1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 595844 inlägg · 6217 ämnen

Kvartsfinal 2009

Sv:Kvartsfinal 2009
Jag gläder mig åt det lilla, framförallt meningen i mitten om Bagarn. Det gäller silly snacket i Expressen o kommentaren om honom:)

"2) Johan Andersson, f, Timrå.
Kommentar: En av landets bästa power play-dödare. Gjorde en lysande insats i Quebec-VM. Läskigt jobbig att möta. Bara att åka runt hans rumpa tar en halv minut. Toppklubbarna HV 71, Frölunda och Färjestad slåss om Andersson."

Backe är bra och troligtvis sugen, åke är ojämn men kan göra fantommatcher, den gode challe kliar sig nog i huvudet mer än en gång innan han väljer. Han vet dock nog bäst när allt kommer omkring

Även om Backe spelar bra i morgon ska Åke stå på onsdag. Det är större chans att Åke kan vinna en match åt oss där nere än med Backe.

JimmyH: Fundera kan man nog göra, men bestämma bör man nog göra efter då morgondagens match är färdigspelad. Och visst, Backe kanske behöver vila också, who knows - jag litar på att Challe vet bäst och gör rätt val som gör att vi vinner. När vi också snackar "hade jag varit tränare" inser jag mer och mer va gött det är att vara supporter haha.

RocknRolf2: Personligen tror jag Backe kommer stå i morgon, och grymt revanch sugen, Åkerlund har minus stat på HV, och backe visade inga tecken på att själv vilga byta igår,,

Jag lutar nog åt Åkerlund imorrn i målvaktsfrågan. Men Backlund ska kunna vara en vinnare igen också. Det viktigaste är att vi får tillbaka backar

Yellowcard: Hade jag varit tränare så hade jag inte ens funderat på vem ska stå på onsdag redan nu. Det får nästa match bestämma. Skulle det inte funka med Åkerlund imorgon så kan väl Backe vara lika revanschsugen på onsdag.

Det är riktigt beklämmande att läsa det Jimmy berättar om den behandling man fick nere i Jerusalem. Tydligen är det bara där dem kör nån slags nolltolerans mot bortafansen, för av alla bortamatcher jag har sett har det ibland varit både mkt fylla och många hårda ord från läktaren, men inte fan har folk blivit utslängda för det? Det måste vara nånting med den frikyrkliga atmosfären därnere. Dessutom har jag varit i Kinnarps några gånger och de har nog tillsammans med Övik Sveriges värsta sittplatspublik. Men hur ofta blir nån i hemmapubliken utslängd?

Först och främst så hoppas jag att de Timråfans som åker ner på onsdag gör allt för att vakterna ska få ett riktigt helvete. Helst skulle dessa vakter utsättas för diverse kroppsvätskor, personangrepp och fysiskt våld, men det är väl tyvärr att hoppas på för mycket.
Sedan önskar jag att de eventuella HV-fansen, vilket antagligen max blir en handfull, som kommer upp på måndag får ett riktigt surt bemötande, yttrar dem så minsta som ett hårt ord så ska dem ut direkt.

Mappe: Se där ja. En halvskadad Voutilainen och en avstängd Thörnberg tackar vi inte nej till.

Blizzard: Erezione grandissimo!

Mappe: Tänk Thörnberg avstäng och Jukka Voutilainen skadad =) Jag skulle myyysa!

Mappe: de kommer väl beslut i morgon som jag fattat

Mappe: Förresten verkar det finnas en gegynnande oro bland hjonen att Voutilainens (stavning???) ljumskar har börjat spöka, ja ja man kan bara se tiden an och hoppas...

JimmyH: Jo det har han nog, men det kan ändå förstöra lite mentalt då det handlar om självförtroendet. Även med bra förklaringar hit och dit ifrån tränare osv. kan det ju vara knäckande att inte få chansen och visa (bla. de som tvivlar) vad man kan redan imorgon. Jag ser helt klart Åkerlund som ett alternativ såklart då han varit riktigt bra, samtidigt som jag tror att Backe är revanschsugen som få. Personligen om jag varit tränare hade jag nog gett Backe chansen imorgon igen och sedan låtit Åkerlund spela på onsdag eller torsdag.

Mappe: Är det förresten någon härinne som kan förtälja huruvida framstjärten får deltaga i morgon eller inte?

Skarin: satt och kollade på färjestad brynäs .. jisses vilka målvakter dom har . båda två .

Laken: Problemet är väl att han i vanlig ordning inte tänkte.

