Dä rinn väl lätt i lätt i strupuslingen rabbuslingar 🥳🥳 Snart släpps puckuslingen i EON!!! Nu kör vi hårt ikväll!!! Kom igen nu Dallas! Ge oss frid å vinn ikväll så vi kan festa hela natta lång 🙏🥰
Tippar pessimistiskt 2-3 efter sudden i dag, men tror ändå att vi krånglar oss vidare till semin till slut. Trots allt har vi ett starkare lag i samtliga delar samt en vassare spets än AIK. Kvällens eventuella torsk beror endast på att vi har vilat lite för länge, medan motståndet är i god matchform.
Spanar man in lite statistik ifrån åttondelarna så har AIK tydligt överpresterat där med ett totalt PDO på 109% (brukar landa inom 96-104). Vi får hoppas att den överprestationen var kortvarig.
Knylan: Inte lätt att fokusera på jobbet nu, strax bara 5h till nedsläpp... fick en obehaglig känsla att AIK skulle meddela att man drabbats av Covid-19... undrar vad som händer då? Skjuts hela slutspelet? 🤔
kulltorp: Ur supportersynpunkt vilar ett jävla ansvar även på de åtta som får se matchen på plats. Jag utgår ifrån att de förstår vilken ynnest det är och att de måste bära alla våra röster på sina axlar ikväll. Ikväll skriker de för alla 5792 som också ville dit.
Linkovich: Hartman övertänd, lodin påtänd, nubben asfull, Andersson har hemlängtan, dalen frossat ostbågar inatt, sedan närheten till slumsvall, shit ni har också lite att fundera på
JJ kommer behöva kliva upp också, även om förhoppningen är att han bara får ”badbollar” att jobba med, för att travestera hur Jonte Hedström fick Jocke Lundström till att bli en vägg under kvalserien 2012. Det kommer bli JJs karriärspeak (såhär långt) detta, att klara av den press som läggs på hans axlar. Är det något AIK skulle kunna fokusera hårdare på än Dahlén så är det att hela tiden försöka ”krascha” målet. JJ är en maskin som på något mirakulöst sätt hela tiden håller sig hel och frisk, men tvingas vi börja laborera med målvakter redan nu (Voldens Malmö har sju matcher kvar av grundserien) så kan det börja skaka.
En annan man hoppas kan börja lyfta sig på riktigt allvar är PW. Michael Parks bristande tajming höll på att förstöra hela kvalvåren 2018 för oss när han först tog en bedrövlig utvisning i sudden i match ett mot Leksand (där han sen avgjorde matchen direkt efter samma utvisning) för att sen sjabbla med ett utlägg från egen zon i sudden mot KHK där de sen avgör direkt efter. Jag hoppas verkligen inte att PWs legacy ska bli lika ruttet som Parks.
Därav måste han nu kliva in i detta och lägga allt sitt fokus på det där Lidströmska spelet han framhöll som sin främsta ambition när han kom hit. Lidström tog inte tio skott per match i fullständig blindo utan det var konstanta avvägningar som var grejen. Jag vill att man inte ens ska märka av PW i matcherna framöver, varje skott som tas är ett sätt att ge bort pucken. Trygg och stabil med passningsspelet som främsta signum, där vill jag se honom.
Knylan: Om jag ska analysera lite så tror jag Timrå kommer att trycka gasen i botten redan från start idag och AIK får försvara sig och satsa på kontringar. Tror AIK har 0-8 nyligen mot TIK på hovet i bakhuvudet och har respekt. Visst de vann i Timrå med 2-1 efter övertid för inte så längesen också, men då hade vi nästan halva laget borta och det var inte en slutspelsmatch.
Detta ska vi ta bara vi spelar normalt med stor vilja och kunnande. Behöver inte bli frustrerade om vi inte får utdelning sålänge vi spelar bra och skapar chanser. Det enda som jag ser som ett hot är om deras målvakt Endre har en supermatch, men bombar vi honom kommer han till slut inte kunna stå emot.
