1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590756 inlägg · 6217 ämnen

Silly Season 11/12

« · 1336774 · » Till forumet

Silly Season 11/12
Jaja, det är visserligen 10 dagar kvar på den "gamla", men nu är det hög tid att börja frossa i det som nästan är lika roligt som själva hockeysäsongen i sig!

"- Arbetet inför nästa säsong är påbörjat. Vi får se om jag hinner göra några grejer nu mitt upp i allt det andra, säger Lindqvist."

Dessa spelar står under kontrakt som sträcker sig över nästa säsong eller längre:

Målvakter: Juha Pitkämäki (11/12).

Backar: Sebastian Erixon (12/13), Elias Granath (11/12), Antti Halonen (11/12) och Mikko Jokela (11/12).

Forwards: Kim Hirschovits (11/12), Matt Murley (11/12), Ilkka Pikkarainen (11/12), Timo Pärssinen (11/12 - Ytterst tveksamt) och Martin Röymark (11/12).

Målvaktssidan bör helt klart ses över.

Backbesättning måste såväl breddas som toppas.

Forwardsuppsättningen behöver centrar, snipers, rightare och karaktärsspelare.

Sen så finns det givetvis en del kontrakt som kan ifrågasättas.

Spelare som borde vara aktuella för en förlängning/för ett A-lagskontrakt:

Målvakter: Fredrik Pettersson-Wentzel (Pinfärsk men kvalar in pga sin potential).

Backar: Jesper Dahlroth.

Forwards: Anton Axelsson, Per Hallin, Mika Viinanen.

Anton Lander kommer säkerligen att signa med Edmonton, men TIK ska såklart göra allt för att få låna honom kommande säsong alt. ha förtur gentemot AHL.

Spelare att titta närmare på kan vara backen Marcus Högström och forwarden Gustaf Thorell, båda inlånade från Sundsvall under säsongen med gott resultat.

Sen så är det ju även så att det här förutsätter att Timrå IK spelar i Elitserien säsongen 2011/2012, fast det ser åtminstone jag som en självklarhet...
Kommentera

Sv: Silly Season 11/12
Ambroo: Ja håll mä ja!

Framförallt på förslaget om Högström.
Kommentera

Tillägg: När det kommer till Jeremy Boyce-Rotevall och Linus Werneman så är de juniorer även över nästa säsong. Boyce-Rotevall är det i två säsonger till t o m. Det finns dock ett par 91:or, seniorer till hösten, som knackar på dörren och det är i första hand de båda forwardarna Mattias Enroth och Pontus Johansson.

Edit: Det här var skön terapi!

Redigerad kommentar

Kommentera

Ambroo: Det skulle ju ändå inte skada att ge framförallt Boyce förhandskontrakt/A-lagskontrakt för att knyta upp honom. Andra klubbar bör ju intresserat sig för honom kan man tycka.

Vad gäller forwardssidan i övrigt nu när man förlängt med Murley så antar jag att man säger tack och hej till Svensson och Karlsson. Hallin har gjort det bättre än förväntat och det skadar väl knappast att förlänga. Viinanen är också en spelare jag kan tänka mig se på isen nästa säsong. Men ju fler man kan tänka sig förlänga med desto mer känns det som att lagbygget kommande säsong kommer se än mer felbyggt ut än vad det varit i år.

Backsidan skulle jag faktiskt kunna se Kolan en säsong till, men då endast på bekostnad av Jokela.

Kommentera

Frella: Den tanken har jag också och det vore kanske det bästa att säkra redan nu.

Det finns gott om forwardsplatser att tillsätta utöver de som är under kontrakt och de vi spekulerar i, och allra helst om man nu gör verklighet i planerna på en breddare trupp. Räknar jag rätt så ska minst 6 nya in för att man åtminstone ska starta med 13 seniorforwards, helst vill man ju se 14 st.

Aldrig, aldrig, aldrig Kolan. Inte ens till underpris. Han är för omodern. Jag ser dock att man ser över Jokelas kontrakt i vilket fall.
Kommentera

Ambroo: Samma gäller Dahlroth. Tror knappast Luleå undgått hans insatser under vintern. Högström känns som en given ersättare till Skogs.

