1150x200-gbn1jswykthddd5.png

Timrå IK

592545 inlägg · 6217 ämnen

IF Björklöven - Timrå IK back-to-back

« · 2141740 · » Till forumet

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Ok. Först en något hetare träningsmatch mot löven och en till i dag. Resultatet blir mer material att mata in i den rödvita maskinen. Inget annat. Det är i mars vi ska dundra.
Hoppas även att vår andremålis får matchträna i dag och kanske någon upplockad junior som får chansen?

Dagen viktigaste frågeställning måste vara:

Hur uttalar man namnet Patrick Wiercioch?
Låst ämne

Spock:

Första gången jag såg reprisen var jag helt säker på att målet skulle plockas bort.

Men när man såg att Selin blev inknuffad och Wiklund gör mål nästan direkt efter så var jag inte säker.

Vart ska han ta vägen? Självklart ut ur målgrården men Timrå killen är i vägen och inte fan hoppas Selin ut.

Han vill ju självklart också vara där och ”störa”.

Men i detta fall så åker han ej dit medvetet utan blir inknuffad.

Visst jag hejar på Löven men tycker det ska vara mål.

Annars kan man ju bara putta in motståndare i målgården direkt det är ett farligt läge. 🙄
Låst ämne

JoseGonzales: Okej, så då var det förra säsongen som Timrå blev rånade på en seger.
Låst ämne

Spock: Håller med om bedömningarna men det domarchefen för hockeyallsvenskan var med och tog beslutet idag. Han satt med videodomaren. Så domslutet kan inte ligga på videodomaren i detta fall.
Låst ämne

Spock: fast det är ju hela grejen. Domaren kan ha rätt och fel i en exakt likadan situation i två olika matcher. Dom har tolkningsföreträde och regelboken är utformad på ett sätt så att ingen på ett objektivt sätt ska kunna säga ”du hade fel”. Kolla på domarna i allsvenskan, dom hänger inte med, dom kan inte tolka en närkampssituation, dom fattar inte vad som händer. Det är som när jag som lekman ska ge ett utlåtande om coronasituationen. Jag har aldrig genomlevt en pandemi förut, jag vet inte hur det ska fungera. Jag lyssnar på när andra vrålar om ditten och datten och skapar mig sedan en uppfattning. Så dömer domarna hockey för dom har inte spelar själva. Kolla på Freddan när han får en fråga om domarna, han står bara och smajlar. Om han sågar dom får han böter men han tycker ju också att dom är värdelösa så klart. Dom är ett störningsmoment som man måste övervinna för att vinna hockeymatchen. Ikväll förlorade vi mot domarna, inte första gången och definitivt inte den sista.
Låst ämne

Spock: ja det andas ju inte direkt professionalism i detta...

Det är lite som med ärenden i disciplinnämnden...

Ibland blir det bra och andra ggr blir det riktigt konstigt...

Konsekvent är det oavsett inte...
Låst ämne

297:

Här är bilderna som måldomaren själv vill gräva ner.

Från matchen i HockeyAllsvenskan 2019-10-23

1:20 in i klippet.

www.hockeyallsvenskan.se/play/video/2019_10_23_Bjorkloven_Timra_3_1-29543?provider=staylive&autoplay=1

Det är omöjligt att vara trovärdig i att dömma bort det målet och samtidigt tilldela dagens.

Sjukt att jag tar upp måldomarskandalerna tidigare idag/igår och får utdelning på det igen...

Var ju en till skandal i säsongens andra match i samma hall, men då var det tydligen bara regelbokens fel.
Låst ämne

Sputnik: Ja, Lundin var klart godkänd och är en personlig favorit för mig. Jag har länge trott att det är Dahlén och Lööke som gjort honom bra. Men han har bevisat i andra kedjor att han är grym och även i en sån här match då inte Dahlén levererar så klarar Lundin av att sticka ut.
Ser gärna att man ändå stoppar tillbaka Lööke i denna kedja. Jag ser ingen mening med att sära på dem längre. De är bäst när de tre spelar ihop.
Låst ämne

Spock: domarna är tombola, dom är helt värdelösa. Men nästa gång är det kanske vi som får fördel. Det enda vi kan göra är att vara bättre än motståndarna och det tycker jag vi var.

Det som dock framgår är ju att det lönar sig att gnälla som små bitches på domarna, det ska vi göra i vår egen borg också och jag hoppas att vi anställt en lika enögd måldomare som löven gjort.
Låst ämne

kulltorp: nja... fast minns du starten på slutet ifjol?

