1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590998 inlägg · 6217 ämnen

Örebro HK - Timrå IK 2023-10-12

« · 2580793 · » Till forumet

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2023-10-12
Kerstin_k: Precis. Det finns en del att gnälla på om Rindell men han är en spelare som vågar grejer. Lyytinen bryter mönster på ett bättre sätt än många av våra forwards idag när han överraskande bryter in från kanten.

Det är bra att man tagit sig ur förra säsongens passa-passa-passa-tappa puck-spel, bra att man skjuter mer. Men ska man sätta i system att lassa puckar på mål måste man vara där inne och göra skitjobbet också.
Låst ämne

kattan: Snacka på riktigt då?
Istället för i affekt.

Och att kalla mig ”mupp” är lågt av dig.

Du borde känna igen mig bättre.
Låst ämne

Reign in red: Mycket viktig match på lördag. Torsk där blir 3e raka hemma och 4e irad samt bottenkänning på riktigt med allt vad det innebär. Psykologiskt blir det jobbigt. Oskars vann mot Fbk borta idag. Det kan gå snabbt i hockey. Not over until the fat lady sings
Låst ämne

empa11: Bra snack. Mupp.
Låst ämne

mot lekis, skott på höft el vart fean som helst
pucken ska in
Låst ämne

Rip Kirby: När har svågerpolitik nånsin varit positivt för en grupp? Vem fan har farsan som tränare i ett elitlag i hockey? Vem har en hel lina som i två säsonger får bestämma helt själv när dom ska spela och hur dom ska spela? Timrå behöver en utomstående som tränare för laget.
Låst ämne

kattan: Snyggt. Bra sammanfattat av en match där man släpper in sista med minuten kvar.

Jag önskar att vi gör 100 mål. Allt annat är katastrof av Ante.
Låst ämne

JanneH: Även om Ante så klart har sin del i det handlar det inte bara om honom. Han ska så klart inte spela Lander där i slutet, men gör det av övertygelsen att det är rätt.

Men Ante själv kan ju inte rå för att Lander, Dahlén och Hålllander alla spelar på en så låg nivå just nu. Framför allt med tanke på kravbilden. Det är ju inte hans fel att Dahlén tappat all offensiv initiativförmåga eller att Lander knappt kan vinna en närkamp. Jag skulle tro att de flesta av oss inte ens skulle reagera på att dom tre saknades om han bänkade dom helt och hållet nästa match. Så illa är det. Och det är störande att det handlar om så mycket pengar för föreningen som åker omkring och inte bidrar.

Men jag ger det mer tid, än så länge. Tänker att det är ett topp 6-lag waiting to happen. Få tillbaka lite spelare, jämna ut speltiden och höja den generella kvaliteten. Lite som FBK härom året. Usel start men när skiten satt, då satt den verkligen. Lite så hoppas jag att det blir för Timrå.
Låst ämne

Hockey är en jävla fånig sport. Att man utsätter sig för det här.

Dahlén trots allt 2p idag, så jag har svårt att såga honom, även om han kan mer och ser nästan junioraktig ut i defensiven. Jag skulle nog rikta lampan mot tränarstaben istället.
Låst ämne

Historien från kvarten mot Örebro upprepar sig igen. Anton lander ska gå in för en defensiv tek, slutresultatet kan dom flesta räkna ut.
Låst ämne

kulltorp: Ja detta var en bra bortamatch i mina ögon. Så känns surt o tappa två poäng här.

Vi hade chancher igen men återigen så är vi alldeles för ineffektiva tyvärr. Och fortfarande finns det mer att önska av Lander och Dahlén och idag var Lundin kedjan lite svagare.

Sen tycker jag att det finns mycket mer att ta till i matchcoachningen av Ante. Rullar på i stort sett med liknande hela tiden. Borde kunna se till matchbild o de som är heta o coacha därefter!

Otroligt viktigt match nu mot Knätofsarna på lördag och finns bara en trea där nu som gäller!

