1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590414 inlägg · 6217 ämnen

Klantigt skött..

« · 52010 Till forumet

Klantigt skött..
Det finns så mycket man kan säga om den här bittra säsongen, men det är ändå en sak som sticker ut från mängden, nämligen att allt är så förbannat klantigt skött i år. Timrås organisation håller INTE elitserieklass utanför isen.

1)

En snålhet av styrelsen att inte våga satsa inför denna säsong när man hade chansen att hänga kvar utan kvalspel. Man hade all tid i världen att leta spelare. Men vad gör man, man kör chans budget-varianten.

Man värvar sönder laget med ett antal medelmåttor (några undantag förstås) istället för att behålla hjärtat i klubben (Tjobba, Sjöberg, Jögge) Varför satsades det inte på ett färre antal riktigt vassa spelare?

2)

Finns det inga regler utanför isen? Då tänker jag mest på ett sprit-förbud under säsongen. Visst kan man få gå ut och ta en öl eller två, men att gå ut och dricka sig berusad mitt under en säsong hör inte hemma på elitserienivå. Det tycker jag är en självklarhet. Detta medför ju också att de "seriösa" lessnar och tappar gaisten.

Det finns så mycket mer att säga men jag nöjer mig med det här. Vet att många inte tycker om detta inlägg men det är såhär jag har kännt under denna säsong.

Tillslut vill jag bara säga att det inte är grabbarna i laget som gjort att denna säsong blivit som den blivit. De har verkligen kämpat och slitit på isen för att vinna matcherna. De ska ha all eloge för det. Felet sitter som sagt nån annanstans.....
Kommentera

Sv: Klantigt skött..
Allt är klockrent! Håller med till fullo!
Avsätt surströmmingskungen med omedelbar verkan!
Tillsätt en ny styrelse med nytänkande och verklighetsuppfattning.
Go morron!
Kommentera

Visst hade Tjobba,sjöberg och eriksson hjärta det håller jag med om..men jag tycker att det var bra att"jögge" fick gå...vi hade säckert behövt hans rutin..men han var för dålig i mina ögon sett(och många andra)Tjobbas rutin var också MYCKET STOR vi behöver honom..och sen har vi ju sjöberg..ett mer kämpa hjärta finns det inte tror ja...javisst har alla kämpat denna säsong..men vi måste inse fakta...dom har varit för dåliga...jag håller med om att det inte är deras fel...dom gör så gott dom kan..

KÄMPA TIMRÅ!!!!!!!!1
Kommentera

jesse p:

Det jag menade var att vi kunde lika gärna behållit Tjobba, Sjöberg och Jögge om vi ändå inte skulle ta hit några bättre spelare. Då är det bättre att ha "hjärtat" kvar i klubben iallafall..
Kommentera

Linköping och Södertälje har gjort helt rätt.
Dom har värvat rutinerade spelare som man
vet vad dom går för.När man värvar ska man
få bättre spelare än man gör sig av med.Det
tycker jag inte att Timrå lyckats med.Titta bara
på backsidan.
Kommentera

snabel:jo det hade ju varit betydlig bättre i och för sej
Kommentera

Grizzly: Och jag förmodar att du är en av de nya som vill ställa upp,äger ett enormt nytänkande och har verklighetsuppfattning........Tjena moss.
Kommentera

Bo Bly: Hur vet man sånt där i förväg egentligen?
Kommentera

Om man har kompetent personal och scouting i klubben så vet man vad man får när man värvar. Tror du de etablerade klubbarna som Färjestad, Djurgården, Frölunda m.fl. värvar spelare dom inte ens sett? Tror inte det, för det vågar man helt enkelt inte...
Kommentera

Friskan:
Ifrågasätt inte, konstatera facktum att alla som skulle bli exemplariska tränare, spelare, och styrelse ledarmoter, Hänger på G-B:n,,,,,,,,,,,,

Men inte för att vara dum, är alla som "gnäller" på allt och alla och talar om hur det ska vara, är dom lika kaxig i ett styrelserum, själv leker jag med tanken att dom blir himla tysta, och håller med
Kommentera

