1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Kvartsfinal 2010

« · 1247171 · » Till forumet

Sv: Kvartsfinal 2010
T T: Ja, han verkar hur skön som helst Lander. Och det vore nice om Kalle K levererade en matchpuck!
Kommentera

Mer Dagbladet:

PIROS SIKTAR PÅ SPEL PÅ TORSDAG

Timråcentern: "Jag ska göra allt jag kan för att vara redo"

Timrå IK klarade sig till slutspel efter en heroisk avslutning på grundserien.
Man gjorde det utan succéförvärvet Kamil Piros som missade de sex sista matcherna.
När kvartsfinalserien mot HV71 drar igång ska tjecken vara tillbaka.
- Jag ska göra allt jag kan för att vara redo tills på torsdag, säger Piros.

OKLART OM TIMRÅS LAGKAPTEN KAN SPELA KVARTSFINAL ETT

Om två dagar inleds slutspelet.
Fortfarande råder stor tveksamhet kring Pär Styfs fotskada.
- Jag kan inte garantera någonting, säger läkaren Örjan Fröjd.
Kommentera

T T: Timråhjärtat var det lite si och så med tydligen då han lämnar om vi hamnar i allsvenskan.
Kommentera

Anonymous: Det är din egen, något magsura, tolkning. Den klausulen har klubben förmodligen i alla kontrakt eftersom man inte kan betala elitserielöner i allsvenskan.

Redigerad kommentar

Kommentera

Anonymous: Det är väl inget som säger att han gör det. Men han har iaf möjligheten vilket man kan förstå i och med ålder samt ambitionsnivå. Sen var det Sebbe som hade det i sitt kontrakt!
Kommentera

T T: Att hjärta kan köpas det är din magsura tolkning.
Kommentera

Tycho: Läste inte så noga, då var det fel person. Bra så.
Kommentera

Jag är lite orolig för att man kan göra rent hus fram till guldet. Endast sex hemmamatcher är inte optimalt vare sig ekonomiskt eller för fansen.
3x4-2 vore idealet. 

Kommentera

T T: Haha, där tog du ironin till nya höjder =)
Kommentera

El Maco: Vill bara lite försynt anmäla mig som ett Lallande fånar-prospect....Efter den här makalösa säsongen gör jag en helomvändning och utropar min litenhet beträffande hockeykunskaper i jämförelse med Linkan mfl i Timrå IK:s ledning.

Lall On!
Kommentera

jokklas: Nja, jag skrev ju att jag bara var LITE orolig.        :)
Kommentera

TT: Oroar mig däremot angående MPS nuvarande form. Han har varit ruskigt ur slag sista tiden så vill till att han höjer nivån med start torsdag kväll.

Kanske läge att låta MPS driva på en annan kedja med sin skridskoåkning och placera någon med bättre blick/speluppfattning i 1:a några matcher?
Kommentera

McCarton: Känns som att rävspelet med mörkningar inför slutspelet är i full gång...vad är oddsen för att kvartetten Laine, Niinimaa, Önerud och Ward ändå spelar på torsdag? Knappt pengarna tillbaka om man frågar mig....
Kommentera

jokklas: Lustigt, jag tänkte på Pääjärvi just när du postade det där. Han känns fortfarande som ett hot utan att vara det, eller hur man nu ska uttrycka det. Varje gång han kommer med fart genom mittzon får man upp hoppet men det var länge sedan det blev något av det. Piros i första kan ju låta frestande men var ska då Pääjärvi in och hur påverkas "balansen"? 
Kommentera

T T: Pääjärvi, Lander och Munier tycker jag var en riktigt fin kedja. Pääjärvi ska inte vara i förstakedjan, inte än i alla fall.
Kommentera

Pääjärvi har väl fått en tendens att hamna längs med sargkanten när han kommer i sina anfall. Han är definitivt så stark att han borde kunna gå mer rakt på och krascha målburen lite oftare.

Redigerad kommentar

Kommentera

Anonymous: jo jag tycker det är en lina man borde sätta ihop igen. Frågan är var man ska stoppa in Piros dock.
Kommentera

dr-nix: Hynning i första? Piros får centra Pärra och Börje. Gabbe styr upp Axie och Starkov/Nyllet.
Kommentera

Kattgubben: Själv tycker jag att han ska titta upp o leverera en o annan passning snett inåt bakåt där alltid Corso o Sonnie kommer stormande som några jehun, istället för att 10 ggr av 10 skjuta från ingen vinkel alls!
Kommentera

T T: Hmm ja kanske. Men nyckeln i en lina med Pärssinen-Piros-Svensson är att Piros lyckas få igång diselmotorn på Pärssinen och få honom att proucera mål. Lyckas han med det kan det bli en giftig lina.