Dahlén var löjligt het mot Karlskoga som då var laget som hade hugg på oss...

Så jo... en Dahlén i slag är dominant!
Han har inte varit vad man man är van att se typ de senaste 4-5 omgångarna...

Samma med Lööke...

Dom är ganska lika i sättet att vara avslagna med...

Skott i fel läge och pass i fel läge kryddat med rätt dålig fart på rören.

Jag är inte så jätteorolig än så länge. Timrå Ik har varit totalt dominanta i serien i år! Jag är impad över att så många bibehållit en jämn formkurva genom hela det här rejset.

I samband med en händelse på isen eller ett uppehåll kommer det att vända för både Lööke och Dahlén...
Låst ämne

tjobba: Tycker Lundin skapade mycket idag och är en av den jag glömde nämna på plussidan. Oerhört stark på puck och vred och vände upp Löven i off zon. Hade lägen gör bpde 1 och 2 mål.
Låst ämne

kulltorp: Känns ändä mycket mentalt. Helt ren nån meter framför mål i slutet men väljer att passa ändå och läget rinner ut i sanden. Att han förvinner mellanåt i tighta matcher kan man räkna med, men att han saknar killerinstinkten när lägen dyker upp oroar mig en aning mer faktiskt.
Låst ämne

297: Det är visserligen sant. Och ja, riktigt fiasko på bortdömda målet.
Men jag tycker Löven stänger ner Dahlén-kedjan ypperligt. Känns som den linan har svårt att få grepp mot Björklöven. Fast just idag var det tempot i allt som behövde komma upp. Med tempo och mer inställning hade förmodligen mycket sett annorlunda ut.
Äsch, den här matchen kan jag nog älta i evigheter. Bara att släppa och hoppas på bättre tryck om några timmar.
Men visst är Ohre värd chansen att stå en match mot Löven?!
Låst ämne

297: Vi måste komma ihåg att Americanos tacklade in en Timråspelare i sin egen målvakt förra säsongen. Då tog videodomaren beslutet att det inte var mål.

I år står en spelare stilla i målgården och totalt hindrar målvakten. Definitionen av offside i målgården kombinerat med interference.

Helt plötsligt tar måldomaren i samma hall det rakt motsatta beslutet.

Det är enkelt att konstatera var beslutsfattandet brister.
Låst ämne

tjobba: Mm, som jag sagt tidigare, Dahlén har svårt i tuffare matcher mot tuffare motstånd. Jag tror inte han kommer att vara den vi kan luta oss emot i ett slutspel.
Låst ämne

tjobba: nu ska vi ju också komma ihåg att både idag och imorn är löven hemmalag och byter sist, dom bestämmer således alltid vilka spelare dom vill spela mot Dahlen. I ett slutspel är det vi som har hemmafördel.

Sen tycker jag faktiskt att det är löven som har tur idag. Videodomarfiaskot, två klockrena ramträffar och en rad tvåminutare som dom slipper. Något boogey-team tycker jag inte dom är, BIK har varit en tuffare motståndare över 60 minuter i varje match.
Låst ämne

297: Jag känner nog nästan att det vet rättvist att Löven vann, även om vi kunde tagit den med lite flax. Men att Dahlén skulle se ut så här, i en sån här match, förvånar oerhört.
Men Blomqvist-kedjan som sagt... wow. Den linan kommer vara grym för oss i slutspelet!
Näe, imorn vill jag se att vi gasar. Och jag vill se brinnande blick på Dahlén och en högre kvalité i det både han och hela den kedjan gör.
Och en vinst behövs imorn. Skulle inte kännas nåt vidare mentalt att ha 1-3 på Löven och 0 vinster i Umeå inför slutspelet...
Matchen vi vann med 3-2 var den klart bästa vi gjort mot dem hittills och ändå blev det tajt då. Var med nöd och näppe vi vann.
Löven är uppenbarligen fortsatt ett ”häxlag” för oss.
Inte mig emot att något annat lag ger dem semester i slutspelet så vi slipper möta dem...
Låst ämne

tjobba: dominera kanske är ett starkt ord men jag tycker vi var det klart bättre laget. Dahlén bjöd inte på ett, han bjöd på två mål och jag vill hävda att han var sämst på isen idag. Det tror jag inte har hänt tidigare men idag var han tamefan sämst. Massor av speltid, noll uträttat offensivt och två baklängesmål. Sämst på plan. Dahlén kan man dock ha tålamod med men Lööke och Olofsson visar upp NOLL hjärta och beter sig som primadonnor. Läge att spela ihop Dahlén med en ny parter i PP, om Lööke inte bättrar sig markant alternativt ersätts med någon annan så tror jag inte vi går upp. PP är för dåligt.
Låst ämne

Spock: Det sägs att jag har ett sjätte sinne. Jag känner att Wiercioch kommer att vara bra för oss och hjälpa oss upp i SHL igen. Skyll på mig om jag mot förmodan har fel :)
Låst ämne

Sputnik: Tänker att backparen just bör komplettera varandra.

