1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

588063 inlägg · 6217 ämnen

Silly Season 12/13

« · 1507442 · » Till forumet


Sv: Silly Season 12/13

Skulle vara intressant att se någon statistik över hur spelarbudgeterna för de olika ES lagen ser ut inför kommande säsong. Bara med tanke på hur stor skillnad det är mellan Modo och TIKs spelartrupper, borde det skilja rejält i budget.

Självklart är det viss skillnad på om man budgeterar med slutspel och eventuella semifinaler, eller inte. Men jag skulle gärna se en sådan statistik.

Någon?

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Thornet: Håller med, skulle också vilja se alla ES-lags spelarbudget. Skulle vara intressant. :)
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Gångna säsongen 2011/2012 enligt utsaga jag hittat på nätet

HV71 / FBK / LHC - spelarbudget över 50 milj SEK
SAIK & Modo - spelarbudget mellan 40-45
Luleå / DIF / Frölunda / Brynäs / Växjö - spelarbudget mellan 35-40
AIK - spelarbudget mellan 30-35
Timrå - spelarbudget under 30

Säsongen 2012/2013

DIF (HA) - 20 miljoner
Malmö (HA) - 12 miljoner

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Sen är det ju helt sjukt att vi kommer att ha en spelarbudget som inte är mycket högre än Djurgården kommande säsong. Enligt Nolander skulle klubben ju sänka spelarbudgeten med ca 4 miljoner - vilket skulle innebära ca 25-26 miljoner (att jämföras med DIFs 20 mille).

Klarar klubben av att behålla ES-platsen ytterligare ett år så är det en bragd (eller genidrag om ni så vill) med den budgeten.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Thornet: Har ni rysk kaviar och champange i båset istället för sportdryck?
Vad i helvete går era pengar till?
Eran kostnad för truppen är 1/3 av omsättningen, ändå låg ni efter med utbetalningarna till egentligen samtliga fodringsägare. Vilket svarthål är det ni försöker fylla med kontanter?
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Thornet: Jag vet inte riktigt om jag köper det där. Frölunda skulle alltså lyckas gå back 20 miljoner kronor trots en av seriens billigare trupper?
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

spud: Vet inte vart din kaxighet kommer ifrån...men var det inte Modo som gick minus med den nätta summan av 2,1 miljoner och som har en sportchef som säger "vi är på rätt väg med hela vår verksamhet"

Koncentrera dig på att kratta framför din egna gård istället och kontrollera vad som bjöds i båset hos Modospelarna....

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Wayne Gresky: Nej, det låter konstigt, men det var preliminära siffror jag hittade på nätet. Inget facit
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Lite info om hur det såg ut ungefär för de olika lagen 11/12

Omsättning 2011/2012
LHC  -  160-170 milj
HV71  -  145-150 milj
FBK  -  135 milj
Modo  -  135 milj
Luleå  -  130 milj
Frölunda  -  127 milj
BIF  -  125 milj
Växjö  -  110 milj
TIK  -  107 milj
DIF  -  105 milj
SAIK  -  105 milj
AIK  -  80 milj

Spelarbudget i % av total omsättning
SAIK  -  40%
AIK  -  40%
FBK  -  37%
DIF  -  37%
HV71  -  35%
Växjö  -  34%
Modo  -  31%
LHC  -  30%
Frölunda  -  30%
BIF  -  30%
Luleå  -  28%
TIK  -  28%

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Thornet: Nu var det inlägget och alla andra mina inlägg riktat till personer som har andra svar på lager än "men durå!".

Men som svar på ditt påstående och då är jag förlåtande mot din inkompetens då Trollsås inte är sportchef.

MODO hade inte likividitetskris under högsäsongen något som för övrigt är unikt för TIMRÅ.

MODO spelade slutspel för första gången på ett par år, juniorerna kom långt fram i sina slutspel och damerna vann guld. Ett inte helt bortkastat år som klubb.

MODO backade ekonomiskt ja, inte helt unikt för ett hockeylag, däremot var det en mindre förlust i förhållande till tidigare år. Även om det fanns engångsposter som mjuklandning. 

