1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590756 inlägg · 6217 ämnen

Silly Season 14/15

« · 1609748 · » Till forumet

Silly Season 14/15

Jo jag vet, det ligger en bit bort men nu när TIK i stort sett fixat kontraktet så tycker jag att det är dags för en samlingstråd i detta ämne. Det är i dessa tider kommande säsongs trupper skapas, så fram med tankar, ideer, rykten och vetskap om framtida lags uttseende.

Själv börjar jag så smått med vilka jag gärna ser igen till hösten, med vissa frågetecken:

Iilahti(?), Norja.

Borgman, Carlsson(?), R. Persson, Stenqvist, Strömberg, Westin.

Bergström, Boyce, Hallin, Hult, Johansson, J. Persson, Pettersson, Wedin, Öhrn.

Moe, Noren, Molinder och Nilsson då?

Moe är för skadebenägen och har heller inte tagit chansen.

Noren lär få en ny möjlighet i Leksand. Ser gärna en offensiv herre som ersättare.

Molinder är en enorm besvikelse. Lär heller inte vara den billigaste.

Nilsson sägs vara klar för Luleå. Skulle givetvis varit given annars.

Resten tycker jag inte riktigt håller om vi siktar uppåt, vilket vi ska göra. Vi har en gyllene chans om vi får behålla stommen, spetsa till den offensivt och om tankarna på en uttökning i SHL klubbas till 15/16.

Det här var väl kul? Kom igen!

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Silly Season 14/15
JobbaPuck: var har du hört att Ludde ska bli Luling?
Kommentera

El Maco: Det var i november nån gång. Källan bra men hemlig, om man säg.
Kommentera

El Maco: Stenqvist, Öhrn, Wedin och Pettersson är prio av de unga tycker jag. 
Kommentera

JobbaPuck: Om Ludvig Nilsson är på gång till Luleå så måste han ju vara högst aktuell för en utlåning i så fall. Jag förstår att det går att sukta efter hans tyngd och det som på sikt kan komma ut av hans offensiv, men det vore nog väldigt sunt att fila vidare på den i allsvensk miljö och på riktigt få jobba på den som seniorspelare - som han blir först kommande säsong - i åtminstone en säsong till. 

Wedin vet jag inte riktigt hur man borde tänka kring heller, det har nog hänt lite mindre än vad jag hade hoppats på där. 

Äh, egentligen så vill jag som jag sagt tidigare behålla stora delar av årets trupp. Någon offensiv förstärkning bör ju dock definitivt komma in och då måste det flyttas runt lite men annars så tror jag att det finns så mycket potential i det vi har att jag vill tuffa vidare. Det är ju synd att säga att någon direkt slagit igenom och skapat rubriker av den tyngd att denne blir betydligt mer intressant i mängden av alla 94-or som finns i landet. 

Jag skulle kunna tänka mig att vi kan ha hyfsat goda möjligheter att få behålla vår enda "succé" Norja också, om inget lag drar i honom från Finland. Hans löneanspråk lär ju sannolikt skifta en aning mot för i år, men det vore ju en ganska så välspenderad peng. 

Kommentera

Vi ska komma ihåg också att vi inte är Elitserierövgänget Timrå IK, utan en av Allsvenskans mest namnstarka klubbar. Det är - och kommer framförallt att bli - ganska så attraktivt som talang att lira här då det ändå finns en potential och kunnande inom föreningen att på sikt nå SHL. Vi behöver alltså inte längre se oss som den pisshink vi tenderade att framstå som de sista Elitserieåren. Robin Sterner, någon?
Kommentera

Knylan: Absolut, men då är väl överskottslaget Asplöven de med första tjing kan jag tänka. Jag delar din uppfattning om honom och kan väl tycka att han har lite väl bråttom iväg.

Wedin ska ha en plats. Det finns mycket att ta av där. Styrkan och jämnheten behöver det jobbas på och även hans egna tro på sig själv.

Frågan är hur SHL ser på en sån som Emil Pettersson. Det finns ju ett lass av potential där. Skulle inte förvåna om Modo dregglar. Men det är väl egentligen samma sak som med Ludde där och ett år till i HA.

Johan Persson är en spelare jag tror kan explodera med en rejäl försäsong i ryggen.

