Jag fattar inte varför dom vill förbjuda flaggor dom ska ju finnas kvar tycker jag. Har jobbat som publikvärd på timrå i 4 år och förstår bengaler å tutor å sånt. Hade tänkte jobba i år med men en sak är då säkert kommer ALDRIG att ta ifrån eller säga till en supporter att han inte får ha flagga då får dpm sparka mig i sådana fall.
LingaN: En sak är i allafall säker. Jag kommer ha grymt mycket fritid i vinter. Å andra sidan får vi bara mer och mer ork till att göra tvåpinnsflaggor så det går nog jämnt upp ändå det där.
Passa på att slänga in en slant till tifokassan, för i vinter kommer det kosta kulor att fixa tifon om vi ska betala böter också ;)
hellge: Äntligen. Bra idé att man tar tag i dessa brandfarliga flaggor.
Nu hoppas jag man fortsätter i samma anda med förslagsvis dessa åtgärder:
1) FÖRBJUD PROGRAMBLAD I ELDFÄNGT MATERIAL Papper - vilket vansinne.
2) STOPPA ALLA NYLONSTRUMPOR OCH POLYESTERSKJORTOR Själv blir jag nervös när jag träffar på personer i kläder av syntetmaterial, de bör fortsättningsvis testas med en rejäl eldkastare i entrén. Om det innebär att bl andra TIKbiff, NuMo och Selander måste gå in med bar överkropp kanske vi tappar en del kvinnlig publik, men det får vi ta för allas bästa.
3) PERUK-DETEKTOR I ENTRÉN Ordna för publikens säkerhet en peruk-detektor så att ingen Al Qaida- eller Mora-anhängare med konstgjort hår slinker in med sin sin livsfarliga tingest.
4) OM PUBLIKEN ELDAR UPP SIG Även hår brinner - och luktar illa. Det vet de flesta. Men ändå är det här en totalt bortglömd risk för ett skräckinjagande läktar-inferno: Vad skulle hända om alla i publiken samtidigt tände eld på sin frisyr? Personer med naturligt eller onaturligt hår (t ex från Sollefteå) bör självfallet kontrolleras angående eldfastheten på samma sätt som i förslag 3 innan de ges tillträde till arenan. Allt för allas trivsel och säkerhet.
5) INGA SERVETTER TILL KORVEN Hur har detta vansinne fått fortgå så länge? Vad skulle hända om plötsligt korvpapperet eller servetten skulle ta eld? Och hur reagerar det med ketchup? (Är för övrigt korven brandsäker?...)
6) mm, mm...
Det här är exempel på några inflammerade frågor, men det känns ändå fint att Hockeyligan brinner för vår säkerhet.
westerlind: "1) FÖRBJUD PROGRAMBLAD I ELDFÄNGT MATERIAL Papper - vilket vansinne." Är du fullständigt galen? Huvudanledningen till att jag engagerade mig i ishockeyn var just matchprogrammen. Och nu vill du att programbladen endast skall få finnas i digital form. Förbjud de där papperen de sitter med i sekretariatet och bannlys tränaren att ta fram taktikpärmen med kilogramvis av eldfängd västernorrlandspapyrus! Och sluta genast med biljetter! Folk får registrera sig med hornhinnan eller något... Endast mynt i plånboken!
Det är ju sjukt o ta bort TIFO från läktaren de är ju TIFOna som är snyggt på matcherna och man visar vilket lag man tillhör och sen är de ju jävligt snyggt o ha innan matchen och sen så varför ta bort de i hockeyn för de är ju TIFO på varenda fotbollsarena i hela Sverige typ o de fungerar hur bra som helst så fattar inte varför dom ska ta bort de för snart får vi väl inte ens använda flaggor på matcherna och då menar jag även vanliga flaggor som man kan köpa där de är ju bara de som fattas nu. Så tycker alla ska skriva på med sina RIKTIGA namn o inga konstiga namn för om man verkligen bryr sig om läktar kulturen så ska man skriva på med riktigt namn o om man inte gör de så varför ens skriva på då? men hoppas de är många som skriver på listan nu så dom inte tar bort våra tifon på läktaren de har funnits så länge jag kan minnas och jag tycker de tillhör matcherna nu förtiden.
