SMÅLAND: Om man ska vara lite seriös och realistisk angående importer så får man nog leta i Italien, ECHL och Österrike. Tror att "stjärnor" i dessa ligor är hyfsat billiga jämfört med exempelvis Tyskland eller AHL. De kan dessutom se Allsvenskan som en språngbräda till SHL och därför tänka sig att visa upp sig under en säsong utan att ta sjukt mycket betalt. Det finns ju några som har gjort resan från Allsvenskan via SHL till KHL.
Och jag föredrar någon lite äldre spelare. Vi har ungtuppar så det räcker.
Det vimlar ju av spelare av den här kalibern och det gäller att man scoutar för att träffa rätt. Men här är några exempel på vad jag tror på sin höjd skulle kunna vara rimligt för Timrå att värva:
Långt kvar men Bobbarna har ju gjort det lite svårt för sig i serieupptakten. Om de missar allsvenskan har vi väl en självklar målvaktsaspirant att kontakta där?
här är två stycken som verkar spännande och realistiska båd med utgående kontrakt i Finland varav en av dom redan är bekant i Timrå
Balazs Sebok (Hooki)
www.eliteprospects.com/player.php?player=68942
Joel Mustonen (Pelicans)
www.eliteprospects.com/player.php?player=14811
Knylan: det kan vara lönen då Asplöven har klart minst i HA i spelar budget 4.5miljoner jämfört med Timrås ca 8miljoner.
http://www.aftonblade...0022976.ab
Redigerad kommentar
El Maco: Och det måste vara trevligare att ha en äkta plywoodarena för 6000 pers som hemmaplan än nån korrugerad plåtlada med plats för 1200 pers..
Vi har ju rena rama Madison Square Garden i jämförelse
SMÅLAND:
Timrå kommer nog att få svårt att få in duon då det finns Luleå intresse för JL och JH
www.hockeysverige.se/2015/02/05/allsvenska-skyttekungen-tranade-med-lulea/
Joachim Rhodin lämmnar FBK kanske orealistiskt men man kan ju få hoppas
EArk: Han var ju ner och lirade med Malmö nu under säsongen och har ju uppenbara problem med att färga in på SHL-nivå, även i lag på nedre halvan. På allsvensk nivå skulle han nog utan tvekan göra riktigt bra ifrån sig. Frågan är vad han skulle ha för löneanspråk. Jag skulle nästan kunna sätta en liten slant på att han lirar i Malmö nästa år, oavsett om de lirar i SHL eller inte.
Ludvig Nilsson är väl i stort sett samma spelare fast leftare. Skulle väl kunna tänka mig att han kommer gå ungefär samma väg som Rohdin karriärsmässigt. Kraftfull och åksnabb men få det svårt med att etablera sig och producera på SHL-nivå. Behöver hitta någon spetskompetens, som Börje har gjort nu i detta att stå framför mål och peta in puckar exempelvis. Annars fastnar dom där på 10-20 pinnar per säsong.
Som vanligt verkar lagledningen allergiska mot spelare över 180 cm när det ska värvas . Fel att nån gång värva stor tung rutinerad pjäs ?
Edb: Jag håller med också, egentligen. Vi behöver bli större. Problemet är väl att det inte bara är vi som skulle vilja ha ett lag med snittlängd på 190 cm där alla är skridskostarka, kan producera och utgöra ett homogent lagbygge. Har man skridskoåkning, talang OCH storlek så löper man ökad risk att gå väldigt långt i karriären än om man är låt säga 175 cm och har allt utom storleken. Alternativet är ju då att värva spelare enbart för storlek och då är ju frågan hur man ska få allt att gå ihop om tanken ska vara att ställa ett väldigt skridskostarkt lag på isen i september.
Redigerad kommentar
söder över: Har velat ang. Boyce större delen av säsongen. Men ja kanske är det bäst att han får pröva på en ny miljö. Kan tänka mig att behålla honom i en defensiv forwards-roll om han är billig i drift men som sagt man lär nog släppa honom.
Så länge Nubben behåller de spelare som gjort bra ifrån sig (t.ex. Jens Westin och Didrik Strömberg).
Ang. målvaktssidan skulle jag enbart behålla Norja om Tarvainen slår på den stora trumman för hans skull. Men med det sagt vet jag inte hur dyr han är i drift relativt till andra målvakter som är aktuella. Kanske är han det bästa alternativet som Timrå har råd men men jag tvivlar om jag ska vara ärlig. Det måste kunna gå att få tag på ett bättre alternativ känner jag.
Redigerad kommentar
dr-nix: Jag skulle kunna sätta en slant på att Jocke Lundström kan bli aktuell som målvakt nästa säsong.
Angående norsken så är åtminstone jag positiv. Trots att han är ung så har han många seniorsäsonger bakom sig och har visat att han håller i Allsvenskan. Tittar man på backvärvningarna inför den gångna säsongen så kan man bara konstatera att det handlade om spelare som var oprövade på seniornivå, och utfallet blev inte bra.
stabil och bra back om knte VIK väler att förlänga med honom
jonas Emmerdahl
http://www.eliteprosp...ayer=14413
sedan skulle denna kille vara utmärkt för hockeygymnasiumet 7 poäng på 11 matcher i högstligan i Slovenien som 15 åring
www.eliteprospects.com/player.php?player=265944
Redigerad kommentar
Andersson: Jag tror inte att det skulle behöva bli så dyrt. Ilahti var inte het på marknaden inför den här säsongen, och hans aktier har knappast stärkts med tanke på att han knappt har spelat på ett år. Jocke Lundström blir såklart dyrare, men samtidigt så är han inte ung längre (med hockeymått mätt) och jag tror inte att något lag i SHL är villiga att satsa på honom som förstemålvakt. Snarare vill de nog se honom som båsöppnare till en billig penning.
För den sakens skull så tror jag inte att Timrå får honom gratis, men vad kostade egentligen Norja under den gångna säsongen?