Nu när Timrås klack, som ska vara så bra, har fått pisk av Modos publik vid de tre, fyra senaste matcherna, ja t.o.m. i Sydkraft Arena fick ni däng, än fast få erkänner det. Då undrar man vad som är fel. Jag gick förbi Timråklacken i Kempis igår för att specialstudera och för att se hur det stod till, varför de förlorar gång på gång. Det verkar vara så att klacken lever i det förflutna, den tror att den är bättre än vad verkligheten vittnar om.
När jag hade studerat klacken lite närmare så ser man tydligt att den till stora delar består av orakade, bakfulla farbröder som luktar gammalt och inte kan sjunga i takt. Jag tror att det är timråklackens stigma. Ni skulle behöva en genrationsväxling, ni skulle behöva rensa ut alla de där bakfulla farbröderna. Jag tror att de sprider allt för mycket negativitet och skapar en slags kramp som är svår at ta sig ur.
Sedan skulle ni också behöva förnya era sånger. Man har ju i många, många år hört samma sånger sjungas. Det har väl egentligen bara tillkommit en ny sång sedan ni låg i ettan. Det är den där ni tagit från Hammarby. ”Timrå IK är dom bästa…” Och den är väl knappast speciellt ny heller.
Egentligen är det inte svårt att skapa nya sånger. Det enda som behövs är en monoton melodi som alla känner till och kan lära sig. Sedan tar man en text som innehåller många hårda vokaler och sätter ihop den lite fyndigt innehållande det egna lagets namn. Svårare än så är det inte. Men det funkar inte om de bakfulla farbröderna ska få för mycket utrymme.
Om ni fixar till de där detaljerna så kan ni nog få igång en respekterad klack igen.
hellge: *skratt* Detta inlägg måste vara det mest ironiska inslag på länge.
Tänker speciellt på "Sedan skulle ni också behöva förnya era sånger. Man har ju i många, många år hört samma sånger sjungas. Det har väl egentligen bara tillkommit en ny sång sedan ni låg i ettan."
Det roliga i detta är ju att iår, har Modo klacken apat efter på alla (ja nästan iaf) ramsor som Timrå kör. Så frågan är ju ifall det var så lätt att komma på något nytt. *skratt*
Maggan: Som Modoit måste jag hålla med Maggan och tillägga att MoDo klacken är långt ifrån lika bra som Timrå klacken, de märktes ju bara igår. De är för mycket diskant i MoDo klacken, När Timrå klacken skriker som bäst så hörs dem väldigt bra. Jag sitter nästan intill MoDo klacken men ändå var de bara Timrå klacken som hördes långa stunder.
Men ni har ju legat i ettan mesta tiden. Vi hade väl inget samröre med division 1-lagen. Du måste ha blandat ihop Modo med något annat lag. Boden kanske, det låter ungefär lika om man säger det lite fort och slarvigt.
Nämn någon sång som du anser Modo har snott av Timrå.
Nej aldrig, hellre hugger vi av oss foten. Det finns stora anslag i Kempis att det är förbjudet. Det beivras med deportering till Medelpad. Anslaget har respekteras ända sedan 1921.
Vågar du kolla var era sånger kommer ifrån? Vågar du sen skriva det här när du ärligt har kollat?
Har du föresten sett 1921. 19 har Macke och 21 har Foppa. Snyggt va?
När Modo var här sist så trodde jag att Älvstrandens dagis hade sånglektioner på gården.... haha jag måste skratta. Får man skriva något så här galet, moderatorer hitåt!!!
Forza är ett italienskt ord som betyder ungefär "heja". Det har man sjungit låt säga 20-30 år på italienska läktare. Sedan har den sången exporterats till Tyskland, Spanien, Grekland, alpländrna,Holland, Belgien men även till skandinaviska länderna. Först ut var väl, tror jag, Hammarby eller GAIS. Sedan började även AIK, Djurgårn, MFF, IFK och sedan alla andra.
På vilket sätt medar du att Timrå har skapat den sången? Förklara gärna det skulle var skoj att höra en invecklad förklaring.
hellge: Men jisses.... Nu är det bevisat. Det går inte att föra en diskussion med en Modoit!
Jag svarade på LJ ang vilken ramsa som Modo hade "knyckt" av Timrå inför denna säsong - svarade "Forza Timrå".
Sedan skrev jag tidigare till dig att det är klart som korvspad att alla lånar texter av varandra. Dock tror jag att Timrå var fört i HOCKEY sammanhang att köra den ramsan. Men jag kan ha fel.
Vad Hellge säger om Timråklacken får stå för honom, men Maggan, visst är det väl trots allt så att MODO-klacken kan ha "stulit" ramsan från någon annan klack än er? Låt säga Hammarby eller något annat fotbollslag.