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
spud: Allt äts väl upp av "Blancolånen" på arenan...
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
spud: damerna vann guld, nämnvärt
Kommentera


Sv: Silly Season 12/13
spud: hehe "damerna tog guld".
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Förstår att en så framgångs klubbs supportrar har råd att ignorera ett sm-guld. Ni är ju så att säga bortskämd på den fronten.
Jag gjorde väl inte vågen när damerna vann heller, men klart att det är roligare när ett Modolag vinner än när man förlorar.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
spud: Det är ju fantastiskt skojsigt att ta guld i en sport....vilken "sport" det nu än må vara. Jag brukar polera av mina gamla DM-guld ibland också. "Kast med liten boll" var jag grym på och den vågen rider jag på än idag.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Olle: Själv har jag ett SM guld i Innebandy men har ni sett mig skryta över det?

Ingen gör vågen ändå.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Hahl Bundy:"Ingen gör vågen ändå."

Precis som på damhockeymatcher då alltså.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Olle: Typ. :)
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Hahl Bundy: Har du inte ett guld i halbandy oxå?
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Hahl Bundy: Jag inser att jag är ute på djupt vatten men det är viktigt att förklara för en sån som Spud att det handlar om en helt annan sorts sport och att det inte går att blanda äpplen och päron i det här fallet. Men det var sött på ett "greppa efter halmstrån"-sätt av honom, det kan jag medge.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Olle: Apropå sött så är det ett passande adjektiv för att beskriva HS-modolidernas beteende. Det är liksom ingen hejd på von oben-perspektivet, nu när man för första gången sen 2007 lyckades sprattla till och spöa Timrå sportsligt.
Det ekonomiska mästrandet är stiligt för en klubb som backat...hur många millar är det nu sedan guldet? När man så den här säsongen äntligen lyckas krampa till sig en kvartsfinalplats kukar man likväl till budgeten med sju minusmillar (för visst var det så det blev, även om man lyckades dribbla till sig någon engångssumma?). Respect!

Håhåjaja. Vore dom inte så äckliga skulle man tycka synd om dom
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Bragd-Birger: Seså, sansa sig nu Herr Johansson. Överklassförluster som att tycka synd om dom lämnar vi mer än gärna över till Färjesta, HV, Tigers, Elfsborgs IF eller andra föreningar puttrandes i sitt eget välmående. Åter till självömkan för vårat eget gäng ett tag till innan månaden blir augusti. Då vässar vi knivarna i lönndom hehehe...
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

För att liksom återgå till året och det som komma skall, vad säger ni? Alla sitter försiktiigt negativ och anser att Timrå värvat klent, att laget får det svårt. Är det så alla experter? Är det verkligen så?

Många av spelarna har redan gått på is, hjälper ungdomar på hockeyskolan och verkar trivas med det. Crippe fanns där på fotograferingen, och fler fanns med bakom kulisserna. När hände det senast? 

Jag ser en helt annan harmoni i årets trupp. I år har det byggts mycket på hjärta. Spelarna som finns här verkar ta sitt jobb på allvar och lyckligtvis finns inte en massa stjärnor som ska särbehandlas och skapa dålig stämning. Här finns spelare som vill lyckas och som verkligen växer med en sådan uppgift. Det var längesedan en spelare kom hit för utveckling, hit kom man för att tjäna snabba pengar.

Ni som räknat bort årets lag, eller ni som småskrattar åt halvdana värvningar, ni bör tänka om. Årets Timrå är mycket noggrant utvald av en sportchef som kan lyckas med små resurser.Det är lite av gamla Timrå IK som ställer upp på blå i år. Många krigare, mindre glidare.

Jag ser med tillförsikt fram mot årets elitserie. Vi kommer att överaska de flesta, tro mig. Unga hungriga tränare, spelare som vill framåt. Jag tror inte alls att det kommer bli en lätt nöt för andra lag att knäcka.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
ÖstrandsNisse: Härligt med lite positivare tongångar. Tycker också det ser lite spännande ut. Längtar till 14/8 och en liten tripp till Järvsö för en första titt på detta gäng. Forza Timrå i med och motgång.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

ÖstrandsNisse: Bra där! 