Då känns följande rimligare.

Hardegård-Carlson
Lindelöf-Wiercioch
Westerlund-Svensson

Står nog ändå kvar i frågan om Lerebäck verkligen inte ska vara sjunde backen.

Åtminstone om vi får Mora, han kan få fokusera på att stävja Mr Yxhugg och Herr Pantzare.
Låst ämne

297: Löven gjorde en riktig bra första period och Timrå en lika usel. Efter den trodde jag att Timrå skulle lyckas äta sig in och förbi i matchen. Men tji fick jag.

Ett par stolpskott åt ett annat håll, mer fokus från Dahlén vid två specifika tillfällen, lite annorlunda fokus från domarna...tja, då hade det här kunnat gått till historien på ett annat sätt.

Roligt med ett nyförvärv. Är han bara hälften så bra som luleåiten (sorry, kommer inte ihåg namnet) skriver så har vi en riktigt bra förstärkning.
Låst ämne

Zäta75: Tänker mest Lindelöf är lite klen i egen zon och behöver en stabil kugge brevid sig!
Låst ämne

297: Dominerade vi? Det här är en märklig match. Mina åsikter om Timrå skiljer sig mot många andras. Farsan var nöjd och tyckte Timrå var bra. Jag kan nästan sträcka mig att den här matchen totalt sett inte ens är med på tio i topp denna säsong.
Första perioden såg det ut som att vi mötte Pantern och saknade inställning. Det gick trögt och vi ville ingenting. Det såg nästan ut som vi hade respekt för Löven och det kändes mer som att vi ”jagade” Löven i tabellen och hade poäng att ta ikapp. Nervöst spel, på något sätt.
Andra perioden är bättre, såklart. Men nja. Inte tillräcklig, för mig. Tredje perioden är hyfsad, men vår förstakedja stack inte ut ett snack. Dahlén osynlig och bjöd ju Löven på ett mål. Lööke osynlig också. Blomqvist-kedjan klart bäst matchen igenom. Men nej, jag tycker det var en rättvis förlust och jag tycker inte vi brann i närheten av det jag trodde vi skulle få se.
Jag både hoppas och tror på en markant uppryckning över 60 minuter imorn.
Dessutom önskar jag att Ohre får chansen att stå en prestigematch. Det är han värd.
Låst ämne

9108: Jag ser er lulebror som norrländska bröder. Ser fram emot matcherna mot er i SHL nästa år om vi nu går dit vilket jag verkligen hoppas. Går vi inte upp nu kan det bli tufft att gå upp på ett tag om Dahlen mfl sticker.

Ber om ursäkt för Colorado. Senators höll jag också lite på när Alfredsson spelade där. Du kanske höll på dem ännu tidigare?

Hoppas att ni vinner SHL i år. Har fått 25 långa årc sen sist nu.
Låst ämne

7814: Jag är ju på hockeysnack just för att forumet ofta ligger före massmedierna. Det är galet kul att få spekulera lite. Ännu roligare när folk från andra lag kommer med bra insyn, som du och exempelvis Nooky idag.

Nu är det bara för Nooky att ha rätt också! :-D Rimligt att ställa kraven på honom att Wiercioch sköter sin träning. /S
Låst ämne

Sputnik: Kan det inte se ut såhär?
Hardegård-Carlson
Wiercioch-Svensson
Lindelöf-Westerlund
Jag tycker att J Carlsson går först som 7e back nu. Ragnarsson tätt bakom har spelat upp sig på senare tid.

På sikt om Wiercioch visar sig riktigt bra borde han vara i första backpar. Men vill man verkligen sära på Hardegård och Carlson?
Låst ämne

Zäta75: tyvärr nej det är inte colorado men du hade iaf rätt med en sak det är Ottawa Senators.

härligt att höra att ni gillar oss är uppe i norr! jag är mån om Timrå och Modo faktiskt, vill att ni ska ta steget upp nån gång igen så vi får spela roliga matcher framöver igen.
Låst ämne

Sputnik: Vi ska ju komma ihåg att det här är det absolut bästa löven kan prestera. Dom har i princip ingen på skadelistan och har inte spelat bättre på hela säsongen än vad dom gör nu. Ändå dominerar vi, domaren tar en hel del beslut som studsar emot oss, vi har viktiga pjäser på skadelistan.

