Nu när köpet verkar gå i lås och kommunen lämnar Isstadion till klubben och sponsorer så kommer det säkerligen att bli ett nytt namn. Timrå Isstadion är vackert. Något man gillar hårt. Namnet, associationerna. Kan man välja sig med ett nytt namn och vilket blir det mest smakfulla? De stora sponsorerna vill nog ha sitt.. SCA, Norrporten.. Måste ordet Arena ingå? Vad tycks? SCA arena? Hur behålla det smakfullt?
Eller kanske Regnbåg(S)hallen så garanteras politiskt stöd för överskådlig framtid oavsett vilken konstellation som tar hem nästa val. Dessutom en fin push för det lokala fisket.
El Maco: Eller Timrå Isstation. SJ kanske också vill vara med? Jamena, dra om lite räls så kan det bli en höjdare. Vi åker tåg till matcherna. Det är kul.
Ja, Arena är ett modeord... skippa det. Tallri(n)ken Ladan Arena Norrporten Center Fermented baltic herring Arena The pappersmassa dome Iskapellet Kulturmagazinet Timrå Isstadion
Timrå Isstadion är ett finfint namn! Helst skulle man ju se en modern superarena i Sundsvalls hamn med ett namn i stil med Sundsvall/Timra Seaside Arena, men det lär aldrig bli verklighet. Timrå-folket är nog alldeles för småaktiga och inskränkta för att inse fördelarna med ett sådant bygge...
Timrå Isstadion byggs om så att vi fixar kraven utifrån precis: stolar istället för bänkar, en aning bekvämare, plats för ca 6 000 pers...
Ett gemensamt toppmodent projekt förslagsvis i hamnen smäller förståss högt...men välden är inte mogen ännu. Tills dess.... Y-front Arena eller bara Y Arena (uttalas why Arena) Midarena. Bulla's place. Eagles nest Timrå Isstadion
Vad tycks? En viktig fråga: Kan man trycka näsan mot plexit i nya hallen?
westerlind: Jag säger som Henke Sandström sa åt dig för nån helg sedan, du vet han den gamle Timråliraren som stod i garderoben på Ollan (O´learys i Sundsvall.) Remember? Dagen efter 7-2 du vet. Idag är det dagen efter 2-1 du vet.
Du var mig en tuffing som vågar dig in hit med den halsduken lindad runt halsen.
Förresten så skriver du i fel tråd. El Maco startade en bra tråd lite längre ner bland inläggen. "Om att leva i det förgångna"
Som sagts förut, har ni tur får ni spela i kvalserien precis som vi fick göra förra säsongen. Har ni otur får ni spela slutspel och möta Timrå i kvartsfinal. Det kanske är roligare att få spela i kvalserien och vinna ett par matcher?
Namnförslag på ishallen:
- THE EURODOME (får uttalas hur man vill.) - Timrå Istadion, (kort och gott det allra bästa.)
Timrå Isstadion är det bästa, utan tvekan. Dock lär det väl bli något fjant-namn men då skall dom sälja sig dyrt...
En kompromiss är att vi låter bilbranschen sponsra. The Lada Arena... Ett klassiskt namn med dubbelmening...
Apropå namn bör vi byta namn på Midlanda när vi är igång. Vadå, Sundsvall-Härnösands Flygplats..? Den ligger i Timrå och skall då givetvis heta Timrå Flygplats... :D
orion: och alla andra . Lägg ner namnförslaget. Hur det en blir kommer den som skjuter till mest pengar att namnge den. Men som alltid kommer den heta "Lada" i folkmun. Så varför lägga dyrbar energi på att hitta på ett namn som förmodligen kommer heta Norrportshallen, SCA stadion eller Axa hallen. Det är ju bara ett namn på papperet . sedan förmodar jag ju att i folkmun fortsättningsvis (Timrå bor) heta "Lada".
Helg Ernest: Bara ett namn på papperet! I h-vete heller! Här har vi åsikter om allt möjligt och om konsensus i sann folkdemokratisk anda råder verkar namnet Timrå Isstadion vara populärast. Det är inte oväsentligt vad saker och ting heter.
Jag hoppas på en grad av språklig mognad och en viss stil i namnet. Något som kan förknippas med bygden, laget och kanske sponsorer. Något värdigt. Timrå Isstadion är värdigt i mina öron.
Ja förmodligen blir det ju någon sponsor som får namnet, vilket de ska ha också om de fixar en högklassig hall åt oss. Själv kommer jag alltid kalla den för Ladan, eller kanske "Nya Ladan".
Tänk er om ni själva hade möjligheten att finansiera bygget. Jag skulle kalla den för Jimmy Hamrin Arena med mitt ansikte på taket :)
Nä men allvarligt så är ju Timrå Isstadion är ett klart värdigt namn. Vad hände med Sundsvall Park Arena? Kallas väl för IP fortfarande av alla.