Jag är optimistisk inför säsongen, vilket väl egentligen går helt i linje med de oftast naiva förhoppningarna jag har inför varje år. Det kommer med stor sannolikhet bli en tuff säsong men vi är i ett sådant läge att vi bara kan överraska åt ett håll och det är åt det positiva. Även det en naiv föreställning då det kan gå riktigt åt helvete och vi kan gång på gång överraska hela hockeysverige med hur uselt ett hockeylag kan vara - oavsett det faktum att vi har ett på pappret svagt lag. 

Men, man måste försöka gå in i det här med en positiv känsla och det är det jag har såhär på förhand. Hade laget sett ut som det gör nu för ett år sedan så hade jag nog varit betydligt mer bekymrad, även om jag vet att det är en efterhandskonstruktion, återigen för att stärka mitt eget psyke. Detta lagbygge och en Perra på tronen, nja. 

Nu har Nubben byggt ett lag med, precis som du säger, spelare som alla vill överträffa sig själva. Till detta har man tagit in en tränare som inte vill annat än att ta nästa stora och väldigt viktiga steg i karriären. Bakom honom så har vi Ante Karlsson som det utåt sett inte finns en enda negativ röst kring. Den mannen verkar vara omåttligt populär i precis varenda läger som finns inom klubben. Stridh är säkert en väldigt bra tredje kugge i trojkan men honom har jag inte mer koll på än att han tränat de flesta ungdomslag i föreningen under åtminstone 15 års tid. 

Nubben har alltså inte bara värvat samman ett billigt och motiverat lag utan även skapat de förutsättningarna på ledarsidan för att det ska kunna gå att få detta lagbygge att prestera över sin nuvarande förmåga. Det känns tryggt. 

Sen så kan även Bellissimo visa sig vara ett fynd av oerhörda slag, även det en förhoppning som jag vet är nästan naivt optimistisk. Det kan mycket väl gå åt helvete, men vi får åtminstone en målvakt som lirat förstespade stadigt under en längre period nu, dock inte på Elitserienivå. 

Frågan är vem som ska göra poäng och blabla, men oavsett så kan det mycket väl gå att gröta sig upp över kvalseriestrecket. Nyckeln till denna säsong blir helt enkelt att maximera det man kan få ut av truppen på alla möjliga plan. Det är långt ifrån omöjligt. 

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Vi måste se fler strutar från Friberg, Önerud och Robinson that's for sure.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Även om det inte är bekräftat ännu så ser Frölunda ut att tappa sin danske målvaktsfantom.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Dream Team: Frölunda måste - trots Timrås blygsamma värvnigar - vara årets förlorare i Silly Season.


Vad har dom tappat nu? Pyörälä, Pettersson, Olimb, Hellberg och Andersen. Det är ju just inga dussinlirare som man ersätter så där i en handvändning.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Kerstin_k: Olimb är väl kvar? Jag kanske är helt ute och cyklar.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Kerstin_k:

Kvalserien?

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Michael90: Jo, han är väl kanske kvar. Men det gick rykten om att även han var på väg att lämna. Så det är nog inte säkert att han står där när serien drar igång.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

mattias - 74: Nja, det tror jag väl ändå inte.

Tanken är väl säkert att man ska ersätta dom tappade spelarna. Även om det inte blir lätt lär det väl komma in nått starkt kort.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Kerstin_k: Ja, sett till vad dom hade innan början på silly season känns det nog så. Jag menar vi hade ju..... inget. I det läget vi befinner känns det ju, jämförelsevis, som ett lyft för laget att att vi helt saknar "stjärnor".
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

ÖstrandsNisse: Ditt inlägg gör mig så jäkla glad! Själv har man ju inte insyn i hur känslan är i klubben, och då få höra hur det fungerat i samband med Hockeyskolan och så, ger mig precis den känsla/hopp jag behöver. Tack!

Sen är det intressant att se på Eliteprospects hur stora förändringarna är i Timrå IK inför denna säsong. På Team Staff är det uteslutande nya namn (i jämförelse med hur det såg ut inför förra säsongen) Head Coach - Montén, Asst Coach - Ante o Stridh, Goaltending Coach - Palm, General Manager - Nubben, President - Nolander (borta är Perra, Clas, Tarvainen, Lindqvist och Johansson).