Nerver nu men otroligt roligt att det äntligen är dags!
Tror att Hartmann och Walli kan spela viktiga roller ikväll förutom de vanliga då.
JanneG: Vill bara poängtera att vi vunnit matcher tidigare under säsongen då Dahlén inte ens var med i laguppställningen (pga landslagsuppdrag t ex). Det är klart att det kan sänka energin i laget lite om han är med och det går trögt för honom. Ska vi gå hela vägen måste nog han prestera men i bäst av 5 mot er bör vi ha en rimlig chans att krångla oss vidare utan en Dahlén på topp (sett till säsongen i stort).
Knylan: Jamen självklart. Hur kunde jag glömma det? Får skylla på ålder :-)
Övrigt - Viktigt att Madsen är 100% - Liljewall o Blomman "sprider rutin" - J.J får gärna vara vägg men viktigare är att han fortsatt håller sin relativt höga lägstanivå.
eliassjo : finns konstigt folk överallt, kanske till och med här, men skall man vinna skall det vara tufft på hockeycup men fair alltid fair. Kommer gratta er om ni vinner, men inte förrän det är klart, fram till dess, ”krig”
sargad: Tror nästan du glömde den viktigaste punkten:
4) Rätt anspänning
Allt fokus måste ligga på det. AIK-supportrarna tänker givetvis att det är Dahlén som måste stoppas, det tror jag inte att de runt laget i AIK tänker på samma sätt. Det är svårt att aktivt gå in för att störa ut spelare som är så pass skickliga, och det finns sina orsaker till att han håller sig skadefri hela tiden i och med att han ser allt som sker så pass snabbt. Karlskrona manövrerade ut Dahléns kedja effektivt 2018 men då var han mycket mer oerfaren och de hade ett lag med väldigt många rutinerade spelartyper. Det var så att säga inte första gången David Printz mötte en 20-årig supertalang i ett sånt där sammanhang.
Förstakedjan kan säkert få begränsade ytor att arbeta med, men börjar utvisningarna dugga tätt så kommer det bli jobbigt för Gnaget. Lätt hänt att det fokus som läggs på förstakedjan spiller över i att vår andra- och tredjekedja får mer spelrum, och den främsta anledningen till att vi varit så överlägsna i serien är att presspelet bara fortsätter oavsett kedja. Fjärdelinan var vår enda svaga länk i början av serien, men med tiden så kunde även dom pressa ner varje motstånd i egen zon i en evighet.
Ojojoj, blir spännande detta. Men som sagt: rätt anspänning. Hålla det enkelt och låta de episoder i matcherna där Gnaget försöker flytta upp spelet passera utan att något händer, precis sånt vi varit så bra på under hela säsongen. Låta de skott som kommer komma från bedrövliga avstånd och från usla vinklar.
Somnade runt 05 i morse, sedan låg man och drömde hockey-ångest de få timmarna man sov. Då vet man att det vankas slutspel, hur fan kan man se fram emot att inneha denna konstanta ångest? Om än blandad med förväntan. Sjuk känsla, ständigt återkommande denna tid på året. Men man kan inget annat än älska den, samtidigt som man hatar den. Det i sig är vackert på något vis.
För övrigt förlorade vi med 3-6 i drömmen. Det i sig betyder att vi är tvungna att vinna minst en av två matcher på Hovet. Tänk om vi förlorar båda första matcherna, då måste vi vinna tre raka? Nu börjar katastroftankarna ta över, drömmar är inte ett bra omen, eller är dom det? Försöker min hjärna sänka mina förväntningar, eller visar den framtiden? Så går mina tankar just nu. Det är fan inte hälsosamt, hur man spelar upp olika scenarion i huvudet både när man sover och är vaken. Sällan med positiv utgång dessutom.
Man är livrädd att detta ska sluta i ett antiklimax. Tänk om säsongen är över om tre matcher? Nej nu måste jag sluta, innerst inne vet jag att när pucken väl släpps infinner sig någon slags trygghet när Timrå spelar. Oavsett vad jag gått runt och drömt, tänkt och ältar dagarna innan. Det spelar liksom ingen roll när pucken är släppt, ändå lär man sig aldrig.
