10473: Vet inte om det uppmärksammats förut men första gången jag ser det: MoDo-matchen i Örnsköldsvik den 17 februari kommer visas på mediakuben i SCA Arena. Intressant initiativ!
DenRöda: Precis, vi kommer inte ifrån att Johansson hamnar längre ner i när Wedin är tillbaka. Han gör jobbet ändå. Kanske finns mer utrymme för mer speltid nästa säsong, beroende på hur truppen ser ut.
10473: Om inte annat är det ju ett bra sätt att signalera att man uppskattar hans arbetsinsats när man sätter in honom i förstakedjan i Weddas frånvaro.
Grabben är 20 bast, tror han tar de minuter han får.
10473: Är Omark största floppen hittills månne sett till förväntningarna? Inför säsongen hade i stort sett samtliga experter honom som den ÖVERLÄGSET främste av alla. En formidabel jättevärvning av Luleå som spåddes åka åttor runt motståndarna och hänga kassar lite som han ville
10473: det jag kan tycka är lite trist är att OJ - tillsammans med EA och övriga i 4e-kedjan - aldrig har dynamisk speltid. Det blir strax under 10 minuter/match, alldeles oavsett prestation för dagen. Inbillar mig att det skapar viss frustration, även om en sån som OJ garanterat köper sin roll och plats i hierarkin. Det är ju flera matcher under vår pågående brown-streak som 4e varit den enda fungerade linen. Hade gärna sett att det visat sig i speltid och förtroende också.
När Wedin är tebaks tycker jag att man ska justera kedjorna enligt det förslag som flera lagt fram. Dvs, tebaks till EP-HANZL-MPS, behåll The Real DHL, och kör Wedin med Lander och Hållander.
Sen är det nog, som Jonte hyfsat syrligt påpekade, dags att agera (!!!1) vad gäller PP-formationerna. Lander kan arbetsbefrias där (och ta mer tid i BP), och så bygger man PP1 och 2 utifrån Lundins och Hanzls kedjor.
370: Måste ju kännas lite gött att se just Rydahl misslyckas i Frölunda, med tanke på att han "valde bort" Färjestad!?
Färjestad är hans moderklubb, han debuterade som äldre junior i Frölunda i SHL, men slår igenom stort i FBK innan han landade i AHL där succén väl uteblir helt? Sen 3+3 på 24 matcher i Frölunda. Känns som att fansen nog kräver betydligt mer från honom än så.
Bragd-Birger: Håller med. Dags att testa Hartmann som skytt i PP. Är jävligt less på vänsterskyttar som aldrig kommer till skott eftersom dom står på fel sida och inte har klubban inåt i banan. Bort med Lander och Mieho från all PP tid.
Chrille: Ja fan, SAIK. Otroligt lätt att ogilla då dom alltid spelar både fult och gnäller mycket (Pudas), deras fans är så bortskämda att dom skippar seriematcherna för att vänta in finalserien men det är klart, deras klubb behöver väl inte sälja biljetter då skellefteåkraft går in med alla miljoner som behövs för att hålla klubben flytande?
10473: Svårt dessutom att styra in en puck framför mål , är väl en av 10 ggr man lyckas . Inte för att Hartmann är liten , men sätt en stadigare bit framför plytet på målvakten för att skymma sikten . Vi har EN högerskytt och då kan det ju va bra att han skjuter nån gång ?
10473: PP:t behöver förenklas i allmänhet. Just nu ska pucken ner till Hanzl eller Dahlen i hörnet och så står hela laget och hoppas på att de ska trolla med knäna och hitta någon mirakelpassning.
Spela mer back-back, skapa lite mer rörelse i boxen, skjut mer.
Bragd-Birger: Lander ska inte spela PP. Speciellt inte som han spelar nu. Hoppas de gör om i PP också nu när de vågar göra om lite i de vanliga kedjorna
Otroligt viktig seger ikväll. Moralbyggande och välbehövlig. Viktigt också att JJ får hålla nollan och närma sig fjolårsformen. Vidhåller att han är vår 1a när han spelar såhär.
Andersson: Hartmann visade idag att han har en jävla kanon. Första SHL året 14 mål. När då PP spelet inte alls fungerar så bör man göra förändringar, och då är Barre given att testas som skytt i ett första PP.
Idag fungerade defensiven fint . Fokus och noggrannhet , Luleå hade bara nån enstaka farlig chans . Nu gäller det att laga till vårt PP , helst till måndag
Zäta75: vem av JJ och Juel som är 1a kvittar för mig. Det är inte där vi förlorat matcher. Jävla skönt med seger ikväll men jag hoppas vi kan vända den här trenden där vi vinner 1 och torskar 2. Spännande med Rögle x2, borde ge minst 3 poäng eller?
OlliJanne: Idag var det många saker som var jävligt bra, faktiskt.
1) Dahlén, Hartmann och Lundin. Den bekanta formationen gav en varma känslor i hela kroppen. Gjorde samtliga mål och var alldeles... alldeles... underbara. Dahlén var jäkligt bra - och syrlig i införintervjun- idag. Snacka om att lyfta varandra.
