Det är ett ständigt flöde av nytillkommande publik och utflödande soffliggare. Jag såg mycket från 80-talet (som medföljande barn) och var supertrogen tonåring och såg i princip allt 1987-1992. Efter värnplikt och Stockholmsflytt mer sporadiskt i Timrå, någon enstaka match varje år. Jag är tevesupporter. Räkna inte med mig.
Det som fick mig intresserad (förutom en god uppfostran) var Jocke Nilsson och resten av AIK-juniorerna som kom i samband med något slags nysatsning sent 80-tal post-pekka-och-bulla i kombination med rivaliteten med Sundsvall Hockey som gjorde att dålig hockey blev dödligt viktig. Där var jag fast. Och fast är jag än även om jag inte kan gå.
Av olika skäl finns det tusentals som jag. Passiva eller passionerade Timråvänner som av olika skäl inte kan fortsätta gå på matcherna. Det kan vara arbetstider, hälsa, familjesituation eller ekonomi. Eller att man ledsnar och intresserar sig för annat än hockey efter några år. Jag tror att det är lite av en naturlag. Det är få som går match efter match, år efter år. Jämför med Hockeysnack typ år 2000 (eller då var det Örnnästet). Av de som är borta så är det några som ledsnat på internettjafsande i ämnet. Andra har helt enkelt tappat Timråintresset. Det är så.
Det som är viktigt är att jobba hårt med inflödet av nya fans. Yngre, nyinflyttade, såna som bara inte kommit iväg. Jag tror att det är skitviktigt att ha en jämn ström av friplåtar som går ut i olika riktningar. Att jobba med event, inte bara med företag och deras kunder, under andra breddgrupper. Att rea ut årskort till studenter på universitetet? Att skicka med två hockeybiljetter i välkomstpaket för nyinflyttade?
Ibland sker "efterfrågesprång", främst naturligtvis i samband med att klubben avancerade eller när vi spelade semi eller när det var NHL-lcokout förra gången. Men även utan såna händelser som skapar surr så kan man locka in folk i fördärvet genom att få dem att komma några gånger. Om inte laget är för uselt förstås...
Jag kollade troget på det som skulle bli Dragons sista tre åren innan de kom med i ligan. Då sålde de årskort för 200 spänn eller nåt liknande. Min kompis var kär i en cheerleader så det var därför vi började gå. Men det låga priset (och ständiga segrar i division 1 inför chauvinistisk publik) som höll åtminstone mig kvar.
73Sjöbba: Tycker du sätter fingret på hur många känner.
Det kan vara för sent redan tyvärr, men vi får hoppas att den nya organisationen lyckas med att få laget att börja vinna. Kanske kravla sig upp på en oväntad slutspelsplats, vilket vore det bästa, sett ur vår situation. Marginalpubliken vill se röd/vita hjältar.
Inte utan man känner en bitterhet när man tänker tillbaks. Kentas vilja att stanna kvar kontra nåns tjänsteman/chefs vilja att förbättra det som redan fungerade. Där gjordes ett stort misstag kan man gott säga nu.
Monten har inte samma förutsättningar kanske, eller har han? Han har i alla fall en bra "staff" och viljan finns sannerligen. Hoppas det går att vända denna skuta, jag vill se Timrå i ES.
Jag är en TV-supporter. Ser max 2-4 matcher per säsong live numera. Tidigare såg jag alla live.
Jag är en av alla som Timrå måste försöka locka tillbaka till arenan.
Men hur det ska gå till vet jag inte.
Jag har familj med tre barn. Jobbar man till 5-6 tiden på kvällen så är det inte så lockande att att åka direkt ut till arenan. Då är det bekvämare att ta det lungt, åka hem och vara med familjen och samtidigt se matchen på TV.
Ska jag ta med barnen så blir det först och främst för dyrt och sedan blir det för sent för dom att komma i säng efter alla bilköer mm.
Lördagsmatcher kan funka nån gång ibland. Men som sagt det drar iväg när man har med sig hela familjen. Inte bara biljettpriser utan det ska handlas hockeybilder, godis köpas lotter mm.
Sen är det självklart att det lockar mera att se ett profilstarkt lag som verkligen har amitioner och kan kriga högre upp i tabellen.
73Sjöbba:
Attraktiv?, ge gärna några exempel utöver den öppna dörren.
-Vinn matcher.
Redigerad kommentar
Laken: Jag kan inte svara på alla dina frågor men lite kan jag kommentera.
Vi som huserar här? Jag tror att många av oss också går på matcherna. Jag själv försöker gå på alla. När jag inte kan gå själv så lånar jag ut de två årskort jag har. Min devis är; Platserna är betalda och skall användas, alltid!