Om vi utgår från att Pärssinen blir kvar då han ändå har kontrakt så har vi fem spelare med kontrakt. Ytterligare åtta bör läggas till den skaran som du säger plus Boyce. Förlänga med Viinanen, Hallin och Axelsson. Kanske även Larsson som gör ett skapligt jobb i fjärde för vad man får anta rimlig kostnad. In med Thorell från IFSH och vi har fyra platser kvar varav mer eller mindre samtliga bör besitta spets.

Kolan till Brynäs?

Kommentera

Frella: Dahlroth blir ju förstaårssenior så jag kan inte tänka mig annat än att man sätter ett kontrakt i händerna på honom. Högström har väl iofs en väldigt märklig överenskommelse med SAIK men ett försök är det absolut värt som sagt.

Jag tror tyvärr att karriären är över för Pärra, så jag väljer att inte räkna med honom trots kontrakt. Då ger det fyra stycken med underskrivt + Alex (jag kan definitivt tänka mig honom också på samma grund som din) + Axie + Pelle + Viinanen + Thorell = Nio forwards som stomme och tanken på att ev. Lander också kan ingå gör att den ser helt ok ut. Det man då gärna ser är minst två riktigt vassa pjäser på de återstående platserna.

Kolan gör nog bäst i att söka sig utomlands. Jag tror att han har bränt de flesta broarna i Elitserien helt på egen hand.
Kommentera

Hallin kan få en plats om lönen är rimlig och man hypnotiserar honom till att släppa puckarna i tid.

Axelsson och Viinanen har bättre egenskaper och kan fylla ut på ett bra sätt bredvid mer kreativa spelare.

Larsson kan nog utvecklas vidare men precis som Hallin borde lönekuvertet väga relativt lätt i så fall.

Vad gäller nya lite vassare namn än ovan nämnda så känns det som det hänger på om Hirscho lirar kvar eller ej (finsk/rysk klubb kom å ta honom!).

Detsamma gäller delvis på backsidan, Karlsson utan kontrakt så där finns lite löneutrymme. Ultimat om Jokela söker sig bort dessutom förstås :)
Kommentera

jokklas: Forwardssidan såg bra ut INNAN denna säsong. Inför nästa ser den skräckinjagande ut. Kontrakt på spelare som Matt Murley, Kim Hirschovits, Skadade Timo Pärssinen, och Pikkarainen (Godkänd hårdjobbare men knappast för sin lön)
Kommentera

Mackelito: Matt Murley är det väl inte fel att ha på kontrakt? Visst, han tar upp en icke-eu plats, men han är fortfarande en bra spelare som vi vet vad vi får av. Pikkarainen är det inge fel på väl? Det som gör mig mest illamående stavas Mikko Jokela.
Kommentera

ersson: ja jag vet inte vad jag ska tycka . visst gör murley en del poäng .men man är ju van lite mer klipp på dom här icke eu-spelarna , murley- lundmark kontra corso-sonnenberg snacka om nerköp
Kommentera

jokklas: hallin tycker jag har varit mer än godkänd .och jag har svårt att tro att han har ett jätte tungt lönekuvert . han är värvad för att jobba hårt och vara jobbig . dom spelarna brukar inte lyfta dom stora pengarna . hallin gör exakt de han är värvad för . och han gör de djävligt bra
Kommentera

superfalle: Hallin ska helt klart vara kvar. Jag tror att det är svårt att hitta en annan spelare med hans egenskaper för samma pengar. Sedan har jag börjat fundera på att förespråka "clearasil-metoden", dvs. göra sig av med finnarna. Halonen har visserligen varit bra, så han ska vara kvar, men i övrigt tvekar jag.

Pikkarainen har inte infriat förväntningarna, men man måste tänka på att hans fysiska spel öppnar upp ytor för andra spelare, samt att målproduktionen har varit godkänt, med tanke på att han inte haft någon riktigt habil center vid sin sida.

Fallet Viinanen känns tveksamt. Jag skulle vilja veta vad han egentligen kostar. Är han inte alltför dyr så kan en förlängning övervägas.

