1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Silly Season 14/15

« · 1622146 · » Till forumet

Sv: Silly Season 14/15

Kan det inte vara lite som så att vi överskattar Hults marknadsvärde en aning också? Det fanns exempelvis 51 spelare i serien som slutade före honom i poängligan under föregående säsong. Femtioen. Femma. Etta. Och då är han en producerande spelare som lyfter mycket tid i PP. Inte fan vet jag, men det är ju inte så att vi sitter på en guldklimp av guds nåde som bara väntar på att bli upptäckt av alla glupska sportchefer runt om i landet. Om han nu blir kvar, vilket det ju verkar som, så skulle det ändå inte förvåna mig om Emil Pettersson rundar av kommande säsong som relativt ohotad förstecenter. Ungefär där tror jag att vi ligger.  

Kommentera

Frella: betyder detta inte egentligen att Nubben måste få mer pengar så att kobtraktsförslaget matchar Hults mot bud?
Kommentera

Frella: vilken artikel?
Kommentera

lungan: Lät väl ganska hoppfullt på Nubben i dagens artikel? Bara han får några pengar för att kunna ge ett kontraktsförslag så.
Kommentera

lungan: Vill inte Hult spela här då?
Kommentera

Timrå Icon: jag räknar bort Hult, att det inte är klart ännu, tolkar jag som om att han inväntar andra erbjudanden, vilket betyder att han tackar nej till Timrå om det kommer något bättre. Det är kanske lika bra. Även om han var Timrås bästa, så var han ändå ganska ojämn och att ta en en annan minst lika bra, måste gå att hitta.

En som verkligen vill spela här.
Kommentera

Knylan: Det värsta är väl att Hult också lär fått ett erbjudande från MIF som han kanske inte kan motstå. Vi hade nog kanske bara råd att behålla en av dem då vi fått ökade löner på de yngre. Men målvaktsposten kändes diffus.....antingen utifrån eller lyfta upp en yngre ungefär.....
Kommentera

Vargher85: Mjo visst finns det andra föreningar som har det knapert också, AIK har dock sin fallskärm den kommande säsongen. 7milj e ju en del, man kan ju anta att större delen av det kommer gå till truppen då dom säkert kommer försöka gå upp direkt igen nu när det är 4 lag som "går upp" i SHL

Redigerad kommentar

Kommentera

Den absoluta majoriteten av oss har väl tillgång till sociala medier på ett eller annat sätt och följer t.ex. ST där. Men för protokollet så skickar jag ändå in den här länken. Jens Öhman aktuell som assisterande coach. Får vi en skada på Norja så kan vi nog förvänta oss lite cirkus på målvaktssidan då man tar andrekeeperrollen lite som det kommer, vad det verkar.

Sen, vad det gäller Nils Bergström så vet jag inte, men det är väl inte överraskande på något sätt. Han har väl aldrig varit inräknad i laget överhuvudtaget, Hult har det ju hela tiden funnits stora förhoppningar om att få behålla och man har väl i stort sett hållit sista forwardsplatsen öppen för honom länge nu. Men så fort det dyker upp rubriker som säger att vi "tappar" Bergström till Malmö så känns det helt plötsligt värre. Jag hade så klart gärna behållit honom i laget men samtidigt så har det ju egentligen aldrig varit tal om det.

Kommentera

Berglund: Nej, nu tycker jag att vi ska bli nostalgiska och minnas fornstora dagar. Gjorde inte Timrå sin bästa säsong någonsin året efter Zäta lämnat för Detroit? Och vad hade man för lag på papperet då? ;)

Om jag ska vara lite mer seriös så menar jag att det är lite tidigt att börja muttra misslynt. Hittills har Timrå förlorat två tunga pjäser, Patrik Norén och Nils Bergström. Vad den förstnämnde anbelangar så finns det dessutom potentiella ersättare i truppen, så det bekymrar mig inte nämnvärt.

Nisse är en tung förlust och försvinner Hult så är det definitivt inte bra. Men för det första så är Hult inte förlorad ännu. Jag trodde det tidigare, men har de senaste timmarna hört och läst en del som tyder på att det finns en chans att han stannar. För det andra så kommer det nog finnas lite pengar att värva för, om Hult nu väljer en annan klubb. Och som jag skrev i ett tidigare inlägg så tror jag att det går att hitta en spelare som kan axla Hults mantel.

Angående den krympta spelarbudgeten så kan jag redan i nuläget konstatera att man har gjort tydliga nedskärningar. Spelare som Jonathan Carlsson, Eric Moe, Thomas Hundertpfund och Wade Bergman har försvunnit/kommer att försvinna, och även om det känns osannolikt att någon av dessa herrar var svindyr så tror jag att de fick rimliga allsvenska löner.