Kommentera

JobbaPuck: Av dom spelare du rabblat upp bör väl inte Moe,Molinder,Strömberg vara kvar moe kommer för alltid att vara den eviga talangen för att han är för skadebenägen och har därför inte den trän. i kroppen som behövs dom övriga bör ge plats till spetsspelare om det finns några sådana på marknaden billiga skall dom vara.
Kommentera

bobrov: Jo, vad gäller Moe och Molinder. Som jag skrev alltså, ingen av dem... Att inte förlänga med Strömberg däremont, det är i min värld helt galet. Han spelar på tre backpar och han gör det jävligt bra. Helt orädd och med en skön tajming i sina tacklingar. Tror ingen trodde att han skulle slå sig in innan säsongen.

Redigerad kommentar

Kommentera

JobbaPuck: Helt rätt, honom glömde jag. Om man ska tala om succé så är ju Strömberg den man ska prata om. Obefintlig i poängbörsen men det är ju precis det som är så bra. Han är nog definitivt den av alla 94or som skulle kunna ta klivit till SHL nästa år och göra det bäst. Trots det skulle man knappt känns igen killen på stan. Därför är det kanske sunt att vi fortsätter att nästan nonchalera hans existens. Taktiskt.

Jag har svårt att se att Ludde skulle vara så fine med att bli placerad i Asplöven faktiskt. Riktigt så hårt uppstyrt är nog inte det farmarsamarbetet att man drar upp honom och sätter honom i en ny miljö med ännu längre bussresor. Han måste ju få ha någon form av egen åsikt i frågan.
Kommentera

Knylan o JobbaPuck: Skön klass på hockeysnackandet här nu med två gamla comebackande HS-giganter. Gör det gärna till en vana igen, ni är efterlängtade och höjer standarden åtskilliga nivåer omgående.

Redigerad kommentar

Kommentera

JobbaPuck: Ju mer jag tänker på det desto sjukare är det fan hur lite man snackar om Strömberg ändå. Fredrik Söderberg hyllade honom tidigare men då killen inte ens uppmärksammas från supporterhåll så undrar man ju. Samtidigt så förstår man ju det i och med att det inte finns så mycket att diskutera. Han är stabil och stenhård. Defensiv. Ospektakulär. Robin Persson är liknande men tar ändå för sig en aning mer offensivt och är mindre till storleken vilket gör att han syns mer.

Didrik Strömberg kommer ha den bästa karriären av alla spelare födda -94 i dagens TIK. Jag sticker ut hakan redan nu.

Kommentera

Knylan: Strömberg väcker enbart varma känslor i min kropp. Som ni konstaterar, märkligt anonym men hård, stabil och ändå förbluffande polerad. Med tanke på den roll han har i laget är det snarare ett kvitto på kvalité och inte tvärtom att det inte pratas om honom. Ungefär som med domare, de bästa är de man inte reflekterat särskilt över under matchen.

Persson är annars den som nästan fastnat mest på näthinnan den senaste tiden, i positiv bemärkelse. Nya Christer Jensen.
Kommentera

Knylan: Med is och kyla så hade han stannat kvar hos oss. Jag skriver så för att jag med stor säkerhet vet att han är luling 14/15. Tror han drar en rövare och inte alls har Asplöven i tankarna. Hur deras samarbete ser ut låter jag vara osagt, men det har skeppats ett gäng spelare fram och tillbaka mellan dem. Det kan ju mycket väl bli så att vi får möjligheten till att nyttja hans tjänster ändå i slutändan.

Strömberg är onekligen en godbit ja. Jag tänkte för mig själv innan sässen lite i stil med; "Vem, vad?"
Kommentera

JobbaPuck: Fanns/finns redan en tråd avseende detta. Sedan har en del spelare kontrakt även över kommande säsong(er). Till exempel Molinder har ett år till! Vilka spelare som har utgående kontrakt ser du här nedan.

Följande spelare har utgående kontrakt: 

Jonathan Iilahti

Mika Norja

Eric Moe

Didrik Strömberg

Mattias Thunman-Hälldahl

Jens Westin

Patrik Norén (lån)

Wade Bergman

Tommy Stenqvist

Andreas Borgman

Jonathan Carlsson

Nils Bergström

Johan Persson

André Hult

Emil Pettersson

Anton Wedin

Daniel Öhrn

Emil Berglund

Jeremy Boyce-Rotevall

Thomas Hundertpfund

Ludvig Nilsson

Oscar Johansson

Vilka ser ni som mest prioriterade att behålla?

Kommentera

Mika Norja är mest prioriterad att behålla!