Edit: Det är är ett alternativ

Sonnenberg-Corso-Piros

MPS-Lander-Meunier

Hynning-Gabbe-Svensson

Pärssinen-Nylander-Axelsson

Redigerad kommentar

Kommentera

Hahl Bundy: Indeed
Kommentera

Hahl Bundy: Det är också ett bra alternativ... kanske blir det lite overkill med tre "strikers" i samma kedja.. man kanske borde kunna lyfta in Piros som spelfördelare. Han lägger ju delikata mackor.
Kommentera

Kattgubben: kanske man ska splittra hynning-Gabbe-Svensson linan och skapa en ny andra kedja med Hynning-Gabbe-Piros. Den tror jag själv på.

Kanske något i denna stilen:

Sonnenberg-Corso-Pärssinen (alt. byt plats på Pärssinen & Meunier)

Hynning-Gabbe-Piros

MPS-Lander-Meunier

Axelsson-Nylander-Svensson

Redigerad kommentar

Kommentera

dr-nix: Nu är ju inte Nyllet med från start och när han spelar är han inte tillräckligt bra heller. Om vi har ambitioner att gå långt så kan vi inte ha en fjärdelina som bara får 3-4 minuter, det håller inte i längden.
Kommentera

Intressant andrakedja. Två forwards med som kan leverera delikata passningar till varandra. Kan Hynning dessutom få till sina avslut kan det bli riktigt giftigt, och en defensiv center som kan täcka upp bakåt . Piros är dessutom en avig jävel att ta pucken ifrån vilket bör kunna leda till att vi får mycket tid i anfallszon.

Redigerad kommentar

Kommentera

Kattgubben: det var lite det jag tänkte, Hynning funkade ju bra tillsammans med Bartecko som iof är en bättre spelare än Piros men bägge kan slå bra passningar som kan ge bra lägen. Skulle Hynning inte få igång målskyttet kan man alltid låta Piros bli avslutaren då han verkar kunna den biten också.

T T: iof men han kommer väl tillbaka snart förhoppningsvis och jag tror nog att han ska klara av att gnugga på i en fjärdekedja.

Om inte får man väl göra en fjärde med Axelsson-Starkov-Svensson men den skulle nog inte få mycket speltid misstänker jag.

Redigerad kommentar

Kommentera

dr-nix: Skulle man vara lite vågad hade den nästan kunnat gälla för checking-line. Gnugga på och checka fast motståndarna i deras zon och riktigt suga musten ur dem, och i efterföljande byte sätta in förstakedjan som får sätta in nådastöten. Nu vet jag inte om Hynning och Piros besitter de brunkaregenskaper som klassiskt sett är gångbart i en checking line, men skapa ett varaktigt tryck borde de kunna göra, särskilt om man väljer att para ihop dem med tunga jobbiga backar som får fylla på.
Kommentera

Kattgubben:
Instick bara för att bedöma att ni nog som oss (brynäs) kommer göra en bra kvartsfinalserie och störa våra motståndare till 6 eller 7 ....men roligare än så blir det nog tyvärr inte i år....
Kommentera

Lite försnack:

Redigerad kommentar

Kommentera

Någon som har koll på om det blir något schysst Tifo till morgondagens match?

Skulle vara fränt med ett där HV/Lule/Modo får sig en känga eller vad man ska kalla det.
Eller grinar småtjejerna i Ö-vik fortfarande över banderollen om foppa?
Kommentera

haggen: Tifo är coolt men nu är de dags o släppa modo o fokusera på Timrå IK :)
Kommentera

haggen: Går det inte att se på ticnet.se längre ungefär hur många biljetter som är kvar? Förut såg man ju iaf tre färger som talade om ifall det fanns många, ett fåtal eller slutsålt kvar. Hittar inte det nu?
Kommentera

haggen: Det är nått på G... :D
Kommentera

jonmannen: Man kan ju testboka runt lite. Det verkar vara en hel del platser kvar.
Kommentera

T T:
Tycker det var mycket bättre förr när man kunde se på hemsidan hur många sitt samt ståplatser som var bokade.
Det skapade en liten"hype" tror jag, det finns nog dom som gick för att man såg att det skulle bli en knökfull hall med go stämmning.