Visst dom kan få igång päron och Brown men inte är dom några som dominerar spelet på isen, dom var knappt synbara idag och då har dom ändå 3 matcher i kroppen.

Jag är inte orolig. Snart stänger transferfönstret och då kan inte Kentä panik-dopa laget något mer. Lövens lag i övrigt...byter ni vessel mot någon i vårt lag? Psyket Rahimi? Filmaren Deilert? Hollywoodstjärnan plant? Nä jag tror vi kommer växa in i slutspelet riktigt bra. När våra spelare sliter för att konvertera deras allsvenska kontrakt till SHL-kontrakt har halva björklövenlaget redan skrivit på för 10.000 spänn mer och gratis parmesan i valfritt italienskt lag.
Låst ämne

9108: Kan det vara Colorado Avalanche som jag också håller på? :) För inte är det Ottawa Senators kan jag tänka mig.

Fortsätt gärna att skriva i forumet. Gillar lulebor. Speciellt de med stor hockey kunskap ;)
Låst ämne

söder över: Lerebäck håller ej måttet
ragnarsson gränsfall
Låst ämne

Spock: Vissa saker får helt enkelt fortsätta vara ett mysterium😉 Sorry om jag förstörde överraskningsmomentet, men skulle väl i och för sig kvällspressen gjort annars
Låst ämne

Sputnik: Om man behöver välja ut en av 36, 25, och 71 som man ska behålla med riklig speltid anser jag att 25 är given i sammanhanget...

Jag tycker att Lerebäck har tagit tydliga steg i fel riktning...

Att det kostar lite utvisningar ibland kan jag köpa men uppspelen/passningsspelet är under all kritik!

Offensivt syns han max en gång i kvartalet med så...

Ragnarsson håller jag med om att han kan vara mer trygg än 36 men ganska tråkig ändå.
Bidrar med vad? Finns där man förväntar sig att han ska vara defensivt vilket är ett klart plus men passningspel och offensiv är inte ens nästan värsta bra.

Sammanvägt anser jag iaf att Carlsson har lite, om än inte på några uppseendeväckande nivåer, av allt.

Tung att möta ok skridskoåkning hyfsade första pass och inte allt för många indianare...

Ragge och Carlsson är ganska lika i spelet totalt sett men de flesta dagar tycker jag 25 är snäppet bättre individuellt på det mesta mellan dem två...

Lerebäck har ändå potential att bli riktigt riktigt vass som back men jag vet inte hur han ska komma vidare...

Är inte övertygad om att det kommer ske hos Timrå Ik...
Låst ämne

Sputnik: Du säger alltså att Lerebäck är körd, han är ju lite av en risk när det kommer till att ta onödiga utvisningar förvisso.
Låst ämne

Spock: Ragnarsson har spelat upp sig ändå och kändes rejäl idag. Så står väl mellan Ragge eller Carlsson som får va kvar?
Hardegård-Carlson
Wiener-Lindelöf
Svensson-Westerlund
Extra -Ragge/Carlsson
Låst ämne

Sputnik: Vilka backar åker när NHL-backarna kommer?

Eckmyhl, Ragnarsson och ? Lerebäck eller Jonathan C?
Vem väljer man bort av de två?

Ska man kanske göra bäst i att anpassa mot motståndare?

Lerebäck mot ett snabbare lag och JC mot ett lite tyngre?
Låst ämne

Olli Hahl: Jag lägger ingen vikt vid denna förlust. Vi var bättre totalt sett. 3 av våra topp 6 backar skall in på det. Över 7 matcher och det ser ut så här känner jag mig lugnare än innan matchen i allafall. Löven är bra men tycker vi är jämsides mentalt på nått sett ändå.
Låst ämne

Jag har en åsikt... i affekt.
Vi får hoppas att Karlskoga eller nåt annat grisgäng slår ut Löven. För vi lär då inte slå ut detta bajslag... det är vårt boogeyteam!
Låst ämne

Spock: Jo men så är det med nästan allting i världen eller hur?:)
Låst ämne

9108: Vi har garanterat olika syn på vad vi uppskattar inom hockey i så fall.