Till HH nedanför såklart..
Kommentera

Friskan!
Jag tycker att det är en stor chansning att värva
en spelare som gått skadad nästan hela förra
säsongen.Sen att värva nån som fått foten från
ett ES lag för nån säsong sen och inte gjort nåt
större väsen av sig.Det har varit ett par "Salmi"
värvningar i år.Det verkar som man är nöjd med
att ha varit med i ES i två år.Jag brukar inte vara
negativ,jag gick och tittade på Timrå när dom hade
mindre än 100 inlösta på 80 talet.Som det ser ut
nu så är jag väldigt tveksam att dom klarar sig kvar.
Kommentera

Bo Bly:

Det är bara så här att vissa på denna gästbok tål inte nån kritik mot laget och styrelsen. Visste att mitt inlägg skulle ogillas av många men jag var ändå tvungen att skriva det.
Kommentera

Alla: Man måste inse följande. Som elitserieförening har Timrå IK tämligen begränsad erfarenhet. Det går inte att påstå att styrelsen är inkompetent eller att man borde ha gjort si eller så. Faktum är att alla börjar som nybörjare. Det är lätt att nu i efterhand fördöma och hänga ut enskilda för säsongens misslyckanden. Med lite backspegelstänkande bör man komma ihåg att föreningens stabila ledning hyllades efter förra säsongens succé. Jag tycker att styrelsen under hela denna säsong visat handelskraft.

Rent sportsligt så har man lyckats värva Kimmo Kapanen, Håkan Åhlund och Niclas Hedberg under säsongen. Vidare har man visat beslutsamhet i förhållande till Tomi Källarsson när denne ansåg att han fick spela för lite. Att vissa värvningar misslyckas är givet. Man måste chansa. Mikael Simons förutspåddes en lysande elitserieframtid. Wallin likaså. Många kritiserar det faktum att föreningen gör sig av med s k Timrå-hjärtan… Vem skulle ha varit kvar från förra säsongen? Jörgen platsade inte. Klockare var alltför ojämn. Tjobba har inte tempot. Sjöberg försvann av huvudsakligen andra anledningar än rent sportsliga. Under hela förra säsongen var kritiken mot de nämnda mycket hård. Idag minns ingen detta - dags för nya syndabockar. Att Juha Hautamaa och Marcus Karlsson förvandlats från ledande spelare till hockeinvalider är väl knappast styrelsens eller de sportansvarigas fel? Slutligen har man påbörjat ett visst samarbete med Sundsvall Hockey, vilket i sig är en nödvändighet för föreningen.

Marknadsföringsmässigt har man påbörjat ett medvetet arbete för att stärka Timrå IK som varumärke. Här finns dock stora brister och dessa borde kunna förklaras med orutin. Eftersom det sportsliga sedan mitten av oktober 2001 tagit stor del av uppmärksamheten så har bl a marknadsföring som prioritet tappat något.

Många har ondgjort sig över styrelsens oförmåga att fostra spelarna utanför isen. Detta ansvar anser jag inte att styrelsen, tränare och andra ansvariga inom Timrå IK skall belastas för. Det är bara att konstatera att vissa spelare under säsongen saknat fokus på uppgiften. Sådant får konsekvenser när man väl kan tåla följderna av dessa.

Summa summarum anser jag att det är mycket missvisande att kräva styrelsens avgång. Vissa förändringar krävs givetvis men bygger gör man för framtiden och det är bara att inse att styrelsen som elitstyrelse endast har en och en halv säsongs erfarenhet.
Kommentera

Octagon:
Jag lyfter på hatten för ditt inlägg!
Äntligen en som fattar att rutin, det är en sak som man får med tidens gång, inte med automatik. Bara för att vi varit i ES snart två säsonger kan man påstå att vi är rutinerade. Nä, vi är fortfarande gröngölingar som har massor att lära, både på och utanför isen. Gäller såväl spelare samt hela organisationen runt Timrå IK. I denna inbillar jag mig att även SK ingår. Publiken och vissa i GB:n, ja vad ska man säga? Naturligtvis vill man att laget ska vara så bra som möjligt och helst bara vinna, men att kräva massor med huvuden på fat, det är att gå för långt.
Om vi leker med tanken att vi legat på, låt oss säga 7:e plats och med betryggande avstånd till strecken, hur hade de som vissa vill hudflänga idag, framstått då? Jo förmodligen som hjältar och genier som kunde se det där lilla som ingen märkt av tidigare.