Poffa: Klart att ni har kunnat göra det. Men eftersom jag inte hade hört den utav någon annan klack innan (obs jag går aldrig på en fotbollsmatch), så drog jag naturligtvis den slutsatsen. Sedan skrev jag att jag kunde ha fel och det hade jag ju.
hellge: I stället för att hänga här med ditt skitprat kan du väl ta och gå in på svenskalektionen istället. Så kanske du lär dig att orkar stavas med o och inte med å.
Haha! All cred till hellge. Att en modoit hånar timråklacken är ungefär som att SSK:arna kör 'det har vi på träning'-ramsan när publiksiffran i Scandinavium basuneras ut. Dagens inlägg. Respect!
hellge: Det kan man inte tro, med tanke på att populär stavas med ett p.
Själv tycker jag att det är viktigt att stava rätt när man formulerar sig i tal och skrift, risken annars är att man uppfattas som mindre vetande av sin omgivning.
Men jag tycker att det var bra att Modo fick vinna matchen mot storbror Timrå. Vi måste hjälpas åt med hockeyn här i Västernorrland. Jag menar kan vi hjälpa Modo, med 100 nyinköpta NHL proffs, att hanka sig till slutspel, så är det väl bra?!
hellge: Okey Hellge ge oss ett förslag på en ramsa som MoDo hittat på.
Här har du en TIK ramsa. Vi har öppnat Deltavägen, så att vi kan komma hit - komma hit. Och från staden mellan bergen kommer bara rött å vitt - rött å vitt
scim: Ja men det var väl några riktiga godbitar. De har dock inte mycket med hockeyramsor att göra. Efter besöket i Kempehallen igår kväll kan jag bara konstatera att MoDo-klacken påminner mest om en gosskör på sommarlov.
scim: Lyckas ni få era fantastiska ramsor framförda då? Tycker mest klacksnacket på Modo-sidan handlar om fulla klackledare som gör obscena gester på jumbotroner, alternativt häcklar publiken för att ingen hakar på.
Hockeymässigt unnar jag er trean igår. Alltid kul med storfavoriter som misslyckas, men i Modos fall har det ju gått så långt att det känns som att sparka på en uteliggare. Hoppas att ni lättar på lädret ytterligare, då kan ni gå långt. Allting är möjligt, se på Mora.
Lumber Jack: Du har inte missat att ni hade hemmaplan, väl? Det må komma som en chock, men i övriga hockeysverige (gavlerinken undantagen) är det kutym att det är laget som spelar hemma som har flest/röststarkast supportrar. Nu har det i o f s inte varit så tidigare gånger Timrå gästat, men i princip är det så det fungerar.
Förra gången MODO var nere i Kraftlös Arena så blev ni enligt era egna sittplats-supporters utsjungna i de två första perioderna för att komma tillbaka starkt i den tredje.
Men det är väl ingen risk att Du ska uppfatta mig som mindre vetande.
Själv började jag förlita mig på Words stavningskontroll då öppnade sig en helt ny värld. Att förlita sig på stavningskontrollen är ungefär samma som att förlita sig på miniräknaren. Den frågasätter nästan ingen idag.
bar mofftak: Sjukt egentligen; det gnälls ganska friskt om Timrås spel under matcherna här inne (ingen nämnd, ingen glömd). Forechecken klickar inte, passningsspelet är bedrövligt, defensiven obefintlig och slarvigt, anfallsspelet är trubbigt.
Nu när Timrås klack, som ska vara så bra, har fått pisk av Modos publik vid de tre, fyra senaste matcherna, ja t.o.m. i Sydkraft Arena fick ni däng, än fast få erkänner det. Då undrar man vad som är fel. Jag gick förbi Timråklacken i Kempis igår för att specialstudera och för att se hur det stod till, varför de förlorar gång på gång. Det verkar vara så att klacken lever i det förflutna, den tror att den är bättre än vad verkligheten vittnar om.
När jag hade studerat klacken lite närmare så ser man tydligt att den till stora delar består av orakade, bakfulla farbröder som luktar gammalt och inte kan sjunga i takt. Jag tror att det är timråklackens stigma. Ni skulle behöva en genrationsväxling, ni skulle behöva rensa ut alla de där bakfulla farbröderna. Jag tror att de sprider allt för mycket negativitet och skapar en slags kramp som är svår at ta sig ur.
Sedan skulle ni också behöva förnya era sånger. Man har ju i många, många år hört samma sånger sjungas. Det har väl egentligen bara tillkommit en ny sång sedan ni låg i ettan. Det är den där ni tagit från Hammarby. ”Timrå IK är dom bästa…” Och den är väl knappast speciellt ny heller.
Egentligen är det inte svårt att skapa nya sånger. Det enda som behövs är en monoton melodi som alla känner till och kan lära sig. Sedan tar man en text som innehåller många hårda vokaler och sätter ihop den lite fyndigt innehållande det egna lagets namn. Svårare än så är det inte. Men det funkar inte om de bakfulla farbröderna ska få för mycket utrymme.
Om ni fixar till de där detaljerna så kan ni nog få igång en respekterad klack igen.