Jag blir besviken när jag ser platser, som jag vet är sålda, men står tomma och inte utnyttjas. Detta tror jag förekommer med många platser köpta av företag. Man kan ju önska att dessa i sin organisation ser till att så inte sker. Om dom inte har intresserade medarbetare internt så borde dom kunna låna ut korten till andra som vill gå. Då blir det i alla fall mer folk i arenan. Man kan kanske på det sättet också bredda intresset för ishockey. Önsketänkande kanske? Men varför inte?
TV-sofforna? Detta är ett fenomen som hockeyligan skapat genom att sälja sändningsrätten och det får alla lag mycket bra betalt för. Att det sedan inte ger den totalupplevelse som att se matcherna live är en annan sak. Vi som går känner till skillnaden. Många av oss ser ju bortamatcherna hemma eller på sportbarer och kan jämföra. För mej är det som natt och dag.
Sen vill jag bara understryka din önskan om att vi lockar med andra. Det är en viktig väg för att öka intresset. Gör det, flera! Kanske Timrå IK har möjlighet att införa någon form av uppskattning till de som gör detta, kalla det bonus, rabatt eller vad som helst men att man uppmärksammar det på något vis.
Wayne Gresky: Du har poäng i det skriver.
Vinn!! Gör hockeyn het igen!
mikenomad:
Med detta resonemang så kommer både Elitserien och Allsvenska dö sotdöden. Och på sikt sitter vi i städerna och äter och dricker gott samtidigt som vi i bästa fall ser på ett Londonderby som utspelar sig 200 mil bort.
Skall detta inte tyna bort måste hockeyn hitta tillbaka till sina rötter.
Ok att klubbarna får 25.000.000:- i TV-pengar och att dessa motsvarar ca:6000 årskort.
Så om man höjer tv-pengarna till 50 millar så kan kan spela inför tomma läktare samtidigt som vi Supportrar sitter hemma i sofforna eller inne i städerna på sportbarer när "våra" lag spelar matcher mindre än 10-15 minuter i bil därifrån.
Är det så vi vill ha?
Vilka är Timrås, Modos, Frölundas rötter?
Leta reda på dessa och vattna med mycket gödsel.
73Sjöbba: Samma här, Giffarna, Dragons, Granlo BK och S-Hockey har ringt men inte Timrå.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Wayne Gresky:
IOFS.
Men NNR & Toronto har knapp gått till slutspel dom senaste åren.
Per HApps: Du får väl jämföra med bottenlag i dessa ligor istället och publiktrycket där. Lag som varit uppe i toppen och krigat, men nu kämpar för sin överlevnad.
(Ej avsett som brandfackla utan en lägesbeskrivning av verkligheten.)
Dream Team: Det står massor av tomma stolar. Rea ut biljetterna, hur svårt kan det vara? För er eldsjälar som resonerar som dig och har förmånen att kunna stå där varenda match så kan det väl inte sticka i ögonen om ni har betalat lite mer för produkten som marginalpublik nu kan få lite billigare?
Rea ut biljetterna precis som SAS eller SJ hade gjort? Det är väl bättre att en modoit med 15 fingrar har betalat 100 spänn för en biljett än att platsen står tom? Om vi börjar fylla arenan och laget spelar bättre (vilket jag tror kan ha ett VISST samband, dvs. laget kommer att prestera bättre inför en större publik) då kan man kanske successivt återställa biljettpriserna till det normala.
Man kan tom köra en "kampanj" för att åtminstone försöka dölja intentionerna lite. "betala 150 kr för sittplats under hela November månad!" Eller "få 40% i souvenirshoppen när du köper utvalda sittplatser (dom som säljer sämst eller nåt). Auktionera ut biljetter, utropspris för sittplats, 80 spänn eller nåt sånt.
Hur svårt ska det här med marknadsföring behöva vara? :)
Om vi fokuserar lite på trafikfrågan som verkar vara viktig för många så undrar jag vem man ska prata med i TIK för att föra fram förslag som kan hjälpa till.
Ta bara en sådan sak att bilar står i kö i10-15 minuter för att ta sig ut ur den norra avfarten, sedan svänger dom söderut och ställer sig och trängs med bilarna som valt den södra avfarten och vice versa. Vet folk om att man kommer till E4:an oavsett vilken färdriktning du väljer från arenan.
Kan man förbjuda högersväng i den norra avfarten och vänstersväng i den södra?
Finns här fler förslag som kan hjälpa trafiksituationen och som vi kan framföra till TIK?