Tänkte sluta med en samvetsfråga till var och en av "skarprättarna" och ett påstående:
Om vi hade legat på "säker plats" i tabellen, hade du haft samma åsikt? Vi kan ju ha haft flyt istället för oflyt med samma spelare/organisation. Därmed inte sagt att vi haft bättre material.
Varför alltid komma med lösningar när facit är uppslaget.
För att få rutin och erfarenhet måste man våga och våga göra fel. Det är av felen man lär sig!
Kommentera

snabel:
Hur definierar du "etablerade"?? 1 år, 2år, eller vaddå?
Kommentera

Lennart A; "leker med tanken att vi legat på 7:e plats", vadå leker.
Det jag sett i vinter beror inte på oflyt i st f flyt.
När man kan göra 4-18 i skott första borta mot Brynäs för att man inte "klivit av bussen", första perioden senast mot Frölunda - det var inte oflyt det var s-k-i-t-d-å-l-i-g-t.
Nej jag skriver som tidigare-vore skönt att få börja om i Allsvenskan med egna produkter och hungriga spelare.
Denna mardröm som årets säsong inneburit måste få ett slut snart!
Kommentera

HH:
Dom flesta som är kaxiga här är nog lika modiga och pratglada som den där seriefiguren som alltid står längst bak och vill att någon annan ska "fixa" åt dom! "På han bara, slå han på käften!!" ropade en liten kille längst bak.
Hur många brukar gå på årsmötet?? Jag bara undrar. Där måste man ju stå för sina påståenden och dessutom med "bart ansikte", man har ingen mask att gömma sig bakom.
Kommentera

Bi wasa:
Håller med dig fullständigt i de exempel du beskriver.
Men läs mitt inlägg igen och förstå innebörden av "lek med tanken". Om, och nu är det en "lek med tanken", vi legat på 7:e plats och med de förutsättningar som jag beskrivit, hade vi då krävt en "epidemi med halshuggningar" av diverse personer i Timrå. Nej då påstår jag att vi förmodligen höjt dem till skyarna som vår tids genier. Vad jag vill säga är att i dagsläget får man gilla läget, ställa upp på det vi har och försöka stötta så gått det går istället för att hela tiden bara leta fel. Analysen får komma efter säsongsslut.
Kommentera

LennartA:

Vet inte om jag vågar säga nått längre för isåfall blir man väl kallad heldum..:)

Hmm..jag kanske uttryckte mig lite fel med "etablerade". Men det jag menar är att majoriteten av alla elitserielag ser spelaren live först innan dom värvar denne.

Timrå har istället gått mycket på rekommendationer och lovord från andra. Förra året lyckades det, det här året lyckades det inte. Jag tycker det är ett alldeles för stort chanstagande för en ny klubb i elitserien som måste lyckas med värvningarna för att hänga kvar.

Det jag menar är att det är viktigt att veta vad man får, för vad kostar inte alla dessa panikvärvningar nu?
Kommentera

Lennart A; Visst skall vi stötta - jag har stått och hejat i 26 matcher nu och kommer nog att göra det resterande 3 matcher också.
Kommentera

Visst är det klatigt skött, talade med tränarn i Sundsvall som kommit in nu i laget på försäsongen han var skeptisk, sen såg man vart det lutade efter 7-8 omgångar. Visst har lag värvat fel
Modo skickade hem en och Brynäs också men TIK ärvade 6-7 stycken som inte höll måttet vilket man får efterräkning för nu.
Visst saknas Sjöberg Jörgen och kanske Tjobba och inte minst Gerhard men det var ju säsongen innan, inte har laget blivit starkare vilket även Challe B kom fram till.
Kommentera

Tack Bo wasa, Laken, Kongo med några fler för att ni finns! De lallande fånarna har givetvis även de sitt existensberättigande, men de behöver framför allt mothugg. Gästboken blir så mycket mer läsvärd och debatten så mycket intressantare...