250kg kärlek: Två saker, att Backlund hade kännt sig bättre och att laget kanske fått en nytändning.

Själv hade jag önskat Backund i mål på måndag, med 3-0 i baken. Men nu med 7-0 i baken så känns det som om jag vill ha Åkerlund också.

Yellowcard:

1. Johan Backlund har varit med tillräckligt länge i branschen för att kunna förstå att det finns många anledningar till att man byter målvakt. Det går ju även från tränarhåll att förklara saken.

2. Magnus Åkerlund har gjort tillräckligt stora framsteg den här säsongen totalt sett för att vara ett alternativ. Hade vi förlorat med 7-0 för ett år sedan så hade jag tyckt att Backe skulle fortsätta men nu har vi en bra målvakt bakom och det måste vi använda. Lägg därtill att Åkerlund brinner lite extra mot just HV71.

Jag tycker att ett byte är självklart idagsläget.

Hur än man vrider och vänder på det känns det ganska så komiskt hur Backe kan vara så in i bomben bra matchen innan för att igår vara, ja låt oss säga mindre bra..... Detta medans Liv har svarat för två kanonmatcher i rad. Den där Liv kan bli vårt fall. Dessutom känns backsidan väldigt tunn och framåt är det inte mycket som funkar.

Det är för mig en gåta varför inte Challe/Nygge ställer upp med följande kedjor:

19-37-27
7-13-62
22-33-91
10-17-16

Går att byta plats på 19 och 22.

Men jag tror vi vinner i morgon. Inte minst om Challe/Nygge använder mina kedjor. Då blir segern lättare i alla fall ;)

Jag tror Backe står medans Åke är stenklar(!) på onsdag och torsdag.

250kg kärlek: Hugget som stucket känns det som om vem som ska få chansen i mål imorgon. Det finns dock två sidor av detta.

Ger vi inte backe chansen imorgon, så lastas han mentalt (vare sig man vill det eller inte) automatiskt för förlusten. Ger vi inte Åkerlund chansen så ger det fel signaler (en kille som släpper in 7 mål ska i normala fall bänkas) vilket kan vara knäckande ur ett självförtroendemässigt perspektiv.

SÅ egentligen borde vi blixtvärva Salo!=P Eller föresten det går ju inte, så sten, sax och påse borde få avgöra vem som ska få stå imorgon. Hur som helst kommer det kvitta då vi ändå vinner=)

Laken: Jag såg det, det står på st nätbilaga.

Anonymous: Vad hade kunnat uppnås? Att Åke Lund hade murat igen och visat sig minst lika duktig som hans kombatant, Liv i HV-målet. Fine, problemet var bara att Timrå låg under med 3-0 och att matchen i så fall gått förlorad oavsett. Eller kanske hade Åke fått en lika omöjlig uppgift och släppt en massa puckar bakom sig och vips så hade även han haft ett menatlt underläge i senare matcher. Om Åke hade visat sig omutbar så hade han gått in i morgondagens match full av självförtroende. Men om detta hade gått åt fanders hade vi haft två målvakter som gjort entré i målet med halvtaskigt självförtroende.

Jag tycker det var tokbra att man lät Backlund fortsätta. Men i morgon hoppas jag att Åkerlund får börja matchen.

kennas: Ja, jag har ju honom som center nedan.

Laken: Pyörälä ska i alla fall spela center.

Blizzard: "Det är nämligen aldrig bra att ett lag få göra så mycket mål på vår målvakt" precis, man borde bytt målvakt.

Anonymous: "Det var alltså inte hans fel att vi förlorade matchen men jag anser att Magnus Åkerlund ska stå på måndag. Det är nämligen aldrig bra att ett lag få göra så mycket mål på vår målvakt, just därför så var det bra att HV inte fick träna in sig på Åkerlund också när spelarna ändå mer eller mindre gett upp matchen i slutet."

Anonymous: Men hur står det till med läsförståelsen? Försök igen.

250kg kärlek: Ja och dessutom jävligt nödvändigt att vi åker på den här förlusten på en gång på bortaplan, hade ju varit värre om det stått 2-2 i matcher sen kommer den här förlusten på onsdag i tredje bortamatchen. Nu har vi tid att reparera misstagen och finslipa detaljer, 7-0 speglar inte matchen för fem öre. Som du säger verkar harmonin i truppen vara på topp - detta är inga problem för grabbarna. Kanske de till och med skrattade åt det efterhand "haha va fan gick fel?". Det hade nog jag gjort iaf. I torsdags bevisade Timrå vad de kan, inte igår.

