1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 595014 inlägg · 6213 ämnen

Hur locka tillbaks gästerna ?

Sv: Hur locka tillbaks gästerna ?
mikenomad: Nu börjar det låta som man måste ursäkta sig om man inte går på match. Gör produkten attraktiv igen så kommer marginalåskådaren per automatik.

73Sjöbba:
Attraktiv?, ge gärna några exempel utöver den öppna dörren.
-Vinn matcher. 

73Sjöbba: Fast det menar jag verkligen inte. Jag själv tvingas välja bort liveupplevelsen åtskilliga gånger men då handlar det om att jag verkligen inte kan. Det här är gånger då jag är överlycklig för den tekniska utvecklingen som möjliggör för mig att diskret hålla mig upptaderad under matchens gång via mobilen. Men jag står fast vid att jag tycker man är en tveksam supporter om man tycker sig ha tid och möjlighet att se matchen "på lokal" men inte live ute i arenan...

Per HApps: Vad vill du ha för exempel?
Det ska vara roligt att gå på hockey. Känna afmosfören inne i hallen, tänka: -Nu jävlar ska dom få se! Känna lyckoruset efter ett mål som verkligen betyder något, inte en 1-4 reducering.
TIK anno 2012-2013 känns som ett fall framåt, men det kommer ta ett tag innan publiken kommer.

Jag vet inte vad jag ska behöva ge för mer exempel. Jag tycker att det hela känns ganska uppenbart.

Jag tror inte på att rea ut matcherna, gör dom mer attraktiva Isf.

Jag är en TV-supporter. Ser max 2-4 matcher per säsong live numera. Tidigare såg jag alla live.
Jag är en av alla som Timrå måste försöka locka tillbaka till arenan.
Men hur det ska gå till vet jag inte.
Jag har familj med tre barn. Jobbar man till 5-6 tiden på kvällen så är det inte så lockande att att åka direkt ut till arenan. Då är det bekvämare att ta det lungt, åka hem och vara med familjen och samtidigt se matchen på TV.
Ska jag ta med barnen så blir det först och främst för dyrt och sedan blir det för sent för dom att komma i säng efter alla bilköer mm.
Lördagsmatcher kan funka nån gång ibland. Men som sagt det drar iväg när man har med sig hela familjen. Inte bara biljettpriser utan det ska handlas hockeybilder, godis köpas lotter mm.

Sen är det självklart att det lockar mera att se ett profilstarkt lag som verkligen har amitioner och kan kriga högre upp i tabellen.

Jag har kommit på det nu. Man startar ett parti låt oss säga Ishockeypartiet. Sen tar man sig in i riksdagen och bestämmer bara lite lätt att det är tre timmar varje dygn där man varken får jobba, träna eller ta hand om sina barn. För under dessa tre timmar ska man åka till Eon-arena och titta på hockey. Problemet löst.

Jag har spelat hockey hela min uppväxt och de vanligaste träningsdagarna har alltid varit mån,tis och torsdag. Lägg till matcher på helgerna och man kan inte gå på många matcher alls fastän man är jätte intresserad. Jag har varit tvungen att "skolka" från mina träningar för att kunna följa Timrå live. I år är jag avstängd hela säsongen så nu kan jag äntligen kolla på alla matcher hemma som borta. Där har vi ett problem, ungdomar har egna träningar och kanninte hå på matcherna. Dock är det ett problem som knappast går att lösa.

nectis: Avstängd hela säsongen? Har du åkt fast för doping eller?

73Sjöbba: Tycker du sätter fingret på hur många känner.

Det kan vara för sent redan tyvärr, men vi får hoppas att den nya organisationen lyckas med att få laget att börja vinna. Kanske kravla sig upp på en oväntad slutspelsplats, vilket vore det bästa, sett ur vår situation. Marginalpubliken vill se röd/vita hjältar.

Inte utan man känner en bitterhet när man tänker tillbaks. Kentas vilja att stanna kvar kontra nåns tjänsteman/chefs vilja att förbättra det som redan fungerade. Där gjordes ett stort misstag kan man gott säga nu.

Monten har inte samma förutsättningar kanske, eller har han? Han har i alla fall en bra "staff" och viljan finns sannerligen. Hoppas det går att vända denna skuta, jag vill se Timrå i ES.

John K: Ja jag hängde rätt mycket med Rahm förut :)

Nej, veva iväg en klubba som träffa domaren i huvudet. Tjusningen med att spela hockey själv är att man får vara på isen och göra allt det man vill in och göra med domare, Ledin, Wernblom och Jämtin när man står på sidan om och tittar.

Minns säsongen 04/05, hade inget årskort då så bokade genom ticnet. Kl. 10 släpptes biljetterna, inom en timme var det slutsålt. När det var Timrå - Modo var det slut på 10 min. Det var tider de.

zita: Tyvärr tror jag vi får vara glada om vi inte går under 4000 pers ikv...

73Sjöbba:
Tror inte heller att priset är avgörande.
Profiler finns i bagarn, slusken, Pelle etc.

