Tja, det var väl rätt hyfsat det där. Mattsson mycket stor i kassen, det känns bra. Juniorkedjan blodhundar rejält när de får spela, hade även några anfall. Med lite flyt hade det kunnat stå 0-2 också. Målet låg i luften där direkt efter att vi klarat av fyraminutaren, vi är bra i de lägena. Bra BP dessutom.
RunarUp: Tycker allvarligt att regelboken är aning felaktig vad gäller höga klubbor. Finns flera situationer där klubbor hamnar i ansikten på spelare helt utan möjlighet för spelare att förhindra det och helt utan uppsåt. Här borde det finnas utrymme för domarna att kunna läsa situationerna istället.
Olle: Det må vara hänt att vi tappar in någon puck eller två, men vi måste fan stanna upp en aning och ta in vilket sanslöst geni Elias är. Sen har vi Dahlén OCKSÅ.
Jag gillar att Thelin är med i båset också. Han har en hel femma med i matchen, fullt rimligt att han då också är med i båset.
Där kom då en puck i arslet. Vi ska vara så pass starka att vi reder ut detta ändå.
Varför slutsatsen att vi borde vara starka nog att vi reder ut det här? inte för att negga men jag tycker inte att Oskarshamn är sämre än andra lag vi släppt in i matcher och gett bort poängen till. Jag hoppas på vinst lika mycket som du men inte tycker jag att vi är speciellt vassare än motståndet, trots att vi har lite mer spets än dom.
Känslan är att detta k a n gå, men det blir svårt. Oskarshamn är tunga, och jobbiga som fan när dom får grepp och bara pumpar på. Behövs lite mer kontroll i egen zon, lite onödigt många gånger som det stressas rensningar som bara förlänger pressen.
Framåt ser det bra ut överlag tycker jag. Ovant att se #54 schabbla bort ett friläge dock. Läge att revanschera med en puck i sista. I övrigt är han ju, som vanligt, fantastico. Precis som EP. Vilka jävla spelare dom är. Ynnest!
Fullt ställ i tredje nu. Poäng ska det fanimej bli. Gärna minst 2.
Olle: Vi har en nivå som IKO och i stort sett alla lag i den här ligan saknar, en nivå som vår förstakedja står för. Vi skapar lägen ur situationer som inte finns. Sen är det som det är, vi saknar den där dödliga effektiviteten och brister trots allt lite bakåt. Men det ser bra ut, vi gör en bra bortamatch. Därför BORDE vi vara starka nog att ta hem detta, men vi möter ett lag som även detta år är starka i offensiv zon. Framförallt i PP. Vi ska inte behöva dra på oss två BP per period, det är deras chans.
Knylan: Vi måste vara på väg att slå nåt inofficiellt världsrekord i fjolliga utvisningar. Hög klubba, puck out och för många spelare på isen. Sluta upp med det. Nu!
Knylan: delar bilden av att vi ibland håller en väldigt hög nivå i anfallszon men samtidigt är vi ju ett av de sämsta lagen i ligan när det gäller att göra mål, därför tänker jag inte luta mig tillbaka innan detta är klart.
Jag vet inte vad man kan begära mer av en bortamatch. Vi trycker dit Oskarshamn i känsliga lägen. Precis efter att de sumpat ett PP på fyra minuter utan att egentligen skapa så mycket, då virvlar vi fram en två mot etta och tar udden ur dem. Topplagsbeteende. De fick aldrig riktigt tro på detta, det är helt avgörande för att vi ska lyckas hålla undan i såna här matcher med ett såhär ungt lag.
Dessa mycket viktiga tre poäng tar vi med nio ombytta spelare i juniorålder, av sammanlagt 22.
Knylan: Vilken skitnatch. Tur att O-hamn var så otroligt bleka. Men tre poäng är tre poäng. Oavsett hur fula dom är. Krävs uppryckning om vi ska få nåt med från Nelson Garden kalla helvete till ishall. Vi behöver få ihop fyra hela kedjor. Det blir för jobbigt utan den avlastningen. Tufft för småpojkarna att gå in det här skedet av säsongen. Vad fick dom idag? Fem korta byten?
Knylan: Precis. Jag tycker även att försvarsspelet är väldigt kontrollerat. Det känns sällan stressat eller panikartat. Säkra markeringar och lugna uppspel.