Nu vill jag se killer avslut o en trea på lördag! 💪👊💣🏒👍!
Låst ämne

empa11: Vi kan börja med att ge oss dom bästa förutsättningarna för att ta så många poäng som möjligt, och där har Ante hittills misslyckas för många gånger. Spela dom för dagen bästa spelarna existerar tydligen inte i hans taktik.
Låst ämne

Zäta75: Jag satt ju och drömde om Lekerimäki inför säsongen. Han hade jag inte heller sagt nej till.
Fatta han och Hanzl och EP ihop i PP(ja jag sätter EP före Dahlén i år)
Låst ämne

sargad: Jag tycker de borde köra Mieho i 3e igen. Det funkade bra. Hållander blir jag inte klok på. Han kan inte vara nöjd
Låst ämne

roger_sundsvall: Ja men gud, om Lander bara får tillräckligt svarta ögon så vågar ingen i laget vara kass? Eller om Dahlén bara skulle säga att han inte förlåter nån jävel som inte tror på laget nu? Löjligt.

En ledare ska leda med exempel, det gör inte Lander nu och vi har ingen annan ledare i laget. Dahlén är SHL’s dyraste flopp just nu. Hållander är en flopp. Hanzl och Pettersson är stjärnorna, det är dom som ska leda laget.
Låst ämne

Synct: Det "positiva" är att LHC och Frölunda har en match mer spelad än oss.
Sen är ju serien så sjukt jämn som den var tippad på förhand. 3 vinster på rad och HV är ju uppe och snuddar på topp 6.

Vi har inte råd med allt för många hedersamma förluster till nu. Det tar på psyket på spelarna på ett helt annat sätt med att ligga nere och känna flåset från bottenskiktet.
Låst ämne

måste sätta sina chanser
men vaa gör mieho då? i slottet
sumpade 2 skott rakt på enroth
Låst ämne

Synct: jo faktiskt!
Det är det som är hårt jobb!
Duellerna blir hetare det är bara det!

Du det beskriver som inte så enkelt är precis det som är fel…

Det som inte är enkelt är kampen!

När under 55 minuter har man skänkt bort och backat ur kampen?

Om spelarna är nervösa måste Ante, massören, Saikaren eller målvaktstränaren ja vem fan som helst steppa upp och mata på mer aktivt! För det är den där kampen som är spelet! Det är matchen!

Att acceptera den som svår och komplicerad och otäck ger det resultat vi nu ser om och om igen.

Respektlöshet! Kamplust! Vinstsug!

Psykologi!

Timrå är så mycket bättre än Örebro! När Timrå ger Örebro utrymme och respekt…. Då äter dom upp oss.

Som LHC…

Det kommer burkölen klara av att göra med.

Ante som ska ansvara för den här den här kampen!
Låst ämne

söder över: Vi skulle behöva en sniper som stänger matcher åt oss och gör mål på chanserna. En Rattietyp. Får vi inte utdelning snart och förlusterna radar upp sig kan det sätta sig i huvudena. Än är jag inte jätteorolig, bara lite
Låst ämne

Labban: Den uppenbara frågan är väl hur faen Ante hanterar den information han får med att se matcherna i efterhand?? När det sker samma typer av misstag och från fucking SAMMA spelare, varför fortsätter han med att göra om samma grundläggande misstag i sitt coachjobb hela jävla tiden??
Låst ämne

Synct: Berätta vad vi ska möta då?
Istället för att peta hål på det jag säger.

Vi släpper in ett slumpmål med mindre än minuten kvar mot laget som ligger 2:a för stunden, på bortaplan. I en match vi ägt. Hur ska vi spela bättre?
Låst ämne

Bra match från laget.
Men förutom viss otur så saknas lite killerinstinkt framför motståndarkassen. Vi saknar en eller två grisar som nöffar och bufflar i några kassar.
Örebro har ju ett överflöd av grisar, vi skulle haft nån sån.
Sedan skulle det inte skada om 2 av våra normalt viktigaste spelare börjar få det att stämma lite bättre.
Lite olyckskorpskaraktär i egen zon när dom är på isen.