Ingredienserna finns där, rätt jäsning och temp i ugnen så är vi där

Lemmy: bra skrivet där.

zita: Jaha, och detta är din kommentar för att locka tillbaks publiken eller kanske bara menat som en nostalgitripp?

Det är ett ständigt flöde av nytillkommande publik och utflödande soffliggare. Jag såg mycket från 80-talet (som medföljande barn) och var supertrogen tonåring och såg i princip allt 1987-1992. Efter värnplikt och Stockholmsflytt mer sporadiskt i Timrå, någon enstaka match varje år. Jag är tevesupporter. Räkna inte med mig.

Det som fick mig intresserad (förutom en god uppfostran) var Jocke Nilsson och resten av AIK-juniorerna som kom i samband med något slags nysatsning sent 80-tal post-pekka-och-bulla i kombination med rivaliteten med Sundsvall Hockey som gjorde att dålig hockey blev dödligt viktig. Där var jag fast. Och fast är jag än även om jag inte kan gå.

Av olika skäl finns det tusentals som jag. Passiva eller passionerade Timråvänner som av olika skäl inte kan fortsätta gå på matcherna. Det kan vara arbetstider, hälsa, familjesituation eller ekonomi. Eller att man ledsnar och intresserar sig för annat än hockey efter några år. Jag tror att det är lite av en naturlag. Det är få som går match efter match, år efter år. Jämför med Hockeysnack typ år 2000 (eller då var det Örnnästet). Av de som är borta så är det några som ledsnat på internettjafsande i ämnet. Andra har helt enkelt tappat Timråintresset. Det är så.

Det som är viktigt är att jobba hårt med inflödet av nya fans. Yngre, nyinflyttade, såna som bara inte kommit iväg. Jag tror att det är skitviktigt att ha en jämn ström av friplåtar som går ut i olika riktningar. Att jobba med event, inte bara med företag och deras kunder, under andra breddgrupper. Att rea ut årskort till studenter på universitetet? Att skicka med två hockeybiljetter i välkomstpaket för nyinflyttade?

Ibland sker "efterfrågesprång", främst naturligtvis i samband med att klubben avancerade eller när vi spelade semi eller när det var NHL-lcokout förra gången. Men även utan såna händelser som skapar surr så kan man locka in folk i fördärvet genom att få dem att komma några gånger. Om inte laget är för uselt förstås...

Jag kollade troget på det som skulle bli Dragons sista tre åren innan de kom med i ligan. Då sålde de årskort för 200 spänn eller nåt liknande. Min kompis var kär i en cheerleader så det var därför vi började gå. Men det låga priset (och ständiga segrar i division 1 inför chauvinistisk publik) som höll åtminstone mig kvar.

El Maco: Fint där, du rutinerade räv.

El Maco: Bra. Typ mycket bra skrivet.

Snabb fråga till community:
Ute på arenan - kan man köpa ståplatsbiljetter i entren till ståplatsläktaren eller måste jag gå in i biljettshopen brevid huvudentrén och handla där?

nectis: va hette domaren ? Säg att han heter sjöberg i efternamn . Då skickar jag dej en trisslott och en bukett blommor

P A: Du kan köpa biljetter vid insläppet till ståplats.

Hälge: Är du säker på det? Jag har aldrig fått någon biljett när jag har löst in mig där.   ;)

T T: Har jag svarat tokigt nu ?

Hälge: Nä, men P A:s fråga var lite trixig. Ville han ha bara ha biljetter eller skulle han gå direkt in?

T T: Jag tolkade det som "direkt in", men när du lägger upp det så där...ja, då blir jag osäker.

Dream Team:Håller med dej,jag har följt laget sen 1963:)

superfalle: Nej tyvärr :/ Duvberg tror jag han hette.

Mot e.on!

KORITFW: Har lurat med mig 2 icke intresserade, man gör vad man kan

jens_88: Hur ser det ut på läktaren då? 3,5 eller 4 eller ca 5?

Tycker man misslyckat med att "sälja in" balkongläktaren.

Ca:300 sittplatser av yttersta kvalitet och klass och ändå är det nästan tomt där varje match.

Smokey, klubben behöver dina kreativa ideer NU! 

Per HApps: Balkongen har inte varit öppen ännu denna säsong. Då man inte vill lägga pengar och personal där uppe.. Varför? För lite publik helt enkelt..

Skulle det det mycket folk, så kommer så klart balkongen att vara öppen!

Nu har ES och AS förstärkt tillräckligt, nu kan vi värva av ren rädsla, utan att bli svartmålad. In med Strålman! ...och Stamkos.

Per HApps: Jag skulle nog vara för någon form av levande prislista. Ser man på förhand (d.v.s. under matchdag) att det är dåligt intresse för en match så skulle det finnas någon form av automatik som sänker biljettpriserna. I dagens moderna samhälle så bör det vara enkelt åtgärdat. Klubbarna själva kan väl sätta gränserna för när ett pris ska sänkas, hur många platser som ska sänkas o.s.v.
Jag tror inte alls att dem med säsongskort blir förbannad över det, jag tror de flesta tycker det är roligt om det kommer folk på matcherna. Det enda som på sikt kan vara negativt är att fler låter bli att lösa årskort inför säsong och chansa med att få tag på billiga biljetter allt eftersom. Dock tror jag att de flesta som faktiskt köper säsongskort gör det oavsett om de skulle kunna tjäna in någon tusing per säsong. Mycket när det gäller säsongskort är bekvämligheten och att ha egna platser.

