Mäster T:
Vad är det du inte fattar? MoDo har hela tiden hävdat sin rätt att ERSÄTTA EN SKADAD SPELARE enligt samma paragraf som har gällt tidigare. Marknadsdomstolen är tydlig med att det inte spelar någon roll huruvida ersättaren spelar i NHL eller ej. Således är det ingen skillnad att ta in RDW på sex matcher.
Mäster T:
Modo kommer få sin bestraffning. Helber & co släpper inte det här i första taget. Jag gissar på 20 miljoner i böter, noll poäng i alla matcher som Steen deltagit i och uteslutning ur Hockeyligan AB. Till att börja med.
Det intressanta i beslutet är dock att alla korttidskontrakt verkar vara förbjudna och ska så ha varit sedan 2006-07. Det kan bli en jävla soppa av det här. Var går gränsen? Är det OK med try-out? Är det OK med ersätta nyckelspelare? Jag tycker beslutet skapar mer problem än det löser.
Det sista ordet är såklart inte sagt och ingen av oss är väl jurister och sitter med i Hockeyligan så man kanske inte ska försöka förstå allting.
Mäster T: Jag tycker att Hockeyligan ska rösta om vilka typ av spelare Timrå får värva. Ni får inte värva duktiga finnar på korttid från Finland, det kan göra att det blir en obalans av kvalitet i Elitserien.
Loob får däremot värva Hyvönen som bor i Karlstad, om FBK har problem med målskyttet, som förra säsongen :-)
mikenomad:
Kristallklar för en Timråbo möjligtvis. Ungefär som att jag inte förstår vad tonårstjejerna på bussen säger.
Hela Hockeyligans överklagan bygger på att överenskommelsen har gällt sedan 06/07. Motiveringen lyder att det är orättvist att ta in spelare på korttidskontrakt eftersom det förändrar förutsättningarna under säsongen. Detta har ingenting med NHL-spelare att göra överhuvudtaget.
Redigerad kommentar
mikenomad:
Ingenting av Blizzard skriver, på dålig svenska, står i det officiella beslutet. Däremot står detta:
"Hockeyligans nu i frågavarande beslut – ”att tidigare beslut om att endast kontraktera spelare för en hel säsong står fast, det innebär att korttidskontrakt med NHL-spelare vid en ev lockout inte är aktuellt” – innebär enligt sin ordalydelse ett generellt förbud mot s.k. korttidskontrakt, oavsett om den tilltänkte spelaren är en NHL-spelare eller inte."
Det ska till en analfabet för att misstolka den meningen.
El Maco:
Suck. MoDo har, enligt MD's dom, som alla har möjlighet att läsa, precis samma rätt att plocka in Steen som Timrå har rätt att plocka in RDW. Om du inte orkar läsa så kan du läsa mitt urklipp i inlägget nedan. Det går inte att misstolka.
El Maco:
Vi vet inte än. Hockeyligan vet inte ens än. Modo har ju alltid använt sig av (svep)skälet att Påhlsson varit skadad. Är det överordnat dagens beslut? Ingen vet...
Passande bild på Jörgen Lindgren för övrigt. Marionetten utan koll.
superfalle: Modo har ersatt en skadad nyckelspelare (Samme) med Steen vilket man har rätt att göra. Förstår inte var som är så oklart med det.
Det här beslutet gäller alla korttidskontrakt inte enbart lockoutspelare .
Blizzard:
Okej, men i den ursprungliga omröstningen röstade ju både Brynäs och Timrå för NHL-spelare, vilket innebar att resterande klubbar enbart hade 67% av rösterna. Men detta hindrade dem inte från att hävda att ett gemensamt beslut hade fattats.
Bragd-Birger:
Ledsen att behöva göra dig besviken, men det här beslutet spelar väldigt liten roll.
För det första är inte Påhlsson spelklar, vilket innebär att MoDo kan hänvisa till samma paragraf som tidigare. Och om någon annan klubb klagar, skjuter de sig själva i foten. Sade jag att Kris Beech spelar ikväll?
För det andra så kan NHL-spelarna snart stå utan kontrakt, vilket innebär att MoDo kan plocka in Steen, Enström och Sedinarna för resten av säsongen.
För det tredje så är det en tidsfråga tills hela säsongen ställs in, och då kan Steen också skriva kontrakt med MoDo.
Så, hur det än går blir det nog en trevlig vår för oss MoDolider (Förresten, du som är så mån om bekämpa rasismen, är det okej att skämta om människor med kromosomrubbningar? Osar dubbelmoral). Vi kommer troligtvis få bevittna några av världens bästa spelare spela slutspelshockey. Ni kommer att få bevittna några av världens bästa spelare spela bort Timrå från Elitserien.
Skadeglädjen över detta beslut lär bli det roligaste minnet för er del från den här säsongen, så passa på att njut.
Bad_Brett: Ytterligare ett inlägg med samma sylvassa precision som en hagelbrakare.
På dom flesta meningarna säger jag 'gäsp', på dom andra säger jag: Hockeyligan röstade om att inte tillåta NHL-proffs på korttidskontrakt. Modo sket i det. Hade jag varit av din politiska ull hade jag skruvat på mig över detta osvenska beteende.
Bad_Brett: När vi kritiserar Modos agerande så handlar det om att ni faktiskt har tagit ett tveksamt beslut, vilket ni självklart är medvetna om.
Ni svarar med att raljera över hur de coola NHL-proffsen ska spela oss ur Elitserien.
Har ni glömt bort att väldigt få sympatiserar med personer som sparkar på dom som redan ligger?
Ingen, och framför allt inte översittare som ni, kan få mig att skämmas över att vi har en dålig ekonomi och inte har råd att toppa laget med NHL-proffs.
Tråkigt, ja visst. Men skämmas? Nej.
Och jag tror att de flesta av oss TIK:are här inne skriver under på det.
Så droppa den där där retoriken, för det enda den egentligen åstadkommer är att bekräfta våra fördomar.
Finns det någon Modoit som håller med oss övriga? Fan vad klädsamt det vore ändå. Det räcker med en. Jag vill bara se att det finns. Om det finns.
Redigerad kommentar
Modoante: Det sker ju i stort sett alltid med glimten i ögat. Ni är ju ute efter att såra på allvar. Det är skillnaden.
Märkligt, eftersom ni trots allt anser er vara storebröder.
Om ni är så ohotade på den positionen, varför då vara såna översittare?
Det är nånting i den ekvationen som inte går ihop...
Knylan: Vad ska jag hålla med om? Att modo täckt upp en skada med en annan spelare vilket var helt i linje med hockeyligans överenskomelse?
Jag fattar vart du/ni vill komma, att modo har tagit in steen på kortidskontrakt och därför inte gått i linje med de tveksamma majoritetsbeslutet som röstades fram i 2 omgångar med 2 olika resultat, dock spelar det ju ingen roll eftersom steen än sålänge inte är en kortidslösning, den dagen han lämnar modo under denna pågående säsong så blir han en kortidslösning, men sålänge han är på kontrakt med modo så är det ju helt i linje med både HL ochalla andra instanser.
Fattar helt enkelt inte varför de tjaffsas?!