Mycket beröm till Sheriffen, Boyce/OJ/EA-linan.
Hanzl, Päjä och EP visar fortsatt gott slag.
Lundin o Hartman jobbar hårt men fick inte ut lika mycket av det som i många av de tidigare matcherna. Dessutom kom de ibland lite på mellis i egen zon, kanske beroende på skillnad i struktur mot när de har Mieho bredvid sig?
Låst ämne

roger_sundsvall: Jaja, det här var den match som vände min oro. Japp Örebro stal 2 poäng, men Timrå IK levererade en hockeymatch av högsta kvalite.
Vi kommer nu.
Knätofs ska få sota för detta.
Låst ämne

Alltså, jag gillar Ante skarpt, han har gjort det riktigt bra efter han blev ensam huvudcoach. Men.....nu börjar vi få ett så namnkunnigt lag, så frågan är om vi inte skulle må bra av en ny coach? En som kan ställa krav och vågar bänka spelare, och inte bara "rullar runt". Antingen det, eller så måste Ante börja coacha som en stjärntränare. Tre matcher i rad nu som vi tappat poäng på undermålig coachning anser jag.
Låst ämne

empa11: De har 6p ner till ingemansland, att vi ska mäta prestationenen mot deras tabellposition känns inte jätterelevant efter sån här kort tid direkt.
Låst ämne

Kerstin_k: börjar bli tjatigt nu men våra två bästa spelare imponerande inte i denna matchen heller. Eller ska jag säga våra två tilltänkta bästa, Hanzl är på en egen nivå just nu.
Låst ämne

mer ▪️svarta ögon på lander,då vänder de
Låst ämne

söder över: Bittert, bittert, bittert, fan, faan, faaaan.
Tänker särskilt på Forsmarks strykare på öppet mål för 3-1.
Hockeygudarna är inte med oss just nu.
AVGÅ alla jävlar.
Låst ämne

söder över: Jo precis. Man viker ned sig och tar helt obegripliga positioner som inte gör någon nytta. Både 1-1 och 2-2 är obeslutsamhet. Man ligger mitt emellan JJ och skytte och vet inte riktigt vad man ska göra vad det verkar. I 5vs6 behövs aggressivitet och vara närmare med klubban, men det ser ut som vi spelar ett 3vs5 BP. Ligger nog något i det du säger att man bestämmer sig för något krampaktigt i slutet istället för att bara fortsätta köra och äga matchen spelmässigt.
Låst ämne

BlackBay: med den truppen vi har och med den kostnad som är lagd på ledande spelare så är det dags att börja ifrågasätta om Ante är rätt man att leda laget.

Förberedelserna har varit för dåliga, justeringarna under säsong har varit för långsamma och trenden är nedåtgående.
Låst ämne

Zäta75: då ligger vi på kval efter den matchen. Övertygelsen vi hade om att ha Modo efter oss i tabellen tror jag vi får ompröva
Låst ämne

Sputnik: Absolut.
Men vad ska vi skylla på ikväll? En perfekt bortamatch mot 2an där vi släpper in ett HORIGT jävla ÄCKEL FILMAR BROMÉ-mål med typ 40sek kvar? Som är en otroligt slump.

Sport är inte rättvist.
Låst ämne

empa11: Sorry. Det är poängen som räknas inte hur bra man spelar
Låst ämne

söder över: "Det som funkat i 55 minuter kommer funka 5 min till."

Riktigt så simpelt är det inte då motståndarna börjar chansa på ett helt annat sätt och då börjar även de spela annorlunda.
Låst ämne

Kerstin_k: Exakt så! Men en skadeskjuten backsida så måste vi vara skoningslösa framåt istället. Det skall osa katt kring motståndarnas målgård!
Låst ämne

empa11: I flertalet matcher har vi spelat riktigt bra. Så länge spelet är bra så måste det ju till slut släppa målmässigt också till slut.
Nästa torsdag Malmö borta?..... var ju Las Ketchup ifjol borta mot Malmö där det blev 0-7
Låst ämne

Bee: Man är lite för sköna helt enkelt. Istället för att åka in mot mål bågar man bort därifrån. Någon - typ, superstar-Lander - behöver gå i bräschen och visa vägen. In i skiten och grotta. Våga göra jobbet. Ta en smäll.

Helvete, vi är spelmässigt överlägsna i de tre senaste matcherna.
Låst ämne

empa11: Förhoppningsvis så får vi in mer stabilitet när Didde och Erixon är tillbaks, sen Eronen på det.
Givetvis tunga tapp alla dom 3.
Det är ju förmodligen en av anledningarna att vi inte kan stänga ner matcherna för tillfället.
Svensson och Lyytinen kan ju givetvis inte spela non stop.