Men som sagt: jag tror helt klart på ett bokningssystem typ som de har på flyget. Det måste väl vara mer värt att få en 50-lapp för en biljett som egentligen kostar 180:- än inga pengar alls?!

ÖstrandsNisse: Jag gillar Patronernas kampanjtröja på det här temat. En svart t-shirt där det står "I soffan kan ingen höra dig skrika" och så en överkorsad TV under. Underst står det "PATRONERNA". Skall säljas vid kommande match. Hjälper kanske inte så mycket konkret men en lite småsnygg markering...

El Maco: Tror du är inne på nåt väldigt viktigt när det gäller att kontinuerligt få in yngre publik som INTE är mätta.

Fram till 21:a December kan man väl kanske sälja 1000st plåtar per match som riktar sig till en viss ålderkategori i formen "2 för 1"? Säljs 500st sådana per match kanske man drar in fler och fler andra pga att "folk drar folk" som även andra nämnt?

Sen kan man ju köra en annan målgrupp från Nyår med stopp innan eventuellt slutspel eller Kvalserie.

Eventuellt finns detta redan i någon form och jag missat det. Tillhör nog inte målgruppen :)

jokklas: Eller få "nån" att köpa in ett par tusen biljetter?

Jag tycker att idén med variabla biljettpriser verkar vettigt. Alltså att sänka priserna på de ej sålda biljetterna mer och mer ju närmare matchstart man kommer.

Om det hjälper så kanske man skulle kunna ha en form av att "aktivt" tala om att man inte kommer att använda sin/sina årskortsplatser på vissa matcher. Detta i ett led att låta klubben sälja ut just de matcherna och de platserna till ett reducerat pris...

För det första bör det inte vara så förbannat svårt att beställa tex familjebiljetter som till i morgon.

Bra att man kan få gå 1 vuxen o 1 ungdom för 200kr på sittplats.

Men dom går inte att beställa på Ticnet. Man måste till shopen i Birsta eller till Eon för att köpa dom.

Roligt...eller nåt... när man måste åka 10 mil tur/retur för att köpa. Bara hoppas att det finns kvar nåt i morgon när man ska ner.

Dåligt. Riktigt dåligt.

Ska på apu i Dublin kommande veckor och kommer missa tre hemmamatcher, har missat två sedan jag började kolla, kommer alltså mer än fördubbla den statistiken som jag samlat på mig i tolv år :(

Fan va konstigt det ska bli att se e.on på TV. 

Mäster T: Det var väl ett jävla gnäll! Självklart skall inte "reade biljetter" gå via ticnet, där försvinner provision oavsett biljettpris. Jag tycker att du i stället för att gnälla här, kontaktar Timrå IK's kansli och informerar om problematiken så kanske det finns en lösning för de som har långt till arenan. T.ex. att du får ringa och boka och sedan lösa ut biljetterna i biljettkassan vid arenan när du kommer till match. Lycka till!

Mäster T:

Det där hoppas jag verkligen klubben fixar!

(dvs svårigheten att ta del av ebrjudanden från annan ort)

Mäster T: Det är alltid lättare att gnälla än att vara konstruktiv. Jag föreslår att du mailar försäljningschef Carina.Norberg@timraik.se
Jag VET att hon och övriga i ledningen vill ha input vad som fungerar bra och dåligt från oss supportrar. Lycka till!

Claude Giroux klar för Berlin, jag som hoppades in i det sista :(

John K: Gnäll och gnäll. Det är väl ett forum?

Får man uttrycka saker härinne eller inte utan att varenda gång få höra att man ska maila ansvariga?

Jag ser det här som ett problem som jag för första gången upplevde idag o uttryckte härinne.

Och...Ja jag har mailat före det att jag skrev härinne.
Så nu vet du det.

edit: Det här "gnäll inlägget" var mitt 16 inlägg härinne. Jäkligt mycket gnäll från min sida hörru.

Redigerad kommentar

John K: Sedan på Timrås sida står det  1vuxen + barn= 200-

det kostar annars 1 fam biljett på kortsida 100- blir det inte 200- med 2 det är inget bättre pris

är det det man lockar med ?gud vad dåligt eller hur.

Nybbe: tacos!!!

Nybbe: kortsida suger ju om man inte är på ståplats. Värdelösa platser.

Blizzard: Men köp till ordinarie pris då och sitt på långsida? Eller anmäl dig som funktionär och gå in gratis?

Timrås kortsidesläktare tycker jag för övrigt är bra. Höga som en alptopp och nära isen. Ser bra och bra känsla.

El Maco: sitter aldrig, kör bara ståplats, där man får skrika.

Har nu fått svar o dom ska se över problemet o biljetter ligger i mitt namn i kassan.

Jag gav ris. Nu ger jag ros.

Alla nöjda härinne?

« · 1522003 · »