Största positiva överraskningarna (efter mina förväningar) är:
Oscar Johansson
Nils Bergström
Didrik Strömberg
Tommy Stenqvist
Emil Berglund
Emil Pettersson

Hult m.fl. hade jag ganska höga förväntningar på redan inför säsongen. Det hade varit mumma om vi får behålla kedjan med Persson-Hult-Bergström.

Kommentera

Laken: Jaha ja, jamen nu kör vi på denna eftersom jag har varit så duktig att starta.

Ett kontrakt är inga garantier och vem är nöjd med Molle? Tränarna? Nubben? Han själv?

Jag noterar att du missar Robins 1+1. Har inte han nåt annat förslag att ta ställning till så tar jag för givet att man fullföljer det och/eller gör allt för att förlänga, då han är ryggraden därbak.
Kommentera

JobbaPuck: Yes. Vi har nog inte råd att köpa ut Molinder i alla fall.

Jaha, så Robin har 1+1. Han vill jag absolut behålla!

Kommentera

JobbaPuck: Vi får väl se. Jag kan iofs känna att han kanske var ett hetare namn inför säsongen än vad han är nu med missat JVM och allt, samtidigt så har han ju snart fått en hel säsong som i stort sett ordinarie i ett seniorlag. Hur som helst så tror jag att det är ganska goda chanser att han lirar i TIK-dressen även kommande år.

Det är en jävla fart i J20-matchen som pågår just nu förresten. 2-1 till TIK mot Luleå efter snart två lirare perioder. TIK höll nyss på att göra självmål under avvaktande Luleåutvisning. Borgman kommer bli bra han, för övrigt.

Kommentera

JobbaPuck & Knylan: Gott tugg. Krävs lite erfarenhet till att väcka liv i den här boken.....

Håller med angående spelare att behålla och det motsatta. Går helt i linje med mina tankar. Vill dock stryka under med att jag både hoppas och tror att klubben jobbar arslet av sig att förlänga med Bergström-Hult-Persson. Extremt viktigt i min värld. Westin & Norja är två andra som skulle smaka mer än jättegott. Vore trevligt om RP fullföljer sitt kontrakt. Ryggrad är A & O. 

Men precis som Knylan varit inne på tidigare hoppas jag att TIK siktar på att behålla det mesta faktiskt. Där ligger hela utgångspunkten kring denna diskussion, tycker jag. Vi kan inte vara med & slåss om SHL nästa säsong heller, även om det vore trevligt att få vinna Bragdguldet.... 15/16 känns tidigt det också, JobbaPuck ;)

Ge oss en stomme! Skapa en familj. 

Kruxet i fågelsången stavas Molinder som ju har kontrakt. En enorm besvikelse så klart, även om jag aldrig riktigt förstått mig på honom som spelare. 

Är väl Moe, Hunden & Molle, om vi pratar stort, som är de mest tveksamma. Sedan är det ju förbannat tråkigt att Ludde drar uppöver. Som allt faktiskt talar för.

En sådan som Wedin har ju haft det tungt, men kommer bli riktigt bra nästa säsong. Hoppas han blir kvar. 

Slår de nyförvärv som blir väl in så känns en play-off plats ett givet mål redan på förhand nästa säsong. Så är känslan nu i alla fall. 

Steg för steg inför framtiden.
Kommentera

Knylan: kvällens drama är Kovlands tapp av 3-0 till 3-4 på fem minuter itredje perioden
Kommentera

Lite plockgodis från laget i stan kanske kan vara nåt?

Kommentera

JobbaPuck: Vi kan notera ett riktigt rykte i alla fall.

Intressant. Om det ligger någon substans i det hela så gillar jag det. Man blev helt plötsligt lite spänd över vårens och sommarens silly. Se lite vad Daniel Olsson och gänget rotat fram. 

Kommentera

JobbaPuck: Även den här backen i Sundsvall verkar ju intressant 48 i +/- statistiken.
Kommentera

Byter till rätt tråd. Finns det spelare i andra allsvenska lag som Timrå kan tänkas vara intresserade av. Vilka tror ni i så fall?
Kommentera

Ser gärna att det börjar hända något nästa vecka.
Kommentera

Hälge: Agera Nubben! Ja, en smula orimligt kanske. Eller definitivt. Men men...lågbudget i övrigt så har vi vår dyra spets här. Skulle vara mumma...helt rätt profil och med anknytning till klubben. Ja kanske t.o.m ett visst hjärta för den.

Vettefan varför inte länken vill klistra in. Wandell handlar det om iaf. Bryter med KHL pga utebliven lön.

