Kan det inte vara lite som så att vi överskattar Hults marknadsvärde en aning också? Det fanns exempelvis 51 spelare i serien som slutade före honom i poängligan under föregående säsong. Femtioen. Femma. Etta. Och då är han en producerande spelare som lyfter mycket tid i PP. Inte fan vet jag, men det är ju inte så att vi sitter på en guldklimp av guds nåde som bara väntar på att bli upptäckt av alla glupska sportchefer runt om i landet. Om han nu blir kvar, vilket det ju verkar som, så skulle det ändå inte förvåna mig om Emil Pettersson rundar av kommande säsong som relativt ohotad förstecenter. Ungefär där tror jag att vi ligger.
Redigerad kommentar
Den absoluta majoriteten av oss har väl tillgång till sociala medier på ett eller annat sätt och följer t.ex. ST där. Men för protokollet så skickar jag ändå in den här länken. Jens Öhman aktuell som assisterande coach. Får vi en skada på Norja så kan vi nog förvänta oss lite cirkus på målvaktssidan då man tar andrekeeperrollen lite som det kommer, vad det verkar.
Sen, vad det gäller Nils Bergström så vet jag inte, men det är väl inte överraskande på något sätt. Han har väl aldrig varit inräknad i laget överhuvudtaget, Hult har det ju hela tiden funnits stora förhoppningar om att få behålla och man har väl i stort sett hållit sista forwardsplatsen öppen för honom länge nu. Men så fort det dyker upp rubriker som säger att vi "tappar" Bergström till Malmö så känns det helt plötsligt värre. Jag hade så klart gärna behållit honom i laget men samtidigt så har det ju egentligen aldrig varit tal om det.
Berglund: Nej, nu tycker jag att vi ska bli nostalgiska och minnas fornstora dagar. Gjorde inte Timrå sin bästa säsong någonsin året efter Zäta lämnat för Detroit? Och vad hade man för lag på papperet då? ;)
Om jag ska vara lite mer seriös så menar jag att det är lite tidigt att börja muttra misslynt. Hittills har Timrå förlorat två tunga pjäser, Patrik Norén och Nils Bergström. Vad den förstnämnde anbelangar så finns det dessutom potentiella ersättare i truppen, så det bekymrar mig inte nämnvärt.
Nisse är en tung förlust och försvinner Hult så är det definitivt inte bra. Men för det första så är Hult inte förlorad ännu. Jag trodde det tidigare, men har de senaste timmarna hört och läst en del som tyder på att det finns en chans att han stannar. För det andra så kommer det nog finnas lite pengar att värva för, om Hult nu väljer en annan klubb. Och som jag skrev i ett tidigare inlägg så tror jag att det går att hitta en spelare som kan axla Hults mantel.
Angående den krympta spelarbudgeten så kan jag redan i nuläget konstatera att man har gjort tydliga nedskärningar. Spelare som Jonathan Carlsson, Eric Moe, Thomas Hundertpfund och Wade Bergman har försvunnit/kommer att försvinna, och även om det känns osannolikt att någon av dessa herrar var svindyr så tror jag att de fick rimliga allsvenska löner.
Samtidigt så kan jag hålla med Berglund om att förra säsongen var en lång balansgång där det emellanåt såg riktigt illa ut, trots att man i slutändan hamnade på en hedersvärd åttondeplats. Och jag vill inte vifta bort farhågorna om att det kan bli en tuff säsong.
Ändå finns det saker som talar för Timrå. Först och främst har de unga spelarna blivit ett år äldre, fått mer rutin och förhoppningsvis kommer de träna bra under sommaren. Timrå är dessutom inte ensamma om att ha en tuff ekonomisk situation. Det har talats mycket om storsatsningar från Malmö och SSK, men betydligt mindre om problemen i exempelvis AIK och Karlskrona.
sargad: Jag har inte hört att budgeten skulle krympa, men även om den skulle vara likvärdig så hade vi inte haft råd att ha kvar samma lag. Den främsta anledningen till det är att flera spelare kostar mer den kommande säsongen. Juniorerna gjorde det bra förra säsongen och självklart så ska de ha betalt för det.
Samtidigt så är det synd att spelarnas löner gärna skjuter i höjden när de presterar bra, men att det inte sker motsvarande utveckling när de spelar dåligt. Hade det fungerat på det viset så hade flera spelare från de sista åren i SHL varit skyldiga Timrå en slant.
Timrå Icon: Känns tungt att Nisse lämnar, och jag får för mig att Hult kommer göra detsamma. Då är frågan vem eller vilka som ersätter. Jag förmodar att man bara kommer värva en spelare, med tanke på den strama budgeten, och trots det så är det nog inte troligt att det kommer röra sig om något allför uppseendeväckande namn.
Samtidigt bör man ha i åtanke att vare sig Bergström eller Hult var någonting man höjde på ögonbrynen åt när de värvades, och om man därtill ska utvärdera deras säsonger så visade de att de är habila spelare på allsvensk nivå.
Jag vill absolut inte nervärdera någon av dem, tvärtom så tillhörde de mina favoritspelare i förra säsongens upplaga av Timrå och jag hade hoppats på att båda skulle stanna kvar i klubben.
Men nu är situationen en annan, och även om det är lätt att dra djupa suckar av besvikelse så vill åtminstone jag försöka se allt från den ljusa sidan. Hult producerade 27 poäng, varav 14 mål, Nisse 26, varav 9 mål. Bra noteringar, defintivt, men det får mig inte att tänka "fan, det där kan man aldrig ersätta".
Nej, jag tror att det finns pengar till en hyfsad forward som har kapacitet att producera på samma nivå som Hult och Nisse. Dessutom så har juniorerna blivit ett år äldre och jag kan tänka mig att en spelare som Emil Petterssom kan bli riktigt vass nästa säsong.
Fast på något sätt känns det som om jag letar efter ljus i mörkret.
Samtidigt så är det väl någonting som har blivit närmast synonymt med att vara Timråsupporter under de senaste säsongerna.
Knylan: då kan vi tyvärr stryka nils bergström från nästa års trupp.
enligt madhawken så är han klar för malmö...
Tråkigt minst sagt.
Mycket intressant och bra satsning. Johan Thelin kliver in som tränare för J20, dock ingen assisterande till A-laget klar än vad jag förstår av detta.
Vi viker alltså 7,5 mille till ungdomssatsningen. Det vore intressant att veta vad andra klubbar (framförallt av jämförbar storlek) öronmärker enkom för sina ungdomssektioner och satsningar.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
TRL: Finns det några slantar över efter man (förhoppningsvis) skrivit kontrakt med Hult misstänker jag att Nils Bergström ligger närmast till hand.
Äntligen http://www.timraik.se/artikel/55354/