Själv är jag fruktansvärt besviken på Timrå IK anno 2001/02, men hade dagens minst sagt utsatta läge på känn redan efter några omgångar. Känslan var nämligen att vi spelade som ett typiskt loserlag: ineffektivt, osmart, ängsligt... Vi vinner ofta skotten, har ofta ett s k skenbart övertag, men gör enkla misstag och måste därmed vara rena rama drömmotståndaren... Klart som fan att övriga lag kan kosta på sig att vara ödmjuka och påstå att TIK borde kunna ligga högre upp i tabellen!
Kommentera

Mening är bortgallrad information. Information som inte finns kvar längre. Och inte behöver finnas kvar.
Det är med information och mening ungefär som med pengar och rikedom. Verkligt värde, verklig rikedom, är inte en fråga om pengar, utom om använda pengar, pengar man har haft; saker man har skaffat sig genom att betala för dem. Det är bara Joakim von Anka som kan använda pengar i sig, pengar som konkret storhet, när han simmar omkring i sitt kassavalv. Alla vi andra vill ha pengar för att göra oss av med dem igen.
På samma sätt är det med information: det är först när vi håller på att drunkna i smörjan som vi inser att den inte har något värde i sig.
Kommentera

PerSpaps: Jäklar... Filosofi på hög nivå...
Kommentera

snabel:
Med tanke på dina uttalanden antar jag att du doktorerat i "Svenska elitserieklubbarnas värvningsprocesser" eller liknande.
Kommentera

Kongo:

Jag tar igen allt jag sagt. Man är ju bara "heldum" om man säger nått negativt. Ska bara säga massa positiva saker hädanefter så slipper man få en massa skit.
Kommentera

Mycket bra sagt! Fan du har ju fattat det hela. Vem vill ha en massa skit hällt över sig????
Kommentera

snabel:
Det jag menar är att jag inte tror att du vet hur pass elitserieklubbarna har kollat upp sina nyförvärv i förväg.
Kommentera

Snabel: Klockren analys. I min krönika står inget om spriten men jag kan säga att jag är väldigt besviken på en viss spelare i Timrå IK (nämner inget namn). Den som är insatt vet vad jag talar om. Att förstöra för alla andra bådar inte bra. Hoppas att han växer upp och en gång för alla lär sig vad vett och etikett är för någonting?

Styrelsen bör avgå. Jag har fått på käften för det men struntar jag i för jag tänker inte sitta inne med mina åsikter om saker och ting. Utan finns det fog för kriktik så delar jag också ut en del salvor.

Jag är dock bland dom första att uppmuntra någon efter en bra prestation. Det är viktigt med båda sakerna.

Man måste balansera mängden ris och ros för att inte bli stämplad som nån jäkla sorts gråsugga som ser allt negativt.

Denna säsong har då det mesta varit under all kritik.

GO TIMRÅ GO!

ÄLSKA TIK 4-EVER!
Kommentera

Tycker vi trappar ner på det negativa snacket nu och börjar ladda för kommande stora uppgifter och hockeyfester.
Analyser kan vi ta efter säsongen.
Kommentera

Vad skriver jag?
Självklart ska man analysera löpande...
Kommentera

ernie eagle:

Tack, kul att nån fattar vad jag pratar om, inte många som gör det tyvärr. För det mesta är man ju heldum.

Bra seger ikväll grabbar!
Kommentera

snabel, ernie eagle: Och jag och många med mej vidhåller att en del saker lägger man bara inte ut på en hemsida som läses av både sponsorer och spelare.
Kommentera

« · 52010