Man är mest bara frustrerad över att vi hade behövt fått in de där målen vi haft lägena för. 3-1 och luften hade gått ur Örebro idag.
Låst ämne

Sputnik: Jag vet inte hur snacket går när vi med några minuter kvar tar ledningen men jag kan tänka mig att man i båset börjar trycka på att vi ska ligga rätt och stänga ner matchen.

Det har inte funkat mot något SHL lag ännu.

När Timrå ska stänga ner.

1 alla börjar ge motståndaren mer utrymme. Alla försöker ligga mellan JJ och pucken men det innebär att motståndaren får mer tid med puck att bygga upp något…
Jag tycker det är SVINTYDLIGT i forecheckingen som ställt till det massor för pissörebro hela matchen!

Plötsligt börjar Hartmann och Lundin båga omkring och fokusera på att försöka ligga i passningsvägar…

Det som funkat i 55 minuter kommer funka 5 min till.

Att börja tänka om och vara försiktig ger motståndaren precis vad den behöver och mentalt kan ingen Timråspelare känna något annat än vad faaaaan hääääänder??????

Osäkerheten blir total…

När man leder och spelar den typ av hockey Timrå gör måste coachen trycka på att hålla uppe! En till ska alltid vara mentaliteten när man leder.

Även när det är liten marginal och lite tid kvar.

Det som fungerar måste man hålla uppe och det som inte funkar måste man jobba bort!

Faktiskt ganska enkelt ur strategisynvinkel.

Dahlén är iskall och Pääjärvi skjuter lågt. Men det mentala måste fan Ante äga i båset!

Jobba på Timrå!

Vi är bättre än så här!
Låst ämne

vi är 9.a o på väg uppåt 👍
Låst ämne

Sputnik: Ok. Men då ska vi gå rent? För då vinner vi varenda match.

Varför släpper vi in skitmål i matcher vi äger? Oavsett om vi möter 1an på hemmaplan, bottenlag på hemmaplan, eller 2an på bortaplan?

Vi spelar uppenbarligen som ett topplag, av yppersta klass.
Låst ämne

Bee: Defensiva är just det vi är dåliga på att vara. Helt feltänk enligt mig att man måste leda med en massa puckar för att vinna matcher. Vi viker ned oss när det gäller som mest.

5vs6 är ju ett ganska bra utgångsläge, bättre än 4vs5. Ändå förlorar vi för att vi har dålig beslutsamhet i egen zon.

Vi har också god kontroll i flera BP under matchen. Verkar dock vara någon skillnad i slutet att vi släpper kommandot o h noggrannheten.
Låst ämne

empa11: Tycker också att allt det du tycker är bra är bra.

Men man kan skjuta hur mycket man vill om det är dåliga skott och ingen gräver på returerna. Jag ser inte hur man kan hävda att det är rent motflyt när det sker match på match på match.
Låst ämne

Sputnik: Man har inte sett en enda gång i år att Jonte trampar runt kassen snabbt och söker passning eller skott. Det han är bäst på. Idag kom han 1 mot 1 och istället för att utmana stannade han upp
Låst ämne

plast öret hade oxå chanser
men vi skulle vunnit med 3-1,
näe, låt inte nr.54 spela 3 mot 3
Låst ämne

De här är inte mycket att skryta om direkt
Låst ämne

empa11: Vi skulle kunna börja med att göra lite mer än 1 mål per 30:e skott, typ.
Låst ämne

Labban: Att ett lag med en liten ledning blir mer defensiva sista 5 är väl i det närmaste en naturlag i hockeyn, det kommer man liksom inte runt.

Vi måste se till att vi inte sitter i sitsen att ett ensamt mål kostar oss poäng när vi styr matcherna fullständigt.
Låst ämne

Bee: Du ser matchen helt fel.

Vi skjuter mycket. Bra.

Vi gör mål med 5 min kvar. Bra.

Vi styr matchen. Släpper inte till mycket lägen. Bra.

Vi släpper in ett totalt slumpmål med mindre än minuten kvar. Mindre bra.

Vad är dina förslag?
Låst ämne

Bee: Lundin var inte bra idag. Gör många missar idag och var allmänt seg. Men en dålig dag har han förtjänat. Andra måste kliva fram.
Låst ämne

« · 2580793 · »