Jokela, Hirschovits och Pärssinen har i mina ögon ingen framtid i laget. De två första eftersom de inte är tillräckligt bra, den sistnämnde till följd av ryggen (annars hade han varit given).
Kommentera

superfalle: Sett till vad de levererar borde Murley - Lundmark vara klart billigare än Corso - Sonnenberg men det vetti katten. Känns som man har ruskiga problem att få valuta för kronorna just nu :(
Kommentera

superfalle: Håller med, fruktansvärt nerköp...
Kommentera

Pätr: Precis. Kommer man från KHL är man inte billig. Och det gör ju Viinanen..

Redigerad kommentar

Kommentera

T T:

Finns en till som är riktigt värd att satsa på

Han heter Magnus Hellberg också från Almtuna.
Det är också en riktig talang
Brynäs har redan kontaktat honom
Pewe och Magnus skulle vara värd guld
Kommentera

Bassen: Pitten är väl redan på kontrakt så bägge dessa känns inte särskilt troligt?
Kommentera

BIF drar i Hellberg tillsammans med 10 andra klubbar inkl. vi?
PW arbetar vi dessutom på, liksom Luleå.

Frågan är var vi hamnar? Jag är lite orolig faktiskt.
Hoppas att vi kan knyta till oss nån av dom överhuvudtaget.
Kommentera

Johnny Bravo: Ja, det ska bli spännande (och en smula frustrerande) att följa den där eviga målvaktskarusellen.
Kommentera

Johnny Bravo: Han verkar vara väldigt mån om Rönken.
Kommentera

Jockz: Det är för mig helt ofattbart hur man kan vara så mån om en tränare vars utseende, främst håret, påminner starkt om Ben & Gunnar-Ben. Detta är en liknelse som jag är fenomenalt nöjd med för övrigt.

Den slår dock inte Birgers lika-som-bär: Ann Petrén och Ilkka Pikkarainen. Den håller mycket hög klass.

Kommentera

Jockz: Pitten kan vara back up nästa säsong. Jag hoppas att PW stannar, och då är han given etta. Om inte så skulle jag kunna tänka mig Johan Gustafsson från Västerås eller Oskar Alsenfelt från Växjö. Båda är unga och talangfulla, och med tanke på erfarenheter från senare år så är det bättre att satsa på en ung, talangfull målvakt istället för en äldre och mer meriterad. Min personliga uppfattning är att de mer etablerade målvakterna brukar vara mycket dyrare, men knappast bättre - snarare tvärtom.
Kommentera

Sitter på plats i Globen och förvånas över den erbarmligt dåliga musik som spelas. Den håller inte ens div 1 klass.

Mitt förslag är att ge Skarin och Hassebo fria händer. Vilket lyft för sömnpillret lg det skulle bli!!
Kommentera

T T: Fast egentligen var ju inte det där Timrås önskelista utan ST:s om man skall vara petnoga....
Kommentera

Vad innebär detta uttalande för spelartruppen nästa år?

"Men sen är det ju så att föreningen inte har gjort klart med ekonomi, budget och sportsliga ambitioner än. Det är ett snack vi ska ta ganska snart, men jag tror i alla fall att det blir en liten sänkning i kostnad från den här säsongen."

Jokela o Karlsson kan flyga o fara. Hirso gråter jag inte heller över.

Men dom måste ersättas.
Framförallt en klassback av Rang den här gången liksom en 1:e center som kan åka skridskor o göra poäng.
Fast stannar Lander har vi Härföraren i o för sig.
Kommentera

Johnny Bravo: Jag tror att en klubb i vår storlek är enormt beroende av bra scouting. En riktigt duktig sportchef samt människor i sportchefens omgivning som har ett bra kontaktnät och även själv kan plocka fram duktiga, och billiga, spelare.

Min känsla de senaste säsongerna har varit att "bara namnet och meriterna finns där så visar vi intresse", vilket visat sig vara allt annat än lyckat.

Jag hade gärna sett att man satsar all kraft på att hitta en sportchef som har förmågan att hitta prisvärda spelare utifrån den kravbild man har. Jobba för att plocka hit en ruskigt bra förstaline, där man inte har råd att dessa spelare inte levererar. Se till att få hit en ruskigt bra målvakt och bygg därefter på med spelare som man scoutat noga och ser potential i. Arbeta också aktivt för att försöka få fram några egna J20-spelare också. Då bör man få fram ett lag som inte kostar skjortan.