Nya på spelarfronten är: Bellissimo, Bäckström, Carlsson, Sebbe, Persson, Rohdin, Sterner och Crippe. Inte ett enda "stort" namn, men spelare som kommer att ge 100% i varje byte, i varje närkamp och i varje match! 

Snacka om nya tag och om nya influenser! Djärvt, spännande och alldeles underbart! En seriös och alldeles nödvändig nysatsning som förtjänar respekt - istället för som de flesta andra ES-klubbar som kör på i samma hjulspår och värva till sig det ena "namnet" efter det andra. För det krävs mod att våga börja om och bygga nytt! Dåraktigt? Ja, kanske, men det kan lika gärna bli genialt.

Så låt våra grannar och andra "experter" kasta skit på oss, det är ändå på isen under dryga 50 matcher som det ska avgöras. Och det kan man ju vara säker på - att detta nya TIK kommer att slåss för sina röda färger!

Jag ser rött
Rött som blod
Rött som köttet i slaktarns bod
Rött
Som solen i gryningen
Rött som män och kvinnors mod
Jag ser rött
Rött
Jag ser rött

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Dream Team: Om Timrå, på nått mirakulöst sätt, lyckas knyta till sig Nordgren måste man ju tycka att årets silly season varit fantastisk för Timrås del.

Om.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Kerstin_k: Absolut, då har man ju nästan ett slagkraftigt lag på pappret, den största fördelen vi har är ju som sagt många gånger tidigare att vi ej har en massa glidare som bara tar ut en fet lön. Kan bli bra!
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Kerstin_k: Backlund till Frölunda då kanske...
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Är det någon som hört om de juniorer som skulle få A-lagskontrakt? Är det klart?

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Kukkonen till....Rögle. Hoppla.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Kukkonen klar för Rögle... Det känns som om vi blir mer och mer cementerade i bottenträsket... Jag har svårt att förstå att vår ekonomin kan vara så fruktansvärt åt helvete...Vår silly season är ju verkligen på Asplöven-nivå som någon skrev tidigare. Vi är ju inte ens i närheten att konkurrera om någon spelare egentligen. Patetiskt... Kanske hade varit lika bra att åka ut på en gång istället för att förlänga lidandet...

Det enda positiva man kan säga är att det är i princip omöjligt att bli besviken. Även om det blir ett par segrar så blir man positivt överraskad.

Jag har svårt att se att publiken kommer att komma i stora mängder i år igen. Vi har ju inte direkt några fantastiska profiler eller hockey artister. Blir det några förluster från början så är vi ju garanterat rökta ekonomiskt även med lågt ställda publikmål.

Röd och vit hockey dynamit är ett minne blott. Beige Hockey sulfit kanske passar bättre...

Fortfarande så blir väl ingen gladare än jag om jag har fel... Hoppas på det...

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
El_loco: Under åren ni var topplag levde ni över era tillgångar. Nu betalar ni för kalaset. Problemet med att åka ur är att ni antagligen går i konkurs då. Det kan ju sägas vara ett slut på lidandet, men det känns inte som något att hoppas på.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Wayne Gresky: Nu var det väl inte när vi var ett topplag som vi levde över tillgångarna. Det var väl främst när vi trodde att vi var ett topplag och motgångarna kom med kassa storvärvningar och dåligt publikstöd. Men trots det så har vi på något ofattbart vis visat positivt resultat de två senaste skit säsongerna, men det verkar ju vara lite ekonom-magi för att behålla elitlicensen.

Med den allsvenska trupp vi har så måste vi verkligen ha tränarmagi för att hänga kvar.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
El_loco:
Grejen med TIK's ekonomi är som att vi köpt en utlandssemester för familjen  på kredit. Där Nollan nu får betala för TJ & Linkans solbränna långt efter att den försvunnit.

 
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
hubbenorlen: Nej Nej får inte bli så.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
zita: Varför inte? Tänk dig han i VF o han släpper in mål mot oss efter 7 sek (som hos oss förjämnan)...vilken dröm!
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Hahl Bundy: Tror jag inte,han spikar igen :)
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
zita: Du håller mer på Backlund än Timrå....say no more.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Hamnar backlund i djurgården nu?
Kommentera


« · 1507442 · »