Timrå Icon: kan det vara därför som laget hade svårt att visa klacken som reste ner till västerås uppskattning?
hmm...
Timrå Icon:
Jaså, det kände jag fan inte till. vad jag kommer ihåg så tackade iaf Rögle Leksand efter matchen men det kanske är som du säger.
söder över:
Du och jag vet vart vi står nånstans och jag vill absolut inte provocera men allvarligt , är det inte jävligt barnsligt av Timrå och inte tacka efter matchen?
Olle:Liten landsortsklubb...??? Ja för Skellefteå och Luleå är ju verkligen stora metropoler....?! Om de kan vara i toppen, så kan vi. Det är hur man sköter klubben ända ifrån skridskoskolan och upp som inverkar. Alltför för mycket ryggdunkande och "inavel" som tyvärr visar sig nu. Nej rensa upp ordentligt i alla led och antäll folk utifrån och som har kompetensen för uppgiften.
söder över: Att förlora på bortaplan mot kvalseriens kanske bästa lag är ju i sej ingen katastrof. Men sättet laget förlorade på idag ställer många frågetecken bakom sej.
Man blev helt jävla pulveriserade försvarsmsässigt, och hade inte Bellissimo varit så bra som han ändå var (trots någon tavla) så hade Knäckebröhult gjort tvåsiffrigt redan innan andra periodpausen.
Och då skall vi betänka att vi mött lag som Skellefteå, Luleå, Färjestad osv - flera gånger under säsongen, utan att försvaret sett så här förbannade ihåligt ut!
Vad fan är det som händer???
DJ Hemp: Jag tycker inte att man ska vara nöjd över respass i kvartar eller torskar i semifinaler men det ger samtidigt möjlighet att bygga något på lång sikt. Vad tjänar Leksand på sina fyra sm-guld för en evighet sedan? De har ju harvat i Allsvenskan i bra många år nu och står också på randen till ekonomisk kollaps.
Samtidigt måste man ju se lite till vilken situation vi befinner oss i. Vi är en liten landsortsklubb som inte alls kan slåss på samma villkor som elitseriens giganter. Det är bara att acceptera, ett SM-guld är väldigt väldigt avlägset. Däremot har man, så länge man tjänar pengar och spelar i högsta ligan, en möjlighet bygga en stabil grund. Linköping gjorde det (även om de inte direkt är en landsortsklubb), modo har gjort det och gävlelaget tog SM-guld så sent som förra året.
Nu har vi ju dock inte tjänat pengar de senaste åren utan snarare torkat oss i röven med skuldsedlar.
Redigerad kommentar
Olle:
Jag unnade MoDo detta SM-guld efter alla finalförluster 1994-2002. De hade spelat ihop till och förtjänat det helt enkelt. Vi har inte ens spelat en enda SM-final. Bara haft en del hedersamma, och därmed ganska meningslösa, respass ur kvartar och semifinaler. Vi saknar alltjämt de rätta vinnarskallarna och supportrarna verkar liknöjda bara vi tillhör de tolv bästa lagen i landet. Annat tycks det vara med t ex Dragons och Granlo. Basketlaget har vunnit ett par SM-tecken och GBK är den bästa nykomlingen i innebandyn någonsin. Jag gillar den framåtandan, ambitionen och kaxigheten. Timrå lär aldrig vinna något guld med den där kvartsfinalnöjdheten. Rätt värdelöst tycker jag. Leksand har fyra SM-tecken. Ändå hånar många här dem. Bättre vore att se om det egna huset...
Manderville: Det är ju en fråga i sig, varför vissa av våra juniorer inte får speltid när vi uppenbarligen har utrymme för en sopa som crippe. Men om vi leker med tanken att Friberg inte tar plats i Ducks (det finns inte en chans i helvetet att han gör det) och inte lyckas imponera i farmaligan och slutligen bestämmer sig för att vända hemmåt efter 2-3 misslyckade år...då kommer han ju definitivt inte att höra av sig till Timrå IK i allsvenskan (vilket just nu inte framstår som någon stor förlust).
Men ta Wedin som exempel då! Jag skulle absolut förstå om han väljer att spela med HV71's juniorlag eller kanske med Modos seniorlag istället för att harva i avsaknaden av scouter i Allsvenskan.
DJ Hemp: Det enda man kan vinna i kvalserien är sitt liv tillbaka, som man redan satt på spel. Åker man ur i slutspelet så får man bara ett extra långt sommarlov.
När Modo vann SM-titeln så var det många timråiter som tog det som ett personligt nederlag. "hur ska man undgå att bli hånad för all framtid över detta?!". Jag tror dock att det var få modoiter som plockade fram den "karamellen" att luta sig mot då man åkte ur mot FBK i årets slutspel. Det där med SM-guld är en färskvara. Att ha ett lag i högsta serien (öht) gör så mycket mer för föreningslivet och byggden än att ha något dammigt SM-guld att luta sig tillbaka mot. Även om Elitserien har tappat i attraktionskraft så tycker jag inte att Allsvenskan krupit närmare, det är fortfarande en förhållandevis lika grå och trist serie som den alltid varit i relation till högsta ligan.