Maggan: Det kan nog vara klubbarna som ligger bakom, då de inte vill ha sin massor av miljoner kroner hallar nerbränd och inte skadeståndsskyldiga för några hundra vart bränn och rökskadade. Kan tom. vara så att deras försäkringsbolag sagt stopp. Så länge det finns folk som "Tjuvröker" på läktarna eller eldar tändare, lär vi få leva med ett förbud.
Obs, jag vill också ha flaggorna, men har någon tänkt på hur många sekunder det tar för att en ex. plastflagga skall fatta eld och smälta ner på dem som står under? Däremot en bommulsflagga skulle stå sig bra. En sådan kan man då inte få fyr på av en olyckshändelse.
Tänk vilka astronomiska summor det skulle kunna bli. Ta eon, ca 40-60 mille. Sedan de som blir rök, brännskadade ca 1500 och sedan kanske några tar ner skylten. Den slutsumman skulle nog betyda slutet för TIK.
Här har vi en ny marknad, flamskydds behandlade läktar flaggor.
Helg Ernest: Finns det verkligen folk som tjuvröker på läktaren? Inte i närheten av mig iaf, eftersom om så vore fallet hade jag blivit flyförbannad och sagt åt vederbörande.
Sen tror jag inte att en psykiskt frisk person skulle tända eld på en flagga som finns över sitt eget huvud.
Redax 2: Nästa förslag jag hörde var att alla var tvungen att gå näck på alla matcher from nästa säsong. Toppluvor, dunjackor, lovikkavantar o underställ liksom allehanda bomullstyger på kropp är lättantänt o därmed icke godkänt ur brandsynpunkt.
Vad jag hörde så sas det inget om Spandextrikåer. Blir det så så kommer det verkligen slå gnistor om publiken!
Helg Ernest: Du är en av få som reagerat någorlunda sansat på förbudet mot heltäckande flaggor. Herregud, av många reaktioner att döma så verkar det som att supportrarna består av ett gäng totalt fantasilösa tomtar som är totalt beroende av en enda sak för att kunna fullgöra sitt jobb som äkta supporter: en heltäckande flagga. Man kan ju undra hur dessa supportrar klarade av att leva INNAN dom första heltäckande flaggorna kom? Att reagera när man är missnöjd är väl helt Ok, men här känns det som en överreaktion utan någon större eftertanke...
Huge: Eftersom du mest ser på TextTV så ser du aldrig OH-flaggorna. När Brooklyn hade sin i Gavle så fanns det inge skönare än att få dra fram den vid alla mål som trillade in. Titta bara på fotbollen när de stora klubbarna har sitt tifo. Det är stämningshöjande helt enkelt med ett snyggt tifo.
Huge: Nja, jag ser det som ett steg av många mot Hockeyligans våta dröm: att likt i Premier League omvandla supportrarna till konsumenter som sitter på sina stolar, äter popcorn och i sina nyinköpta replicatröjor passivt beskådar det hela...
65selander: "Det är stämningshöjande helt enkelt med ett snyggt tifo."
Absolut. Men är just ett HELTÄCKANDE tifo det enda saliggörande alternativet för en supporter som vill höja stämningen? Det är ju specifikt detta som saken gäller. Om nu brandskyddsmyndigheten kommit fram till att risken finns för att ngt allvarligt ska hända, så undrar jag bara varför det överreageras så oerhört? Supportrarna har ju alltid varit uppfinningsrika och kommit på roliga och stämningshöjande aktiviteter, så varför skulle man inte kunna hitta på ngt annat i detta fall än att bara enögt stirra sig blind på hur livsviktigt det är att få visa upp sina heltäckande flaggor?