Tillbaka med en biljettbarometer, med en sådan är jag övertygad att det skulle bli fullt fortare.
Kommentera

haggen: En fråga som gäller Tifo är kommer jumbo flaggan vara där till introt
Kommentera

Alex:

Den som lever får se.

Värst va alla är otåliga nu. =o)

Men det är klart det är ju den bästa tiden på året!
Kommentera

Alex:
Den brukar vara där på alla matcher, och det lär väl inte vara nåt undantag imorgon?
Kommentera

Moffsing: Oj,Tänkte lite fel Men hoppas att det blir bra tryck i hallen mot HV Oj menar chicken 71
Kommentera

Simmalugnt: Otåliga är bara förnamnet det. Längtan till drabbningen i morgon kväll är ooooliiiiidlig! Klockan går ju så förb...at sakta, men det blir väl till att gå till sängs och sova bort 8 timmar.
Kommentera

John K: Jaa du Johan, ett elände det är att vi tagit oss vidare :-) Får mig att citera den legendariske hockeycoachen Kjell-Olof Feldt "Slutspel är ett jävla skit men nu har vi baxat oss ända hit".

Chaleee & Co, fortsätt baxa!
Kommentera

Hv...gäsp. Har ända sedan lulematchen varit helt övertygad om att vi kommer att gå segrande ur den här kvartsfinalsrundan, men...hm. Jag måste tillstå att de avslutande omgångarnas eufori kan ha haft en fördunklande effekt på mitt omdöme.

Nu är jag inte lika säker. Eller, jo. Fanimej. Klart det går vägen. HV känns inte alls lika läbbiga som tidigare år. Dom ter sig, för att prata i innebadytermer, lite chipsfeta.
Kollade lite grann på hur deras säsong sett ut, och man kan väl konstatera att det blivit lite brunare allt eftersom.

Första 27 matcherna:
54 poäng, 106-70 i målskillnad.

Avslutande 28 matcher:
41 poäng, 82-85 i målskillnad.

Spontant känns det som att den största anledningen till dippningen målmässigt ligger i PP. Grymt till en början, sönderläst sen. Säger experterna. Jag har inte brytt mig om att kolla efter, men jag gillar den förklaringen.

Nu kan man så klart hävda att HV är ett lag med så många vana vinnare och slutspelsrävar att det krävs just ett slutspel för att man ska tagga till. Att man tidigt kopplade greppet om serien och sedan lite halvslött låg och bevakade, görandes endast så mycket som krävdes för att sluta som etta.
Nja. Den förklaringen köper jag icke. Dels för att den är direkt obehaglig ur ett timråperspektiv, och dels för att dom inte sänt ut dom vibbarna.

Nej, HV är chipsfeta. Och Timrå har ett utmärkt läge att sätta ner foten. En gång är ingen gång, men två bitchslappar efter varann är definitivt att gå över gränsen. Nu vill jag se en rak höger i replik.

Det sägs att första matchen är nyckeln. Och visst, så är det så klart. Jag vill dock påstå att match två är en ändå större nyckel. Tar Timrå den knäpper dom serien, alldeles oavsett utgången i match 1.

Jag hoppas och tror att krapparna har släppt lulematchen nu och laddat om.
Avslutningen på serien var en mäktig uppvisning, men: man gjorde det inte därför att man överpresterade, man gjorde det trots att ett antal spelare underpresterade.

Nu vill jag se Corso gå in med karisma. Sätta sin prägel på matchen, varenda gång han är inne. Jag vill se en smartare Pääjärvi, som inte enbart åker skitfort och drar iväg vinkelskott.
Jag vill se Pärssinen kombinera sitt hårda jobb med ögonblick av fornstor briljans.
Jag vill se Björn Svensson i uppdaterad slutspelsversion.
Piros: måste vara på isen. Hans förmåga att hålla puck i anfallszon kommer att behövas.