Jimmy: Har för mej att den kallades "Sundsvall Park Arena" i en tidig annons för Robert Wellsjippot. Sen var det tyst, jävligt tyst. I sann demokratisk anda återvann fotfolket initiativet. Fast visst hade det sett snyggt ut om inte skrivbordsnissarna hade försökt döpa om IP, lite stolthet inför traditioner är allt som krävs.
dr Dängroth: Självklart ¨åller jag med dig ! Men frågan är om Norrporten , SCA och AXA gör det ? Skall dom lägga in x antal miljoner vill dom naturligtvis ha valuta för pengarna. Det är ju det som det hela går ut på. Men att det kommer heta Timrå Isstadion eller Lada i folkmun är ju ganska naturligt, det har den ju alltid gjort. Om 20 år då tycker väll folk att AXA hallen låter Ok
Var på en VIP dag idag i ladan och fick höra en hel del om Ladans ombyggnad, taket höjs 7m restaurangen flyttas till andra kort sidan där en ny huvudentre byggs samt en familje läktare. Där restaurangen är idag blir det bara STÅ. nya läktare i 2 etage. och en massa loger på långsidorna. m.m.
Den nya ombyggnaden kommer att kosta 50 milj. och nästan allt är finansierat redan. Man säljer ut namnet på LADAN för ca 10år frammåt. De allra bästa sittplatserna säljs ut för 6000kr/ säsong i ca 10 år är framåt, en massa loger säljs ut för 10år frammåt i tiden för en kostnad av ca 200.000/loge, EU bidrag på 15 miljoner.
Problemet idag för Ombyggnationen av Ladan är att det går för bra för TIK i elitserien, Om det skulle bli en eventuell SM-final så blir det mycket svårt att få klart nya ladan i tid inför nästa säsong...
orion: Stolthet inför traditioner är bra marknadsföring! Värdighet och inte en snabb "stå med mössan i hand" lösning är att föredra. Värdighet är en sällsynt ståndpunkt i dagens samhälle. Folk späker sig och låter sig förnedras i dokusåpor med mera dygnet runt för att just synas, bli sedda. Men vem bryr sig egentligen? Vad är uppnått? Vad är det vi har sett? Det riskerar drunkna i bruset. Parallelliteten med idrotten har ett tag varit att allt är till salu. Klubbnamn, logotyper(djur), happenings på arenorna. Nu kommer de stora sponsrade hallarna. De heter Arenor. Det är naturligtvis resurserna man är ute efter. Resurserna som gör det möjligt. resurserna som kan ge utrymme för satsningar och framgångar.
Men. Det finns många tecken på att trenden vänder. Anrell var senaste man som var ute efter idrottens själ i sin artikel. Nu handlade det om att Timrå förvaltat kulturen bra. Den publika kulturen, med mindre disco och mer plats för naturliga utlopp för publikljud. En förutsättning är ståplats. Om man bara skulle tänka ekonomiskt, skulle ståplats raderas från alla hallar omedelbart. Fler tecken på förändring: Allt fler klubbar återvänder till sina klubbmärken i orginal(eller något uppfräschade) och till sina orginalnamn. Man har insett att traditionen väger tungt. Klubbar är också varumärken nuförtiden. Tre kronor har inte polarbjörnen kvar. Det gäller att gå varsamt fram med orden och logotyperna. Man måste kunna det man gör. Jag utgår ifrån att man som sponsor vill synas och förknippas med klubben man väljer att stödja. Vissa val av klubbar är dock mer förpliktigande och utifrån ett sunt ansvar mer givna än andra. Tradition på orten. Man vill synas med klubben- inte vara ett med klubben. Att ge, att sponsra är också ett tecken på välvilja. Inte bara ett krav på div. saker. Jag hoppas att man med värdighet väljer namn. Det tror jag fler gör.
Är man döpt till ett fult namn kanske man kallas något annat men likväl så är det namnet man är döpt till som ropas upp vid skolstart, står på körkort etc. Är man inte nöjd, låter man byta namn. Det är inte likgiltigt vad man heter.
Varför inte Smålands Icestadium.....låter rätt ok.....och sälja en massa segerskumpa och segergarrar under matcherna..... Vilket j-a partaj det skulle bli...
Isladan lär säkert fortsätta trenden där en stor sponsor tar del i namnet av vår ishall. Vem tycker egentligen att Kinnarps Arena och Löfbergs Lila Arena låter snyggt och lockande?
Behåll Timrå Isstadion!
Fast vad har egentligen vi att säga till om när det gäller?
RED DEVILS: Åh, nej! Jag vill INTE ha ståplats (inkl. klacken) på en kortsida! Det bästa vore om klacken fick plats vid rödlinjen mittemot spelarbåsen. Men det kanske inte är ekonomiskt försvarbart?