The great one: EP's problem är ju att han fortsätter ta offensiva kliv (börjat sätta offensiva tacklingar för att försvara puck osv.) men defensiven släpar då han är allergisk mot närkamper (han är ju å andra sidan junior och väger ganska lätt). Vore ologiskt för honom att gå till ett elitserielag, han ska ju över till Nordamerika så fort som möjligt så han kan få i sig lite "energigröt" och bygga muskler.
Knylan: vi måste ha sett helt olika matcher för nog fan trodde Oskarshamn på detta, Mattsson fick göra många ingripanden i svåra, grötiga lägen framför kassen, Oskarshamn hade mycket väl kunnat trycka in kvitteringen i tredje och det hade inte varit helt orättvist.
Men tre poäng på bortaplan är alltid guld och vi ska vara jävligt glada för att det gick vägen denna gång. Nu har jag inte tittat på kvarvarande matcher men jag tippar på att vi slutar fyra, Pantern håller undan och vi får förlita oss på att något annat lag klipper dom i mecapekka hockey race (eller vad fan det heter) för jag tror inte vi slår dom i någon fler match i år. Resterande lag kan vi dock slå utan att nödvändigtvis spela på topp.
Vi sitter alltså här och diskuterar en 18-årig supertalangs defensiva färdigheter när han precis varit oerhört bidragande till att vi tog tre poäng. Hade Dahlén gjort mål på EPs backhandflipp precis innan 0-2 så hade det varit årets mål. Ett mål som blev matchavgörande.
Men visst...................................................
Olle: Att det uppstår grötiga lägen framför mål är ju onekligen ingen överraskning när de är tvungna att jaga. Och Mattsson gör en i det närmaste femstjärnig insats. Vi vinner på att vi helt enkelt har mer klass och tar tillvara på fler av våra chanser. Chanser som var betydligt fler än de vi gjorde mål på.
Toppklass på målvaktssidan och i avslutningarna på de riktigt farliga målchanserna. En defensiv som klarar av fem BP:n. Till detta nästan halva laget med spelare yngre än 20 år, mot ett lag som ligger fyra i PP-ligan och som spelar med ordinarie lag. Ingenting talade för att att vi inte hade kunnat mäkta med att skapa fler mål om det verkligen behövts.
Det är att alternativa fakta att komma farandes med andra teser än att detta var en bra bortamatch.
Imponerande seger Mattson Dahlen Basse avgörande någon borde vara tillbaka mot Gnaget nästa fre. Tippa Persson och Jänkarn seger på söndag och AIK slå Karlskoga då är det bara 4 poäng som skiljer och slagläge på 2a platsen. Fast Tingsryd är nog en av de svåraste borta matcherna men är Mattson så här bra blir det seger.
Knylan: skapat fler mål om det verkligen hade behövts?? Känner du att Timrå IK nöjde sig med uddamålsledningen och helt enkelt valde att slå ifrån sig puckar sista 10 minuterna?
Jag tycker att alla matcher med 3 poäng på bortaplan är bra matcher men du målar ju upp en bild av att vi hade allt under kontroll, det vågar jag påstå att inget lag har, då man bara besitter en uddamålsseger.
Chanser är vanligtvis betydligt fler än de vi gör mål på (eller som vilket lag som helst vanligtvis gör mål på) men så har det väl sett ut i väldigt många förlustmatcher också? Att vi har spelet men inte sätter lägena?
Knylan: han är +11 för säsongen så onekligen gör han mer nytta än något annat men hans defensiv är ju intressant att följa då han ska ta nästa kliv i karriären.
RunarUp: Vann ni klackmatchen också? Ta färjan till Visby o fira segern på munken vetja 😁 Då kan ni fira med Visby/Roma fans som tog 3 pinnar i Gärdehsllen i kväll.
Olle: Så ser det ju ut för alla lag. Sedan kan man ju ha kontroll på matchen utan att man för den skull anfaller och försöker göra mål i varje anfall. Jag tycker verkligen att Timrå hade kontroll på den här matchen,
sargad: Nope, vi var lika bleka som O-hamn på isen. Däremot imponerade trummisen i hemmaklacken med både uthållighet och rytmkänsla. När jag tänker på det var nog han och Mattsson matchens behållning.
Hela tredje perioden var skitjobbig. Uddamålsledningar och avsaknad av ordnat spel är inte bra för hälsan. Det var med både hjärtat och andan i halsen vi kom undan med det här. Bara skitglad för tre tunga poäng. Både klacken och laget behöver nog steppa upp på måndag.