Samtidigt så kan jag hålla med Berglund om att förra säsongen var en lång balansgång där det emellanåt såg riktigt illa ut, trots att man i slutändan hamnade på en hedersvärd åttondeplats. Och jag vill inte vifta bort farhågorna om att det kan bli en tuff säsong.

Ändå finns det saker som talar för Timrå. Först och främst har de unga spelarna blivit ett år äldre, fått mer rutin och förhoppningsvis kommer de träna bra under sommaren. Timrå är dessutom inte ensamma om att ha en tuff ekonomisk situation. Det har talats mycket om storsatsningar från Malmö och SSK, men betydligt mindre om problemen i exempelvis AIK och Karlskrona.

Kommentera

Frella: Har för mig ja läste nått sånt också vilket jag tycker är lite fel. Man ska betänka att så långt ifrån att verkligen hamna i bottenträsket ifjol var vi inte, några förluster på fel ställen och vi hade varit farligt nära kvalstrecket. Är det där vi ska ligga denna säsong?
Kommentera

Vargher85: Var det inte i intervjun med Nolander det nämndes att A-lagsbudgeten skulle skäras med två mkr och dessa skulle istället satsas i ungdomsverksamheten. Nu handlade det väl om A-lagsverksamheten i stort och inte bara spelarbudgeten.
Kommentera

sargad: Jag har inte hört att budgeten skulle krympa, men även om den skulle vara likvärdig så hade vi inte haft råd att ha kvar samma lag. Den främsta anledningen till det är att flera spelare kostar mer den kommande säsongen. Juniorerna gjorde det bra förra säsongen och självklart så ska de ha betalt för det.

Samtidigt så är det synd att spelarnas löner gärna skjuter i höjden när de presterar bra, men att det inte sker motsvarande utveckling när de spelar dåligt. Hade det fungerat på det viset så hade flera spelare från de sista åren i SHL varit skyldiga Timrå en slant.

Kommentera

Vargher85: Har för mig att Jimmy nämnde, i något sammanhang, att budgeten skulle krympa till kommande säsong. Så det är väl i linje med budget att vi inte har råd att behålla samma lag. Vi måste helt enkelt få mer utväxling på våra kvarvarande "stjärnor"(Molinder Hallin) samtidigt som yngre gardet måste fortsätta sin fina utveckling samt att Norja inte får gå sönder eller ha långa/halvlånga formdippar. De fixar vi väl, ja menar hur svårt kan det vara?
Kommentera

Timrå Icon: Känns tungt att Nisse lämnar, och jag får för mig att Hult kommer göra detsamma. Då är frågan vem eller vilka som ersätter. Jag förmodar att man bara kommer värva en spelare, med tanke på den strama budgeten, och trots det så är det nog inte troligt att det kommer röra sig om något allför uppseendeväckande namn.

Samtidigt bör man ha i åtanke att vare sig Bergström eller Hult var någonting man höjde på ögonbrynen åt när de värvades, och om man därtill ska utvärdera deras säsonger så visade de att de är habila spelare på allsvensk nivå.

Jag vill absolut inte nervärdera någon av dem, tvärtom så tillhörde de mina favoritspelare i förra säsongens upplaga av Timrå och jag hade hoppats på att båda skulle stanna kvar i klubben.

Men nu är situationen en annan, och även om det är lätt att dra djupa suckar av besvikelse så vill åtminstone jag försöka se allt från den ljusa sidan. Hult producerade 27 poäng, varav 14 mål, Nisse 26, varav 9 mål. Bra noteringar, defintivt, men det får mig inte att tänka "fan, det där kan man aldrig ersätta".

Nej, jag tror att det finns pengar till en hyfsad forward som har kapacitet att producera på samma nivå som Hult och Nisse. Dessutom så har juniorerna blivit ett år äldre och jag kan tänka mig att en spelare som Emil Petterssom kan bli riktigt vass nästa säsong.

Fast på något sätt känns det som om jag letar efter ljus i mörkret.

Samtidigt så är det väl någonting som har blivit närmast synonymt med att vara Timråsupporter under de senaste säsongerna.

Kommentera

zita: Misstänkte det.
Han och Hult har nog pratat ihop sig
Kommentera

zita: Riktigt tråkigt...
Kommentera

SuperMupster: Sheisse, det var ju inte kul.
Kommentera

Knylan: då kan vi tyvärr stryka nils bergström från nästa års trupp.

enligt madhawken så är han klar för malmö...

Tråkigt minst sagt.

