1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

592372 inlägg · 6217 ämnen

Räddningstråden - nu ger vi järnet!

« · 1655664 · » Till forumet

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Andersson:

: )

Redigerad kommentar

Är det någon som har testat att ringa dessa båda?

Redigerad kommentar

Kommentera

Gissar att det är 2 mobiler i kommun som är avstängda ett tag framöver

Från Timrå.se 

– Vårt erbjudande ger Timrå IK en möjlighet att leva vidare, säger Lindstrand.

– Vi hoppas på en positiv lösning för Timrå IK där alla aktörer hjälps åt och att banken hjälper till ännu mer, avslutar Andersson.

Vill du veta mer?

Ewa Lindstrand, kommunstyrelsens ordförande, telefonnummer: 070-551 85 58
Tony Andersson, oppositionsråd, telefonnummer 070-190 36 63

Kommentera

Snoop:

2 x halvle = 1 helle. : )
Kommentera

Ja nu är man ju ganska halvlé...

Kommentera

Ja nu är man ju ganska halvlé...

Kommentera

Kongo: Har redan skickat in en förra veckan som inte blivit publicerad och som jag la ner ganska mycket tid på, så jag har föga förtroende för att ST-blaskan ska publicera en ny. Enligt mig har ST redan valt sida. 

Näe.. Hoppas mer och mer på konkurs där kommunen måste köpa arenan av konkursförvaltaren och ta risken att framstå som ännu dummare genom att man kanske kommer behöva betala mer än dessa 15M. 

Redigerad kommentar

Kommentera

Replik Svedberg:

Stig Svedberg går till attack mot kommunens kommunikation.

Och menar att kommunens erbjudande är "omöjligt" för klubben.

– Antingen köper jag eller kommunen arenan, huvudsaken är att vi räddar laget, säger Svedberg.

Tvättbjörnens Stig Svedberg har inte fått något slutbud från kommunen angående hyresavtalet (Läs mer om hyresavtalet här). Under fredags eftermiddagen satt Svedberg fortfarande och väntade på svar från Timrås kommunalråd Ewa Lindstrand.

– Då hörde jag på radion att de lagt ett bud på arenan. Det är respektlöst mot mig och laget, vi har lagt ner otroligt med tid och pengar på att ro det här i hamn, säger Stig Svedberg och fortsätter:

– Att de inte har kompetensen att göra fastighetsaffärer kan jag förstå, men de måste kunna kommunicera.

Och han ger inte mycket för kommunens kraftigt reducerade köperbjudande på 15 miljoner.

– Det är omöjligt, målbilden har ju varit 29 miljoner, säger Svedberg som kontrade med ett motbud så fort han fick reda kommunens erbjudande:

– Jag har skickat in ett bud på 15,5 miljoner kronor redan nu.

Han förstår inte hur kommunledningen tänker.

– De är inte logiska, de gav ju ett bud på 16 miljoner kronor för två veckor sedan som klubben nobbade och nu erbjuder de 15 miljoner kronor, säger Svedberg.

Enligt Svedberg själv kommer kommunen "skjuta sig i fötterna" om de köper arenan.

– Vi har gjort en kalkyl att driva arenan på 11–12 miljoner kronor och vi kommer driva det betydligt billigare än kommunen. Om de tog över arenan skulle skattebetalarna få betala 15 miljoner kronor per år, säger Svedberg.

Stig Svedberg förklarar att det inte finns några vinstintressen i den här affären.

– Jag hade kunna gjort 100 andra fastighetsaffärer som hade varit bättre. Antingen köper jag eller kommunen arenan, huvudsaken är att vi räddar laget, säger Svedberg.

Kommentera

andyo: Skicka som insändare! Använd samma alias.

Kommer nog med i helgen och är ett bra inlägg i debatten och som kan påverka. All press på politikerna är nyckeln!

www.st.nu/ordet-fritt
Kommentera

Tiden lider och Timrå IK:s kamp för överlevnad blir allt mer desperat.

Tio miljoner måste fram pronto.

Nu när förhandlingarna mellan Timrå kommun och Stig Svedberg har brutit samman.

– Jag måste säga att på rak arm känns det omöjligt, säger klubbchefen Lars Nolander.

