Förutom de tre lagen i toppen tror jag att Elitserien anno 01/02 håller väldigt låg klass. Att både SSK & LHC klarar sig så bra är väl ett tecken på detta.
Samtidigt som man är mycket nöjd med spelet idag känns det som om något blir fel i varje match. 3 segrar på 16 matcher är alldeles för dåligt men vi är väl inte bättre än så? Att spela bra och vinnna skotten när poängen går till motståndarlaget, inte en gång utan i nästan varje match. Jag är inte längre säker att den omtalade vändningen kommer utan bilden kanske blir så här hela säsongen ?
Deppa inte ! Det kommer fler matcher. Surnäs hade oförtjänt(?) flytet på sin sida, Timrå hade sin dag i torsdags. Jag gillar inte Brynäs och tycker det är pest att de vann, men det är klart att klarar man inte att knyta till säcken sista fem , så får man skylla sig själv. Ett Timrå i medgång hade fixat det här lätt som en plätt, Nu är det tungt igen, Frölunda hemma i nästa match är ingen munsbit efter deras utskåpning av Luleå. Men hemma verkar TIK ha mera flyt än borta och vi kan ju hoppas att Frölunda är lite övermodiga . Trots allt verkar det som om Timrå gjorde en bra match idag och borde ha vunnit, så vi hoppas på en seger eller åtminstone poäng på tisdag !
Klacken var bra idag. Beklämmande är det dock att se denna fylla hos vissa av klackmedlemmarna. Är man inte intresserad av hockey utan bara vill ut och festa kan man väl lika bra sitta hemma eller gå på krogen.
Skillnaden mellan vinst och förlust i Elitserien är PP spelet. Timrå förlorar matchen på att inte kunna avgöra i pp, när man får spela 5 minuter med en man mer åstadkommer man ingenting. När Brynäs får pp går man direkt in i anfallszon och etablerar ett enormt tryck. Larvigt att säga att man inte vill avslöja sitt pp, det är väl bara att träna in 5-7 olika varianter. Timrå har i dagsläget ingen variant och därför förlorar man också matcherna.
Hemkomen från matchen känner jag en djup besvikelse. Först är det bara att konstatera att Timrå gör en enormt bra match - måste absolut vara den bästa på bortais i år. Tyvärr klarar inte laget att vinna mot Brynäs - ett Brynäs som gör sin sämsta match i år. På samma aätt som att vi även förlorade borta mot ett mycket dåligt Luleå. Tyvärr förlorar vi som vanligt mot Brynäs i slutminuterna. Brynäs har ingeting det två sista perioderna. Timrå äger matchen och får även mycket rättvist en kvittering men kan inte knyta igen säcken. När Timrå börjar svikta det tre sista minuterna (igen) krävde på läktaren en timeout för att samla laget, men nej den tog Peo när matchen redan var förlorad.Svagt. Ett stort heder till hela laget för sin stora insats som gav 0 poäng..
Gårdagens match sammanfattar jag på samma sätt som efter AIK - TIMRÅ i fjol på Globen ( 6-5 vinst för Timrå ): "Fan, de k-a-n- ju spela hockey", men i år har jag tvivlat i flera veckor.
Bo wasa: Jag gick inte riktigt lika långt som dig ( att vi skulle ta poäng ikväll) men hade väl trott att det skulle bli lite andra siffror. Deppigt är det, men man får ställa fram siktet ytterligare en gång. Brynäs på lördag- då blir det vinst!
Bo wasa:......och en del på supportervärdarna. Sedan finns det såna som jag som har åsikter på allt, men se vilken fin supporterkiosk det blivit i entren.
Då var vi här igen..... Luleå. AIK, LHC & SSK, 8-12 poäng skulle det bli men det blev 3 !!! Timrå viker som vanligt ner sig i alla dessa "måstematcher" precis som i fjol. Då var det HV71 och Löven som vi inte klarade av.
1:a perioden klart godkänt, tidigt ledningsmål och man trodde på seger. Dock tyckte vi redan då att DeRouville var väl släpphänt och värre skulle det bli. Fortsättningen var pinsam, i klass med Bosse Ahl i 1:a perioden i sista matchen mot HV 71. Allt gick in och just innan 1-3 målet gjorde han årets groda !
Hälge: I präktiga gästboken verkar det vara den allmänna uppfattningen att man inte får kritisera spelarna. Gör man det är man en idiot. Däremot i ladan, där står varenda jävel (även gästboksskribenterna) och sågar sönder spelare när det går dåligt.
Ja för fan, dem får gärna inhandla spelare om vi spöar tälje. Dem är oroväckande ineffektiva. Kan vara farligt att blunda för den tendensen. 1 mål på 41 skott - Skrämmande!
Kasparek: Som du låter nu skulle man tro att TIK förlorat 5-6 matcher i rad. Vem har sagt att alla spelare är kanonbra ?? Det är väl bara att konstatera att något gått väldigt fel idag. Om dom vinner på lördag,vad säger du då? Ska dom inhandla spelare ändå?
KLAR ATT VI ÄR BESVIKNA.... men det finns inga lag i dagens elitserie som kan vinna på BESTÄLLNING.. så SÅ tagga ner lite.. det kommer vara många lag som TAPPAR poäng i linköpimg... så nu behöver vi inte "lägga" oss ner o dö...
Nu är Bo Wasa besviken, djävligt besviken. AIK, LHC, SSK - 9 poäng och vi skulle visa att vi tillhörde slutspelskandidaterna men pyttsan. Samma visa som i fjol när vi skulle besegra det årets sämsta lag- Björklöven, HV 71 & Leksand och vi gick på tork efter torsk. Nu ligger vi därnere igen - det kanske är här vi hör hemma !
Håller fullständigt med Bo wasa i hans syn på matchen. Så bra att jag citerar hans inlägg från tidigare ikväll.
"Tycker att laget ville mycket och slet på ett föredömligt sätt. Det känns fortfarande mycket stabilt bakåt men vilket recept finns mot dessa "dödgrävargäng" som Luleå & AIK ? Tycker även att det var betydligt bättre drag på klacken i dag än senast mot Luleå"
Tycker att laget ville mycket och slet på ett föredömligt sätt. Det känns fortfarande mycket stabilt bakåt men vilket recept finns mot dessa "dödgrävargäng" som Luleå & AIK ? Tycker även att det var betydligt bättre drag på klacken i dag än senast mot Luleå.
När den första besivkelsen lagt sig känns det lite bättre när man tittar på tabellen, ser inte så illa ut. Men visst var det den här matchen vi skulle visa att vi skall till slutsel i år. Luleå, AIK, SSK & LHC är såna matcher vi m-å-s-t-e vinna mot. Nu blev det bara två poäng mot Luleå och ett mot AIK. Det är för dåligt. Har vi liksom ifjol svårare mot "dåliga" lag än mot den bättre ?
GRATTTTIIIIIISSSS Fraen KOS spannande att foelja strafflaeggningen. Battre aen i fjol daa vi foerlo0rade foersta hemma mot HV. Nu blir det en drink i baren foer att fira. Haelsar till alla TIK are = aer snart hemma !!!!