Olle: Spelarna med klausul LÄR alltså utnyttja den. Det visste inte jag. Jag trodde inte att det var bestämt på förhand.
Inget annat lag i Allsvenskan har licenspengar att handlar för heller. På lika villkor där alltså.
Ja just det, marginalpubliken har saknats. Vilka är då kvar? Jo, den trogna publiken. Tappar vi 1000 per match av dom så ligger vi ändå ganska bra till med Allsvenskans mått mätt.
Sedan verkar du ha missat en sak i den här diskussionen: Jag har ALDRIG sagt att vi kommer bli ett topplag om vi åker ur. Det enda jag har sagt är att jag inte kommer att gräva ner mig om så sker. Tvärtom kommer jag förmodligen att bli ännu mer engagerad, eftersom en Kvalserieplats lockar så ofantligt mycket mer än en slutspelsmatch i mina ögon.
hubbenorlen: Det är bra att du gör ett försök till att argumentera.
För det första tycker jag att du ska fråga dig själv varför vi skulle vinna betydligt fler matcher i AS än i ES. Vad finns det för argument som talar för det? Det är ju inte direkt som att vi skulle få behålla dagens trupp i Allsvenskan, dom flesta spelare lär ha nedflyttningsklausul och KAN dom så LÄR dom utnyttja den. Jag tror i mångt och mycket att vi skulle få bygga laget från ruta 1 och DÄR kommer licenspengarna in i bilden för vi skulle inte ha i närheten av samma plånbok att handla spelare för. Det betyder att man måste få intäkterna från annat håll och jag ser verkligen inte var dom pengarna skulle komma från.
Publikmässigt kanske vi skulle ligga någonstans i mitten av tabellen men sportsligt så tror jag inte att vi kan hantera Allsvenskan och definitivt inte studsa tillbaka upp i ES. Nu är det ju inte kört än men det börjar se ganska mörkt ut. Sen en sak om det här med publiken: Dom senaste 4-5 åren så är det marginalpubliken, eller avsaknaden av, som bidragit till att vi står på randen till ekonomisk konkurs. Jag tror att ännu fler marginalåskådare kommer att överge Timrå IK om vi åker ur ES. Speciellt eftersom många åskådare kanske kommer för att se Brynäs, Modo, SAIK osv. för att det ligger inom hyffsat geografiskt avstånd. Vilka lag har vi nära i AS? Mora?
Andersson:
Mitt eget förhandstips är dessvärre mer aktuellt än någonsin. Leksand plus ett annat lag till elitserien, Timrå och Rögle till allsvenskan. Men det är väl givet att man inte kan ge upp så här enkelt. Trots kvällens genomusla insats. Vi får se om det är möjligt att studsa tillbaka mot "noll-mål-på-de-senaste-sex-perioderna"-Rögle eller inte. Förutsättningarna borde finnas. Om inte så finns det anledningar att se svart på det här. Känns i nuläget lite skamset att ha bevittnat utskåpningen i Leksand. Man är inte van vid att torska mot Återtåget på det där viset...
Renberg tippar i hockeykväll
etta Timrå , tvåa Leksand , Örebro pyspunka
Olle: Det är just det. Att kalla någon för en jävla lallare är inte bara tonårsretorik, det är även kontraproduktivt – eftersom det är omöjligt att ta dig på allvar.
Men okej. Jag gör ett försök. Södertälje snittar runt 3000 personer per match.
Eftersom vi skulle vinna betydligt fler matcher än i Elitserien tror jag inte att vårt snitt skulle vara så väldigt mycket lägre. De personer som går på matcherna i år är trogna supporters till stor del, och många av dom slutar inte gå bara för att vi spelar i Allsvenskan.
Med din retorik skulle vi tillhöra botten i den allsvenska publikilgan. Sämre än Karlskoga, Örebro och Västerås.
Kanske i nivå med Almtuna? Som snittar runt 2000? Eller vad menar du?
Och varför dra upp Elitseriens licenspengar? Inget lag i Allsvenskan har tillgång till dessa. Alla lag i Allsvenskan tävlar på samma ekonomiska villkor, förutom Leksand.