Namnförslagen är många, jag jobbar åt SCA Forest products men det låter lite fåningt med Forest arena troligtvis blir det ett firmanamn nu när Timrå Isstadion går i graven, och visst välkomnar vi ett nytt namn. Var på innebandy i Timrå sporthall Timber mot Råsunda där solnaiterna vann med 6-3
Laken: Det behöver inte vara helt fel med klacken på en kortsida. Därifrån skulle den höras betydligt bättre över hela arenan. Som det är nu så hörs klacken mycket dåligt lite längre bort på samma långsida.
Man ser också helt okej från en kortsida. Bara att titta rakt fram hela tiden, slipper vrida på sig och hålla på.
Madde: Jag tycker vi döper hallen efter SCA´s grundare Ivar Kreuger. Ivar kreuger Halle, låter mäktigt som bara den !.
Ivar blev mördad på order av Wallenbergarna så egentligen är det hög tid att SCA hyllar denna stora finnansman som gick en alldeles för tidig död till mötes.
Jag kan tllägga att Kreugers första SCA-fabrik var Östrandsfabriken, hade inte Ivar levat kanske inte Timrå blivit så pass stort att vi kunnat ha ett hockeylag i elitserien, vi har mycket att tacka Ivar Kreuger för.
callerabas: Det företag som lägger upp mest med pengar kommer naturligtvis att få bidra med sitt namn på hallen. I det spelet är det pengarna som styr.
Om ordföranden lättar på plånboken så kan den få heta:
Utan tvivel så finns det frågetecken när det gäller färgstarka personer dör lite mystiskt. Att ta självmord o skjuta sig i hjärtat kan nog få mer än en att tvivla,helt klart.
Bra sida du lade in på länk "Håckla"
Vi får nog byta hemsida för det är hockey som skall snackas här "Håckla" (c;
Det sägs att Kreuger själv flög i ett litet plan över området och pekade ut platsen där fabriken skulle anläggas...i en gammal industribygd..med tradition. På 30-40 talet pratade alla om "Koncernen". Det berättas att man inte kunde vistas många sekunder i Timrå utan att höra något om "Koncernen". Och vid vattenbrynet,mäktig och stor, inhöljd i dimma och rök stod "Guden" och stånkade och frustade medans den bättrade på den Svenska BNP:n väsentligt.
Måste verkligen "Timrå Isstadion" gå i graven bara för att den fräschas upp?
Är fruktansvärt spänd över att få se hur dom tänkt att hallen ska se ut, främst ståplats. Klart är ju tydligen då att det ska vara 2 etage, hoppas det blir typ Norra Stå på Råsunda fast då i juniorformat. Hoppas även att den nedre etaget är större än det övre.
I TIFO väg kommer vi då att ha otroligt med möjligheter, mot för hur läktaren ser ut nu. Det går inte att försöka organisera ett snyggt TIFO på Södra eftersom det är så fruktansvärt trångt.
Om det blir så att det nedre etaget blir större än det övre så bör det självklara vara att ha klacken på nedre, eller? Finns 2 möjligheter där, att ställa sig på en stor yta, få plats för mycket folk men risken finns då att det blir mycket döfolk som det är nu på Södra. Det andra alternativet är att ställa sig på den mindre ytan, klacken blir kompakt och det kanske blir ett bättre tryck. Svårt det där...
Längtar tills bygget sätts igång, ska då försöka fixa löpande rapporter med bilder på hur bygget går så att exilare och folk som bor här omkring men inte orkar åka att kolla så dom får se. Likadant som Marcus fixade på timraik.nu då det var ombyggnation inför säsongen 2000/2001.
Slask: Jo, enligt min mening så är det helt fel! Hur ska klacken höras så bra över hela arenan när man har ett stort plexiglas framför sig? I och för sig kanske klacken kommer att stå på den övre sektionen, ovanför plexiglaset? Nej, man får ingen riktig spelkänsla och överblick ifrån en kortsida.
Knylan: Anti tifo arena? Jag tror inte du är helt likgiltig. Den här tråden handlar om namnet som rubriken ger en viss antydan till. Planlösningar och dylikt är en del, namnet ett annat. Jag tillhör inte dem som tycker att Red Eagles är ett nödvändigt eller ett självklart namn. Jag kan fortfarande bli provocerad av det...
Timrå Isstadion är vackert. Något man gillar hårt. Namnet, associationerna.
Kan man välja sig med ett nytt namn och vilket blir det mest smakfulla? De stora sponsorerna vill nog ha sitt.. SCA, Norrporten..
Måste ordet Arena ingå? Vad tycks?
SCA arena?
Hur behålla det smakfullt?