Kommentera

Tänk om jag hade fått som jag velat där, för några år sedan. Då hade vi haft en spelare med trasig njure nu. *scoutskryt*
Kommentera

Knylan: så jävla bra, äntligen! 
Kommentera

Mycket intressant och bra satsning. Johan Thelin kliver in som tränare för J20, dock ingen assisterande till A-laget klar än vad jag förstår av detta.

Vi viker alltså 7,5 mille till ungdomssatsningen. Det vore intressant att veta vad andra klubbar (framförallt av jämförbar storlek) öronmärker enkom för sina ungdomssektioner och satsningar.

Redigerad kommentar

Kommentera

mikenomad: Ja men nu sabbade du den sköna silly-stämningen tråkmåns :-)
Kommentera

Timrå Icon: Jimmy har ju också kommenterat det där och han tror inte att Sjökens info kring Hult är dagsfärsk. Jimmy har goda förhoppningar om Hult i Timrå kommande säsong...

Redigerad kommentar

Kommentera

Timrå Icon: Han spelar i Timrå. Har inte hört något annat.
Kommentera

Skarin: Jag är inte lika säker.
Money talks....
Kommentera

Timrå Icon: Jag tror fortfarande att Hult kommer lira i Timrå.
Kommentera

Timrå Icon: Det där får vi ju hoppas verkligen inte stämmer. Isåfall blir jag grymt besviken, då ser ju laget klart svagare ut i år än i fjol tillochmed...
Kommentera

Skarin: Kan det här verkligen stämma?

"Varför blev han inte kvar i Timrå?
- De ville ha kvar Nisse, men det fanns ingen plats för varken honom eller André Hult med den smala budget man förfogar över, säger Sjögren"
Kommentera

Något skvaller om hur upplägget för sensommarens träningsmatcher kan se ut? Läge för en 08-utmaning med någon aid för Timrå på distans?
Kommentera

Jag tror Nubsen väntar me nya i truppen nu tills efter WM! Hultan tänker ju nu! Kan tänka mej att han fiska både målis o utefolk! Ja åker Belarus o scouta runt lite allt möjligt imon o två veckor framöver..
Kommentera

dr-nix: Vill inte alla målisar det...?
Kommentera

dr-nix: Jo, så var det och därför skulle man inte kunna behålla båda. Det sa "Nubben" på infomötet iaf...
Kommentera

Angående målvakterna så ville väl bägge två vara förstamålis om jag inte är ute och cyklar. 
Kommentera

sargad: Jag håller med dig.
Kommentera

Timrå Icon: Kanske var så att de kom överens om att bara en av de skulle stanna, för att inte någon skulle behöva vara båsöppnare? Bara spekulationer. Annars hade jag personligen hellre sett att vi snålade in på en utespelare och haft kvar bägge. Då hade vi inte varit sårbara/helt beroende på en individ i laget. Totalt för laget hade det inneburit en högre lägstanivå, men kanske oxå en lägre högstanivå. Men jag är ingen gambler ;-)
Kommentera

Berglund: Precis.
Men jag vill ha båda.
Inte minst för att jag tror det är bra med två finnar som sporrar varandra och även umgås.
Mår man bra så jobbar man bra
Kommentera

Berglund: Norja är ju den stabilare av dem två vi hade förra säsongen men personligen hade jag nog hellre sett att vi satsat på Iilahti och knytit upp han i några år.
Kommentera

dr-nix: Hoppas verkligen inte Norja går sönder då i 15 matcher som han gjorde ifjol :/
Kommentera

Timrå Icon: det blir nog ett lån eller någon billig junior
Kommentera

TRL: Men vi ska väl ha en till målis oxå?
Kommentera

TRL: Jag vet att Åhsberg var aktuell för timrå tidigare. Tror det var Nubben som var sportchef då också. Så otroligt dyr kan han väl inte vara nu heller. Hans karriär har ju gått lite i stå. Dock så tror jag inte det finns någon chans att vi får se honom i Timrås tröja nästa säsong. Bergström ligger nog betydligt närmare till hands...
Kommentera

dr-nix: Ja det är väl inte allt för svårtippat men jag bedömer Åhsberg som en bättre forward. Men säkert mkt dyrare också.
Kommentera

dr-nix:   Ja signa Nisse oxå snälla ..
Kommentera

TRL: Finns det några slantar över efter man (förhoppningsvis) skrivit kontrakt med Hult misstänker jag att Nils Bergström ligger närmast till hand.

Kommentera

Vi borde om det finns några slantar kvar i värvningsbudgeten komplettera med Daniel Åhsberg också...
Kommentera

Herminator: enligt st/dagbladet var de hyfsat nära
Hult hoppades på att de ska vara klart inom ett par dagar :)
Kommentera

« · 1622146 · »