Lika lite som man behöver se en match live (texttv funkar utmärkt...) för att konstatera att Danne är en viktig spelare, så behöver man inte se ett tifo live för att konstatera att brandskyddsmyndighetern faktiskt har en poäng med sina krav.
Huge: "Om nu brandskyddsmyndigheten kommit fram till att risken finns för att ngt allvarligt ska hända, så undrar jag bara varför det överreageras så oerhört?"
Att plötsligt komma på att en flagga kan brinna och då förbjuda dem är väl att reagera överdrivet. Man får väl vara glad över att de inte kommit på att kläder och hår kan ta eld än.
NuMo: I Linköping har de kommit på att kapsylerna på PET-flaskorna kan brinna. Det måste ju vara anledningen till att de skruvar av dem innan man får flaskan...
Bevare mig från förmyndarsamhället där minsta lilla risk måste stävjas. Varningstexter hit och förbud dit... Gaaah, var kom all denna galenskap ifrån?
NuMo: Det slutliga dråpslaget mot idrotten vore kanske att upplysa berörda myndigheter om att det finns risk för att människor kan drabbas av spontan självantändning.
NuMo: Min poäng är ju att överreaktionen känns just överdriven iom att det finns så många andra sätt att som supporter höja stämningen. Det är min huvudsakliga invändning mot alla överord. Visst och kläder och hår ta eld men en kvalificerad bedömning man gjort är väl att de riskerna är betydligt mindre och att riskerna för framförallt en snabb spridning av ett antänt heltifo skulle få katastrofala följder, jämfört med sannolikheten att ex en antänd dunjacka eller hår skulle sprida sig lika snabbt från jacka till jacka eller hår till hår sas.
Huge: Varför kommer de inte fram till samma sak när det gäller fotbollen? Borde ju vara ä n n u farligare eftersom dom där faktiskt tänder bengaliska eldar.
Sen borde de ju även förbjuda klubbarna att ha pyrotekniska alternativ vid spelarintro. Inga mer eldflammor, fyrverkerier eller cheerleaders som står och jonglerar "eldklot".
Rökning i periodpauserna måste ju vara ett minne blott inom kort. Tänk vad en glödande fimp skulle kunna åstakomma om allt skulle gå fel.
Äh detta förbud är som Sjöstedt skrev rent översitteri.
Huge: "Min poäng är ju att överreaktionen känns just överdriven iom att det finns så många andra sätt att som supporter höja stämningen."
Din poäng är ingen poäng, sorry, snarare minuspoäng.
Har du varit på en match överhuvudtaget där det varit ett heltifo? Då borde du oxå förstå vad tjusningen är o den extatiska stämning som buggs upp o som påverkar en hel hockeyhall. Elller tillhör du den generation som anser att man knappt ska klappa händer el. överhuvudtaget engagera sig under match utom vid typ, mål? Vad är oddsen på att en läktarflagga antänds under de knappa minuter den är uppe?
Vad jag förstår så är du sällan på hockeymatcher live, så att tycka att tusentals supportar Sverige runt överreagerar, det är att ställa sig över vad de svenska hockeyfansen tycker o känner! Absurt min käre Huge!
Maggan: " Varför kommer de inte fram till samma sak när det gäller fotbollen? Borde ju vara ä n n u farligare eftersom dom där faktiskt tänder bengaliska eldar."
Ingen aning varför fotbollens ansvariga inte reagerat, men dom har säkert också haft saken uppe till diskussion. Men det hindrar väl inte att Hockeyligan tar brandskyddsmyndigheten på allvar och agerar för att på så sätt ta SITT ansvar?
De pyrotekniska inslagen vid spelarintrona vet jag inte så mkt om, men en kvalificerad gissning från min sida är att dom ju sker nere på isen och långt ifrån antändbart material. Men visst har du en poäng där: all form av pyrotekning borde isf bannlysas. Speciellt med tanke på att det även förekommit raketer och eldar på läktarplats, vilket sannolikt är den huvudsakliga anledningen till att förbudet införts.