I samband med att förhandlingarna mellan Timrå kommun och Stig Svedbergs fastighetsbolag Tvättbjörnen strandat har kommunen erbjudit sig att köpa Eon Arena för 15 miljoner.

– Det innebär att vi är 14 miljoner kort, med hjälp av vissa andra grejor kan vi komma ner till tio miljoner, säger klubbchefen Lars Nolander och fortsätter:

– Men att få fram tio miljoner snabbt kan jag säga på rak arm att det känns omöjligt. Vi kommer använda fredagskvällen, lördagen och helgen till att analysera och räkna på det här, men det är jättetufft.

Nolander ser i alla fall en ljuspunkt i händelseutvecklingen.

– Det är att kommunen har ändrat sig, att det har kommit med ett bud på arenan. För om kommunen förvärvar arenan är det trots allt billigast för skattebetalarna.

Ändå kvarstår tiomiljonersfrågan.

Var hittar Timrå IK ett belopp i den storleken?

– Det är en utmaning utan dess like. Vi hade ett positivt eget kapital på sex miljoner i början av säsongen. De kan komma till användning, men samtidig så har SHL ställt krav på att klubbarna ska ha x antal miljoner i eget kapital och det kommer även Hockeyallsvenskan att göra, säger Nolander och fortsätter:

– Med andra ord vi måste ha ett eget kapital. Det duger inte med några hundratusen och hamnar vi på minus är vi rökta i alla fall, för då klarar vi inte elitlicensen.

I Timrå kommuns pressmeddelande säger kommunstyrelsen ordförande Ewa Lindstrand att erbjudandet ger Timrå IK möjligheten att leva vidare, men också att klubben är beroende av allt ekonomiskt stöd man kan få från näringslivet, bankerna och supportrarna.

– Problemet är att om vi säljer arenan för 15 miljoner så gör vi en sådan stor förlust eftersom den är värderad till 45 miljoner, säger Lars Nolander.

På fredagen köpte sig klubben tid när det gällde löner till spelarna.

Efter ett möte gick spelartruppen med på skjuta på utbetalningarna till måndag.

Kommentera

Epost:  Jaha, då får SHB skriva av en större del av lånet då, samtidigt kan dom ju höja räntan, och förlänga avbetalningstiden, så att balansräkningen går ihop.
Kommentera

Efter att ha läst det senaste utspelet från kommunen hoppas jag mer på en konkurs än att man från TIK tar detta skambud, om man nu ens  skulle ha tillåtelse från banken att ta budet. Känns konstigt att säga det. Men den här kommunen bevisar nu att man inte förtjänar att ha kvar den här föreningen. Ta konkurs, låt den här skitkommunen förblöda och självdö (vilket för eller senare förmodligen hade inträffat ändå, men snabbas på till följd av detta), och börja om när Sundsvall tagit över Timrå. 

Stödet för föreningen Timrå IK, framförallt bland politiker, men även från kommuninvånare - är bevisligen för lågt. Annars hade aldrig detta tillåtits, aldrig. Det märks tydligt att allt för många gått på myterna om att kommunen subventionerat elithockeyverksamheten i Timrå IK, att betydelsen Timrå IK har för kommunen är av relativt ringa betydelse - att man klarar sig lika bra ändå. Att man från kommunens sida bara sitter tyst och bevittnar detta utan att ens försöka förmedla en någorlunda korrekt bild är upprörande. Att man utnyttjar detta och t.o.m i vissa fall spär på myterna själva är vidrigt. 

Sedan när ytterligare besparingar inom välfärdsverksamheten inträffar, när folkutvandringen ökar, när den redan ringa företagsverksamheten blir ännu ringare- då ska vi alla komma ihåg detta svek och påminna alla som då helt plötsligt är förvånade över vad som händer, om att de är medansvarig över det som drabbar kommunen.