T T: Ja han har en en åsikt, "inte Backlunds fel" är det det som du tycker är motivering? Tycker fortfarande man borde bytt ut Backlund.

Yellowcard: Du beskriver det hela rätt bra.

Jag förlorar hellre med 7-0 där det finns tecken till bra spel och rätt inställning än att jag förlorar med 2-3 mål där man får gäspa sig igenom matchen och dessutom fäller en massa svordomar för ett taffligt spel. Styfs rätt avslappnade intervju tycker jag avspeglar harmonin i truppen, trots storförlusten.

Säkert ingen i Timrålägret som var överlycklig efter förlusten men jag får känslan av att detta var en relativt enkel förlust för grabbarna att skaka av sig.

11 vinster kvar...

KENI: Ingen verkar hålla med dig! Hur tänkte du egentligen?

250kg kärlek: Ja jag sitter och tittar på matchen nu (spelade in den) och första perioden är klar. Hade vi bara satt våra chanser hade vi ledat och vi var det bättre laget. Igår tyckte jag också att vi var det fram till Dennis Persson tacklade bort Tedenby framför målet.

Jag kan på något konstigt sätt ändå se positiva ting med förlusten.

1. Det blir förändring i kedjorna, jag tycker t.ex. inte att Sonnenberg passat så bra som center och första-femman har ju bara gjort en besviken på det senaste. Jag välkomnar förändringar i kedjorna, när nu Pärssinen och Pyörälä får lira tillsammans kan det ju inte gå fel=)

2. Hade vi förlorat med 3-0 hade det varit mer knäckande än att förlora med 7-0. Att förlora med 7-0 känns så komiskt overkligt att det inte ens går att ta på allvar - det märktes också på Styf igår i intervjuen när han direkt sa typ "detta har vi redan skakat av oss" och skrattade och skämtade.

3. Denna förlust är nyttig på många olika sätt - det är bara att kolla igenom matchen och analysera misstagen - felpositioneringar i försvarsspelet och individuella misstag som alla kan rätas till. Alla är nog medvetna om sina misstag och kommer göra allt för att räta till dem.

4. Kommer ni ihåg hur vi agerade efter utklassningen mot SAIK? Vi trodde vi var bäst i världen och spelade därefter 2-2 mot SSK osv. osv. Förhoppningsvis kommer HV71 (dom kanske är för rutinerade dock) att också leva på den här vinsten och tro dom är bäst i världen.

5. Imorgon möter HV ett fett taggat Timrå som vill visa svenska folket och hemmapubliken att vi inte är ett lag som skiter i publik och sponsorer och som också spelar för Timrå med ära och hjärta. Imorgon kommer Timrå täta till i defensiven och spela smart - vinst med 3-1!

Kerstin_k: Jag försökte efterlika konstellationerna så mycket som möjligt, och förra säsongen var inte Bogg med. Men om du vill, byt plats på Lander och Bogg då. ;-)

det ska gudarna veta - nedan!

keni: Fan vad less jag blir! Hur rik klubb tror du Timrå IK är? Klart som fan dom gör så gott de kan. Sparar pengar? hur menar du? För att dom ska sänka spelarbudgeten nästa år, just för att det är LÅGKONJUNKTUR, goddammit! Brynäs sänkte sin budget inför denna säsongen iår spelar dom Slutspel, förra året KS! Penga kåta fan, byt lag!

keni: Vi är inget bottengäng, vi är i slutspel!
Dessutom, jag har varit extremt kritisk till klubbledningen under säsongen, det ska gudarna vet. MEN vi ska också vara tacksamma att vi har en så pass ekonomiskt ansvarstagande ledning!
Alltför många klubbar får problem, eller går till och med i konkurs beroende på en klubbledning som satsar utan att tänka efter - före.

Dessutom, vad menar du med att alla försvinner till nästa säsong? Vad har du för belägg för detta? Vad jag vet så har både MPS och Sonneberg redan förlängt...

TÄNK, innan du skriver!

Anonymous: Jag tycker att Jimmy har en bra motivering till det i sin blogg.

Sen varför bytte inte Challe ut Backe mot Åke vid sisådär 3-0 eller nått?

keni: Timrå kan vinna mot HV och kommer säkert göra det redan i morgon. Däremot har vi fortfarande rysligt svårt att få till det på bortaplan. Men som jag sade tidigare, jag tyckte mig se intentioner i gårdagens bortaspel som såg positivt ut. Med det spelet och lite flyt så ska vi kunna störa HV i Kinnarps.