Vissa tycker att det "svänger" så mycket i Allsvenskan och att det gör att matcherna blir så mycket roligare att se. Personligen tycker jag inte att hawaii-hockey där matcherna slutar 6-5 nödvändigtvis behöver vara roligare än en tät och tuff 2-1 match.
Erytrocyt:
Som sagt, jag hoppas att även du förstod min andemening. För nu känns det ju rätt värdelöst. Det var bara det att jag var så jävla less på HV efter slutspelen 2008-2010. Hatar det laget sedan dess och blev lite skadeglad när det nu torskade mot LHC, som jag inte heller gillar. Men ärligt talat är jag mentalt förberedd på en degradering i år och då hade det givetvis varit bättre med ännu en förlust i kvarten...
DJ Hemp:
Naturligtvis så är KS roligare än att torska en kvartsfinalserie om allt går som på räls som förra året. Men poängen är ju som Olle skriver att det är omöjligt att veta på förhand.
Olle: "Lägg sedan till att våra unga talanger kommer att finna det mer attraktivt att spela i ES med andra lag än i AS med Timrå eftersom det har en positiv påverkan på deras utveckling"
En stilla undran, vilket ES-lag skulle vara intresserade av våra talanger som inte ens får spela i kvalserien?
Olle:
Jag hoppas att du förstår min andemening. Men att åka ur kvarten i tio säsonger i följd utan att aldrig vinna något, det känns för mig närmast totalt meningslöst. Hellre då att vinna ett endaste SM-guld och sedan husera i allsvenskan i ett antal år för att sedan kämpa sig tillbaka igen. Ett SM-tecken skulle betyda allt...
Erytrocyt:
Så långt är jag fullständigt med dig. Ibland slår jämförelserna lite fel bara. Jag tänkte mest på kvartarna 2009 och 2010 vs kvalserien 2012. Det som hände i kväll var bara så kasst. Tappade lusten i sista perioden och zappade till en del andra matcher vid sidan av. Som t ex Granlo vs Storvreta. En skönare feeling där. Skönt lokalt engagemang. Vilt kämpande Sundsvallare...
DJ Hemp:
Jag åker hellre ut mot HV i kvarten för tredje året i följd än får dyngstryk mot Leksand i KS. Men det är ju jag det.
Redigerad kommentar
hubbenorlen: Alla spelare som har möjlighet att bibehålla samma lön som dom har i dagsläget kommer förmodligen att utnyttja sin klausul. Varför skulle spelare som Persson, Belissimo, Lundström, Robinson, Larsson, Murley osv. acceptera att gå ner i lön och spela i en sämre liga när det kan få ett kontrakt med ett elitserielag? Lägg sedan till att våra unga talanger kommer att finna det mer attraktivt att spela i ES med andra lag än i AS med Timrå eftersom det har en positiv påverkan på deras utveckling. De som ligger bra till i draft och de som redan blivit draftade lär dessutom ha ett sådant önskemål på sig från NHL-klubben som äger dem.
Men vi kan väl vända på resonemanget, eftersom du verkar tro att spelare inte kommer att utnyttja sina klausuler. Vilka spelare tror du blir kvar efter en degradering och varför?
Om vi leker med tanken att de som går på hemmamatcherna idag alla är "trotjänare" och att all marginalpublik redan lämnat oss (även om jag inte alls tror att så är fallet)...hur kommer detta då att gynna oss i allsvenskan? Vi får mindre pengar att röra oss med och vi har redan elitseriens i särklass billigaste trupp. Skulle vi klara det ekonomiska läget om vi först och främst blir av med licenspengarna OCH tappar i snitt 1000 personer per match?
Jag ser inte hur den ekvationen går ihop på annat sätt än att vi skulle bli tvungna att banta truppen enormt, ur en ekonomisk synvinkel...och vi har bevisligen svårt att mäta oss med allsvenskans topplag redan idag.
hubbenorlen:
"Tvärtom kommer jag förmodligen att bli ännu mer engagerad, eftersom en Kvalserieplats lockar så ofantligt mycket mer än en slutspelsmatch i mina ögon."
Det där är bara så jävla tramsigt. Du sitter alltså och påstår att du på fullaste allvar hellre ser Timrå i en kvalserie än en SM-finalserie?
Då kan jag återigen bara säga, du ljuger. Vad du sedan har för syfte med det, det kan bara du veta.
Hahl Bundy:
Håller med om att den sjuka jäveln ligger bakom mycket av det här. Var ju i samband med det mötet en del av mitt engagemang dog. Svårt att upprätthålla ett sådant efter att ha konfronterats med det aset...
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Snoop:
De skall iaf fan tacka sina tillresta Supportrar. Vilka tror de att de är? Brist på respekt. Det gör alltid Leksand när dom är på resande fot även om dom förlorar eller vinner. Tycker ni fans borde kräva en ursäkt av spelarna.
Redigerad kommentar