Som så ofta annars brukar rädslan vara totalt obefogad när matchen väl är över. Det var ju inte alls så som jag hade föreställt mig i mina katastroftankar och scenarion i huvudet, vi vann ju!
Sedan närmar sig nästa match och där emellan börjar de jävla tankarna sakta men säkert komma tillbaka på beställning, och så upprepar det sig ända tills slutspelet är slut. Man lär sig liksom aldrig att riktigt njuta av stunden. Men det är charmen, hockey ska framkalla känslor. Man ska må piss samtidigt som man mår som bäst egentligen, tills man åker ur, eller tills man inte gör det.
Idag hoppas jag mina drömmar och tankar är obefogade, som så oftast. Och att vi leder matchserien när klockan slår 21:15 ikväll. Om inte, kan jag alltid skylla på att vad var det jag sa....
kulltorp: Förutom att spela bra förstås har jag en lista som blir viktig att följa i kväll: 1) Rätt anspänning 2) Ödmjukhet inför uppgiften 3) Rätt anspänning
Uppfyller vi de punktera så finns alla möjligheter till ett bra resultat. Hade varit tryggt med en Lill-Kenta i båset. Men vår ledarstab och flertalet spelare ska ha erfarenhet och rutin nog för att hantera det.
JanneG: Självklart att man kommer gå hårt på han, såg tidigare i forumet att nån hade skrivit att i något AIK forum hade man skrivit att gå för att skada Dahlén
Lub: Laddad utav helvete och spänd av förväntan. Framförallt spännande att se hur AIK tänkt disponera detta. Kommer de försöka gasa stenhårt redan från start ikväll, eller uppträda avvaktande och försöka hålla det jämnt? Det sistnämnda brukar spela oss rakt i händerna allt som oftast, så länge vi avgör matchen i lagom tid innan tredje är slut. Lyckas AIK istället ta det till förlängning kommer de vara väldigt nöjda, då är det en puckstuds hit eller dit som kan sätta dem i ett övertag redan efter första matchen.
Och vad händer om vi istället vänder på det och gasar från start och inte lyckas få utdelning? Det är ett scenario som ofta dyker upp i slutspelssammanhang. Eller att vi får utdelning snabbt och direkt börjar känna att detta ska bli ”enkelt”. Tänker lite att detta kan komma att likna HA-finalen mot Leksand 2018. Tätt och tight, sen är det enbart tillfälligheternas spel som avgör första matchen.
Otroligt många frågetecken och olika scenarion, men jag vill verkligen hoppas att en sån som Blomman med hans erfarenhet ska vara tungan på vågen nu. Dahlén kommer behöva dra sitt ordentliga lass, men jävlar vad de där rutinerade rävarna kommer bära ansvar i att hela tiden bibehålla momentum.
eliassjo : vi kommer gå hårt på dalen , få honom ur balans, att han börjar snacka med domarn, men på ett ok sätt, tror inte hardegård kommer vara snäll heller tex. Om dalen tokdominerar ändå som han gjort, då är det hatten av.
eliassjo : Jag är mer rädd för att man är övertaggade, lättretliga mm så att man drar på sig utvisningar och avstängningar i onödan. Konsten är att fokusera rätt nu, vara taggade till tänderna men samtidigt spela smart..
kulltorp: Yepp nu drar det snart igång. Är ni laddade? Tror nog att grabbarna är rejält taggade, hoppas att de kan hålla sig på lagom nivå. Finns ju risk att man är överladdad inför första matchen. Kan vi hålla oss från utvisningsbåset så ska det gå vägen...
Gooode: jag skulle säga att några av anledningarna är:
1) vi har en alldeles för dålig gameplan. Vi forecheckar inte alls intensivt, backarna släpper blå, vi bygger anfallsspelet på att dumpa puck. 2) JJ hade en usel kväll. Trist, men sånt ... | #Läs mer ·