Däremot tycker jag att våra mest tongivande spelare inte varit bra. Jag kräver mer från spelare som Wandell, Pyörälä och Tenkrat, för att nämna några. Om dessa spelare inser att vi spelar kvartsfinal och samtidigt tar fram sin vinnarskalle så kan det här bli bra. HV ser betydligt mänskligare ut i år än förra. Den tyngd som var en av de bidragande orsakerna att HV vann SM-bucklan förra år finns inte i årets upplaga.

Laken: Bogg?

Han har ju, tycker jag, varit rätt så stabil under kvartsfinalerna. Han tekar ju bra om inte annat.

keni: Du har inte många rätt idag. Hur mycket förlorade du på spelet igår? Verkar för mycket för din plånbok.

"inför nästa sesse försvinner alla haha"

Jaha spelar det nån roll i såna fall eftersom du sågar dom så mycket?
Sen försvinner inte "alla" som du säkert vet.

keni: Hur skulle du fira om Timrå IK någon gång vinner SM-guld?

Saftkalas ala Jim Jones?

keni:
Vilka pengar sparar Timrå, kan du berätta?

...Och om man skulle försöka efterlikna detta så kunde morgondagens kedjor se ut så här:

Timo Pärssinen
Mika Pyörälä
Martin Sonnenberg

Oscar Sundh
Johan Andersson
Anton Axelsson

Petr Tenkrat
Tom Wandell
Fredrik Hynning

Björn Svensson
Anton Lander
Magnus Pääjärvi-Svensson

Kommentarer?!

250kg kärlek: Tja, det kan ju vända till nästa match också. Detta kan ju ha blivit till något bra i slutändan. Timrå kanske åker ner och kör som fan för att det absolut inte ska hända igen samtidigt som HV är invaggad i en falsk trygghet. Risken finns ju att HV underskattar Timrå nästa möte i Jerusalem. Allt är, som bekant, möjligt i hockey.

Ska Åke Lund stå i morgon? Jag hoppas nästan det. Jag hoppas att han kliver fram som en outsider och utmanar de stora grabbarna om bästa målvakt i slutspelet. Att han växer fram som en demon för HV. Att han blir vår Liv.

Hahl Bundy: Timrå Kan inte vinna mer mot HV så är det bara...
ledsen å säga detta men så är det.

Timrås formationer verkar vilsna. skulle hellre köra juniorer, wandell hynning och tenkrat gör inte ett skit rätt, dom har ingen match vinnare numera, det är helt öppet vem som gör målen. trist trist, och inför nästa sesse försvinner alla haha

vad blir kvar!

ett bottengäng, men thomas johansson sitter säkert
bra att dom spra pengar hahhahaa
pinsam

Yellowcard:Alltså jag tar inte den stora förlusten på så stort allvar. Intentionerna i går var riktigt bra. Jag tycker Timrå var det bättre laget i en och en halv period. Dessutom var laget bättre på ett sätt som ger mig goda vibbar inför fortsättningen.
Hv spelade inte dåligt i går men Timrå spelade bättre. När det sedan rann iväg så hade laget endera kunnat säkra upp och grisa eller fortsätta spela ett spel som jag tror passar Timrå som lag bättre.

Det enda negativa att förlusten blev så stor tror jag är bortaspöket och spelet. Det hade inte varit fel att lyckas knyta ihop säcken och göra en målmässigt ritkigt jämn match. Det är väl antagligen att bortaspöket fått sig ytterligare en törn, i övrigt tror jag att laget tar detta med ro.

Moe tillbaka innebär ytterligare en back som vågar kliva på och stresa snabba HV-spelare. Om Moe också spelar disciplinerat kommer det bli en tillgång till laget. När det sedan gäller förändringarna i femmorna så känns de konstelationer som står att läsa i dagens ST mer naturlig. Jag hyser gott mod vad gäller morgondagens möte. 

Så här spelade TIK i de fantastiska slutspelsmatchena mot MODO i kvartfinalerna förra säsongen:

Första femman:
Petri Kokko
Kalle Koskinen
Timo Pärssinen
Riku Hahl
Mika Pyörälä

Andra femman:
Robin Jonsson
Sanny Lindström
Oscar Sundh
Johan Andersson
Anton Axelsson

Tredje femman:
Pär Styf
Kimmo Lotvonen
Petr Tenkrat
Peter Regin
Fredrik Hynning

Fjärde femman:
Sebastian Erixon
Eric Moe
Björn Svensson
Anton Lander
Magnus Pääjärvi-Svensson

250kg kärlek: Och Sonnenberg på kanten, bra det! Han var skit dålig igår.

« · 1138384 · »