Dream Team:
Slappna av nu Renberg tror på Leksand och Timrå i Elitserien och han har ju alltid rätt.
mikenomad:
Har Hallin kontrakt? I så fall skall ni skriva livstidskontrakt med den killen, han visar inställning och är småful och försöker ta er tillbaks in i matchen. Gillar honom skarpt. Jag tycker Leksand är bättre på allt idag även om ni stundtals spelade riktigt riktigt bra, och framförallt hadevi en bättre målis, förstår inte hur MoDo kunde göra sig av med Oscar men antar att konkurrensen är stor. Lycka till på Lördag än är ni inte rökta.
Fan man börjar bli orolig nu... både över lagets insats men även över min egen reaktion på denna match!!!
Snacka om att jag tog dagens förlust som en tjej... Jag har ätit ett TON med glass efter att sett Statens IF klå oss idag...
Nä det är bara att bryta ihop och ta sig ann Rögguggle nästa match!
Verkar som en del blir lite förbannade om inte den kollektiva slutsatsen efter matchen är att vi kommer att bli stryklag i allsvenskan nästa år? Ålrajt.
Annars är en jävligt viktig regel i kvalserien: det spelar ingen roll om du spelar bra men torskar. Det spelar heller ingen roll om du spelar som skit och vinner.
Kvällens torsk svider. Det var en avklädning utan dess like. Riktigt vidrigt på alla sätt och vis. Men, det intressanta är: vad händer nu? It's all about the rebound. Har man inte lärt sig, kan man inte palla smällen utan att vika sig, blir man inte jävligt sugen på att omedelbart spela nästa match och göra om/göra rätt, så...ja: då lirar vi allsvenskt nästa säsong. Men det vet vi inte.
Jag ger då fan inte upp något för det här. Inte förrns jag sett hur laget tar sig an vad som komma skall. Det k a n gå. Svårt som fan, men det visste vi. Eller? Är det månne samma personer som skriker högst om allsvenskan nu som för någon vecka sen pratade om hur lätt Timrå skulle klara kvalet?
hubbenorlen: Jag tycker jag kommer med relevanta argument SAMTIDIGT som jag kallar dig för en jävla lallare.
Nej. Jag tror inte att Timrås chanser att konkurera med Södertälje är allt för goda. SSK drar väl mellan 3000-4000 åskådare per match och det är ju bara aningen mindre än vad vi gjort på andra halvan av den här säsongen i ES. Om sen Leksand går upp så tappar man ett av publiklagen så kanske att vi drar 3500-4000 pers mot Malmö.
Jag har inte total insyn i Timrås ekonomiska situation men som jag förstår det så har inte direkt alla sponsorpengar gått till spelarinköp, dra sedan av den summan som vi förlorar i TV-rättigheter och jag tror verkligen inte att vi har ekonomin att vara med och buda på allsvenskans hetaste spelare, inte en chans.
Olle: Nu börjar jag bli JÄVLIGT trött på attityden här inne. Och om du inte har bättre argument att komma med än att kalla mig för lallare så kan du hålla käften.
Tror du på fullaste allvar att Timrå IK inte skulle kunna ha en jämförbar spelarbudget med exempelvis Södertälje i Allsvenskan?
Du antar ju bara en massa saker.
Har du täckning för någonting du säger över huvud taget?
fredriko74: Den här matchen bekräftade en sak för mig:
Montén har inte vad som krävs för att motivera och inspirera det här laget.
Hade han haft det, så hade vi inte sett ut som ett div 1-lag i kväll.
hubbenorlen: Och du tycker att han var nära att hjälpa sitt lag till avancemang? Sluta lalla för fan och inse hur allvarligt det här är. Sundsvallspubliken, som knappt tar sig ut till arenan idag, kommer ju totalt att överge matcherna och om det inte innebär konkurs så kommer vi att leva på något slags existensminimum och harva nere i botten med Asplöven, Almtuna och Karskrona.
Det är NU man har chansen och idioter som crippe och erixon måste vakna och ta sitt jävla ansvar. Man kan inte skaka av sig en sån här förnedring av Leksand, vi möter dessutom tuffast möjliga motstånd i kommande tre matcher då vi egentligen behövt SSK eller VIK för att studsa tillbaka.
hubbenorlen: Vad i hela världen får dig att tro att vi skulle vara ett topplag i Allsvenskan?