Jag vill också se Karlsson fortsätta på den inslagna vägen. Nu börjar han hedra sitt kontrakt. Skogs likaså. Inte ens RR2 kan ha mycket negativt att säga om hans avslutning av serien.
Lindbäck: no comment. Stanna kvar i zonen!
Caslava: även här vill jag se mer karisma. Äg timråzonen!
Styf: visst fan har du ett slutspel till i kroppen? Vågar man hoppas på en grinig, grisig och jobbig Styf med en neanderthalares känsla för finess?

Tja, man skulle kunna fortsätta länge till. Kort sagt: det är dags att plocka fram sin bästa hockey nu. Jag vägrar att tro att någon spelare - eller ok, Lindbäck är fanimej undantagen - spelat på sitt max än.

Jag har en jävligt skön känsla inför detta slutspel. Att det ska ta slut i kvarten finns absolut inte på min karta. No way. Vibbarna i luften säger något annat.
Ska bli fruktansvärt intressant att se om vibbarna har rätt.

Bäst att säga det på förhand: hockey är en underbar sport!
Kommentera

Bragd-Birger: Lika bra att få det sagt bäste BB; du skriver gudabenådade inlägg, inlägg som inte bara skulle platsa utan helt enkelt totaläga som krönikor i vilken blaska som helst. Svårigheterna om det vore en rikstäckande vore väl i så fall att du är aningen ickeobjektiv...ler.

Dock, för att komma fram till det viktiga...du har bevisat usla vibbar. Jag vet det eftersom dom tycks synkade efter mina och dom är, när det kommer till Timrå IK, ohyggligt desorienterade.

Så nu är jag mao orolig...

Redigerad kommentar

Kommentera

Pettersson är, liksom de flesta av oss, inne på att förstalinan måste upp ett par snäpp om det ska gå vägen.
Kommentera

Hardy Nilsson om spelidé mot Brynäs:
Intervjuaren: "Ska ni spela defensivt eller offensivt?"
Hardy: "Defensivt, då spelar man inte!!"
Helt rätt, Hardy!
Kommentera

orion: Just det, anfall är bästa försvar!
Kommentera

Kommer lance ward vara med imorgon?
Kommentera

Jacksson 71: Skadeläget har varit oroväckande efter OS-uppehållet, men nu börjar det ordna upp sig igen.
- Ja, det börjar spricka upp, om vi använder oss av vädertermer. Av de som spelade i Linköping senast så är det bara Lance Ward som inte kommer till spel mot Timrå. Teemu Laine var med på isen idag. Även Johan Lindström och Simon Önerud var på is och det är stort steg i rätt riktning, säger Karlsson avslutningsvis.
Kommentera

Pihl1337: okej okej.
Kommentera

Dagbladet:

FÖRSVARSMUREN SOM SKA STOPPA HV

Sebastian Erixons Timrå är redo för busarna i laget som tippas vinna SM-guld: "Vi kan slå dem"

HV 71 är seriens bästa lag.
De är mest effektiva och gjorde flest mål i grundserien.
Samtidigt har de några av seriens värsta busar.
Här är försvarsmuren som ska sätta stopp för guldfavoriten
- Vi vet att vi kan slå HV så det är inga problem, säger 20-årige Sebastian Erixon.

STYF OCH PIROS KAN BLI VAPEN I POWERPLAY

Pär Styf och Kamil Piros är tillbaka i kväll.
Båda kliver rakt in i slutspelet - med viktiga roller i numerära överlägen.
- Det känns bra nu och jag ser fram emot det här, säger lagkaptenen Styf.

SKADOR

Timrå IK: Skadefritt. Däremot dras Anton Axelsson, Tomas Skogs och Fredrik Sonntag med förkylningar och det är oklart om trion kommer till spel. Det blir klart i dag.

HV 71: Lance Ward, André Petersson.

TRÄNARSNACK

Challe Berglund: Efter att vi tog oss till SM-kvartsfinal genom segern mot Luleå i lördags tog vi ledigt några dagar. Därefter har vi tränat på bra så det finns ingenting att klaga på inför kvartsfinal nr 1.

Janne Karlsson: Det har varit en stentuff resa i grundserien, precis som vi hade förväntat oss. Vi gjorde det riktigt bra och nu är vi inne i det verkliga finrummet. Skoj att det äntligen drar igång. Nu gäller det att kriga, kämpa och vara jäkligt ödmjuka.

Dessutom tillkommer en slutspelsbilaga.

Redigerad kommentar

Kommentera

« · 1247171 · »