Redigerad kommentar

Kommentera

jå1: Men självklart :-) Missförstånd. Tack så mkt!
Kommentera

Marcus: Jag kan inte samla mig när jag läser de orden. 
Kommentera

Rip Kirby: Facebook
Kommentera

Kongo: Exakt var på ST.nu finns den tråden?
Kommentera

Uppmaning: Kommentera i ST:s FB-tråd istället.
Kommentera

Stig Svedberg skriver följande: Vilken märklig vändning, jag tror det är bättre för Timrå IK att dom får 29 milj av Tvättbjörnen än 15 milj av Timrå kommun.
Vilket slagskott av Ewa Lindstrand att inte informera oss som motpart vad de vill göra.
MEN VÅRAT MÅL FRÅN TVÄTTBJÖRNEN HAR HELA TIDEN VARIT SEDAN VI GAV OSS IN DENNA AFFÄR , ÄR ATT TIMRÅ IK SKA LEVA VIDARE👍
Kommentera

Förlåt lite snedsteg från det dystra ämnet. Men jag kan inte i denna stund låta bli at tänka vilken skillnad det gjort om SCA exakt nu klivit på och stöttat klubben som underhållit så många av de arbetare som var med och byggde företaget. Men SCA har ju fullt upp med att försvara miljonkostnader för privatflyg för hustrur som shoppat i Barcelona och New York. Fy fan.   

Kommentera

Ja men då så. 

Om jag är arg & ilsken på kommunen? Går inte att beskriva i ord. Fullständigt omöjligt.

Ändrar sig ingenting kommer TIK att lägga sig. Eller dö, rättare sagt.

Kommentera

Steffe: Jag kommer inte svara nåt här. In i tråden!
Kommentera

Kongo: Jag är inte så insatt, varför kan inte Svedberg bara köpa arenan och SEN förhandla med kommunen? Sitter kommunen på alla lagfarter osv.?

Hur stor skuld totalt har TIK i dagsläget? Om Svedberg skulle lösa alla skulder och på så sätt bli ägare till arena OCH lag, har då Timrå kommun något val annat än att förhandla med honom angående ungdomsverksamhet/skolverksamhet i hallen?

Jag har ingen aning om sånt här fungerar...

Kommentera

Jag föreslår att vi tar detta i ST:s FB-tråd istället. Den domineras nu av Britt-Marie Motvald och liknande personer. Plötsligt förstår jag allt. Politikerna tänker som oss, ser samma saker som oss men är livrädda för alla inskränkta jantelagare som sitter hemma bittra i stugan och kommer rösta på NT i nästa val om kommunen skulle göra det rimliga och överta arenan till ett rimligt pris.

Kom igen nu, till FB-tråden istället!
Kommentera

Cyklob: Min lekmannatolkning är att det är kört. Kommunen har ur deras synvinkel agerat smart och Timrås a-lag offras på bålet. Just nu får jag sådana mörka tankar som att slå ihop med Sundsvall och lämna Timrå för gott. Timrå kommun förtjänar inte ett hockeylag.
Kommentera

Bästa vore om Svedberg köpte föreningen och det byggs en hall i sundsvall så man slipper Timrå kommun. Trodde inte att det kunde komma en mer korkad politiker efter Kenneth westbergh
Kommentera

Jag hoppas det löser sig för er. Men av det jag kan tolka är att man kommer göra detta för att behålla junior leden men skrotar A-laget. A-laget får väl starta upp i en ny skepnad antar jag. Tror kommunen är inne på att det är ju a-lags verksamheten som är boven i dramat pga massa dyra spelarköp genom åren och då ska ej junior och knattarna drabbas av detta. Men det är ju min tolkning.
Kommentera

Epost: Jämförelse: Om du köper en villa för 1 Mkr och har ett lån på samma summa har du tillgång på 1 Mkr och skuld på 1 Mkr. Plus/minus noll. Om du säljer villan för 0,5 Mkr står du plötsligt kvar med 0,5 Mkr i negativt eget kapital. Negativt eget kapital är inte tillåtet och innebär konkurs. Detta kallas balansräkning.
Kommentera

Nu känns det kört. Om inga ytterligare kovändningar sker slog kommunen ned sista spiken i kistan. Kan man hoppas att utspelet är någon slags förhandlingstaktik i spelet med Stig S?

Kommentera

157620:Låt inte kommunen komma undan, då är det bättre att gå i KK...Förlänga lidandet några år kan vi vara utan! Tack Lindstrand och Co!

Skitkommunens prestige tog död på Timrå IK.

Kommentera

För att detta utspel ska ha någon trovärdighet måste kommunen ha en förhandlingsmån. Annars är det bara en manöver för att täcka Ewa L:s och Tony A:s ryggar.

10 Mkr måste lösas. Om politikerna mot förmodan menar allvar kan lite täckas därifrån. Banken kan förhoppningsvis skriva av ännu mer. Sponsorer, Zäta? Lars Nolanders nästa kommentar blir "intressant".

