternas egoism och självdyrkan.
Kan nog inte släppa detta riktigt än.
Låst ämne

trist om
säsongen slutar här
Låst ämne

Kommer man på fullaste allvar lotta matcherna, i ett kvalspel?
Hur i hela friden kommer detta gå till?

Haha, vi sitter där framför en svt-sändning där de drar lott efter lott, tillslut är vi i SHL igen :D
Låst ämne

EArk: Skall jag vara ärlig så är känslan väldigt oviss för nästa säsong, frågan är om det ens blir hockey till hösten.
Inte lätt att vara sportchef i dagens läge precis. Tror nog spelare får förvänta sig att gå ner kraftigt i lön överlag pga att ekonomin världen över lär rasa om detta fortsätter. Tillbaks till kärnan helt enkelt. Att spela för man älskar att spela hockey framför allt.
Låst ämne

EArk: HA kommer följa va?
Låst ämne

Shl säsongen är över. Shl har begärt att ställa in resten av säsongen, formellt beslut väntas imorgon. Men FBK har redan gått ut med att säsongen är över
Låst ämne

mikenomad: Äh gubbar, sorry, men det här ger mig fan inget. Jag älskar att tjafsa med er! Jag älskar att tjafsa med dövikare, jag älskar sporten ishockey, framförallt älskar jag Timrå IK och allt det ger mig att få gå till hallen och skrika, gapa, leva jävulen, hoppas, hoppa, svettas och svära.

Jag har älskat det sedan jag var 6 år gammal, i över 30 år. Nu har nåt jävla virus förstört det här för mig. Jag skiter i hur det blir med uppflyttning, nedflyttning, hit och dit flyttning.

Jag loggar ut nu. Jag loggar ut och återkommer när vi kan gnälla över felpass, spelidéer och allmänt bjäbbas med varandra om saker som betyder allt samtidigt som det egentligen betyder ingenting.

Ta hand om er hockeybröder och glöm aldrig att ett hårt slagga i plexit alltid är bättre än en fjösare på benskydden.

Gonatt.
Låst ämne

Tikkare: Äh, de har ju inte riskerat ett öre av sin ekonomi iom nån satsning enligt deras supportrar. Deras fantastiska näringsliv kör nog bara en SHL-satsning 2.0 nästa säsong om det skiter sig i år. Kentäää viftar med trollspöt
Låst ämne

Tikkare: Nu blev min bussresa till Tyskland( Bordershop ) inställd..😭😭😭
Det där Corona förstör alldeles för mycket..😭😭😭
Låst ämne

Walle2: först till 3 och sen IKO bäst av 5 som jag tror det blir.
Låst ämne

kulltorp: japp låter rimligt, hoppas på det!
Låst ämne

TD: vad tror du nubben sagt om Tik lett slutspelsserien med två noll mot tex löven
Låst ämne

Tikkare: inte roligt heta Virus eller vad säger Löven
Modo och Löven chefer har fått virus eller hjärnsläpp..
Låst ämne

Mera sprit så kommer det här viruset lägga sig, eller vad säger du Småland?
Låst ämne

Woody: Löven är ju så kåt på att gå upp i år. Som dom satsat...deras stjärnor drar nästa säsong och det vet dom om. Deras ekonomi är inte den bästa och det är stor risk att Löven åker på ett jäkla bakslag till nästa år. Ett nytt AIK.
Inte mej emot iof!
Låst ämne

Hockeyoraklet: De senaste dagarna har mitt fokus flyttats rejält. Jag känner väldigt ljummet intresse för vilken serie några hockeylag kommer tillhöra nästa säsong. Det där är frågor av väldigt trivial karaktär f.n
Låst ämne

« · 2047829 · »