2) defensiven. Svensson, Erixon, Rindell; nära nog klanderfri. Eeronen gjorde sin bästa match på evigheter. Forwards jobbade klart situationer och låg i skottlinjen nästan jämt. Hamnade inte djupt med tre speciellt ofta heller.
3) Johansson*2. Den yngre sliter som fan och har grym skridskoåkning. Värd ett mål ändå. Den äldre var fenomenal idag. Släppte han ens någon retur? Kolla in hans mentala närvaro idag om ni orkar; full fokus på pucken med blicken i hela räddningen och en stund efter också. Oerhört mentalt inställd på match, oerhört närvarande. Även om punkt 2 gjorde så att den äldre Johansson inte sattes på några svåra prov var det imponerande att se det från honom.
4) Disciplinen. En utvisning. För många på banan. Skititvisning och sånt som händer. I övrigt; ingenting.
Förvisso mötte Timrå ett pissdåligt Luleå med en världsstjärna som bara ville täcka puck. Men Timrå gav dom heller inte många möjligheter att skapa lägen.
Skön seger så in åt helvete och hockey är en helt jävla underbar sport.
Bee: Gällande PP så finns det ett antal ?regler? som alltid varit framgångsrikt: 1 Ha ett antal inövade varianter 2 Pucktempot ska vara högt i kombo m platsbyten 3 stark spelare som skymmer mv 4 Duktig back skytt 5 Hantera boxplay som checkar hårt
9829: Visst stänkte Eronen in ett slagga från blå i premiären mot Västra Frölunda förra säsongen? Han kan ju uppenbarligen lossa hårda skott. Defensivt kommer han till korta på grund av att han är för klen rent fysiskt. Men i offensiv zon borde han kunna fira triumfer.
Rip Kirby: Ja jag vill också se Eronen på blå i PP. Han har gjort många mål därifrån. Bla mot Frölunda och på försäsongen. Vi måste utnyttja honom där han är som bäst
Och jag är verkligen imponerad på Dahlén, Lundin och Hartmann. Jag var på plats i torsdags och redan där märkte jag skillnaden på den kedjan. Idag började dom leverera.. kanske flytta upp till 1 eller 2 (mer speltid?)
9829: Mycket av spelet handlar väl om trygghet och spelglädje. Har man kedjor som hittat detta så är väldigt mycket vunnet. Dahlén, Lundin och Barre känner varandra sen tidigare och visade med dagens insats att man är värda att satsa vidare på.
Inga snajpervibbar direkt. Snubben saknar förmåga att skapa utrymme åt sig själv, har en fäbless för att skjuta i täck, och är allmänt oförmögen att fatta snabba beslut.
Jag vidhåller att Eronen är Kapanens sämsta värvning/förlängning den här säsongen.
Zäta75: Lundin är ju fysisk, på ett liknande sätt som Lander, men #51 Landers offensiv saknar ju alla väsentliga vapen den här säsongen. Han är k o m p l e t t ofarlig offensivt. Punkt. Anton ska enbart ha en defensiv roll, t.ex i boxplay, där han ska gröta, kötta och använda sin fysiska förmåga så mycket som möjligt.
9829: nä, det gör det sannerligen inte. Men, min take på det är inte att det beror på att fel person står och bombar från blå. Problemet ligger i formationerna och det oerhört låga pucktempot. Det spelar ingen roll hur skickliga Jonte, Hanzl och EP är, dom kommer inte skapa särskilt många målchanser genom att hålla puck och söka förstaassist.
Idag tyckte jag ändå PP såg lite bättre ut, det lilla man fick se. Det fanns åtminstone en ambition att hålla ett lite högre tempo. Men: det behöver stuvas om och tajtas till. Rejält. Med den här skickligheten vi har i laget är det ett kraftigt underbetyg att vi gör mål på vart 5e PP och ligger I botten av ligan.
roger_sundsvall: Hartmann och JJ är matchens spelare för mig. Hartmann är positivt inblandad på samtliga mål; först som skytt, sen i andra så naglar han fast Lulebacken bakom målet och - och titta noga där - lyfter sedan hans klubba så att han inte kan bryta krosspasset.
I tredje är han ju tydligt framme framför mål och distraherar och stör. Det första Rautio gör efter 0-3-målet är att slå ut med armarna och kolla irriterat på Hartmann.
Hade vilja se Hartmann i mitten på PP med Rindell och Dahlén på varsin sida. Forsmark på Point och kanske Hållander bakom/framför mål.
I PP2 vill jag se Eronen och Pettersson på vardera sida tekningscirkel. Vi låter Hanzl spela på en fri position. Han får vara överallt. Pääjärvi framför mål. Hör och häpna, Edfeldt på Pointen.
Någon som fattar detta med Timrå damhockey?Först blir de slagpåse i NDHL damettan. Och med samma lag nu ännu mer slagpåse i Hockeyallsvenskan Norra? Har jag missat något?
Är det inte dags Fille får en egen ramsa/sång? Vår ene rekordhållare har ju sin "Jonte, Jonte vår idol" men Hållander är verkligen också värd en. Spånade fram denna under söndagspromenaden nyss. Melodi "Vittring" med Magnus Uggla
MoDo-matchen i Örnsköldsvik den 17 februari kommer visas på mediakuben i SCA Arena. Intressant initiativ!