Angående rökningen i pauserna så behöver det väl inte vara ett minne blott iom att man väl bara får röka på anvisade platser som har godkänts av myndigheterna. Att det sen finns tomtar som smygröker på läktaren är ju trist och ger dessutom sas ännu mer ved på brasan (!) åt den myndighet som vi talar om.
Men som sagt: min huvudpoäng är att ju finns så mkt annat att göra som supporter, mer än att skicka upp ett heltäckande tifo. Kreativiteten och fantasin finns ju, det har väl ingen undgått att se så varför då inte istället ta det som en utmaning att försöka komma fram med ngt nytt och revolutionerande. Nu låter det ju som att läktarkulturen och dess utövare står och faller med just denna form av tifo.
Redax 2: Du ser. Det var faktiskt bättre förr. Kanske inte sportsligt då. Men folk begrep saker och ting bättre och använde sig utav sunt bondförnuft. Och inte gick de och oroade sig hela tiden heller för allting som kunde hända.
Fågelinfluensa, salmonella, galna kosjukan, Tjernobyl, Estonia, Jan Hewelius, Tsunamin, korruptionsskandaler, mönstrat dasspapper ger cancer, fetma-vågen, alkoholpolitiken, spelmonopolet, blöta fläckar i kök och badrummar, vassa knivar, försöksutskrivningar utav mentalpatienter, air-krockskuddar som inte löser ut i dit, felkonstruerade bromsskivor, nedslitna och nötta vinterdäck, halkan, brandriskerna, ojodade kontaktuttag, våta fläckar i närheten utav elektriska apparater = KORTSLUTNING!
"Vad jag förstår så är du sällan på hockeymatcher live, så att tycka att tusentals supportar Sverige runt överreagerar, det är att ställa sig över vad de svenska hockeyfansen tycker o känner! Absurt min käre Huge!"
Jag vet att du och många andra anser det vara en mänsklig rättighet att få visa upp just ett heltäckande tifo, men jag tror inte att den lite mer nyanserade och objektiva delen av supportrarna håller med. Dom som företrädesvis har ett liv utanför hockeyn och ser lite mer nykter på saken...
Huge: Ja säger så dom som inte är med i supporterklubben uppskattar ett tifo me stora flaggor med mera. Sen så tycker spelarna de är trevligt när dom gjort nåt för dem...
Huge: ..."men jag tror inte att den lite mer nyanserade och objektiva delen av supportrarna håller med. Dom som företrädesvis har ett liv utanför hockeyn och ser lite mer nykter på saken..."
Vad vet du överhuvudtaget om alla dessa fans som engagerar sig i hockeyn, att dom inte har ett liv utanför? Vad vet du om mig tex? Jag tillhör inte nån tifogrupp el. nån supporterklubb men jag uppskattar allt vad dessa eldsjälar gör för sitt lag, till skillnad för dig som ser dig som nån utöver oss alla andra!
Nä, det är tur att du finns Huge, som är den mest nyanserade o objektiva personen, som kan styra upp den breda o gråa hockeymassan som inte har nåt liv!
Huge: Sen kan man ju tycka att dom som enbart har ett liv utanför hockeyarenorna själva ska förstå att deras åsikter är föga mer än luft.
I övrigt: pajaserier, självklart. Någonting är allvarligt stört i de hjärnor som finner detta vara en nödvändig åtgärd. Finns det ö h t någon företeelse inom hockeyn som har färre tillbud på sitt samvete än OH-flaggor?
Jag fattar inte varför dom vill förbjuda flaggor dom ska ju finnas kvar tycker jag. Har jobbat som publikvärd på timrå i 4 år och förstår bengaler å tutor å sånt. Hade tänkte jobba i år med men en sak är då säkert kommer ALDRIG att ta ifrån eller säga till en supporter att han inte får ha flagga då får dpm sparka mig i sådana fall.