Redigerad kommentar

Kommentera

mikenomad: Såg det och tänkte också på honom. Tyvärr så är det väl orealistiskt.

Vad jag vill se nu är någon/några förlängningar.

Kommentera

mikenomad: Ääääh han kan ju lika gärna spela gratis här som där ;-)
Kommentera

mikenomad: klart vi skall ha wandell. Satsa allt på ett kort. signa wandell och sen resten bara j20 spelare med billiga kontrakt. Ännu billigare kan det ju bli om vi skippar att ha en uttalad målvakt. Alla utespelare i laget kan få en match var att stå i serien istället. På det sättet sparar vi in pengar och så har vi ju råd att vi ju satsa på en till spetsspelare. :p
Kommentera

Skulle kännas märkligt att se Anton i Modotröja. 
Kommentera

Simmalugnt: jag kan faktiskt tro att han undviker sverige fullkomligt för att vara oss till lags. Så mycket tror jag om honom faktiskt. Är jag dum att tro något sådant? :/
Kommentera

Tänk vad härligt om säsongen kunde starta nu.
Kommentera

En spelare Timrå bör ha sett och tycker borde ge en chans är väl kanske Johan eller vad tycker ni? :)

www.eliteprospects.com/player.php?player=20374

Kommentera

pmN-: inte direkt nån stabil pjäs 79kg...
Kommentera

stoff: Mat Robinsons EP-stats på 178 cm och 77 kg är väl inte direkt skräckinjagande heller och det går ju "hyfsat" för honom. Magnus Johansson väger 78 kg enligt EP. När det kommer till spelskickliga backar så behöver man inte stirra sig allt för blind på gamla viktangivelser som ofta kan vara väldigt många år gamla. 

Sen har jag ärligt talat inte en susning om Erikssons skills mer än det hans siffror skvallrar om. 

Kommentera

Knylan: du nämnde 2 spelare med den låga vikten som är bra..jag kan nämna 200 med den vikten som inte är bra...men men..allt kan hända
Kommentera

stoff, etc: Hehe, bara för det så har jag med honom som förslag i mitt Silly Season-inlägg för att ersätta Carlsson som jag inte tycker levererat som han ska. Det som är svårt att veta är hur han kan leverera på Allsvensk nivå, men i år så har han spelat väldigt stabilt. Sundsvalls klart bästa back tillsammans med Lennhammer.

Redigerad kommentar

Kommentera

stoff: Intressant tes. Vilken viktklass innefattar flest bra spelare då?
Kommentera

stoff: Om jag säger 187 cm och 90 kg, pirrar det lite extra då?

Fotnot: Jag är 178 cm och väger 90 pannor. Bör med andra ord ha större möjligheter än Johan Eriksson att ta en plats på tre backpar i Timrå IK anno 2014/15.

Kommentera

Kan någon förklara för mig varför TIK bara vill ha en tidningsartikel istället för tre?
Kommentera

En bra start!
Kommentera

Knylan: Trodde nog Boyce skulle vara förlorad, kul att han blir kvar. Wedin hade jag hoppats skulle få ut mer säsongen som gick men med lite medstuds i början av säsongen kanske det kommer nu?

Jimmie Jansson ersätter Patrik Norén? Åtminstone känns det lite så vid en rak jämförelse. 

Kommentera

Knylan: Boyceee.... Detta var bra signaler. Känns bra med en ung kulturbärare som komplement till nestor Hallin! Wedin kan väl ta ett steg till i utvecklingen nästa säsong.
Jimmy Jansson:'Vi ska gung gung gunga du å jag...' :-)
Kommentera

Jansson är en förjävla intressant värvning alltså. Stor (stoff!!!) och har producerat ohyggligt bra i J20 i år.

"1. Jimmie Jansson (94), back, HV71
- Late bloomer som verkligen blommat i den här serien. Den mycket följsamme och tekniskt skickliga offensiva backen har bl a haft en svit med mål i sex raka matcher och har producerat i en imponerande takt. 12 mål och 18 poäng som back. Har bra spelsinne, sticker verkligen ut och är underhållande att titta på."

Jansson slutade alltså femma i den totala poängligan i Top 10-serien, näste back kommer först på plats 19. 13 pyts på 18 matcher.

Kommentera

Knylan: Läser man Hockeypuls så ser det ut som att det blir fler nyheter imorrn :)
Kommentera

jå1: misstänker att det handlar om kontraktsförlängningar med fler av ungtupparna i laget.
Kommentera

« · 1609748 · »