Men det är ju helt klart fördelaktigt just i det här fallet.
Låst ämne

Spock: Jag är ett stort fan av kandensare, för jag anser dom spelar en hockey som en stor fröjd att se. samt ser jag på rätt mycket hockey i alla ligor :)

sen kan du nog gissa dig till vilket NHL jag håller på.. med tanke på han spelat och tillhört ett av mina 3 favorit lag i NHL
Låst ämne

9108: Fan håller du på för nå lag som följer Patrick Wiercioch? ;-)
Låst ämne

Spock: Zäta75: Nu är den största frågan. Hur visste Harry Luras? :-O

Låt dig inte luras av nicket. Tror det är en ordlek med omkullkastade bokstäver från den gamle Modotränaren Rally Husras.
Låst ämne

Rytter: Har inte så mycket om det, men han ville flytta ifrån KHL till EBEL för att få en nytändning. han fick spela en roll i laget som han inte ville ha och det blev lite dispyter inom laget, men inga " allvarliga " för dom hade andra backar som kunde fullfölja rollen till den han ville ha / klarar av.

samt åkte han på en skada under tiden i KHL som inte ville komma tillbaka till 100 efter riktigt.

med tanke på det man har hört så är han en som anser laget är större än individen med så..

sen om det är på tal om att denna spelare är dyr, det kan jag nästan med 100% säga att så är det inte i detta fall.
Låst ämne

Spock: såg under tiden i NHL samt hans sejour i AHL. han senaste tid i khl fokuserade han mycket mer på sitt försvarsspel samt sin skridskoåkning, som var lite meh under NHL men då kom poängen rätt mycket istället.

och han har jobbat väldigt hårt på att med sin skridskoåkning samt sitt första pass.

så ja denna spelare är riktigt bra rakt igenom.
Låst ämne

9108:

Vet du varför en back med dessa meriter och som säsongen 18/19 låg på ca 0.4 PPG i KHL valde att spela i EBEL och Italien?

Han ser verkligen ut att ha meriter och erfarenhet och gjort bra med poäng både i AHL och även NHL samt varit med i slutspel i AHL och vunnit samt spelat VM, men det som sticker ut är han klubbval förra året.

Spännande värvning och alltid kul när spelare man har dålig koll på dyker upp.
Låst ämne

9108: Har Patrick Wiercioch verkligen så bra skridskoåkning? Har inte följt honom så jag undrar mest var/när du sett honom?
Låst ämne

Alltså en kväll som denna saknar man ju ändå #12 Robert Karlsson. Sveriges genom tidernas bästa spelare att ramla in i målgården (landande gärna på målvakterna)
Låst ämne

Grattis till en väldigt bra förstärkning i truppen! han kommer leva upp till sitt namn.

väldigt jobbig att möta med tanke på hans stora stryka sitter i sin skridskoåkning samt är han inte rädd att smälla på.

och han gör nästan väldigt sällan misstag på isen med.

väldigt bra av Nubben att landa denna värvning!
Låst ämne

297: Jag vill påstå att Timrå var SKIT första perioden, samtidigt sim Löven gjorde en fantastisk bra period.
Andra/Tredje tog Timrå helt klart över matchen och visade varför dom ligger etta!
Man kan se det såhär: Innan matchen var slut han Timrå ta ikapp och van skotten tillslut, målet borde ha blivit bortdömt till 100%, överallt annars blir det det, annars kan man ju ändra i regelboken så får man helt enkelt acceptera utifrån det, det kan ju fan inte vara olika bedömningar beroende på vilken match det är!?.. Detta var pinsamt... Timrå hade TVÅ stolpskott som lika rna kunnat studsa in istället för ut..Och till sist så bokstavligen BJUDER Timrå på 2 jävla baklängesmål, varav ens från Dahlén var så jäkla klantigt så man svimma när man såg han lägga ut den pucken rakt i gapet på Lövenspelaren. Men han är också mänsklig.

Jag tycker utifrån detta att Timrå var det bättre laget idag och hade jävla massa oflyt faktist, samtidigt som löven verkligen hade marginalerna på sin sida. Dock vill jag också säga att jag inte vill ta ifrån Löven något, dom är ett jävla bra lag i grunden och jag tror innan detta har tagit slut att det är Timrå - Björklöven i finalen iår.

NY DAG IMÅRN!
Låst ämne

Rytter: AIK har fortfarandr för svajigt försvar och målvaktsspel. Släpper in rejält med mål bakåt. Kommer aldrig hålla mot topp 3 Timrå, BIK och Löven.
Låst ämne

« · 2141740 · »