Incitament: Banken kan sannolikt få ut runt detta (15 Mkr) efter en konkurs om kommunen köper arenan. Någon som vet om statens fordran går före bästa rätt (pantbreven på arenan)?
Kommentera

Marcus:

De menar förmodligen att klubben kommer gå i konkurs men iom att komunen äger Arenan så kan ungdomsverksamheten flyttas till en ny föreningen.

Hella upplägget är förmodligen olagligt eftersom föreningen dräneras på sin enda tillgång. Bättre isf att hallen säljs på exektuiv auktion.

Kommentera

Epost: klubben får ett stort negativt kapital utan tillgångar
Kommentera

"Some put their trust in the east,
Some put their trust in the west
Some their trust in the bomb,
Some put their trust in their mums
Some put their trust in a God,
Some put their money in a bank
Some put their faith in the stars,
Some put their trust in the guitar:"

Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med det där, men det får bli dagens sista inlägg från arbetsplatsen. Helgen kan börja!

Kommentera

Kongo: man lägger på banken att skriva av, man lägger på Z att pytsa in miljoner, man lägger på sponsorer att pytsa in miljoner, man lägger på allt som rör sig att hosta upp miljoner bara för att de själva ska slippa
Kommentera

Knylan: ja du lilla Ewa, jag skulle inte ens flytta hem till skit kommunen om jag så fick betalt för det. Vila i frid Timrå
Kommentera

Kongo: varför det? 
Kommentera

Klubbens balansräkning kräver att man löser 25 Mkr. Annars konkurs.
Kommentera

Det står att kommunen satsar på att rädda ungdoms och juniorverksamheten. Är pengarna villkorade på något sätt? Med det här budet så blir det väl omöjligt att bedriva a-lagsverksamhet på en bra nivå om stora skulder blir kvar.
Kommentera

Knylan: It's all about the bank 'bout the bank 'bout the bank
Kommentera

Glöm det här.

Redigerad kommentar

Kommentera

Ni som begriper något av detta, är detta ens möjligt? Går det för TIK att få det att gå ihop framöver om man kastar iväg arenan för den spottstyver, i sammanhanget, som den där bäbiskommunen erbjuder?

Kommentera

Epost: Skulle alltså bli ett lån utan Arenan som säkerhet. Ett blancolån på 25 jävla miljoner
Kommentera

En risk är förstås räntekostnaden som kanske redan i nuläget är högre än 5%? Hallen är väl dessutom pant för lånen. Som sagt, vore intressant att veta hur resonemangen går på Handelsbanken.
Kommentera

Hur mycket torskar TIK på arenan i nuläget? Om man blir av med arenan för 15 MSEK och har skulder på ca 40 MSEK (som var fallet vid rekonstruktionen) blir det en kvarvarande skud på 25 MSEK.  Om klubben betalar 5% i räntekostnad på lånen ger det räntekostnader på lånet på MSEK 1.25 per år. Beroende på hur mycket klubben förlorar på att driva arenan kan det ändå vara ett lyft att bli av med den för MSEK 15.
Kommentera

Det intressanta är hur Handelsbanken agerar. Kommunen har väl kört chickenrejs mot dom hela tiden. Skriva ner major eller konkurssälja för en sportstyver? Att Timrå skulle sälja för 15 millar och stå kvar med feta lån är ju ett orimligt scenario.

Och vad gör the Stigster? Ger han kommunen ett tyst 'respect' för att dom spelar hårt och budar om? Eller skiter han i det?

Säga vad man vill om konkurshot, tråkigt är det inte. Kämpa alla!

Kommentera

157620:

Ja, det är ju knappast några småsummor det handlar om i den differensen... : (

Kommentera

DJ Hemp: Och framför allt, hur ställer sig SHB till att det fattas 20-25 miljoner i detta bud sett mot TIKS lån?
Kommentera

Timrå Isstadion: ST Sport.
Kommentera

Jaji, det här känns inte alls bra. Ungefär halva summan i jämförelse med Tvättbjörnens bud. Den här affären stinker bara alltmer. Nu skulle det vara intressant med ett uttalande från Svedbergs sida. Samt att få veta hur Timrå IK ställer sig till detta.
Kommentera

« · 1655664 · »