Men återigen: den viktigaste posten i ett lag av vår storleksordning är sportchefen och hans närmaste stab. Det är vad jag tror.

Redigerad kommentar

Kommentera

ÖstrandsNisse: Jo, men det tog jag i min naivititet för givet. :)

Man kanske måste tänka om? Det är ju Timrå vi snackar om.
Kommentera

ÖstrandsNisse: Lysande inlägg!

Att ens Linkan får möjligheten att fingra på nästa säsongs trupp är obegripligt. Jag orkar inte ens utveckla. Allt har redan skrivits mil efter mil.
Kommentera

Ambroo: Nä nu ska vi vara snälla med Linkan.

Han är inte dum egentligen. Han har bara otur när han tänker.
Kommentera

Johnny Bravo: Om jag ska lista några spelare som jag tycker är intressanta för nästa års trupp så skulle jag skriva ner:

Marius Holtet
Emil Sandin
Johannes Salmonsson
eventuellt Richard Gynge
tyvärr har Martin Laumann Ylven kontrakt, annars hade han varit spännande.

Det känns som om samtliga spelare är i ett läge där det bör börja hända saker snart, och jag tror att de kan ta ytterligare steg i karriären. Varför inte i Timrå?
Kommentera

Pätr: Salomonsson är ingen personlig favorit, han verkar vara rätt blåst.
Kommentera

Så länge tok linkan är kvar så vet man att laget bara blir skit och sponsorer låter sig inte luras längre. Är föreningen så jävla hjärndöd att den dåren blir kvar som bränt alla miljoner kan man lägga ner skiten.
Kommentera

Ambroo: Du verkar ju veta det mesta. Tala om för mig vilka ramar "Linkan" har att rätta sig efter. Sedan kan du ju passa på att säga ett namn som är bättre!
Som alltså passar in i omgivningen o klarar att hantera ramarna.
Kommentera

Nästa säsong vill jag ha PW i mål och lillebror Rasmussen som back-up, a.k.a 193 cm lång.
Kommentera

KORITFW: Jag funderar på hur bra Rasmussen är, varför får han aldrig chansen för?
Kommentera

KORITFW: Kanske ska låta Rasmussen försöka bli förstemålvakt i J20 laget innan vi plockar upp honom.
Kommentera

Jockz: Ingen nyhet exakt, alla som haft med Månsson att göra vet hur han är.
Kommentera

ersson: Nä jag har hört lite om hur han är förut. Han verkar bestämt fortsätta på samma sätt vart han än kommer.
Kommentera

Jockz: Ja vet inte riktigt men ja gillar Månsson, har velat se han i TIK.
Kommentera

Snoop: Han blev väll erbjuden ett kontrakt då han lämnade Skellefteå? Han var tydligen inte intressant nu då han lämnade KalPa som det verkade.
Kommentera

Snoop: ja . uppspikad på väggen utanför toaletten kanske . där skulle han se bra ut
Kommentera

Jockz: Jag tror helt enkelt att Timrå IK inte vågade satsa på Månsson. Det finns massor av rykten som florerar kring honom, vissa mer sanna än andra bör tilläggas. Men hans förmåga att exponeras i en del mindre begåvade sammanhang gör väl att jag personligen inte heller "chansat" med en sån värvning. Och vis av erfarenhet (läs den här säsongen) så var det nog ett klokt beslut att inte intressera sig för Månsson.

Men det är en bra spelare i sina bästa stunder. Det kan ingen ta ifrån honom.
Kommentera

superfalle: Ja där kan man spika upp alla som bränner straffar
Kommentera

ÖstrandsNisse: Ja för just chansa är väl något vi gjort tillräckligt den här säsongen kan iallafall jag tycka....
Kommentera

Jockz: Var inte Videll inblandad i nåt bråk i omklädningsrummet förra säsongen också? Eller var det Linus Klasen.... hmm.. Månsson är ju också en riktig solstråle såklart ;)
Kommentera

« · 1336774 · »